Meterkast hoofdbord verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dhz30
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:00
Goedenavond,

Het hoofdpaneel van mijn groepenkast zit nu keurig boven het paneel met meter geplaatst door Stedin. Ik wil een 2e paneel plaatsen, mag ik het hoofdpaneel (niet van Stedin) 10 tot 15cm naar rechts verplaatsen en een 2e paneel daar links tegenaan? De hoofdschakelaar zou dan linksonder in de rechter kast komen te zitten ipv rechtsonder nu. Het geheel zit dan boven het paneel van Stedin, al dan niet perfect in lijn. Alternatief is Stedin bellen om hun kast 10cm te verplaatsen zodat het aansluit, maar dat lijkt mij wat overdreven (en onnodige kosten).

Groepkast is vanalles op aan te merken, ik heb hem zelf niet gekocht ;) Wat ik dus wil doen is de kast uit laten breiden met een 2e volwaardig paneel van 220x330 zodat de kookgroep eruit kan, er een 2e krachtgroep in kan, energiemeter en ruimte voor uitbreiding in de toekomst. Op dit moment is hier links en rechts niet genoeg ruimte voor, ook niet als ik het kleine kastje links weghaal.

Alvast dank voor uw reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErDv51HN12MwDEfzoK4HPpcWEh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mo1kMGciXqU6DBGTRtL1uHb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:19
Je haalt een aantal termen door elkaar.
Wat je wil doen is je groepenkast verplaatsen.

De grootste uitdaging doorvoor zijn de openingen aan de onderkant van je groepenkast, die zijn gemaakt om recht boven het meterbord te zitten. Het is niet onmogelijk, al zou je dan iets moeten verzinnen om de boel netjes en veilig aan te laten sluiten.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar 2 110x330 (breedte x hoogte) kastjes, eentje links en eentje rechts van de standaard 220x330 kast.

[ Voor 12% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 22:48 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• dhz30
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:00
Dank voor de snelle reactie! Je hebt gelijk qua termen, heb ik aangepast.

De optie van de 110x330 kastjes heb ik bekeken, maar die lijken van Eaton niet te bestaan. Ik kan de onderkant dichtzetten met daarvoor bedoelde bodemplaten als ik een uitsparing laat boven het meterbord.