HA + Zigbee (ZHA) + Ikea; bindings maken lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
Ik heb Home Assistant, een Ikea Dirigera, en flink wat Ikea lampen + schakelaars, bewegingsdetectoren enz. Werkt aardig, maar eens in de paar maanden brokkelt het af, dan werkt er iets niet. Een herstart van de Dirigera lost het dan weer op, maar dat is ruk natuurlijk. Zeer slecht voor de WAF.

Nagedacht om alle lampen etc over zetten naar ZHA, maar ik wil de automatiseringen, specifiek voor verlichting, niet in HA bouwen, want dat moet ALTIJD werken, zonder uitzondering. Want WAF.

Nu moet het mogelijk zijn om "bindings" te maken, waardoor bv een schakelaar direct gekoppeld is aan één of meerdere lampen, én tegelijk aan HA. Op die manier kan HA de lampen bedienen, maar als HA omvalt werken alle schakelaars nog.

Als ik dan zoiets zie, zou dat niet moeilijk moeten zijn. Maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.

Waarmee ik het probeer is een Kajplats RGP lamp, en een Ikea remote (die ronde). Beiden heb ik zonder problemen in ZHA aangemeld gekregen, en met beiden kun je binnen ZHA wat je verwacht. De lamp kan aan/uit, dimmen en alle kleuren weergeven, als ik op de knoppen van de remote druk zie ik dat bij de Activity voorbijkomen. Lijkt allemaal in orde.

Maar dan ga ik (vanuit ZHA -> Ikea remote) naar Manage Zigbee device, selecteer het Bindings tabblad, selecteerd de Kajplats, en klik op Bind. Duurt lang, 20-30 seconden denk ik, maar geeft geen foutmelding.

Maar de schakelaar van de remote werkt niet...

Ik heb me suf gezocht op Youtube, op Google, AI geraadpleegd, maar ik kom er niet uit. Een degelijke howto is gewoon niet te vinden. Ik denk dat ik het concept niet snap of zo.

Gebruikt iemand dit specifieke mechanisme, en is dat gelukt? Als dat zo is, ben ik zeer nieuwsgierig naar hoe je dat gedaan hebt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Alle reacties

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik krijg bindings alleen. Werkend met een Philips hue dimmer en Philips lampen. De meeste schakelaars tuya en aqara ondersteunen geen binding.... teminste die ik heb, alleen de Philips dimmers.

-edit-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Druk je wel op een van de knoppen van de remote vlak voor/tijdens het binden?

Ik gebruik zelf Z2M, zowel de oude als nieuwe lampen binden hier prima. Zowel met Ikea knoppen als andere Zigbee knoppen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij kunnen sommige knoppen van IKEA óf opgenomen in je zigbee-mesh, óf direct gebind worden aan de lamp. Niet beide tegelijk. Zie ook deze post. Als jij de knop al hebt opgenomen in ZHA kun je dus daarnaast niet meer direct binden.

Voor het direct binden van een knop (of senor) aan een IKEA-lamp kun je deze handleidingen volgen. De lamp zelf kan wel zowel in ZHA opgenomen zijn als een directe binding met een knop.
D4NG3R schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:39:
Druk je wel op een van de knoppen van de remote vlak voor/tijdens het binden?
Dat kan inderdaad nog een oplossing zijn. Wordt ook genoemd in het topic waarnaar ik hierboven verwijs:
Just for the record, I had problem binding a E2201 to a zigbee group (with 2 LED lights in it).
The problem was that before clicking the “bind” button, I had to wake the remote by repeatedly clicking a remote button until he got all binding commands.
(link naar post)

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 04-05-2026 08:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
Ha, dank voor alle input! Hier ga ik vanavond mee verder. Ik rapporteer terug.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Je moet eerst alles even resetten.
Daarna de lamp aan de knop koppelen.
Als dat werkt moet je de knop (niet de lamp dus) aan HA koppelen.

HA stuurt dan de knop en die stuurt dan weer de lamp.
Als HA niet meer werkt, dan werkt de knop nog.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ben(V) dat lijkt me geen handige setup. Een paar bedenkingen die ik hier bij heb:
  • Je introduceert een extra 'point of failure'; als de batterij van het knopje leeg is kun je de lamp niet meer aansturen vanuit HA.
  • Ook gaat het batterijtje sneller leeg omdat elke actie vanuit HA door het knopje gaat.
  • Een lamp kan als router je zigbee-mesh verder versterken. Een knopje met batterij niet.
  • Deze weet ik eerlijk gezegd niet zeker, maar ik vermoed dat veel van de opties die je in HA hebt bij de service light-turn on (zoals instellen in hoeveel seconden de lamp in/uit moet faden, op precies hoeveel kelvin of een specifieke kleur, etc.) niet werken als je niet direct een lamp aanstuurt maar een knop.
De knop binden met de lamp en de lamp zelf direct aansturen in HA lijkt mee veel logischer en is ook eigenlijk de route die ik al jaren overal lees. Dit is voor het eerst dat ik lees dat iemand de lamp niet opneemt in de zigbee-mesh en juist de afstandsbediening wel :) Wat zijn wat jou betreft de voordelen van jouw route?

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 04-05-2026 12:12 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ben(V)
Dat het blijft werken als HA eruit ligt.
Ikea lampen hebben regelmatig problemen met aansturen vanuit twee bronnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:24:
Dat het blijft werken als HA eruit ligt.
Dat is toch ook zo als je een lamp in ZHA/Z2M hebt en de knop direct gebind met de lamp?
Ikea lampen hebben regelmatig problemen met aansturen vanuit twee bronnen.
Ah, dat was mij niet bekend.

• Ben(V)
Hier legt Ikea uit hoe je een lamp door twee remotes kunt laten besturen.
Dat is in principe niet anders dan een remote plus HA.

https://www.ikea.com/jp/e...9c-gc9g-21c25021gd09.html

Pagina: 1