AM4 upgrade of toch AM5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WApeldoorn
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 19:29
Goedmeorgen!

Ik wil graag wat advies inwinnen. Dit is mijn huidige build en in 2020 gebouwd.
MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5 3600 (stock AMD Cooler Prism Wraith)
Corsair TX 650M
Sapphire Rade RX 5700XT
Corsair DDR4 2x8GB 3200
Corsair iCue 220T TG Case

Nu zoals de titel aangeeft, twijfel ik of ik nog een upgrade moet kopen of helemaal overstap naar AM5, Met AM5 zou je denk zo 1700 euro kwijt zijn op dit moment of misschien zelfs meer?

Ik dacht er aan om dus een CPU te kopen, iets van de Ryzen 5600X. Toch weer een stuk beter dan de 3600 die wel echt op het randje zit met de nieuwe games afgelopen jaar. En net de laatste AM4 volgens mij, waar mijn stock cooler Prism wraith nog goed genoeg is. (anders zou ik ook een koeler moeten kopen)

En dacht aan de GPU 9060XT 16gb, de Sapphire pulse, Zit onderaan in de prijs en goeie ervaringen mee, daarnaast qua formaat pas hij in de case.

Deze 2 samen zouden 600 euro zijn voor dus nog 1 laatste upgrade. Maar zal dit nog voor minimaal aankomende 5 jaar genoeg zijn? (ben niet iemand die alles op zijn hoogste speelt qua graphics).

Ik hoor graag jullie meningen en advies. Alvast bedankt.

Alle reacties

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:42
Wat speel je eigenlijk?
Wat wil je bereiken met je upgrade?
Welke resolutie speel je?
Wat is je maximale budget?

Beantwoord dit maar eens eerst.

• WApeldoorn
Hey! Qua budget ja, ik zou ook een nieuwe AM5 PC kunnen kopen. Maar het liefst wil ik zo weinig mogelijk uitgeven, ook gezien dat ik minder game dan dat ik voorheen deed. Heb volgens mij een scherm 1920x1080 maar dacht er aan misschien een upgrade te kopen naar 1440.

Wil in ieder geval alles weer kunnen spelen voor minimaal aankomende 6 jaar. Heb afgelopen jaar volgende spelen gespeeld:
BF6
Borderlands4 (Had mijn PC wel echt moeite mee)
Speelde ook nog wat oudere titels, als AOE Skyrim etc
Wil de nieuwe AC blackflag gaan kopen.

Ik wil denk vooral uitgeven wat logisch is en niet zonde van mijn geld.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:14
Let ook op als je voor AM5 gaat dat je ook nieuwe RAM sticks nodig hebt :)

Voor rest zou ik de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600XT Boxed over de gewone 5600x pakken, omdat die goedkoper is. Alternatief is de 5600 (non x), omdat die nog wat goedkoper is. - maar weet ook dat dit geen gigantische sprong vooruit is tov een 3600.

Wel zou ik kijken naar een aftermarket koeler, die heoft maar 2a3 tientjes te kosten. uitvoering: Arctic Freezer 36 . Een goede koeler houdt je cpu kouder, waardoor hij langer kan boosten :) .

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Kettrick

Rantmeister!

Als je op AM4 blijft zou ik proberen een 5800x3d te vinden, maar zelfs daarmee wordt de komende zes jaar overbruggen lastig.

5600x zou ik persoonlijk niet doen, ik zou of voor het maximale op am4 gaan of low end am5 en dan later alsnog een cpu upgrade doen.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:53
Er gaan geruchten rond dat AMD opnieuw X3D cpu’s voor AM4 wil uitbrengen. Dat zou deze zomer dan moeten gebeuren. Ik zou dat nog even afwachten alvorens je de knoop doorhakt. AM5 is nu een erg dure overstap dankzij de geheugenprijzen.

Je zou nu dan al voor een nieuwe gpu kunnen kijken. Wellicht dat jouw cpu dan even de bottleneck is, maar ik denk dat even wachten met de cpu in jouw geval behoorlijk kan lonen. Indien de geruchten kloppen natuurlijk.

• WApeldoorn
Dank jullie wel! Een X3d Chip is leuk maar op dit moment niet betaalbaar en verkrijgbaar. Maar als dat in de zomer zou gaan komen, zou dat mooi zijn ja. Misschien dat ik dan eerst een GPU aanschaf ja, welke stap ik er na ook zal nemen die heb ik sowieso nodig.

• WApeldoorn
Ik zat te kijken naar Saphhire GPU 9060XT 16gb maar als ik alleen een GPU koop voor nu, misschien deze ook nog de moeite waard. Sapphire Pulse Radeon RX 9070 16GB Zou met mijn huidige Case en PSU nog moeten passen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:36

HugoBoss1985

Xenotech

Begin met een videokaart en kijk hoe dat bevalt.
Een Ryzen 3600 is geen verkeerde cpu, afhankelijk van je resolutie kan de bottleneck nog best meevallen.

Ik zou er geen 6 core meer inzetten als je nu de cpu wilt upgraden, als laatste upgrade voor am4 neem je dan (minimaal) gelijk een 8 core.
Wil je persé nu iets dan kan je een 5700x (niet de non-x nemen, die heeft minder cache!) overwegen.
Alles van AM4 is duurder geworden.
Een "tray" heeft 1 jaar garantie, een "boxed" 3 jaar.
Boxed 5700x is op dit moment redelijk gunstig geprijsd.

Ik heb zelf een Ryzen 3700x met 6800XT (wél 32gb RAM) voor 1440p en het valt best mee.
Met Cyberpunk 2077 kan je soms aan een grafiek zien dat er een cpu bottleneck is maar het is niet onspeelbaar daardoor. Alleen de framerate kan wel hoger en stabieler met een snellere cpu.

Check ook hoe oud je voeding is en of deze voldoende aansluitingen heeft voor je videokaart.

16gb RAM kan ook krap zijn maar met een videokaart upgrade naar 16gb vram zal dat ook iets helpen.
Alleen omdat je dan de kwaliteitsinstellingen omhoog kan gooien wordt die 16gb ram weer wat problematischer.
Ik zou alsnog eerst enkel en alleen de videokaart upgraden.

Zelf kijk ik het mooi aan met de 3700x, wie weet is de nieuwe release van de 5800x3d interessant maar dat zal ook niet goedkoop zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2026 10:53 ]

• WApeldoorn
Mijn huidige GPU heeft 241W verbruik en 6+8 pin.
De 9070 heeft zelfs minder verbruik 220W en 2x 8 pin en 9060xt 1x 8 pin. (mijn huidige voeding heeft 2x 8 pin)

Maar mijn 3600 behouden en puur voor een nieuwe GPU gaan, zou dan toekomst gerichter beter zijn.
Dan voor mijn GPU misschien ook een grotere stap maken, wat ik met 9070 zou kunnen doen.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

WApeldoorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
Mijn huidige GPU heeft 241W verbruik en 6+8 pin.
De 9070 heeft zelfs minder verbruik 220W en 2x 8 pin en 9060xt 1x 8 pin. (mijn huidige voeding heeft 2x 8 pin)

Maar mijn 3600 behouden en puur voor een nieuwe GPU gaan, zou dan toekomst gerichter beter zijn.
Dan voor mijn GPU misschien ook een grotere stap maken, wat ik met 9070 zou kunnen doen.
Een 9070 heeft wellicht grotere stroompieken dan je 5700xt, daar gaat het vooral om.
En daar kunnen oudere voedingen vaak niet zo goed "mee om gaan".
Maar ook dit kun je wellicht gewoon even aankijken.
Qua wattage van de voeding redt je het prima maar dat is dus niet het enige om rekening mee te houden.

Hoe oud is de voeding?

Met een 9070 undervolten kan je ook aardig dicht bij een 9070 XT komen met alsog een stuk lager stroomverbruik, zeker als je wat mazzel hebt met een goede chip.

Ik heb deze:

https://www.techpowerup.c...rx-9070-hellhound/41.html

Hooguit 20 watt hogere stroompieken dan je (dan "een") 5700XT dus niets om je druk om te maken, nevermind. Met andere modellen 9070 kan dat wat meer zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2026 11:10 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 15:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bekende setup! Ik heb een Ryzen 3600 en Radeon 5700 zelf ook gehad met veel plezier.

CPU upgrade Ryzen 5600(X) zou ik niet doen. Dat is ten opzichte van een Ryzen 3600 geen grote upgrade en een 5600X is in sommige games ook al een bottleneck. Beter ga je een stapje hoger. Als ik jou was zou ik zeker gaan voor een variant met 3D-cache: zoals de 5700X3D of een 5800X3D. Voor gaming op AM4 zijn die subliem en kunnen je juist de boost geven waar het nodig is: de min FPS.

Een Radeon 5700XT zal vandaag de dag ook op zijn tenen lopen. Meer nog dan een Ryzen 3600.
Als het budget krap is zou ik een upgrade naar een Radeon 6800 of die Radeon 9060 inderdaad eerst overwegen. Een 6800 zal je al een aanzienlijke boost geven. Radeon 5700 -> 6800 leverde mij 70% meer FPS op.
GPU kun je prima eerst doen :)

Welke games hebben we het over?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32

Bad Brains

<(0.o)>

Denk dat de meerwaarde 3600 naar 5700X goed merkbaar is, iets anders zou ik idd ook niet doen.
9070 16GB is echt vele malen sneller dan de 9060 16GB (ik heb ze beide)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ultraman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
Bekende setup! Ik heb een 3600 en 5700 zelf ook gehad met veel plezier.

CPU upgrade Ryzen 5600(X) zou ik niet doen. Dat is ten opzichte van een 3600 geen grote upgrade en een 5600X is in sommige games ook al een bottleneck. Beter ga je een stapje hoger. Als ik jou was zou ik zeker gaan voor een variant met 3D-cache: zoals de 5700X3D of een 5800X3D. Voor gaming op AM4 zijn die subliem en kunnen je juist de boost geven waar het nodig is: de min FPS.

Een Radeon 5700XT zal vandaag de dag ook op zijn tenen lopen. Meer nog dan een Ryzen 3600.
Als het budget krap is zou ik een upgrade naar een Radeon 6800 of die Radeon 9060 inderdaad eerst overwegen. Een 6800 zal je al een aanzienlijke boost geven. 5700 -> 6800 leverde mij 70% meer FPS op.

Bedoel je met de "5700" de cpu of de videokaart?

De 3600 behouden en afwachten wat de "nieuwe" 5800x3d gaat doen is wellicht de beste keuze.

Met een snellere videokaart kan hij wel de ingame details/resolutie omhoog gooien en dan is de cpu bottleneck minder een probleem.
Als hij eerder wat hogere fps wilt en dus met lagere instellingen wilt gamen dan wordt de cpu eerder problematisch.

Battlefield 6 is niet zo heel erg cpu afhankelijk en draait hier eigenlijk vrijwel zonder cpu bottleneck met een 3700x
Met de andere genoemde games heb ik geen ervaring maar Borderlands 4 (UE5) zal vooral ook baat hebben bij een snellere videokaart (met hardware RT support).

Kortom we willen graag ook nog de resolutie weten :P

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2026 11:06 ]

• WApeldoorn
Ultraman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
Bekende setup! Ik heb een 3600 en 5700 zelf ook gehad met veel plezier.

CPU upgrade Ryzen 5600(X) zou ik niet doen. Dat is ten opzichte van een 3600 geen grote upgrade en een 5600X is in sommige games ook al een bottleneck. Beter ga je een stapje hoger. Als ik jou was zou ik zeker gaan voor een variant met 3D-cache: zoals de 5700X3D of een 5800X3D. Voor gaming op AM4 zijn die subliem en kunnen je juist de boost geven waar het nodig is: de min FPS.

Als het budget krap is zou ik een upgrade naar een Radeon 6800 of die Radeon 9060 inderdaad eerst overwegen. Een 6800 zal je al een aanzienlijke boost geven. 5700 -> 6800 leverde mij 70% meer FPS op.

De 3D Cache varianten zijn leuk maar weinig te vinden en prijzig. Maar iemand hier gaf al aan dat er een gerucht is dat die misschien deze zomer komen. Dus daarom misschien eerst GPU en dan zien we erna wel verder.

Dit had ik in een bericht er nog bij gezet:
Heb volgens mij een scherm 1920x1080 maar dacht er aan misschien een upgrade te kopen naar 1440.

Wil in ieder geval alles weer kunnen spelen voor minimaal aankomende 6 jaar. Heb afgelopen jaar volgende spelen gespeeld:
BF6

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

WApeldoorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:07:
[...]

De 3D Cache varianten zijn leuk maar weinig te vinden en prijzig. Maar iemand hier gaf al aan dat er een gerucht is dat die misschien deze zomer komen. Dus daarom misschien eerst GPU en dan zien we erna wel verder.
Ze zijn op het moment inderdaad mondjesmaat verkrijgbaar. Worden simpelweg niet meer geproduceerd, waardoor de vraag het aanbod overstijgt wat gevolgen heeft voor de prijs (zoals met wel meer tegenwoordig... |:( )

Maar er is wel een hele goede reden voor de hoge vraag: Ja, die 3D cache op de 5700X3D en 5800X3D maakt echt een flink verschil voor de min FPS. De framerates worden er stabieler door en dan merk je echt. Zeker in CPU intensievere games.

De "nieuwe" 5800X3D die ze gaan maken is een herstart van de productie er van. Die nieuwe chip is niet magisch anders dan de eerder uitgebrachte variant heb ik begrepen, maar een herstart van de productie er van. M.a.w.: net zo goed :)
Tijd zal het leren maar je hebt kans dat ze ergens na de zomer er inderdaad weer zijn.
Dit had ik in een bericht er nog bij gezet:
Heb volgens mij een scherm 1920x1080 maar dacht er aan misschien een upgrade te kopen naar 1440.

BF6
Ik zou beginnen met de GPU. Dat zal in veel gevallen al een boost geven. Toen ik destijds van een Radeon 5700 een upgrade deed naar een Radeon 6800 gaf dat een behoorlijke boost voor mijn frame rate. Een 9060 zou nu een prima keuze zijn.

Deze setup voor de komende 6 jaar... met nieuwe games wordt dat echt concessies doen. De machine die je nu hebt is ruim 6, technisch bijna 7, jaar oud en je merkt dat het het niet meer aan kan. Een upgrade kan de levensduur prima verlengen, maar nog zes jaar meekomen... dat is een flinke kluif.
Als je nu upgrade een jaar of 3? Moet wel lukken. :)

Ik heb op het moment zo ongeveer waar jij naar zit te kijken. Ik heb een 5800X3D, 32GB, Radeon 9070 en 1440p scherm. Dat komt nog prima mee op High detail. Battlefield 6 kan ik prima draaien, Helldivers 2 loopt als een trein, CP2077 is glorieus. Op moment speel ik Star Citizen 2 vooral en die loopt CPU bound op veel plekken maar is goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2026 11:54 ]

• WApeldoorn
Dan zou ik dus nu het best voor GPU 9070 of 9060 xt moeten gaan en dan even aankijken voor een 3d Chip. Als ik die zou kunnen vinden kom je denk wel uit op die 6 jaar? Voordat ik naar AM5 zou moeten gaan. Maar is dat het dan waard, dat vind ik wel lastig.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

6 jaar met beide upgrades nog alle games kunnen spelen vind ik een stretch. Of althans: je zult tegen die tijd zeker concessies moeten doen. Over tijd zul je naar Medium of zelfs Low detail moeten gaan. De één stoort dat, de ander niet. Wat er over 3, 5 of 6 jaar tijd nog mee kan blijft koffiedik kijken natuurlijk.

Met een 9060XT kom je nu een stap vooruit en als je daar nog een 5700X3D/5800X3D aan toevoegt dan zal je dat nog een boost geven. In Battlefield 6 zul je met een 9060XT een upgrade van Ryzen 3600->5700X3D zeker merken.

Dat je over de komende 3 jaar met beide upgrades nog alles fatsoenlijk kunt spelen lijkt mij wel. Daarna gaat het afhangen van de game en gewenste pracht en praal lijkt mij. Tegen die tijd (2029) is AM5 naar verwachting vervangen voor AM6 overigens. Dat is waar ik, met mijn huidige, setup een beetje op wacht. Met 5800X3D en mijn 9070 kom ik overal nu nog prima doorheen. :)

Of iets "het waard" is is volledig aan jezelf. Dat kan ik niet voor je beslissen.
Ik kan je wel vertellen dat je met een 5700X3D/5800X3D en 9060XT fatsoenlijk kunt gamen. En je kunt ze los van elkaar upgraden.
Met een CPU+GPU upgrade kom je weer in een prestatiegebied waarin je weer lol uit je huidige systeem kunt halen. En als het budget beperkt is... dan zit een fonkelnieuw AM5 gebaseerd systeem toch ook niet in de kaarten?

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2026 12:59 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:10
WApeldoorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:59:
Dan zou ik dus nu het best voor GPU 9070 of 9060 xt moeten gaan en dan even aankijken voor een 3d Chip. Als ik die zou kunnen vinden kom je denk wel uit op die 6 jaar? Voordat ik naar AM5 zou moeten gaan. Maar is dat het dan waard, dat vind ik wel lastig.
Op AliExpress kun je voor €200 (en er zijn nog couponcodes toepasbaar waardoor het goedkoper wordt) de 5500X3D kopen die in Nederland niet officieel op de markt is. Zeker als je nog lang met het systeem wil doen is dat veruit de zinvolste upgrade vanaf een 3600.

Daarnaast begint je ramgeheugen nu krap te worden. Je zou dat nog even kunnen aankijken en direct voor een 9070 XT kunnen gaan als je toch al nadenkt over 1440P. Is nu in totaal dus iets duurder dan de €600 die je in je hoofd had, maar op lange termijn ben je goedkoper uit als je eerst een RX 9060 XT koopt en die later weer (met verlies) moet verkopen. Je voeding zou ik ook wel upgraden dan, een prijs/kwaliteit interessante is uitvoering: Chieftec Vega 750 watt.

Dan zit je voor nu met €900 er al zeer warmpjes bij maar kun je echt nog prima 5 jaar vooruit als je later ook nog het ram opkrikt naar 32GB en een 1440P monitor neemt.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-05-2026 13:17 ]

• WApeldoorn
Gezien de case en Power supply kom ik niet verder dan de 9070 non XT en dan de saphhire pulse.

• DeNachtwacht
Er zijn 11 9070 XT's te vinden die erin passen ;)
categorie: Videokaarten

En inderdaad is een PSU upgrade dan ook nodig. Je kan daar gewoon eens mee beginnen, met die Vega 750 en GPU heb je voor +/- €750 al een flinke boost voor je games, de CPU en ram kunnen voor nu nog wel even mee. En na wat sparen kun je daarna dan de 1440+ monitor, 5500X3D en 32GB DDR4 doen om alles af te maken zodat je er echt weer 5-6 jaar mee vooruit kan.

Onderaan de streep is het gewoon simpel als je naar 1440P wil én toekomstbestendig zijn ga je gewoon over 3-4 jaar spijt hebben dat je niet voor een RX 9070 XT bent gegaan toen je de kans had ;).

• WApeldoorn
DeNachtwacht schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:44:
Er zijn 11 9070 XT's te vinden die erin passen ;)
categorie: Videokaarten

En inderdaad is een PSU upgrade dan ook nodig. Je kan daar gewoon eens mee beginnen, met die Vega 750 en GPU heb je voor +/- €750 al een flinke boost voor je games, de CPU en ram kunnen voor nu nog wel even mee. En na wat sparen kun je daarna dan de 1440+ monitor, 5500X3D en 32GB DDR4 doen om alles af te maken zodat je er echt weer 5-6 jaar mee vooruit kan.

Onderaan de streep is het gewoon simpel als je naar 1440P wil én toekomstbestendig zijn ga je gewoon over 3-4 jaar spijt hebben dat je niet voor een RX 9070 XT bent gegaan toen je de kans had ;).
Dt is misschien ook wel het slimst toekomstig gezien. Ook al zou ik upgraden naar AM5, heb ik die GPU en PSU al sowieso nodig. Zag deze GPU op megekko voor 669 EUR eigenlijk al zelfde prijs als de Non XT versie
ASRock AMD Radeon RX 9070 XT Challenger 16GB

• DeNachtwacht
Precies, en voor 1440P@120 is een XT simpelweg ook gewoon nodig. Kun je nog even rustig nadenken wat je wil, maar ik zou het zelf lekker houden bij AM4. Het spaart je +/- €150-200 op ram uit en nog eens +/- €100-125 voor een AM5 moederbord.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:53
DeNachtwacht schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:17:
Het spaart je +/- €150-200 op ram uit en nog eens +/- €100-125 voor een AM5 moederbord.
Waar kan jij 32gb DDR5 vinden voor €150-€200? Ik maak graag gebruik van jouw adresje :D

• DeNachtwacht
jazzozo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:43:
[...]

Waar kan jij 32gb DDR5 vinden voor €150-€200? Ik maak graag gebruik van jouw adresje :D
Haha... ja... die hou ik geheim natuurlijk :9 . Nee ik bedoel dat je met 32GB DDR4 ipv DDR5 zo'n 150-200 goedkoper uit bent. Misschien zelfs wel meer als je je eigen 16GB DDR4 goed kan verkopen.

• WApeldoorn
Ja, zn zelfde set van 2x8gb, zelfde snelheid is 180 euro. Is zeker goedkoper dan de 400 euro voor ddr5

• WApeldoorn
Ik ga dan denk voor deze 2, is samen 760 euro. Dit is al future proef voor eventueel am5. Wanneer ik dan problemen met cpu, ram of wat anders kan ik dat dan upgraden.

ASRock Challenger RX 9070 XT 16GB
Chieftec Vega M 850W Gold PSU / PC

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

WApeldoorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:32:
Ik ga dan denk voor deze 2, is samen 760 euro. Dit is al future proef voor eventueel am5. Wanneer ik dan problemen met cpu, ram of wat anders kan ik dat dan upgraden.

ASRock Challenger RX 9070 XT 16GB
Je bedoeld je huidige ram uitbreiden met en zelfde set erbij van 2x8gb?
Vaak is dat niet verstandig.
4 modules werkt vaak slechter dan 2 modules.
Soms kun je de snelheid iets verlagen om het goed werkend te krijgen.

En "een zelfde set" is vaak een andere revisie dan je huidige set wat bijvoorbeeld een andere indeling van de ram chips kan betekenen op het pcb en/of hele andere ram chips.
En dan werkt het ook niet samen.

Bij nieuw koop van een webshop weet je van te voren niet wat (welke revisie van het ram kitje) je krijgt... soms willen ze het wel voor je checken.

Dan is een nieuw/tweedehands setje van 2x16gb kopen een idee.
Of je zoekt tweede hands een exact dezelfde revisie met de gok dat 4 modules niet lekker gaan werken.

Ik denk dat een nieuwe voeding wellicht niet nodig is.
Je hebt een 650 watt, dat gaat je systeem echt bij lange na niet verbruiken.
Maar nogmaals... hoe oud is je huidige voeding?
Als het een eerste model is dan zou ik hem vervangen.
Anders na +/- 10 jaar voor een goede Corsair voeding (het 2017 model) zeker ook.

De Asrock 9070 XT heeft veel minder hoge stroompieken dan een 6800 XT.
Ik heb mijn 6800 XT een tijdje gebruikt i.c.m. een 650 watt SFX-L voeding.

Kijk het anders aan met je huidige Corsair. Krijg je crashes, zwarte schermen, etc dan kan je altijd nog iets kopen.

[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-05-2026 08:34 ]

• WApeldoorn
Goed om te weten over de RAM, daar ga ik dan wel naar kijken! Dank je

De 9070 XT die ik wilde, staat wel dat ze 750w adviseren. Maar wat je zegt, ik kan het eerst aankijken.

• DeNachtwacht
Voordeel van een 750W is ook dat het zuiniger is omdat de voeding niet tot de max wordt getrokken. En daarnaast voorkom je gewoon vage problemen, dus ik zou daar gewoon zelf wel voor gaan.

Ram kun je trouwens ook best proberen hoor als je de identieke sticks die je al had nieuw koopt. Bij mij werkt 4x16GB feilloos (gekocht in een tijd dat 32GB nog €60 was :X ). Maar als ik het zo zie op de pricewatch kan het sowieso interessanter zijn voor +/- €240 32GB DDR4-3200 te kopen en dan je eigen 16GB te verkopen voor +/- €120-150. 16GB is relatief duur dus kun je dat in je voordeel ombuigen in dit geval.

• WApeldoorn
Smart! Ik zag deze staan 850w and volgens mij erg goede reviews. Qua prijs valt hij ook behoorlijk mee, dacht goed voor de toekomst.

• DeNachtwacht
Yup, is idd een goede. De 750W variant hiervan zou op zich ook voldoende moeten zijn voor jouw systeem hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-05-2026 10:42 ]

• WApeldoorn
Die is 2 euro goedkoper hahah

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

WApeldoorn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:49:
Goed om te weten over de RAM, daar ga ik dan wel naar kijken! Dank je

De 9070 XT die ik wilde, staat wel dat ze 750w adviseren. Maar wat je zegt, ik kan het eerst aankijken.
Videokaart fabrikanten adviseren altijd overdreven wattages. Zodat men met hele extreme componenten (14900k, met overklok, 20 fans, etc.) Ook redt. En ze houden rekening met slechte kwaliteit 750 watt voedingen die daadwerkelijk maar (voorbeeld) 400 watt (veilig) kunnen leveren.

Ik heb een Be Quiet! 750 watt voeding in het 9070 (-120mv undervolt +10% power) systeem en de ventilator van de voeding slaat nooit aan tijdens gamen.

https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2844/

Dat zou betekenen dat het systeem 300-350 watt max verbruikt. Tot dat verbruik is de psu passief.

Dat kan dus ook een voordeel zijn van een overkill wattage voeding: dat deze passief en stil blijft.

Een 9070xt zal er zo'n 50-100 watt bij doen.

Als je er lang en zonder zorgen mee wilt doen kijk je ook naar de garantietermijn. Corsair en Be Quiet! Geven vaak 10 jaar.

Op zo'n Chieftec heb je 5 jaar garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-05-2026 11:14 ]

• DeNachtwacht
Een 9070 non-xt heeft een recommended PSU van 650W dus vrij logisch dat jij met een 750W voeding uitkomt ;-). Een XT variant met een 650W voeding proberen zou ik gewoon niet doen.

Die recommendations zijn niet voor de lol maar omdat fabrikanten geen gezeur met vage foutmeldingen / RMA's van hun videokaarten willen. GPU's kunnen af en toe een flinke powerspike hebben en juist daarvoor is die 750W recommendation. natuurlijk gaat het in windows en met simpele games 90% van de tijd goed, het gaat juist om die spikes tijdens de zwaarste games die je doet.

Kortom ja je kan ermee weg komen maar nee, ik zou het risico niet nemen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:05:
[...]
Ik heb een Be Quiet! 750 watt voeding in het 9070 (-120mv undervolt +10% power) systeem en de ventilator van de voeding slaat nooit aan tijdens gamen.
Dat zou betekenen dat het systeem 300-350 watt max verbruikt. Tot dat verbruik is de psu passief.
Dat kan niet kloppen, de 9070XT zelf gebruikt al 300 watt tijdens het gamen.
/ot

750W is zat voor een dergelijk systeem verder.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

vassago schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Dat kan niet kloppen, de 9070XT zelf gebruikt al 300 watt tijdens het gamen.
/ot

750W is zat voor een dergelijk systeem verder.
Ik heb dus een non-XT. Max 255 watt met +10% power. PSU blijft verder toch echt passief.

B650, 2x 120mm, 4x 140mm, 1x nvme, 7500f, 2x 16gb ddr5, 9070.

Dit is het maximaal gemeten wattage van het hele systeem bij het stopcontact;
In de No More Room In Hell 2 training ground:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcMoFggFp6qTs34LZ2e9clIB5Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6EVTsyNpuhXiocqc7xZW61v.jpg?f=fotoalbum_large

De powerspikes van de 9070 en 9070xt vallen erg mee. Als je het exact wilt weten kijk je bij TechPowerUp naar reviews van specifieke modellen. Nitro+ XT zit op max 420 watt pieken. Een 9070XT op een 650 watt kan volgens mij qua wattage en pieken over het algemeen prima.

Zoals ik zei, een 6800XT heeft al vaak 100 watt hogere pieken en die (Asus Tuf 6800XT OC : 500-550 watt pieken) deed het hier al prima met een 650 watt SFX-L

[ Voor 62% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-05-2026 11:45 ]

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 12:33

Passievrucht

swarma

Zelfde dillema hier en zag in diverse topics hier de 5500X3D via de chineze vrienden. Die is daar wel goed te vinden. Die heb ik besteld.

Zelf doe ik vrijwel alleen maar simracen dus de X3D komt nog beter tot zijn recht in mijn geval.

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Passievrucht schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:07:
Zelfde dillema hier en zag in diverse topics hier de 5500X3D via de chineze vrienden. Die is daar wel goed te vinden. Die heb ik besteld.

Zelf doe ik vrijwel alleen maar simracen dus de X3D komt nog beter tot zijn recht in mijn geval.
Het blijft een 6 core.
Voor nu niet verkeerd maar ik zou nu zelf geen 6 core meer kopen. Zeker niet als laatste upgrade voor een socket.

Ik vind een tray cpu in China kopen wel een gok. En qua garantie(afhandeling) ook. Je kan er alleen mee bij Ali aankloppen, AMD helpt niet met tray cpu garantieaanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-05-2026 23:25 ]

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:22:
[...]
Voor nu niet verkeerd maar ik zou nu zelf geen 6 core meer kopen. Zeker niet als laatste upgrade voor een socket.
Voor de 2 jaar voor mij nog een acceptabele en betaalbare oplossing. De racegames gebruiken niet veel cores. Ik weet niet hoe het zit met de games van de topic starter.

• Pomoku
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05 18:34
Speelde BF6 op 5700X3D en het trok mijn CPU bijna tot 100%. Ik zou 6 core afraden en als je kan minimaal voor 5700X gaan. Ik had een 5070TI dus ik was ook genoodzaakt om mijn CPU te upgraden. Je zal met een 9060XT op BF6 erg veel last krijgen van stutters op 6 core bij 32v32 maps.

[ Voor 18% gewijzigd door Pomoku op 06-05-2026 01:30 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Pomoku schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 01:27:
Speelde BF6 op 5700X3D en het trok mijn CPU bijna tot 100%. Ik zou 6 core afraden en als je kan minimaal voor 5700X gaan. Ik had een 5070TI dus ik was ook genoodzaakt om mijn CPU te upgraden. Je zal met een 9060XT op BF6 erg veel last krijgen van stutters op 6 core bij 32v32 maps.
Ik heb met een 3700x nergens last van.

• WApeldoorn
Pomoku schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 01:27:
Nee hoor, zeker niet. Want speel BF6 nu al zonder problemen, alleen alles op low wat ik nu voor lief heb genomen.

• WApeldoorn
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Videokaart fabrikanten adviseren altijd overdreven wattages. Zodat men met hele extreme componenten (14900k, met overklok, 20 fans, etc.) Ook redt. En ze houden rekening met slechte kwaliteit 750 watt voedingen die daadwerkelijk maar (voorbeeld) 400 watt (veilig) kunnen leveren.

https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2844/

Dat kan dus ook een voordeel zijn van een overkill wattage voeding: dat deze passief en stil blijft.

Een 9070xt zal er zo'n 50-100 watt bij doen.

Als je er lang en zonder zorgen mee wilt doen kijk je ook naar de garantietermijn. Corsair en Be Quiet! Geven vaak 10 jaar.

Op zo'n Chieftec heb je 5 jaar garantie.
Zie dat Corsair 7 jaar geeft en Bequiet wel wat hoger zit qua prijs.
De Vega 850W Gold die ik zag is in de aanbieding, kan ik voor de zelfde prijs van 750 dus naar 850w gaan.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

WApeldoorn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Zie dat Corsair 7 jaar geeft en Bequiet wel wat hoger zit qua prijs.
De Vega 850W Gold die ik zag is in de aanbieding, kan ik voor de zelfde prijs van 750 dus naar 850w gaan.
Ligt er aan welk model je koopt, sommige modellen van Corsair hebben wel degelijk 10 jaar garantie (tenminste, dat was in het verleden in ieder geval zo).
Misschien is dat bij Chieftec ook wel zo, geen idee.

De BeQuiet! is gewoon duurder omdat deze van hogere kwaliteit is, en zeer efficiënt is (plus 10 jaar garantie ipv 5 jaar garantie).

Die Chieftec zal ook wel prima voldoende zijn.
Als je voor een 9070 XT gaat i.p.v. 9070 dan is 850 watt wel lekker, zeker als je tóch de Be Quiet! zou nemen; dan weet je zeker dat deze ook passief zal blijven.

Ik moet nog melden dat ik nog wel moet zien wat de Be Quiet! 750 watt gaat doen met de warmere dagen qua passief draaien of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-05-2026 10:42 ]

• Pomoku
WApeldoorn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Nee hoor, zeker niet. Want speel BF6 nu al zonder problemen, alleen alles op low wat ik nu voor lief heb genomen.
Dat komt omdat je huidige videokaart niet krachtig genoeg is om je CPU te laten werken. Met een 9060XT/9070XT ga je merken dat je CPU verbruik omhoog schiet. Met een AM4 6 core CPU ga je dan echt niet redden of je moet concessies maken met lagere settings of framecap, maar dat is zonde van de videokaart.

• DeNachtwacht
Mja, je theorie klopt toch echt niet, het zal bij jou aan iets anders liggen denk ik. Kijk anders hier even: https://gamersnexus.net/cpus/am4-lives-amd-ryzen-5-5500x3d-cpu-review-benchmarks#conclusion

Zelfs in een CPU heavy game als Baldur's Gate zet de 5500X3D keurige cijfers neer met een gemiddeld betere performance dan multicore AM4 beesten als een 5900X, 5950X of zelfs (bijvoorbeeld) een AM5 7950X. Jouw framedrops hebben echt niks te maken met cores.

En ook nu dus weer het aandachtspunt dat dit 1080P reviews zijn, op de beoogde 1440P resolutie zullen de verschillen tussen processoren kleiner zijn omdat het dan GPU limited is.

• Pomoku
DeNachtwacht schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:17:
Mja, je theorie klopt toch echt niet, het zal bij jou aan iets anders liggen denk ik. Kijk anders hier even: https://gamersnexus.net/cpus/am4-lives-amd-ryzen-5-5500x3d-cpu-review-benchmarks#conclusion

Zelfs in een CPU heavy game als Baldur's Gate zet de 5500X3D keurige cijfers neer met een gemiddeld betere performance dan multicore AM4 beesten als een 5900X, 5950X of zelfs (bijvoorbeeld) een AM5 7950X. Jouw framedrops hebben echt niks te maken met cores.

En ook nu dus weer het aandachtspunt dat dit 1080P reviews zijn, op de beoogde 1440P resolutie zullen de verschillen tussen processoren kleiner zijn omdat het dan GPU limited is.
Het spel staat bekend dat het erg veel cpu slurpt op grote maps met veel spelers. Voorbeeld, iemand hier heeft een 5600X https://www.reddit.com/r/Battlefield6/comments/1qi0c7s/bf6_100_cpu_usage_in_2026_performance_issues/
Je kan wel truukjes toepassen met fps cap of limiet afstellen op je thread counts maar dat is zonde van je videokaart.
Bij mij was het echter wel CPU bottleneck want ik speelde het spel op medium 1440p uncapped frames voor hoge framerates als competitief speler, na het upgraden van de CPU had ik meer headroom op mijn CPU en geen stutters meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Pomoku op 06-05-2026 23:23 ]

• WApeldoorn
Dat heb ik al wel ingecalculeerd dat CPU nu bottleneck zal zijn. Heb nu de 9070XT gekocht vooral toekomst gericht. Ik wacht namelijk even af of er van de zomer weer X3D chips komen of miss 5500X3D aanschaf via aliexpress.

Omdat al het advies hier de stap naar 5600X eigenlijk zonde is van je geld, omdat het een vrij kleine stap is.

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

DeNachtwacht schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:17:

Komt voornamelijk door de cache. Dat is de reden waarom ik voor de "risicovolle" en "tragere" cpu heb aangeschaft. Verwachting is dat deze volgende week binnen is. Bedoel dus de 5500X3D.

Voor mijzelf is de situatie nog specifieker, want de racegames is de cache nog belangrijker.
WApeldoorn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:32:
Dat heb ik al wel ingecalculeerd dat CPU nu bottleneck zal zijn. Heb nu de 9070XT gekocht vooral toekomst gericht. Ik wacht namelijk even af of er van de zomer weer X3D chips komen of miss 5500X3D aanschaf via aliexpress.

Omdat al het advies hier de stap naar 5600X eigenlijk zonde is van je geld, omdat het een vrij kleine stap is.
Geef wel een seintje hoeverre ik echt verbetering merk. Heb zelf een i7 8700 op dit moment, vergelijkbaar met jouw processor. De videokaart is van mij wel iets lichter dan wat jij op het oog hebt, heb zelf een 9060XT 16GB. Op dit moment rent de videokaart rondjes het huppelen en is de i7 flink aan het zweten, oftewel de cpu is een aardige bottleneck voor mij.

• DeNachtwacht
Pomoku schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Het spel staat bekend dat het erg veel cpu slurpt op grote maps met veel spelers. Voorbeeld, iemand hier heeft een 5600X https://www.reddit.com/r/Battlefield6/comments/1qi0c7s/bf6_100_cpu_usage_in_2026_performance_issues/
Je kan wel truukjes toepassen met fps cap of limiet afstellen op je thread counts maar dat is zonde van je videokaart.
Bij mij was het echter wel CPU bottleneck want ik speelde het spel op medium 1440p uncapped frames voor hoge framerates als competitief speler, na het upgraden van de CPU had ik meer headroom op mijn CPU en geen stutters meer.
Nogmaals, de feiten zijn echt anders, zie hier de benchmark van Techspot. Al die reddit forum posts en clickbait youtube videos zijn leuk, maar dat zijn n=1 ervaringen van mensen die zelf een beetje beredeneren wat iets zou kunnen zijn en hoe het wellicht presteert ten opzichte van iets anders, of mensen die op YouTube geld proberen te verdienen met sensationele verhaaltjes.

Techspot en ook Gamersnexus die ik eerder postte maken degelijk uitgevoerde reviews met vergelijkingen in exact dezelfde systemen, en dan zie je dat de 5500X3D gewoon duidelijk beter (zo'n 25% normaal, en 10% op lows) presteert dan de 5600X (en dat zal ook het geval zijn met een 5700X, maar die review mag je nu echt zelf zoeken want ik blijf niet googelen voor je ;) ). En op 1440P zullen die verschillen juist kleiner worden omdat hoe hoger de resolutie wordt, hoe kleiner de invloed van de CPU wordt ten opzichte van de GPU. Dat geldt voor elk spel, of het nou CPU based of GPU based is.

Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/articles-info/3109/bench/BF6.png

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-05-2026 15:27 ]

• WApeldoorn
Hey,

Ik heb wat advies nodig van jullie!

Mijn pc op dit moment is het volgende:

Msi b450 tomahawk max, Ryzen 3600, rx9070xt, 32gb ram 3200mhz.

De bottleneck is nu wel mijn cpu

Mensen hier gaven aan dat een 5600x een kleine stap is en misschien zonde van de investering. Is 160 euro nieuw en b550 board 100 euro. Maar zag nu een cpu en mb voor 175 euro 2e hands.

Zal dat de investering waard zijn? Kan ook wachten op de zomer als er eventueel x3d chips komen. Of is misschien een 5800x meer toekomst proof.

Ik hoor graag wat jullie advies is of tips.

Dank je!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Met een nieuwere bios ondersteunt je moederbord waarschijnlijk wel de Ryzen 5000 serie, als ik de MSI website lees.

Al het advies wijst naar de X3D, maar dat is helaas niet echt een optie met de huidige (tweedehands) prijs. Alleen een 5700x/5800x zijn binnen budget en een (lichte?) upgrade.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

Cyphax

Moderator LNX
In je vorige topic eindigde je met de conclusie
Ik wacht namelijk even af of er van de zomer weer X3D chips komen of miss 5500X3D aanschaf via aliexpress.
Is die 5500X3D bij Ali geen goede optie meer?

Saved by the buoyancy of citrus

• DeNachtwacht
Inderdaad. Die is momenteel voor €168 (als je de couponcode toepast) nog vrij goed geprijsd ook.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@WApeldoorn

Een 5800x is de beste verkrijgbare CPU wat een mooie upgrade geeft:
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
Soms ook nog tweedehands te krijgen.
Mocht die ali-express 5500X3D betrouwbaar te verkrijgen zijn is dat voor 170 euro ook een prima deal.

Je moederbord ondersteund deze:
https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX/support#cpu

• WApeldoorn
Nou daar zit ik ook zeker over na te denken ja, de 5500x3d. Dat is voor het stukje meer prijs, wel echt een verbetering vergeleken met 5600x?

Mijn mb kan de cpu's aan, met een update. Maar is allemaal gen3, dus daarom kijk ik eigenlijk voor een b550 mb.

• DeNachtwacht
Voor gaming is een 5600 nauwelijks een upgrade vanaf een 3600. Een 5500X3D is wel een goede upgrade (zie ook de benchmarks in reviews, zijn online prima te vinden. dan dus niet één of ander clickbait youtube filmpje zoeken, maar gewoon reviews van goede websites die vergelijkingen plaatsen).

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Ik zie de winst niet om van b450 naar een b550 bord te gaan op een (zo goed als) dood (am4) platform.

De prijs die je betaalt (2dehands vanaf 65) voor alleen PCIe gen4 weegt niet op tegen performance winst.
Zijn er nog andere zaken die je nu mist in je B450 bord en wel met B550 krijgt die je niet hier gedeelt hebt?

Een x3d cpu voor een goede prijs zoals anderen aanhalen kan het nog waard zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan prima verder in AM4 upgrade of toch AM5. Merge.

• CrazY1985
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 17:27
Vraagje voor mijn zoontje:

Wordt een aanpassing van huidige Ryzen 5600 naar 5500X3D gezien als upgrade of niet?
Hij gebruikt zijn PC puur voor gaming en heeft een 9070 videokaart..

Gezien de huidige prijzen van de 5700X3D en 5800X3D is dat voorlopig een no-go.
Hopelijk is die heruitgave een beetje schappelijk geprijst....

[ Voor 11% gewijzigd door CrazY1985 op 26-05-2026 08:52 ]

PC gamer | AMD Ryzen 7800X3D | AMD Radeon 9070XT | Apple IPhone 15 Pro

• DeNachtwacht
@CrazY1985 als jij nu een 5600 in een systeem hebt zitten is een upgrade naar 5500X3D relatief best duur en de vraag is dan welke games je ermee doet en op welke resolutie om te weten of het echt zinvol gaat zijn. Moet je kiezen welke van de twee je moet kopen dan is het natuurlijk een ander verhaal en is de 5500X3D inderdaad de slimste keus voor gaming.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-05-2026 09:06 ]

Pagina: 1