Groepenkast upgrade 1x35A → 3x25A + aanpak inductie/toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Ik ben me aan het oriënteren op een upgrade van mijn groepenkast en wil dit graag meteen logisch en toekomstbestendig aanpakken.

Huidige situatie:
  • 1x35A aansluiting
  • In 2019 uitgebreid met:
    • Hoofdschakelaar
    • 1-fase PV-groep
    • 1-fase multisplit airco
Gewenste situatie (korte termijn):
  • Overstap naar 3x25A
  • 3-fase kookgroep / krachtgroep voor inductie
  • Mogelijk aparte groep voor Quooker (zodat de huidige verdeler eruit kan)
Toekomst (nog niet concreet gepland):
  • Elektrische auto met laadpaal
  • Thuisbatterij
Mijn vraag:

Ik twijfel tussen de volgende opties:
  1. 3-fase hoofdschakelaar + kookgroep in de huidige groepenkast plaatsen (goedkoopst)
  2. Uitbreidingskastje ernaast voor nieuwe groepen (inductie + toekomst)
  3. Volledig nieuwe groepenkast bestellen
Welke optie zou het best zijn, ook gezien de huidige staat van de kast? Ik wil de 3-fase verzwaring nu vooral snel aanvragen voordat het elektriciteitsnetwerk mogelijk op slot gaat en we op inductie kunnen gaan koken. Dank allemaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKxY0nRANXENFQi5oQdkAtSAuuY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nQCPGtlUInFAWLB7IZIKYXOf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsAH0BJsErV9VMzQgjNjHENa3co=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLsD5eMSkq8IsZjMHHk7KqvW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxxQ4VsToG8-1VXqkIQTP9N03N8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/himdzT9g5rarBgsbiYeZNWpP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Inge801 op 03-05-2026 17:42 ]

你还记得吗 记忆的炎夏

Alle reacties

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:26
Ik zit met dezelfde gedachte, heb geen airco, maar wel een Zendure 2400 (nog op 800w) en zonnepanelen en 2P kookplaat (zou ook op 3P kunnen).

Maar moet je op 3fase koken? Ik gebruik hier ook gewoon een kookgroep met 2*16, en dat werkt heel goed. Belastingtechnisch maakt het dit plaatje het dan ook een stuk gemakkelijker.

Maar 3fase in deze kast, gaat erg krap worden. Ik zou hem vervangen en het meeste vervangen van de spullen. De ABB je eventueel kunnen hergebruiken, maar de EATON zou ik persoonlijk vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rolfie op 03-05-2026 17:46 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hoofdschakelaar zal per definitie 3 fasen moeten zijn. Kijk of je nog genoeg ruimte hebt voor deze schakelaar maar ook voor eventuele nieuwe groepen.

Een kastje er naast klinkt leuk maar is minder handig om mee te werken. Een grotere groepenkast maakt het makkelijker om zaken in te delen en aan te sluiten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Inge801 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:37:
Ik twijfel tussen de volgende opties:
  1. 3-fase hoofdschakelaar + kookgroep in de huidige groepenkast plaatsen (goedkoopst)
  2. Uitbreidingskastje ernaast voor nieuwe groepen (inductie + toekomst)
  3. Volledig nieuwe groepenkast bestellen
Optie 1 is dromerij, daar heb je de ruimte niet voor

Optie 2 zou kunnen, je hebt echter een busboard-kast die nu geschikt is 2 aardlekschakelaars op 1 fase. Dit is een beperkende factor voor het verdelen van je bestaande groepen. Het is niet onmogelijk, maaar niet optimaal.

Optie 3 klinkt imho als de meest nette optie, als je kiest voor een kast met Eaton elementen zou je de twee aardlekschakelaars en de aardlekautomaten (linksboven en PV) kunnen hergebruiken om de financiële pijn wat te verzachten.

Spel en typfouten voorbehouden

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:59
Waarom wil je perse naar 3 fasen?
Ik heb het gedaan en heb een beetje spijt, ondanks de EV, PV en warmtepomp.
Het is een stuk eenvoudiger om alles op 1 fase te houden, en zeker met een batterij erbij kan dat juist makkelijk met 35 of 40A
Het managen van je totaalverbruik (door met variabel vermogen op 1 fase de auto te laden en door het evt. dynamisch curtailen van je PV) s een stuk makkelijker te regelen met alles op 1 fase.
Enige nadeel is dat je EV iets minder snel kan laden waardoor je minder gebruik kan maken van goedkopere uren bij een dynamisch contract, maar dat zou ik er graag opofferen voor de voordelen.