TP-Link M5 snelheid en aansluiten via ethernet

Pagina: 1
Acties:

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:50
Beste allemaal,

Kortgeleden zijn we verhuisd en - omdat ik nog een Deco M5 pakket had liggen - ben ik gisteren even aan de slag gegaan om die via ethernet te verbinden. Graag zou ik daarbij jullie hulp vragen op twee onderdelen: i. de internetsnelheid en ii. het verbinden via ethernet in plaats van via Wifi.

We hebben internet via Ziggo, met een Ziggo modem (meterkast, gang). Vervolgens hebben we in elke kamer (op de begane, eerste en tweede etage) ethernetaansluitingen. Ik wil de Deco's dus aansluiten via ethernet. Ik heb de Wifi van het Ziggo modem uitgezet, een 'hoofd Deco' aangesloten in de meterkast en tevens twee Deco's aangesloten (eerste verdieping en tweede verdieping) op het Ziggo modem. De Deco's in de app op 'Bewerkingsmodus Access Point' gezet. Nu mijn 'problemen':

- in de gang bij de meterkast haal ik vanuit de 'Hoofd Deco' via Wifi 400 mbps, cf. Ziggo aansluiting. De Deco op de eerste verdieping is bedraagd aangesloten - zo ook volgens de app. Het signaal is bovendien 'sterk'. Ik haal daar echter 'maar' circa 100 mbps. Er ligt tussen beide een CAT5e kabel, maar ik vind het verval vrij groot. Wat zouden oorzaken kunnen zijn c.q. wat kan ik veranderen om de snelheid te vergroten?

- de Deco op de tweede verdieping is eveneens via ethernet aangesloten, maar maakt via Wifi verbinding met de Deco op de eerste verdieping. Ik heb die Deco op zolder al gereset en (had ik ergens gelezen) eerst direct aangesloten via ethernet op de 'Hoofd Deco'. Ik wil uiteraard deze Deco ook via ethernet gebruiken i.p.v. Wifi.

Hebben jullie wellicht ideeën wat ik zou kunnen proberen om een en ander te verhelpen? Veel dank vast!

Groet,
Daniel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

franssie

Save the albatross

Kan je zien in de interface of op de poorten wat de snelheid is die de Ethernet verbinding heeft? Klinkt alsof de eerste verbindt met 100 ipv 1000.
Voor de rest heb ik geen ervaring met Deco.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
Heb je de hoofd deco als router ingesteld? Want in dat geval dienen de andere deco's er niet parallel naast aangesloten te worden (zoals nu allemaal op de ziggo poorten) maar er achter te komen:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:53
Probeer de andere ethernet poort van de deco op de 1e etage eens. Hier ben ik ook eens een heel weekend naar aan het kijken geweest. Bleek gek genoeg dus doordat ik blijkbaar de ethernet backhaul in de verkeerde poort van de deco had zitten.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49
danielrene schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:30:
Kortgeleden zijn we verhuisd en - omdat ik nog een Deco M5 pakket had liggen - ben ik gisteren even aan de slag
- in de gang bij de meterkast haal ik vanuit de 'Hoofd Deco' via Wifi 400 mbps, cf. Ziggo aansluiting. De Deco op de eerste verdieping is bedraagd aangesloten - zo ook volgens de app. Het signaal is bovendien 'sterk'. Ik haal daar echter 'maar' circa 100 mbps. Er ligt tussen beide een CAT5e kabel, maar ik vind het verval vrij groot. Wat zouden oorzaken kunnen zijn c.q. wat kan ik veranderen om de snelheid te vergroten?
Het zou kunnen betekenen dat slechts 4 aders gebruikt ipv 8.
- de Deco op de tweede verdieping is eveneens via ethernet aangesloten, maar maakt via Wifi verbinding met de Deco op de eerste verdieping. Ik heb die Deco op zolder al gereset en (had ik ergens gelezen) eerst direct aangesloten via ethernet op de 'Hoofd Deco'. Ik wil uiteraard deze Deco ook via ethernet gebruiken i.p.v. Wifi.
En als je de Deco's van verdieping 1 en 2 verwisseld?
Weet je zeker dat je kabel op zolder uitkomt in de meterkast en verbonden is met je Deco aldaar?

Spel en typfouten voorbehouden

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Alle decos naast elkaar in een ziggo modem gaat doorgaans mis.

Probeer eens met een lossr switch (bv de tplink te koop bij action) en daar alle decos op aan te sluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1