Vraag

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:02
Ik heb van mijn collega vier tweedehands zonnepanelen ontvangen van elk 370 Wp, 1755x1038 mm.
Ik wil deze bij voorkeur op west leggen, maar waarschijnlijk heb ik daar niet de geschikte ruimte voor. Het alternatief is op oost.
Er zit een nieuwe Goodwe GW2500-XS omvormer bij. Dit is een 2500W omvormer.
Op zuid hebben wij 6.4 kWp liggen. Ons verbruik is op jaarbasis zo'n 3000 kWh.
De garage is ~9x3.5 meter.

Ik wil de installatie zelf doen, en daarbij de betonnen steunen van De Groot gebruiken. Die zijn verkrijgbaar in 0 t/m 20 graden.

Ik zou ze dus het liefst op west leggen, omdat wij dan meer verbruiken en de energieprijzen dan relatief hoog zijn. Echter ik zie geen geschikte mogelijkheid: het dak van de garage heeft maar beperkt zon, het laatste deel maar tot ~18.30, daarna komt de zon achter het huis van de buren. Onze overkapping krijgt rond dezelfde tijd ook schaduw vanuit een boom in de tuin bij de buren, en deze boom zal alleen maar groter worden. De overkapping ligt in de wintermaanden ook grotendeels in de schaduw, en zal dus praktisch niets doen.
Op noord kan ik zelf niet leggen (schuin, hoog dak), dit heeft niet mijn voorkeur.

Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y-2Uf2LvFLFAvG3UbykOha1RSw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BT40dapN9lTRgsdgEhsUtszq.jpg?f=user_large
De zwarte pijl is 73 graden noord-oost. Dit zou de orientatie van de panelen op oost zijn. Op west zou de orientatie 253 graden zijn.

Oost:
De zwarte rechthoek zou het legplan op oost zijn. Ze komen dan in één rij, zoveel mogelijk tegen de dakrand aan zodat er oppervlak vrij blijft om het onderhoud aan de warmtepomp te doen, de ramen te wassen etc. En langs de rand is er het langst zon. En om eventueel toch nog wat bij te kunnen leggen in de toekomst.
De opbrenst volgens PVCalc zou bij 5 graden helling 1128 kWh zijn, echter dit dak ligt vanaf 14 uur geheel in de schaduw. Ik moet het dus hebben van de opbrengst tot 14 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZSedO33RQAVCrt2Nx4d-HrlaEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSBbU7XVPUIIeSZrXh3y79wf.png?f=fotoalbum_large
Foto net voor 14 uur.

Ik twijfel over de optimale hoek. Ik kan ze tot 20 graden bestellen. De opbrengst lijkt per hoek wisselend per seizoen: in de zomer
1 januari 14 uur: 5 graden 0.75 kWh, 20 graden 0.6 kWh.
4 mei: 5 graden 5.4 kWh, 20 graden 6.1 kWh.
Ik wil vooral in de vroege ochtenduren zoveel mogelijk opwek, dan is de prijs hoger en verbruiken wij ook wat meer.
Nadeel van de grotere hoek is dat de steunen ook flink zwaarder worden: 5 graden is ~25 kg per steun, 20 graden ~38kg. Om ze op het dak te krijgen is dan wel een uitdaging. Maar het is wel maar eenmalig flink sjouwen.

De omvormer komt in de garage te hangen. De DC-kabels lopen over het dak, om de dakrand heen en ik boor ze door de garagemuur naar binnen. Hoe laat ik de kabels veilig over de dakrand lopen zodat ze zo min mogelijk opvallen maar ook niet slijten door beweging over de dakrand?

West:
Voor west zie ik zelf als enige optie om ze te splitsen (blauwe rechthoeken): 2 panelen op de garage, 2 panelen op de overkapping. De omvormer is maar één mppt-tracker, dus het moet één string zijn. Er zouden dan DC-kabels van de garage naar de overkapping gelegd moeten worden. Dit heeft niet mijn voorkeur. Ik wil ook de spullen gebruiken die ik nu heb, dus geen extra omvormers e.d. kopen.
Wellicht is het logischer om (kleinere) panelen met éénn micro-omvormer (of per paneel één) te leggen op west, dit zou ook in de toekomst kunnen. De afstand naar de overkapping is best lang, dus de kosten hiervan zullen ook best hoog zijn.

Concrete vragen:
1. Zien jullie toch een logische optie voor west?
2. Wat vinden jullie van het legplan voor oost?
3. Wat is de optimale hoek voor oost?
4. Hoe kan ik de DC-kabels veilig over het platte dak laten lopen en over de dakrand heen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

En op de dakkapel?

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• manusjevanalles
Zou ook kunnen, op noord. Echter dit kan ik niet zelf ivm de hoogte, ik weet niet of deze het gewicht aankan, en de kabels in de groepenkast krijgen wordt uitdagend. En er passen maar max 2 panelen op denk ik (de helft van de dakkapel is van de buren).

[ Voor 12% gewijzigd door manusjevanalles op 04-05-2026 11:37 ]

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:32:
[...]
Zou ook kunnen, op noord. Echter dit kan ik niet zelf ivm de hoogte, ik weet niet of deze het gewicht aankan, en de kabels in de groepenkast krijgen wordt uitdagend.
Okee, die kan je prima ook op west richten. Moet je dus ook laten doen, dan laten monteren op https://www.valksolarsyst...emen/platte-daken/valkpro wat door dichte afwerking licht is dus gewicht speelt dan geen rol (denk ik).

En andere optie mis ik: op dak vóór huidige zonnepanelen, genoeg ruimte en zit -als ik het zo zie - niets in de weg.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• manusjevanalles
PeepPeepPeep schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Okee, die kan je prima ook op west richten. Moet je dus ook laten doen, dan laten monteren op https://www.valksolarsyst...emen/platte-daken/valkpro wat door dichte afwerking licht is dus gewicht speelt dan geen rol (denk ik).

En andere optie mis ik: op dak vóór huidige zonnepanelen, genoeg ruimte en zit -als ik het zo zie - niets in de weg.
Klopt, zou op het platte dak ervoor passen inderdaad. Maar we hebben dus al veel panelen op zuid liggen, vandaar dat ik aan oost of west zit te denken. Maar kan ik ze beter erbij leggen op het zuiden? Ik vind dat niet zo'n slecht idee, maar ik hoop vooral op oost of west extra opwek te genereren.

[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 04-05-2026 11:52 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32
Ik wou zeggen: ruimte zat aan de linkerkant van de woning om ze volledig op west te leggen toch? Maar toen besefte ik mij dat dat het huis van de buren is :+

Ken je https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html al? Daarmee kun je leuk spelen met verschillende configuraties en ook verschillende sets naast elkaar zetten, kun je mooi zien wat een paar extra paneeltjes doen. De oriëntatie kun je met bijv. https://osmcompass.com/ wel bepalen (of zelf even je telefoon als kompas gebruiken en tegen de muren houden) Niet goed gelezen, je noemt zelf al PVcalc.

Qua steunen, je zou ook zelf wat kunnen fabriceren. Is een leuk topic over, ik heb zelf op m'n bijkeuken en schuur nog wat losse panelen liggen waar ik van 'stapelblokken' waar ik een schuin stuk aan heb geslepen steunen van heb gemaakt: ThinkPad in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen" Dat ligt er al weer 3j zonder problemen.

Wat kabels doorvoeren betreft: je kan er stukken slagvaste elektrabuis (die grijze) omheen doen? En vergeet ook niet een 'drip loop'.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2026 12:01 ]

• manusjevanalles
ThinkPad schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:55:
Ik wou zeggen: ruimte zat aan de linkerkant van de woning om ze volledig op west te leggen toch? Maar toen besefte ik mij dat dat het huis van de buren is :+

Ken je https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html al? Daarmee kun je leuk spelen met verschillende configuraties en ook verschillende sets naast elkaar zetten, kun je mooi zien wat een paar extra paneeltjes doen. De oriëntatie kun je met bijv. https://osmcompass.com/ wel bepalen (of zelf even je telefoon als kompas gebruiken en tegen de muren houden) Niet goed gelezen, je noemt zelf al PVcalc.

Qua steunen, je zou ook zelf wat kunnen fabriceren. Is een leuk topic over, ik heb zelf op m'n bijkeuken en schuur nog wat losse panelen liggen waar ik van 'stapelblokken' waar ik een schuin stuk aan heb geslepen steunen van heb gemaakt: ThinkPad in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen" Dat ligt er al weer 3j zonder problemen.

Wat kabels doorvoeren betreft: je kan er stukken slagvaste elektrabuis (die grijze) omheen doen? En vergeet ook niet een 'drip loop'.
Klopt, de buren hebben een perfect dak vrij :)
PVCalc heb ik inderdaad mee zitten spelen, maar nog niet voor dezelfde setup op zuid. Dat ga ik nog even doen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:04
Liggen er nu ook al panelen op t schuine dak?

Hoeveel denk je zelf te verbruiken tot 14u? Want zodra salderen verdwijnt levert injectie amper nog wat op.

• manusjevanalles
99ruud99 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:09:
Liggen er nu ook al panelen op t schuine dak?

Hoeveel denk je zelf te verbruiken tot 14u? Want zodra salderen verdwijnt levert injectie amper nog wat op.
Ja, schuine dak op zuid ligt helemaal vol met 6.4 kWp. Ik kan niet zo goed aangeven wat ik zelf denk te verbruiken. Het gaat vooral om de ochtend- en avondpiek waar we meer verbruiken nu dan opwekken, zeker in de winter. Ik verwacht weinig opbrengst van verkoop, maar het voorkomt inkoop van stroom. De Goodwe is bij negatieve stroomprijzen uit te schakelen met Home Assistant, net zoals onze huidige installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 04-05-2026 12:17 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32

Reinier

\o/

manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Klopt, zou op het platte dak ervoor passen inderdaad. Maar we hebben dus al veel panelen op zuid liggen, vandaar dat ik aan oost of west zit te denken. Maar kan ik ze beter erbij leggen op het zuiden? Ik vind dat niet zo'n slecht idee, maar ik hoop vooral op oost of west extra opwek te genereren.
Ze kunnen toch ook in portrait op die strook van het platte dak? Richting WZW zo'n beetje?
Lijkt me ideaal voor later op de dag.

• manusjevanalles
Reinier schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Ze kunnen toch ook in portrait op die strook van het platte dak? Richting WZW zo'n beetje?
Lijkt me ideaal voor later op de dag.
Hoe precies? In portret naast heb ik 4 meter nodig, waardoor een deel toch al snel in de schaduw ligt.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Door schaduw e.d. zoals je aangeef denk ik dar ze op het zuiden toch meer opleveren omdat ze de hele dag productie geven. Ik denk dat zuid dus voordeel heeft (houd je voor onderhoud/ramen poetsen alle ruimte ook).

En opwekken eerder stroom ivm dure tijd: ik begrijp hieruit dat je een dynamisch contract hebt.
Denk eens aan opslag zonnestroom in batterijen. Ik dek tussen februari/maart en oktober/november met mijn batterijen en opwek grotendeels de hele dag of in ieder geval de dure momenten met opgewekte of goedkoop ingeladen stroom af. En in de donkere wintermaanden met amper opwek dus vooral op goedkoopste momenten batterij vol laden. Een andere maar zeer interessante kijk op hoe de dure stroommomenten te overbruggen. 😉

• manusjevanalles
PeepPeepPeep schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Door schaduw e.d. zoals je aangeef denk ik dar ze op het zuiden toch meer opleveren omdat ze de hele dag productie geven. Ik denk dat zuid dus voordeel heeft (hou je voor onderhoud/ramen poetsen alle ruimte ook.

En opwekken eerder stroom ivm dure tijd: ik begrijp hieruit dat je een dynamisch contract hebt.
Denk eens aan opslag zonnestroom in batterijen. Ik dek tussen februari/maart en oktober/november met mijn batterijen en opwek grotendeels de hele dag of in ieder geval de dure momenten met opgewekte of goedkoop ingeladen stroom af. En in de donkere wintermaanden met amper opwek dus vooral op goedkoopste momenten batterij vol laden. Een andere maar zeer interessante kijk op hoe de dure stroommomenten te overbruggen. 😉
Ik heb nu nog een vast contract, tot juli 2027 met volledige saldering en netto 5 ct/kwh voor teruglevering na saldering. Uiteraard maar t/m 31-12-2026, waarschijnlijk stappen we dan over op een dynamisch contract. De batterijmarkt volg ik met interesse, wellicht doen we dat nog in de toekomst.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb nu nog een vast contract, tot juli 2027 met volledige saldering en netto 5 ct/kwh voor teruglevering na saldering. Uiteraard maar t/m 31-12-2026, waarschijnlijk stappen we dan over op een dynamisch contract. De batterijmarkt volg ik met interesse, wellicht doen we dat nog in de toekomst.
Okee. Maar: leg ze gewoon op zuid, vóór de andere panelen op het platte dak. Beste optie! 😋 Succes!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52
Wij hebben ook OOST-WEST dak. Destijds zei de ene, doe het op WEST, de ander zei, nee OOST. Uiteindelijk de offerte gekozen die op beide kanten legden. OOST heb je het langste de zon staan in ieder geval, zowel in de zomer als winter. Tot 2 uur hebben we daar opbrengst. Verdeling is ongeveer 60/40 wat dat betreft, dus waar mogelijk zou ik OOST doen eerlijk gezegd. Beide is natuurlijk het beste, maar met maar 4 paneeltjes zul je niet je verbruik kunnen wegstrepen met de opbrengt is mijn verwachting (1 megawattuur per jaar?). Dit jaar tot dusver bv. op Oost per paneel 408 kWh opgebracht, op West 346 kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door blatenja op 04-05-2026 12:35 ]

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Hier lopen Oost 20 graden en West 20 graden gelijk op, zitten op ongeveer 85 procent van opbrengst Zuid 40 graden. Alle panelen geen schaduw gedurende dag.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32

Reinier

\o/

manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Hoe precies? In portret naast heb ik 4 meter nodig, waardoor een deel toch al snel in de schaduw ligt.
Ik bedoelde dit, maar ik zie misschien iets over het hoofd? Waarom zou dit niet kunnen c.q. onhandig zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_zWdMlsSrkWaWcZrzuC0xV2_a8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tGMPfW2ttC3KqzjvFvy5S8dd.avif?f=user_large

• manusjevanalles
Reinier schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Ik bedoelde dit, maar ik zie misschien iets over het hoofd? Waarom zou dit niet kunnen c.q. onhandig zijn?

[Afbeelding]
A zo. De steunen zijn er voor portret alleen in 5 graden, dit zou wel kunnen inderdaad. Of toch op dezelfde positief maar dan gericht op zuid. Ik ga met de PVCalc nog eens verschillende scenario's simuleren.

Iemand nog tips voor een veilig kabeltraject? Mogen de DC-kabels op de grond liggen naar de garage toe of moeten ze in een pvc-buis? Hoe kan ik ze het beste om het naar beneden brengen zonder kans op slijtage door wrijving over de dakrand?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:04
Ik zou juist steunen zoeken met hogere hellingshoek, omdat je al vrij veel panelen hebt op "zuid". Dus dat je wat minder opwekt tijdens middaguur van de zomer is totaal niet erg.

• manusjevanalles
Ik heb wat analyses gedaan, onder andere de opbrengst per orientatie om 18 uur (alleen de maanden met >0W opbrengst), op elke 1e dag van de maand, output van PVCalc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzsY4F6y95yVrbw3ejqHgXqg8GA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9FEgmxlWsTQ7tXJDDMjwTjVX.jpg?f=user_large

Betonpalen in portret 5 graden wegen 58kg per stuk. Ik zie ons die niet direct het dak op tillen eerlijk gezegd. 5 graden landschap weegt maar 25 kg.

Ik zou een ander systeem kunnen gebruiken, bijvoorbeeld deze. Maar met 150 euro per paneel, dus 600 euro voor alle panelen, is dit fors duurder dan de betonsteunen op zuid 5 graden. Ik denk niet dat ik dit verschil ga terugverdienen.
Of heeft iemand een optie voor een goedkoper systeem voor portret?

[ Voor 50% gewijzigd door manusjevanalles op 05-05-2026 13:06 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Gebruik dan gewoon een traditioneel legsysteem. Genoeg grind aanwezig om in de ballastbakken te scheppen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• manusjevanalles
Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:05:
Gebruik dan gewoon een traditioneel legsysteem. Genoeg grind aanwezig om in de ballastbakken te scheppen.
Heb je een suggestie? Het zelfleggen is nieuw voor mij, en als ik bijvoorbeeld naar het platdaksysteem van solar-bouwmarkt.nl kijk, dan ben ik 600 euro kwijt voor 4 panelen.

Pagina: 1