AM4 upgrade of toch AM5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WApeldoorn
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
Goedmeorgen!

Ik wil graag wat advies inwinnen. Dit is mijn huidige build en in 2020 gebouwd.
MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5 3600 (stock AMD Cooler Prism Wraith)
Corsair TX 650M
Sapphire Rade RX 5700XT
Corsair DDR4 2x8GB 3200
Corsair iCue 220T TG Case

Nu zoals de titel aangeeft, twijfel ik of ik nog een upgrade moet kopen of helemaal overstap naar AM5, Met AM5 zou je denk zo 1700 euro kwijt zijn op dit moment of misschien zelfs meer?

Ik dacht er aan om dus een CPU te kopen, iets van de Ryzen 5600X. Toch weer een stuk beter dan de 3600 die wel echt op het randje zit met de nieuwe games afgelopen jaar. En net de laatste AM4 volgens mij, waar mijn stock cooler Prism wraith nog goed genoeg is. (anders zou ik ook een koeler moeten kopen)

En dacht aan de GPU 9060XT 16gb, de Sapphire pulse, Zit onderaan in de prijs en goeie ervaringen mee, daarnaast qua formaat pas hij in de case.

Deze 2 samen zouden 600 euro zijn voor dus nog 1 laatste upgrade. Maar zal dit nog voor minimaal aankomende 5 jaar genoeg zijn? (ben niet iemand die alles op zijn hoogste speelt qua graphics).

Ik hoor graag jullie meningen en advies. Alvast bedankt.

Alle reacties

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:33
Wat speel je eigenlijk?
Wat wil je bereiken met je upgrade?
Welke resolutie speel je?
Wat is je maximale budget?

Beantwoord dit maar eens eerst.

• WApeldoorn
  • Nu online
Hey! Qua budget ja, ik zou ook een nieuwe AM5 PC kunnen kopen. Maar het liefst wil ik zo weinig mogelijk uitgeven, ook gezien dat ik minder game dan dat ik voorheen deed. Heb volgens mij een scherm 1920x1080 maar dacht er aan misschien een upgrade te kopen naar 1440.

Wil in ieder geval alles weer kunnen spelen voor minimaal aankomende 6 jaar. Heb afgelopen jaar volgende spelen gespeeld:
BF6
Borderlands4 (Had mijn PC wel echt moeite mee)
Speelde ook nog wat oudere titels, als AOE Skyrim etc
Wil de nieuwe AC blackflag gaan kopen.

Ik wil denk vooral uitgeven wat logisch is en niet zonde van mijn geld.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:30
Let ook op als je voor AM5 gaat dat je ook nieuwe RAM sticks nodig hebt :)

Voor rest zou ik de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600XT Boxed over de gewone 5600x pakken, omdat die goedkoper is. Alternatief is de 5600 (non x), omdat die nog wat goedkoper is. - maar weet ook dat dit geen gigantische sprong vooruit is tov een 3600.

Wel zou ik kijken naar een aftermarket koeler, die heoft maar 2a3 tientjes te kosten. uitvoering: Arctic Freezer 36 . Een goede koeler houdt je cpu kouder, waardoor hij langer kan boosten :) .

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Als je op AM4 blijft zou ik proberen een 5800x3d te vinden, maar zelfs daarmee wordt de komende zes jaar overbruggen lastig.

5600x zou ik persoonlijk niet doen, ik zou of voor het maximale op am4 gaan of low end am5 en dan later alsnog een cpu upgrade doen.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:08
Er gaan geruchten rond dat AMD opnieuw X3D cpu’s voor AM4 wil uitbrengen. Dat zou deze zomer dan moeten gebeuren. Ik zou dat nog even afwachten alvorens je de knoop doorhakt. AM5 is nu een erg dure overstap dankzij de geheugenprijzen.

Je zou nu dan al voor een nieuwe gpu kunnen kijken. Wellicht dat jouw cpu dan even de bottleneck is, maar ik denk dat even wachten met de cpu in jouw geval behoorlijk kan lonen. Indien de geruchten kloppen natuurlijk.

• WApeldoorn
  • Nu online
Dank jullie wel! Een X3d Chip is leuk maar op dit moment niet betaalbaar en verkrijgbaar. Maar als dat in de zomer zou gaan komen, zou dat mooi zijn ja. Misschien dat ik dan eerst een GPU aanschaf ja, welke stap ik er na ook zal nemen die heb ik sowieso nodig.

• WApeldoorn
  • Nu online
Ik zat te kijken naar Saphhire GPU 9060XT 16gb maar als ik alleen een GPU koop voor nu, misschien deze ook nog de moeite waard. Sapphire Pulse Radeon RX 9070 16GB Zou met mijn huidige Case en PSU nog moeten passen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Begin met een videokaart en kijk hoe dat bevalt.
Een Ryzen 3600 is geen verkeerde cpu, afhankelijk van je resolutie kan de bottleneck nog best meevallen.

Ik zou er geen 6 core meer inzetten als je nu de cpu wilt upgraden, als laatste upgrade voor am4 neem je dan (minimaal) gelijk een 8 core.
Wil je persé nu iets dan kan je een 5700x (niet de non-x nemen, die heeft minder cache!) overwegen.
Alles van AM4 is duurder geworden.
Een "tray" heeft 1 jaar garantie, een "boxed" 3 jaar.
Boxed 5700x is op dit moment redelijk gunstig geprijsd.

Ik heb zelf een Ryzen 3700x met 6800XT (wél 32gb RAM) voor 1440p en het valt best mee.
Met Cyberpunk 2077 kan je soms aan een grafiek zien dat er een cpu bottleneck is maar het is niet onspeelbaar daardoor. Alleen de framerate kan wel hoger en stabieler met een snellere cpu.

Check ook hoe oud je voeding is en of deze voldoende aansluitingen heeft voor je videokaart.

16gb RAM kan ook krap zijn maar met een videokaart upgrade naar 16gb vram zal dat ook iets helpen.
Alleen omdat je dan de kwaliteitsinstellingen omhoog kan gooien wordt die 16gb ram weer wat problematischer.
Ik zou alsnog eerst enkel en alleen de videokaart upgraden.

Zelf kijk ik het mooi aan met de 3700x, wie weet is de nieuwe release van de 5800x3d interessant maar dat zal ook niet goedkoop zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2026 10:53 ]

• WApeldoorn
  • Nu online
Mijn huidige GPU heeft 241W verbruik en 6+8 pin.
De 9070 heeft zelfs minder verbruik 220W en 2x 8 pin en 9060xt 1x 8 pin. (mijn huidige voeding heeft 2x 8 pin)

Maar mijn 3600 behouden en puur voor een nieuwe GPU gaan, zou dan toekomst gerichter beter zijn.
Dan voor mijn GPU misschien ook een grotere stap maken, wat ik met 9070 zou kunnen doen.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

WApeldoorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
Mijn huidige GPU heeft 241W verbruik en 6+8 pin.
De 9070 heeft zelfs minder verbruik 220W en 2x 8 pin en 9060xt 1x 8 pin. (mijn huidige voeding heeft 2x 8 pin)

Maar mijn 3600 behouden en puur voor een nieuwe GPU gaan, zou dan toekomst gerichter beter zijn.
Dan voor mijn GPU misschien ook een grotere stap maken, wat ik met 9070 zou kunnen doen.
Een 9070 heeft wellicht grotere stroompieken dan je 5700xt, daar gaat het vooral om.
En daar kunnen oudere voedingen vaak niet zo goed "mee om gaan".
Maar ook dit kun je wellicht gewoon even aankijken.
Qua wattage van de voeding redt je het prima maar dat is dus niet het enige om rekening mee te houden.

Hoe oud is de voeding?

Met een 9070 undervolten kan je ook aardig dicht bij een 9070 XT komen met alsog een stuk lager stroomverbruik, zeker als je wat mazzel hebt met een goede chip.

Ik heb deze:

https://www.techpowerup.c...rx-9070-hellhound/41.html

Hooguit 20 watt hogere stroompieken dan je (dan "een") 5700XT dus niets om je druk om te maken, nevermind. Met andere modellen 9070 kan dat wat meer zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2026 11:10 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:54

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bekende setup! Ik heb een Ryzen 3600 en Radeon 5700 zelf ook gehad met veel plezier.

CPU upgrade Ryzen 5600(X) zou ik niet doen. Dat is ten opzichte van een Ryzen 3600 geen grote upgrade en een 5600X is in sommige games ook al een bottleneck. Beter ga je een stapje hoger. Als ik jou was zou ik zeker gaan voor een variant met 3D-cache: zoals de 5700X3D of een 5800X3D. Voor gaming op AM4 zijn die subliem en kunnen je juist de boost geven waar het nodig is: de min FPS.

Een Radeon 5700XT zal vandaag de dag ook op zijn tenen lopen. Meer nog dan een Ryzen 3600.
Als het budget krap is zou ik een upgrade naar een Radeon 6800 of die Radeon 9060 inderdaad eerst overwegen. Een 6800 zal je al een aanzienlijke boost geven. Radeon 5700 -> 6800 leverde mij 70% meer FPS op.
GPU kun je prima eerst doen :)

Welke games hebben we het over?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:00

Bad Brains

<(0.o)>

Denk dat de meerwaarde 3600 naar 5700X goed merkbaar is, iets anders zou ik idd ook niet doen.
9070 16GB is echt vele malen sneller dan de 9060 16GB (ik heb ze beide)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ultraman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
Bekende setup! Ik heb een 3600 en 5700 zelf ook gehad met veel plezier.

CPU upgrade Ryzen 5600(X) zou ik niet doen. Dat is ten opzichte van een 3600 geen grote upgrade en een 5600X is in sommige games ook al een bottleneck. Beter ga je een stapje hoger. Als ik jou was zou ik zeker gaan voor een variant met 3D-cache: zoals de 5700X3D of een 5800X3D. Voor gaming op AM4 zijn die subliem en kunnen je juist de boost geven waar het nodig is: de min FPS.

Een Radeon 5700XT zal vandaag de dag ook op zijn tenen lopen. Meer nog dan een Ryzen 3600.
Als het budget krap is zou ik een upgrade naar een Radeon 6800 of die Radeon 9060 inderdaad eerst overwegen. Een 6800 zal je al een aanzienlijke boost geven. 5700 -> 6800 leverde mij 70% meer FPS op.

Bedoel je met de "5700" de cpu of de videokaart?

De 3600 behouden en afwachten wat de "nieuwe" 5800x3d gaat doen is wellicht de beste keuze.

Met een snellere videokaart kan hij wel de ingame details/resolutie omhoog gooien en dan is de cpu bottleneck minder een probleem.
Als hij eerder wat hogere fps wilt en dus met lagere instellingen wilt gamen dan wordt de cpu eerder problematisch.

Battlefield 6 is niet zo heel erg cpu afhankelijk en draait hier eigenlijk vrijwel zonder cpu bottleneck met een 3700x
Met de andere genoemde games heb ik geen ervaring maar Borderlands 4 (UE5) zal vooral ook baat hebben bij een snellere videokaart (met hardware RT support).

Kortom we willen graag ook nog de resolutie weten :P

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-05-2026 11:06 ]

• WApeldoorn
  • Nu online
Ultraman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
Bekende setup! Ik heb een 3600 en 5700 zelf ook gehad met veel plezier.

CPU upgrade Ryzen 5600(X) zou ik niet doen. Dat is ten opzichte van een 3600 geen grote upgrade en een 5600X is in sommige games ook al een bottleneck. Beter ga je een stapje hoger. Als ik jou was zou ik zeker gaan voor een variant met 3D-cache: zoals de 5700X3D of een 5800X3D. Voor gaming op AM4 zijn die subliem en kunnen je juist de boost geven waar het nodig is: de min FPS.

Als het budget krap is zou ik een upgrade naar een Radeon 6800 of die Radeon 9060 inderdaad eerst overwegen. Een 6800 zal je al een aanzienlijke boost geven. 5700 -> 6800 leverde mij 70% meer FPS op.

De 3D Cache varianten zijn leuk maar weinig te vinden en prijzig. Maar iemand hier gaf al aan dat er een gerucht is dat die misschien deze zomer komen. Dus daarom misschien eerst GPU en dan zien we erna wel verder.

Dit had ik in een bericht er nog bij gezet:
Heb volgens mij een scherm 1920x1080 maar dacht er aan misschien een upgrade te kopen naar 1440.

Wil in ieder geval alles weer kunnen spelen voor minimaal aankomende 6 jaar. Heb afgelopen jaar volgende spelen gespeeld:
BF6

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:54

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

WApeldoorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:07:
[...]

De 3D Cache varianten zijn leuk maar weinig te vinden en prijzig. Maar iemand hier gaf al aan dat er een gerucht is dat die misschien deze zomer komen. Dus daarom misschien eerst GPU en dan zien we erna wel verder.
Ze zijn op het moment inderdaad mondjesmaat verkrijgbaar. Worden simpelweg niet meer geproduceerd, waardoor de vraag het aanbod overstijgt wat gevolgen heeft voor de prijs (zoals met wel meer tegenwoordig... |:( )

Maar er is wel een hele goede reden voor de hoge vraag: Ja, die 3D cache op de 5700X3D en 5800X3D maakt echt een flink verschil voor de min FPS. De framerates worden er stabieler door en dan merk je echt. Zeker in CPU intensievere games.

De "nieuwe" 5800X3D die ze gaan maken is een herstart van de productie er van. Die nieuwe chip is niet magisch anders dan de eerder uitgebrachte variant heb ik begrepen, maar een herstart van de productie er van. M.a.w.: net zo goed :)
Tijd zal het leren maar je hebt kans dat ze ergens na de zomer er inderdaad weer zijn.
Dit had ik in een bericht er nog bij gezet:
Heb volgens mij een scherm 1920x1080 maar dacht er aan misschien een upgrade te kopen naar 1440.

BF6
Ik zou beginnen met de GPU. Dat zal in veel gevallen al een boost geven. Toen ik destijds van een Radeon 5700 een upgrade deed naar een Radeon 6800 gaf dat een behoorlijke boost voor mijn frame rate. Een 9060 zou nu een prima keuze zijn.

Deze setup voor de komende 6 jaar... met nieuwe games wordt dat echt concessies doen. De machine die je nu hebt is ruim 6, technisch bijna 7, jaar oud en je merkt dat het het niet meer aan kan. Een upgrade kan de levensduur prima verlengen, maar nog zes jaar meekomen... dat is een flinke kluif.
Als je nu upgrade een jaar of 3? Moet wel lukken. :)

Ik heb op het moment zo ongeveer waar jij naar zit te kijken. Ik heb een 5800X3D, 32GB, Radeon 9070 en 1440p scherm. Dat komt nog prima mee op High detail. Battlefield 6 kan ik prima draaien, Helldivers 2 loopt als een trein, CP2077 is glorieus. Op moment speel ik Star Citizen 2 vooral en die loopt CPU bound op veel plekken maar is goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2026 11:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• WApeldoorn
  • Nu online
Dan zou ik dus nu het best voor GPU 9070 of 9060 xt moeten gaan en dan even aankijken voor een 3d Chip. Als ik die zou kunnen vinden kom je denk wel uit op die 6 jaar? Voordat ik naar AM5 zou moeten gaan. Maar is dat het dan waard, dat vind ik wel lastig.
Pagina: 1