Vraag

• jos_outlaw36
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:03
Mijn vraag
Zal eerst ff n toelichting geven..
Vandaag het stopcontact+lichtschakelaar verwijderd i.v.m.behangen.
Ik trof aan: 1xrood 1xzwart 2x groen,bij get terug plaatsen trok ik aan 1 van de groene om wat meer lengte te krijgen...had ik een stuk groene draad in handen🤔 die andere groen draad zat in elkaar gedraaid aan de feitelijke groene draad.
Dus ik heb die andere erbij gedraaid met een tang ( taaie rakkers die draden) en de boel cq kluwen naar binnen gepropt.
Alle draden weer op de juiste plek gekregen en het werkt weer.
De hamvraag...kan dat kwaad dat die drie blootgelegde uit eindes aan elkaar geknoopt zijn zonder bescherming? Zat dus al lange tijd zo.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Technische installatie => schopje
...

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 04-05-2026 10:25 ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Zo ging dat vroeger, de klassieke lasdop.

Het betekent ook dat (een deel van) je elektrische installatie inmiddels 50+ jaar oud is.

Spel en typfouten voorbehouden

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:33
Ja dat kan kwaad. Gebruik een lasklem.
Of schakel een elektricien in, want er is geen draad aan vast te knopen.

• jos_outlaw36
Een lasdop....net ff gegoogled,zal er een paar halen morgen.
50jaar oud...dat kan wel kloppen.

• FredvZ
jos_outlaw36 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:39:
Een lasdop....net ff gegoogled,zal er een paar halen morgen.
50jaar oud...dat kan wel kloppen.
Als je toch nieuwe spullen gaat halen kan je beter lasklemmen halen.
Veiliger én makkelijker te gebruiken.

• jos_outlaw36
Lasklemmen...check.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als ze niet weten wat je bedoeld: Wago Klemmen noemen ze die dingen ook wel eens 8)

Even aangeven hoeveel 'aders' (klemposities) je wenst en.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:45
Draad niet vergeten te strippen voordat je het in de klem doet! Succes!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je nog nooit van lasdoppen of -klemmen hebt gehoord dan schakel je beter een elektricien in...

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als de situatie echt zo slecht is en je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent zou ik het advies van @W1LL3M volgen, gewoon een electricien langs laten komen, al is het maar om de boel te controleren.
Dan gaan we er wel vanuit dat het een koopwoning is, anders mag de verhuurder dat natuurlijk doen, maar zeker bij een koopwoning wil je echt niet dit soort rommel in je muren.

Als je het toch zelf wil oplossen, je kunt bij Elektramat ofzo een doosje WAGO lasklemmen kopen, ik heb zelf standaard een doosje van de 3-voudige, een doosje van de 5-voudige en een doosje verbindingsklemmen in huis, ben je voor 50 euro voorzien. Wel de 4mm2 met klemhendeltjes pakken, tenzij je heel afwijkende elektra in huis hebt, maar ook dat kan een elektricien je vertellen.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:51

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

FredvZ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Als je toch nieuwe spullen gaat halen kan je beter lasklemmen halen.
Veiliger én makkelijker te gebruiken.
Euhmmmmm niet dus.

Ze zijn zeker makkelijker, maar niet veiliger.
Een lasdop kan beter tegen constante belasting dan een klem.

Zijn klemmen dan onveilig, nee zeker niet, maar ik wil wel bovenstaande ontkrachtigen.

Mr. T.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TTommie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 00:07:
[...]

Euhmmmmm niet dus.

Zijn klemmen dan onveilig, nee zeker niet, maar ik wil wel bovenstaande ontkrachtigen.
En waar gaat het mis bij een lasdop? Juist montage. We hebben hier een TS die vrij duidelijk geen kennis van zaken heeft en een elektriciën moet bellen. Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren dus laat hem dan in hemelsnaam lasklemmen halen ipv gaan stuntelen met een lasdop waar montage vaak zat verprutst wordt.

Een knappe lasklem is echt meer dan prima achter een stopcontactje in een woning. Daar is de failuremode namelijk 9 v/d 10 keer foutieve installatie, niet 30 uur lang 16A door een lasklem (die het gewoon aan kan).

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 04-05-2026 02:05 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Mits goed gemonteerd! En goed in elkaar draaien is voor niet-professionals nog wel eens een uitdaging, waardoor onder de streep een fool-proof oplossing als een lasklem toch een betere keuze kan zijn. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:44

LankHoar

Langharig tuig

W1LL3M schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:30:
Als je nog nooit van lasdoppen of -klemmen hebt gehoord dan schakel je beter een elektricien in...
Op zich valt het mee voor zo'n klusje als dit. @jos_outlaw36 moet alleen niet dezelfde fout maken als ik de eerste keer dat je lasklemmen gebruikt: gebruik 1 lasklem per kleur/draad. Dus niet denken dat je alle draden uit een wandcontactdoos in dezelfde lasklem kan drukken zodat je geen losse draden hebt tijdens de verbouwing. Dan doet alles *poef*, springt hopelijk je aardlek eruit, en is je lasklem zwart :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

En zorg er bij het gebruik voor dat je alle stukken die in elkaar gedraaid hebben gezeten afknipt. Dan de rechte stukken draad netjes op de juiste lengte strippen en in de lasklem doen. Rechtbuigen van de gedraaide delen gaat geheid gedoe opleveren (slecht contact, slecht klemmen).

Zo scherp als een voetbal!

• FredvZ
Veiligheid gaat verder dan alleen de maximale belasting.
Factoren als gebruikgsgemak (minder kans op storingen door foute installatie) en aanrakingsgevaar spelen ook mee.

Lasklemmen worden inmiddels al 40+ jaar in woningbouw gebruikt en volgens mij lijkt dat wel goed te gaan met langdurige maximale belasting.

• jos_outlaw36
Goedemorgen,
Een hoop advies,wat zeer ter harte neem.
Feitelijk heb ik het weer terug gebracht in de staat waarin ik het asntrof bij verwijderen van dit stopcontact.
Ik dacht het is de groene draad (groen/geel) dus aarde waar dus geen spanning op staat.
Normaal blijf ik uit de buurt van electra,nare ervaring mee gehad,maar ja vrouw lief wilde op zondag behangen dus stopcontact moest ff eraf...een andere met enkel 2 aansluitingen ging veel makkelijker ...2 draden.
Kort door de bocht...ik laat het fixen door iemand die weet wat hij doet.
Als ik zelf aan de gang ga fikt waarschijnlijk het huis af😆

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:48
jos_outlaw36 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:03:
Goedemorgen,
Feitelijk heb ik het weer terug gebracht in de staat waarin ik het asntrof bij verwijderen van dit stopcontact.
Ik dacht het is de groene draad (groen/geel) dus aarde waar dus geen spanning op staat.
Normaal blijf ik uit de buurt van electra,nare ervaring mee gehad,maar ja vrouw lief wilde op zondag behangen dus stopcontact moest ff eraf...een andere met enkel 2 aansluitingen ging veel makkelijker ...2 draden.
In jouw geval was het dus waarschijnlijk de fase draad gezien je ook rood tegen kwam.

En iemand inhuren is inderdaad een goede, anders ook zo zonde van het nieuwe behangetje

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:45
Groen is fase, die mag idd niet bloot liggen.

En overal waar je rood/groen/grijs tegenkomt moet je erop bedacht zijn dat het oude zooi is van voor 1970 uit de tijd dat ze ook nog wel stalen lasdozen en/of buizen gebruikten. Kortsluiting ligt gewoon op de loer, let goed op wat je doet.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28

Standeman

Prutser 1e klasse

jos_outlaw36 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:03:
Goedemorgen,
Pas wel op met oplichters. Genoeg van dit 'criminele' figuren op het internet die hier 500 euro (of meer :X) voor rekenen terwijl het niet eens 5 minuten werk is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
Om een Wago lasklem te monteren is het nodig om de aders opnieuw aan te strippen. En daar heb je lengte in de aders voor nodig. Is die er niet? Zet er een lasdop op.
Pagina: 1