Kan geen PPA installeren op Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 11:58
Ik heb de laatste cinnamon versie van Linux mint op mijn surface pro 9 geïnstalleerd en alles lijkt te werken op een vreemd ding na: PPA toevoegen werkt niet.

Ik krijg of een timeout of een connection refused. Doorgaans consistent de ene of de andere. Gisteren geïnstalleerd en het probleem speelt nu nog dus niet iets tijdelijks.

Na wat zoeken op het issue een aantal dingen gevonden:

Ligt aan je netwerk.
Nope, zowel thuis als via mobiele hotspot op mijn telefoon als het netwerk bij anderen thuis het zelfde issue.
Ook heb ik niets aangepast aan de out of the box configuratie van mint. Ook gecheckt en proxy en firewall lijken op de default te staan.

Ligt aan IPV6.
Via sysctl en de wifi UI IPV6 uitgeschakeld maar geen verschil.

Voor de rest lijk alles gewoon te werken. Apt update/upgrade/install doet het probleemloos en ook flatpacks installeren doet het gewoon.

Alleen apt-add-repository voor een PPA (of via de software manager UI) werkt niet.

PPA.launchpad.net lijkt ook gewoon bereikbaar, zowel de website als ping (en nog een npinp commando voor tcp meen ik gevonden voor iemand met het zelfde issue) werken gewoon.

Ook meerdere geprobeerd zoals howdy en mozilla. Allemaal zelfde resultaat...
Ik weet niet hoe ik dit verder kan diagnosticeren, maar na de uren die er nu insteken word het wel erg frustrerend.

[ Voor 7% gewijzigd door LOTG op 03-05-2026 19:41 ]

Beste antwoord (via LOTG op 04-05-2026 10:26)

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Launchpad ppa's?

De launchpad infrastructuur is op het moment nog zeer lastig bereikbaar vanwege de ddos aanval op canonical.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Launchpad ppa's?

De launchpad infrastructuur is op het moment nog zeer lastig bereikbaar vanwege de ddos aanval op canonical.

• LOTG
AnonymousGerbil schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:42:
Launchpad ppa's?

Dat zou verklaren. De launchpad website geeft dit nergens aan (ook op hun status social media pagina niet) dus ik had verwacht dat het wel weer zou draaien.

Is er een alternatief om toch PPAs te installeren zonder launchpad als repo?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het hele punt van PPA is juist dat het op Launchpad draait, het platform dat Ubuntu gebruikt voor hun hele build en bug systeem. Er zijn wel alternatieven, maar als de software die je wilt alleen via Launchpad te krijgen is, heb je daar ook niks aan.

Een PPA repo is trouwens meer dan alleen de site launchpad.net, want bij het 'installeren' van de repository is er ook een signing key nodig die je ophaalt om te valideren dat de packages ook echt zijn gemaakt door degene die je denkt dat het is. Als de keyserver waar de public key op staat down is door wat voor reden dan ook, zal het toevoegen van de PPA ook mislukken, want het heeft beide delen nodig: key en repo info.

Commandline FTW

• LOTG
Vanochtend werkte het inderdaad wel, dus lag inderdaad aan canocial.

@Hero of Time Duidelijk, bedankt!