warmtepomp in jaren '90 huis, vloerverwarming etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjigy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 17:02
Deze vraag ook al gesteld in het grote ventilatiewarmtepomptopic, maar een eigen topic leek toch wat handiger.

wij gaan binnenkort (hopelijk) ons eerste huis kopen. Dit is een woning uit de eerste helft van de jaren '90, 140 m2 groot, met een cv ketel van 20 jaar oud en nog de originele vintage ventilatiebox. Ik wil deze graag vervangen door 1 ventilatiewarmtepomp met boiler. Om een beetje efficiënt te kunnen stoken, en omdat het wel fijn is, wil ik in het hele huis vloerverwarming aanleggen. Het huis is niet heel handig ingedeeld om van C naar D ventilatie te gaan helaas. Verder heeft het huis veel buitenkant voor het volume (zie bijgevoegde plattegronden), en is sinds de jaren '90 niet extra geïsoleerd. We gaan naast de warmtepomp en vloerverwarming waarschijnlijk de spouw nog na-isoleren, het dubbelglas vervangen door HR++ en mogelijk het dak voorzien van een pakket isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTY172dBWuVfT1e7r9XoW5p51bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xABnQ888l1la1fBivRTcZWCI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6rUOiNq_sk3ni0RN5ic1WBLNyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kuou8rnij0iPZ8TRJUR9xzbm.png?f=fotoalbum_large

Op de plattegronden niet te zien, maar er is geen zolder. Het gaat om een begane grond van steenbouw met een houtskelet opbouw. Op de bouwtekeningen lijkt spouwisolatie van 7 cm steenwol ingetekend te zijn. In het pakket bouwtekeningen staan echter ook veel andere huizen, dus ik weet niet zeker of die over ons huis gaat. In de houtskelet opbouw zit 140mm steenwol. Dakisolatie is onbekend. Verder is de enige gedeelde muur met buren die lange muur rechts op de plattegrond. De rest is buitenmuur. Technisch grenst de berging bovenin aan de berging van andere buren, maar dat zijn beide onverwarmde ruimtes dus die reken ik maar even niet mee :P

De warmtepomp moet naast de ventilatielucht ook lucht van buiten kunnen aanzuigen, en daarnaast ook kunnen koelen. Uiteindelijk wil ik een simpel smarthome systeem opzetten, waarschijnlijk rondom HA maar nog niks besloten. Integratie met een home automation systeem is dus wenselijk. De warmtepomp moet in een hoekje van circa 0,8 m breed en 0,9 m diep passen, dus de grotere units passen niet. De keuze lijkt hierdoor beperkt te zijn tot een NIBE S375 (liefst de C, zodat de ventilatie automagisch wordt geregeld) en een Inventum Modul-Air Blue of de BEN.
Mijn vragen zijn dus:
-heb ik interessante modellen gemist?
-wat zijn de grote verschillen of aandachtspunten tussen deze modellen? Ze lijken qua mogelijkheden heel erg op elkaar. Heeft een van de merken of modellen uitgesproken voor- of nadelen tov de anderen?

Verder heb ik nog een wat algemenere vragen.

-geldt het advies van maximaal 100m lengte van 1 lus van de vloerverwarming (en het liefst korter, wel met 16mm buis uiteraard) voor de lengte van de slang in het slakkenhuisje, of is dat gemeten vanaf de verdeler?
-de nis waar de warmtepomp komt is krap, dus er is niet echt ruimte voor de verdeler. Mijn huidige plan is om de verdeler naast de voordeur in de "garderobe" te hangen, en vanaf daar alles te verdelen. Ook naar de bovenverdieping, dan kom je in een inbouwkast van de slaapkamer (op het plaatje rechtsonder) uit. Is dit werkbaar? Voor de hele woning kom ik op 15 of meer groepen uit, dus het wordt een aardige spaghetti in die hoek.
-nog niet besloten, maar als we een douche wtw aanleggen zijn er eigenlijk 2 opties om met het voorverwarmde water te doen. Optie 1 is dit direct naar de douche sturen, zodat je minder water uit de boiler nodig hebt. Optie 2 is om het warmere water de boiler in te laten lopen, zodat deze minder hard hoeft te werken om het verder op te warmen. Wat is de meest efficiënte of elegante manier icm een ventilatiewarmtepompboilervat?

Mocht er meer informatie nodig zijn, zijn er verdere vragen of wat dan ook, laat het maar weten.

Alle reacties

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-05 10:48
Ik snap niet helemaal waar je de wp wilt neerzetten uit je verhaal.

Je kan toch 2 verdelers plaatsen: 1 voor benenden in de garderobe kast en 1 voor de eerste etage er boven? Je heb boven naast de trap nog een kast zitten. Je kan die kast makkelijk vergroten zonder dat je nuttige ruimte verliest. Waar je de een boilervat kwijt kan.

Weet je zeker dat zeker dat de uitgezochte wp goed genoeg is voor jou huis? Heb je het vermogen uitgezocht op de oude isolatiesituatie of de nieuwe?

Kan je niet ergens een buitenunit kwijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4jL7RMo2HIvlAwIufzk3lXJHwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzc0oH56UHxBkAv4soqi1y0T.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Ik vraag me erg af of 5kW van deze opties wel genoeg is met deze hoeveelheid muren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:45
Ik zou geen ventilatie warmtepomp nemen maar een gewone monoblok. Gezien het bouwjaar en oppervlak zou je waarschijnlijk tussen de 6 en 8 kW uitkomen voor full electric.

Dan de ventilatie box vervangen voor een modern model. Warmtepompboiler of vat gekoppeld aan de warmtepomp.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Voor je doucheWTW: combinatie van optie 1 en 2 is het efficiëntst, dus zowel de aanvoer naar boiler als het koud water naar de douche door de WTW laten lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sjigy
Stanzi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:18:
Ik snap niet helemaal waar je de wp wilt neerzetten uit je verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EXlRznT233rRRIND_4eQSJypbQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NRSMe2WZ2ZTT5Dx9Uzhht9Wk.png?f=fotoalbum_medium

Ik had hem gepland in het rood omcirkelde deel, waar de huidige CV ketel en ventilatiebox hangen. Dit is onder alle dakdoorvoeren en andere buizen (cv aanzuig + afvoer, ventilatieafvoer, riool ontluchting, rioolafvoer) die als 1 pakket omhoog of omlaag gaan. Heel efficiënt met ruimte maar het beperkt nogal waar de installaties komen. De enige andere ruimte die geschikt is, is een berging naast de woonkamer. Daar iets neerzetten betekend een nieuwe dakdoorvoer en buizen die over de hele lengte van de woonkamer lopen. Niet een heel aantrekkelijk idee. Ik weet niet of ik in dat stuk van het huis kan komen via de kruipruimte. Tijdens de bouwkundige keuring zagen we in de kruipruimte alleen een dikke betonnen balk tussen de woonkamer / berging en de rest van het huis.
Je kan toch 2 verdelers plaatsen: 1 voor benenden in de garderobe kast en 1 voor de eerste etage er boven? Je heb boven naast de trap nog een kast zitten. Je kan die kast makkelijk vergroten zonder dat je nuttige ruimte verliest. Waar je de een boilervat kwijt kan.

Weet je zeker dat zeker dat de uitgezochte wp goed genoeg is voor jou huis? Heb je het vermogen uitgezocht op de oude isolatiesituatie of de nieuwe?

Kan je niet ergens een buitenunit kwijt?
Dubbele verdeler is een idee. Ik zal het meenemen bij het verdere uitdokteren.
De warmtepompen die ik had gevonden hebben een geïntegreerd boilervat, dus die hoeft dan niet ergens anders te staan.
Buitenunit ben ik geen fan van. Naast het geluid (waar ik gevoelig voor ben) weet ik nog niet wat het dragend vermogen van het dak is. Dat ga ik binnenkort laten uitrekenen door een bouwkundige, vooral wegens de geplande aanleg van zonnepanelen. Het geluid van een warmtepomp zonder buitenunit is op te lossen met goede geluiddemping rond de unit binnenshuis, én rond de aan- en afvoer van de warmtepomp op het dak.

Het vermogen had ik nog niet goed bepaald, omdat we er nog niet wonen en we de verbetering van de isolatie nog niet hebben uitgevoerd. Ik zocht vooral een ruwe schatting of het überhaupt werkbaar zou zijn in onze situatie.

Momenteel is (helaas) de warmtepomp op de langere baan geschoven. Na wat discussie met mijn vriendin hebben we besloten om de ventilatiebox en cv ketel door nieuwe exemplaren te laten vervangen. Zij wou het spaargeld liever eerst aan andere dingen uitgeven, en had geen zin in de chaos die vervangen van de verwarming zou meebrengen. Niet ideaal maar het geeft de kans om het huis eerst goed te isoleren, en de energievraag van het huis goed in kaart te brengen. Op middellange termijn is het een beetje kapitaalvernietiging, maar met een beperkte hoeveelheid kapitaal aan het begin moet je keuzes maken.

• Sjigy
naftebakje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:21:
Voor je doucheWTW: combinatie van optie 1 en 2 is het efficiëntst, dus zowel de aanvoer naar boiler als het koud water naar de douche door de WTW laten lopen.
Dus het voorverwarmde water van de warmtewisselaar met een T-splitsing allebei de kanten opsturen? Doet dat geen dingen met de stroomsnelheid? In de douche zet je nooit het koud water helemaal open, maar douche + boiler samen kunnen wel redelijk wat water verwerken. Als het water sneller door de warmtewisselaar stroomt heeft het minder tijd om op te warmen, dus werkt die minder efficiënt (zegt mijn simpele schatting.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:52
Oef, jammer zeg. Ik zou t sterk heroverwegen. Nu een nieuwe cvketel kopen is ook weer 3k kapitaalvernietiging. En je begint meteen met besparen op de energielasten ipv pas over 5 jaar. Dat kan zomaar nog eens 3k extra geld zijn tov nu door de appel heen bijten. Is er niet ergens een duurzaamheidsdepot/potje in de hypotheek te vinden? Financieel.is t vaak verstandiger om niet eerst te isoleren en dan pas wp maar zo snel mogelijk zo'n ding neer te zetten.

VentilatieWP wordt een uitdaging want ik verwacht met ~50W/m2 rekenen dat je rond de 7kW vermogen nodig gaat hebben. Ik zou eeb splitunit van bijv Mitsubishi aan de gevel hangen of in de achtertuin zetten.

Andere leuke optie als.je ook nog PV wilt is PVT. Tip is het merk HRenergy, zij hebben wat leuke innovaties bedacht waardoor de prijs sterk.is gedaald. Zag laatst een voorbeeld waarin bestaande bouw rond de 16k kwijt was voor de WP, 200L vat, en 8 zonnepanelen. Daar gaat nog 4000 ISDE van af dus dat kan best gunstig zijn. En bijna nul geluid ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als de woning recent is aangekocht dan zou in het energielabel de warmtebehoefte per m2 moeten staan. Volgens mij kun je dat dan weer gebruiken in de ‘koevlaas formule’. Zie uitleg van @Blihi:

Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Nu weer een nieuwe ketel hangen zou ik echt niet doen, is met die nieuwe CO-keur regelgeving ook nog best prijzig (waar je vroeger voor €1500 een nieuwe had hangen kost het tegenwoordig met verplichte vervanging rookgasafvoer al gauw €3300) dus dat is echt geld wegsmijten. Dan liever nog de oude ketel laten hangen en hopen dat die het nog even volhoudt. Het is niet alsof hij bij 20 jaar+1 dag spontaan van de muur valt…

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2026 14:03 ]

• Ronald
Het kan zonder spaargeld in te leggen: https://www.warmtefonds.nl/particulier/energiebespaarlening/leninginformatie

Is je verzamelinkomen onder de 60K, dan 0% en krijg je dus jaarlijks de inflatie als extra bonus...
Buitenunit ben ik geen fan van. Naast het geluid (waar ik gevoelig voor ben) weet ik nog niet wat het dragend vermogen van het dak is. Dat ga ik binnenkort laten uitrekenen door een bouwkundige, vooral wegens de geplande aanleg van zonnepanelen. Het geluid van een warmtepomp zonder buitenunit is op te lossen met goede geluiddemping rond de unit binnenshuis, én rond de aan- en afvoer van de warmtepomp op het dak.
https://ben.inventum.com/wp-content/uploads/2026/04/Informatieblad-Geluid-Ben_v1.pdf

Wil je uitleggen hoe je de binnen geplaatste ventilatiepomp, die op vollast meer geluid maakt dan een Vaillant 55/6, 55,8.1 of Bosch compress 5800i 5OR, binnen stiller krijgt dan de buitenunit binnen gaat zijn?

Ik heb op VSK+E gesproken met een Inventum collega over dit ding... en het kwam er op neer als je een buitenunit kunt plaatsen is dat gewoon beter.

[ Voor 61% gewijzigd door Ronald op 10-05-2026 14:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sjigy
De rookgasafvoer moet sowieso vervangen worden. Een paar centimeter boven de ketel zit in de afvoer een gat, wat is dichtgeplakt met een stukje aluminiumtape. De man die de bouwkundige keuring deed sloeg daar wel redelijk op aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rnishou8UzEFwK1nxFs7mCftXI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xbD01wKMtrshcrd2f1ZwU875.png?f=fotoalbum_medium

Ook is de ketel al een onbekend aantal jaar niet meer gekeurd. Ik ga de monteur wel vragen om te kijken of de ketel nog een paar jaar mee kan. Maar ik reken liever vanuit tegenvallers, dan valt alles uiteindelijk meestal wel mee :p

@ThinkPad Het ketel van de muur vallen zou eventueel kunnen hoor. De vorige bewoonster heeft er een oude koelkast onder gepropt, dus geen idee wat er gebeurd wanneer die er onder vandaan wordt gehaald. Het zou ergens handig zijn als dat gebeurd want dan is het het probleem voor de verkoper om op te lossen. Scheelt ons weer gedoe.

Laatste keer dat ik naar PVT keek was het zo duur dat het alleen voor de echte enthousiasteling was. Het stond nu dus niet eens op het lijstje, maar ik zal het in overweging nemen. Onder het motto van ons breed oriënteren komt ook een warmtepomp met buitenunit voorzichtig op het lijstje. We hebben gelukkig nog een paar weken om e.e.a. uit te zoeken en offertes op te vragen.

• Ronald
Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:54:

Andere leuke optie als.je ook nog PV wilt is PVT. Tip is het merk HRenergy, zij hebben wat leuke innovaties bedacht waardoor de prijs sterk.is gedaald. Zag laatst een voorbeeld waarin bestaande bouw rond de 16k kwijt was voor de WP, 200L vat, en 8 zonnepanelen. Daar gaat nog 4000 ISDE van af dus dat kan best gunstig zijn. En bijna nul geluid ;)
Ik zag ze op VSK+E. Compleet gebrek aan technische data. Ze geven zelf “vanaf” €24.000 voor en FE installatie van 8 panelen.

En mijn gevoel zegt dat je er geen ruime 5kW uit kunt halen bij -10 zonder dat je de brontemperatuur naar hell-freezes-over temperatuur trekt… dus met COP matig gaat werken.

https://www.getgreener.nl...4/09/productblad-qube.pdf
3x2,5kW backup triggered mij ook niet positief…

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 11-05-2026 07:21 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Sjigy schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Dus het voorverwarmde water van de warmtewisselaar met een T-splitsing allebei de kanten opsturen? Doet dat geen dingen met de stroomsnelheid? In de douche zet je nooit het koud water helemaal open, maar douche + boiler samen kunnen wel redelijk wat water verwerken. Als het water sneller door de warmtewisselaar stroomt heeft het minder tijd om op te warmen, dus werkt die minder efficiënt (zegt mijn simpele schatting.
Stroomsnelheid wordt wat geremd, maar efficiëntie is hoger. Cijfers kan je opzoeken, en voor jezelf bepalen of het dat waard is of niet.

En vergeet "tijd om warmte af te geven", veel mensen maken die denkfout. Groter volume = meer vermogen afgeven, zowel in een warmtewisselaar als in een radiator als in een vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:52
naftebakje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Stroomsnelheid wordt wat geremd, maar efficiëntie is hoger. Cijfers kan je opzoeken, en voor jezelf bepalen of het dat waard is of niet.

En vergeet "tijd om warmte af te geven", veel mensen maken die denkfout. Groter volume = meer vermogen afgeven, zowel in een warmtewisselaar als in een radiator als in een vloerverwarming.
Ik kan me goed voorstellen dat de efficientie ook beter is door groter temperatuurverschil. Meer koud water per minuut zorgt ervoor dat de 'koude' kant een lager temp houdt en dus een groter verschil over de warmtewisselaar bereikt. Dus het zou best eens langs meerdere assen kunnen zorgen voor meer energieoverdracht. Wel geinig, nooit eerder gezien dat je beide zou kunnen doen (naar boiler EN naar de koude kant van de kraan).
Pagina: 1