Beeldschermadvies gevraagd, aparte situatie, 5% visus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
Ik zoek een vervangend beeldscherm voor op mijn simrig en de reden waarom behoeft een redelijk uitgebreide uitleg.
ik heb een simrig op zolder staan waar een 65 inch LG tv op gemonteerd zit. Specifiek de LG 65NANO866NA.

Dat was eigenlijk altijd al een beetje aan de grote kant, maar vlak nadat ik die monteerde ben ik overgestapt op VR.

Nu heb ik meerdere netvliesoperaties gehad, de details bespaar ik jullie, maar heb aan mijn linkeroog nu nog maar een visus van om en nabij de 5%

Als je bij de opticien de grootste letter op het bord niet meer kan lezen dan zit je op 10% begreep ik. Ik zie niet eens dat er een letter staat, dus minder dan 10%

Afijn, racen in VR dat gaat dus niet meer.
En hoewel die 65 inch met 2 fatsoenlijke ogen goed te doen was, was ook dat al tamelijk groot aangezien ik er ongeveer 1meter afstand scherm <--> ogen vanaf zit.

Nu met 1 kapot oog merk ik pas echt goed dat het gewoon echt te groot is en lukt racen niet meer goed. Ik zoek dus een kleiner scherm.

Ik dacht eerst aan 55 inch, omdat ik niet te veel qua immersie wil inleveren, maar nu wil het toeval dat ik onlangs een lapboard aangeschaft heb tweedehands voor bij de xbox beneden, maar dat ik mij later bedacht, wacht even, die kan ik boven op mijn simrig ook prima gebruiken om andere games dan race games mee te spelen.

En dan is 55 inch misschien alsnog wat groot. Dus gekeken naar 50 inch.
Daar kwam bijvoorbeeld een Hisense 50U7Q naar voren die mij wel wat leek, maar nadat ik mijn vraag aan AI voorlegde gaf AI aan dat een miniled tv in mijn specifieke situatie eigenlijk helemaal geen goed idee zou zijn en dat ik beter naar OLED zou kunnen kijken.

Dit vanwege de diepe zwartwaardes, maar belangrijker nog, vanwege de minder lichtopbrengst. Normaal zou je denken meer is beter, maar omdat ik nu eigenlijk alleen informatie met 1 oog moet verwerken zou OLED hier een heel veel betere keuze zijn, ook omdat het gewoon veel rustiger kijkt zegmaar. Volgens AI dus.

Omdat ik 65 inch gewend ben op 1 meter afstand en gedwongen kleiner moet, zodat ik de tv op die afstand helemaal in 1 oog kan vangen, èn ik ook bv rpg's en shooters wil kunnen spelen, èn dan ook nog eens genoeg immersion tijdens racen over houdt, wou ik niet kleiner dan 50 inch gaan.

Nou goed, OLED is 48 of 55 volgens mij, dus kleiner dan 48 mag het zeker niet zijn. En 55 is te groot. Dus 48. :P

Wat mij zelf met mijn budget een goede optie leek is de LG B5 48inch. Die is een paar tientjes goedkoper dan de B4 en een jaar nieuwer:
uitvoering: LG OLED B5 48" Zwart

Mijn vraag is tweedelig.
1. Is er iemand met vergelijkbare visus aan 1 oog die kan beamen dat OLED vele malen prettiger kijkt dan een miniled tv?
2. Iemand ervaringen met de genoemde LG tv in gebruik als monitor zegmaar?

Inbranden ben ik niet bang voor.
Heeft iemand betere / andere suggesties? :)

Wat is je budget?
Het bedrag wat ik uit wil geven ligt rond de 700 maximaal, maar liever wat minder

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
LG heb ik goede ervaringen mee. Ook met garantie afhandelingen, dus voorkeur voor LG, maar hoeft niet per se.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn pc draait Windows 11 en is voorzien van deze onderdelen:
Asus ROG STRIX B-550F gaming wifi II
Asus Radeon RX6750XT 12GB
AMD Ryzen 5 5600X
G.SKILL DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600mhz
Lexar NM710 1TB

Het staat op zolder en die is redelijk te verduisteren.

Ow en die lapboard wil ik gebruiken omdat het toetsenbord en muis die aan mijn simrig hangen compleet onhandig aan de zijkant aan een swingers hangen. Prima om tussendoor te klikken naar volgende race of in menuutje of wat maar niet om te gamen. Nee, dat gaat niet op een andere manier, het is geen aluprofuel rig, maar een buizenrig, vandaar.

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:26
uitvoering: Acer Predator X45 Zwart zou ook kunnen. Dan heb je een monitor ipv TV met stukken betere refresh rate.

[ Voor 19% gewijzigd door Dekar op 03-05-2026 17:03 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• vosss
Dekar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:01:
uitvoering: Acer Predator X45 Zwart zou ook kunnen. Dan heb je een monitor ipv TV met stukken betere refresh rate.
Dankje voor je suggestie.
Heb ik 240Hz wel nodig? Ik bedoel dat gaat mij systeem toch niet halen zoveel fps.

Buiten dat speel ik niks competitief dn ben ik nog uit de tijd dat 30fps gewoon ook goed genoeg was.
Dus nu met racen bv volstaat 60fps ook gewoon, idem met rpg's en/of shooters.

Tevens vraag ik mij af of ik met zo'n widescreen scherm niet tè veel scherm in de hoogte zegmaar inlever?

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-05 18:40
Met simracen wil je toch juist een grote field of view, zodat je kunt zien wat er om je heen gebeurd? Daarom gebruiken veel mensen of VR of triples.

• vosss
TobyW schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
Met simracen wil je toch juist een grote field of view, zodat je kunt zien wat er om je heen gebeurd? Daarom gebruiken veel mensen of VR of triples.
Absoluut waar, maar met dat aangedane oog zie ik amper nog wat. Een 48 inch gewone tv zegmaar valt op mijn afstand helemaal binnen het zichtveld van dat ene goeie oog als ik recht vooruit kijk.

En ik denk, maar dat weet ik dus niet, dat dat juist in mijn situatie hetgeen is waar ik naar moet kijken?

Een 21:9 daar valt op links heel wat weg denk ik, omdat ik dat simpelweg niet zie met mijn linkeroog en waarschijnlijk ook niet met rechts zonder mijn hoofd te draaien.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:22
@vosss
Het enige wat je kan doen, is zelf uittesten wat voor jou werkt!

Ook al heeft iemand dezelfde oogaandoening, dan nog ervaart iedereen het anders. Ik raad je aan om naar een plaatselijke zaak te gaan. Leg uit wat het probleem is en vraag of die zaak bereid is om je daarbij te helpen. Misschien hebben ze daar een mogelijkheid om je verschillende monitoren te kunnen laten zien, zodat jij een goed beeld krijgt wat voor je werkt. Wie weet hebben ze ook nog een goed idee.

Succes met je zoektocht!
Pagina: 1