TP-Link M5 snelheid en aansluiten via ethernet

Pagina: 1
Acties:

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 15:29
Beste allemaal,

Kortgeleden zijn we verhuisd en - omdat ik nog een Deco M5 pakket had liggen - ben ik gisteren even aan de slag gegaan om die via ethernet te verbinden. Graag zou ik daarbij jullie hulp vragen op twee onderdelen: i. de internetsnelheid en ii. het verbinden via ethernet in plaats van via Wifi.

We hebben internet via Ziggo, met een Ziggo modem (meterkast, gang). Vervolgens hebben we in elke kamer (op de begane, eerste en tweede etage) ethernetaansluitingen. Ik wil de Deco's dus aansluiten via ethernet. Ik heb de Wifi van het Ziggo modem uitgezet, een 'hoofd Deco' aangesloten in de meterkast en tevens twee Deco's aangesloten (eerste verdieping en tweede verdieping) op het Ziggo modem. De Deco's in de app op 'Bewerkingsmodus Access Point' gezet. Nu mijn 'problemen':

- in de gang bij de meterkast haal ik vanuit de 'Hoofd Deco' via Wifi 400 mbps, cf. Ziggo aansluiting. De Deco op de eerste verdieping is bedraagd aangesloten - zo ook volgens de app. Het signaal is bovendien 'sterk'. Ik haal daar echter 'maar' circa 100 mbps. Er ligt tussen beide een CAT5e kabel, maar ik vind het verval vrij groot. Wat zouden oorzaken kunnen zijn c.q. wat kan ik veranderen om de snelheid te vergroten?

- de Deco op de tweede verdieping is eveneens via ethernet aangesloten, maar maakt via Wifi verbinding met de Deco op de eerste verdieping. Ik heb die Deco op zolder al gereset en (had ik ergens gelezen) eerst direct aangesloten via ethernet op de 'Hoofd Deco'. Ik wil uiteraard deze Deco ook via ethernet gebruiken i.p.v. Wifi.

Hebben jullie wellicht ideeën wat ik zou kunnen proberen om een en ander te verhelpen? Veel dank vast!

Groet,
Daniel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

Kan je zien in de interface of op de poorten wat de snelheid is die de Ethernet verbinding heeft? Klinkt alsof de eerste verbindt met 100 ipv 1000.
Voor de rest heb ik geen ervaring met Deco.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Heb je de hoofd deco als router ingesteld? Want in dat geval dienen de andere deco's er niet parallel naast aangesloten te worden (zoals nu allemaal op de ziggo poorten) maar er achter te komen:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:54
Probeer de andere ethernet poort van de deco op de 1e etage eens. Hier ben ik ook eens een heel weekend naar aan het kijken geweest. Bleek gek genoeg dus doordat ik blijkbaar de ethernet backhaul in de verkeerde poort van de deco had zitten.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
danielrene schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:30:
Kortgeleden zijn we verhuisd en - omdat ik nog een Deco M5 pakket had liggen - ben ik gisteren even aan de slag
- in de gang bij de meterkast haal ik vanuit de 'Hoofd Deco' via Wifi 400 mbps, cf. Ziggo aansluiting. De Deco op de eerste verdieping is bedraagd aangesloten - zo ook volgens de app. Het signaal is bovendien 'sterk'. Ik haal daar echter 'maar' circa 100 mbps. Er ligt tussen beide een CAT5e kabel, maar ik vind het verval vrij groot. Wat zouden oorzaken kunnen zijn c.q. wat kan ik veranderen om de snelheid te vergroten?
Het zou kunnen betekenen dat slechts 4 aders gebruikt ipv 8.
- de Deco op de tweede verdieping is eveneens via ethernet aangesloten, maar maakt via Wifi verbinding met de Deco op de eerste verdieping. Ik heb die Deco op zolder al gereset en (had ik ergens gelezen) eerst direct aangesloten via ethernet op de 'Hoofd Deco'. Ik wil uiteraard deze Deco ook via ethernet gebruiken i.p.v. Wifi.
En als je de Deco's van verdieping 1 en 2 verwisseld?
Weet je zeker dat je kabel op zolder uitkomt in de meterkast en verbonden is met je Deco aldaar?

Spel en typfouten voorbehouden

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:15
Alle decos naast elkaar in een ziggo modem gaat doorgaans mis.

Probeer eens met een lossr switch (bv de tplink te koop bij action) en daar alle decos op aan te sluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

• danielrene
Veel dank allen! Na twee avonden troubleshooten - en het plaatsen van een switch zoals hier geopperd - blijkt het volgende:

- de Deco van de 2e verdieping functioneert prima, als ik die bijv. aansluit op de ethernetaansluiting op de eerste verdieping, in de woonkamer of direct op de switch in de meterkast. Aan de voor die Deco gebruikte ethernetkabel + voeding mankeert dus niets en hij verbindt dan via ethernet;
- de Deco blijft echter op zolder - alsmede een andere ethernetaansluiting op de eerste verdieping - direct via Wifi verbinden. Dat doet mij vermoeden dat er dus iets mis is met de bekabeling tussen de meterkast en de diverse ethernet aansluitpunten (in elk geval zolder en andere kamer eerste verdieping).

Het bovenstaande betekent dat ik moet gaan checken of en zo ja hoe de diverse ethernetaansluitingen zijn aangelegd: voor de werkkamer (1e) betekent dit kijken of die is aangesloten met 4 aders en voor de overige aansluitingen betekent uberhaupt bezien of er signaal/gegevens doorheen gaan. Is het raadzaam hiervoor een ethernettester te kopen - en kan je daarmee dan ook zien hoe de aansluiting bedraad is (bijv. in die werkkamer met max circa 100 mbps)?

Veel dank weer!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja een simpele tester (kost een tientje oid) met 8 ledjes laat je zien of de aders zijn verbonden en in welke volgorde. Hiermee vind je 9/10 van de fouten in kabels. Voor die resterende tien procent heb je fancy testers maar dat zou ik nu nog niet in investeren. Een simpele is altijd handig om in je gereedschapskist te hebben.

@danielrene Edit https://www.hornbach.nl/p...ester-rj11-rj45/10479288/

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 06-05-2026 10:48 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• laurens0619
@danielrene
Kan dat de kabel stuk is maar een symtoon van "naast elkaar in de ziggo router stoppen" is ook dat er 1 wel wil verbinden via ethernet en de rest niet.
Simpel te testen door de deco van de zolder als enige bekabeld aan te sluiten.
Heb je dan nog geen ethernet verbinding? Dan is de kabel idd de hoofdverdachte

• danielrene
Veel dank weer allemaal! Inmiddels met een tester aan de gang. Op alle aansluitingen heb ik niet de reguliere 8 aders getest. Sterker, op veel zie ik 6, 5, 4 3 - in die volgorde. Vrij onbegrijpelijk voor een huis uit 2007 met overal ethernetaansluitingen.

Nu zou ik misschien kunnen overwegen overal de connectoren te vervangen, of is het slim om dan ook direct de ethernetkabel zelf te vervangen (nu cat5e)?

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Nirrilith schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:50:
Probeer de andere ethernet poort van de deco op de 1e etage eens. Hier ben ik ook eens een heel weekend naar aan het kijken geweest. Bleek gek genoeg dus doordat ik blijkbaar de ethernet backhaul in de verkeerde poort van de deco had zitten.
Er is geen verkeerde poort, beide zijn identiek.
danielrene schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:56:
Veel dank weer allemaal! Inmiddels met een tester aan de gang. Op alle aansluitingen heb ik niet de reguliere 8 aders getest. Sterker, op veel zie ik 6, 5, 4 3 - in die volgorde. Vrij onbegrijpelijk voor een huis uit 2007 met overal ethernetaansluitingen.

Nu zou ik misschien kunnen overwegen overal de connectoren te vervangen, of is het slim om dan ook direct de ethernetkabel zelf te vervangen (nu cat5e)?
CAT5e is geschikt voor 2.5Gbps tot 100 meter. Over korte afstanden kun je ook wel tot 10Gbps halen. Mits het natuurlijk echte CAT5e kabel is en geen neppe kabel die niet aan de CAT5e specificaties voldoet. Maar meestal is dat geen probleem. Probleem wat je vaak ziet bij relatief nieuwe huizen is de slechte montage. Dus goed monteren met goede outlets en een patchpaneel in de meterkast en dan moet het prima zijn.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01:26

Betere kabels nemen.

Heb het zelfde probleem gehad met een cat5 kabel.

Ook met een deco set.

Nu cat7 en snelheid zoals het hoort.

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• franssie

franssie

Save the albatross

Rbb-lwdn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Betere kabels nemen.

Heb het zelfde probleem gehad met een cat5 kabel.

Ook met een deco set.

Nu cat7 en snelheid zoals het hoort.
Omdat je de kabels hebt vervangen, heb je een defecte kabel vervangen. CAT 7 is echt onnodig. Zoals hierboven al genoemd voldoet CAT 5a ook, mits goed afgemonteerd.

• FredvZ
Je onderschat hoeveel er veranderd is in de afgelopen 20 jaar ;)

Het huis van mijn ouders komt uit dezelfde tijd. Ik kan me nog goed herinneren dat de bouwer geen idee had wat hij aan moest met de vraag of er netwerkkabels getrokken kunnen worden. Wél was het mogelijk om telefoonaansluitingen te laten maken, waar dan weer Cat 5e kabels voor gebruikt werden :+

Ook waren huishoudens in die tijd nog niet overspoeld met laptops, telefoons, spelcomputers en smart devices die allemaal met internet verbonden werden.

Mijn inschatting is dat de aansluitingen gemaakt zijn voor telefonie en dat er door de vorige bewoners nooit meer naar omgekeken is.

• FredvZ
Ik zou beginnen met de boel eerst zo aan te sluiten dat alle 8 aders werken. Kabel vervangen kan altijd nog en is vaak niet eens nodig.

• laurens0619
Je had wel de tester aan beide kanten erin en niet 1 kant in de switch?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:08
Ik lees vluchtig, maar het lijkt alsof je ISDN-aansluitingen hebt ipv ethernet. Kun je in de stopcontacten kijken om te zien wat je daar aantreft?

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 10:10
@danielrene
Ik denk dat Solarsparc gelijk heeft, als er maar 4 aders zijn aangesloten lijkt het op ISDN: https://pbxbook.com/other/wiringisdn.html

• danielrene
@FredvZ , je hebt gelijk. Ik ging er even aan voorbij hoe snel op dat vlak alles is gegaan. Toen je het zei was het.. o..ja..

Dat lijkt het inderdaad te zijn. Ik heb zojuist alle wanddozen opengemaakt en steeds waren er enkele kabels gebruikt voor een rj11 poort. Ik heb geprobeerd de aders allen op de rj45 connector aan te sluiten maar de verbinding bleef op die aders uit. Ik vermoed dat de connector de kabel niet goed doorsnijdt oid.

Zie hieronder wat er steeds voor connector in zit. Ik zou mogelijk die connectors opnieuw kunnen bestellen, waarmee de wandcontactdoos etc hetzelfde blijft (deze is van Gira). Of raden jullie inmiddels een nieuw systeem van verbinden aan dat beter is qua aansluitingen? Zoals bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl/jung-universele-wandcontactdoos-inbouw-basiselement-utp-1-voudig-cat6-uae8upok6/?channable=0141ac696400363338333330eb&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Mid-high+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22921095595&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22916980259&gbraid=0AAAAAD5RVIcnTJTjXDzIt33I0gdZLMvEv&gclid=CjwKCAjwq6DQBhBVEiwA4ZD5XNuvTRyN3Gv-VZ8CEH1EFCU6EKqbtZoeleXuE5FUaTG-bBgiN8S78BoCn78QAvD_BwE. Veel dank weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9H2xWpiRBV0J8bzBgVlKwj0bSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV6rF0lDL4raceMnybACucxs.jpg?f=fotoalbum_large

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:08
Wat op je foto staat heet een keystone. Da's in principe een standaardmaat, ook van Gira nog wel te krijgen. Een ander merk zou ook kunnen, als de afwerking aan de voorkant een beetje passend is, dit lijkt me een verzonken zwarte en geen fancy flush-paneeltje o.i.d., dus ik denk wel dat er veel past.
Type cat5/cat6/cat6a, iets met "cat" in de naam in elk geval, dat is gemaakt voor ethernet.
Ze zijn er ook "toolless", dan heb je niet zo'n speciale prikker nodig.
Ik heb deze ook wel zonder prikker aangesloten in een noodgeval, soms moet ie er dan een paar keer in en uit totdat de mantel van de ader goed door is, het koper moet contact maken. Of vooraf strippen.
Duwen met klein schroevendraaiertje o.i.d.
Niet zo toekomstbestendig, maar wel iets wat je kunt doen als de winkels dicht zijn :P

[ Voor 53% gewijzigd door Solarsparc op 16-05-2026 16:10 ]

Pagina: 1