Synchronisatie problemen Proximus

Pagina: 1
Acties:

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:55
Wij hebben al jaren internet via Proximus. In januari hebben ze onze bbox vervangen door de nieuwste versie met WIFI 6 technologie.
Sindsdien hebben wij af en toe problemen met het netwerk. Het is niet stabiel en wifi kan soms een kleine halve minuut wegvallen.
Proximus is ondertussen 2 keer langsgeweest. Ze hebben het net gecontroleerd buiten het huis en dat levert geen problemen op. Binnenshuis hebben ze alles terug vervangen. Het 'stopcontact' waar proximus binnenkomt, nieuwe bbox geplaatst en ook digicoder van de tv vervangen. Er is ook een extra wifi booster geplaatst om overal goed en sterk wifi signaal te hebben.

Echter merken wij nog steeds problemen. Proximus geeft aan dat alles bij hen voldoet en steekt het op problemen met een tp link switch die wij hebben.
Vanuit de bbox verbinden we een lan kabel met dit toestelletje. En dit toestel geeft dan verbinding met verschillende lan poorten die we in huis hebben.
https://www.tp-link.com/n...tch-unmanaged/tl-sg1008d/

ik vind dat wat moeilijk te geloven, aangezien dit een vrij simpel toestel is.

als test zou ik deze graag eens uitschakelen, maar stoot op een volgend probleem.
Vanuit die tp link switch heb ik ook een kabel lopen naar mijn Solis omvormer van batterij en zonnepanelen.
Zo kan de data hiervan doorgestuurd worden naar de app van Solis.

Als ik de kabel van de Solis rechtstreeks ga verbinden met mijn BBOX, dan stuurt hij die data niet meer door. Enkel als het via omweg en de tp link gaat. Dat begrijp ik nu helemaal niet meer en zorgt ervoor dat ik niet kan testen zonder de tp link.

iemand ideetjes hoe ik dat kan oplossen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij maak je het nu moelijker dan het is. Wat Proximus je vraagt is om eens te testen zonder extra apparatuur aangesloten, niet om het eeuwig zo te laten draaien. Als het probleem blijft voorkomen zonder de SG1008 aangesloten, dan weet je dat het daar alvast niet aan ligt.

Wat je daar zegt over de "Solis omvormer" is merkwaardig en doet bij mij de vraag rijzen of dat apparaat het probleem niet is. Heb je exacte modelnr van dat ding? Enige reden dat ik kan bedenken dat het rechtstreeks niet zou werken en via de switch wel, is als de Ethernetpoort ervan enkel 10Mbps ondersteunt en de poorten van de BBOX (ook hier: merk+model relevant, Proximus heeft meerdere generaties BBOX gehad) enkel 100Mbps en hoger ondersteunen.

Oslik blyat! Oslik!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik krijg tegengestelde berichten als ik google op TL-SG1008D + IGMP snooping
De ene keer wordt gesteld dat de switch het ondersteunt, de andere keer niet. De ene keer wordt het apparaat als "managed" genoemd, de andere keer niet. Kijkend naar de datasheet:
https://octopart.com/datasheet/tp-link/TL-SG1008D%20V6
zie ik niet dat het apparaat IGMP snooping ondersteunt.

Als je een switch plaatst die geen IGMP snooping ondersteunt kun je problemen krijgen met WIFI verbindingen omdat het IPTV multicast verkeer dan op alle poorten wordt ontvangen. Dat kan voor nogal wat uitval zorgen

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:10
Soms is een "simpel toestelletje" juist de oorzaak van vage netwerkproblemen.
Ik lees dat ie unmanaged is, dat kan wellicht een reden zijn om hem door een managed switch te vervangen.
Wat al vermeld werd, IGMP ondersteuning (en aanzetten) kan jouw probleem al verhelpen m.b.t. wifi uitval.
Hoeft geen dure switch te zijn, een managed 5-8 poort van bijv Netgear of TP-Link voldoet prima.

mijn verzameling A.I. afbeeldingen