Zitmaaier Husqvarna start niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nooitklaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:15
Beste tweakers,

Mijn frontmaaier R214 TC van Husqvarna start niet goed.
Als ik het sleuteltje omdraai, dan hoor ik een tik en verder gebeurt er niks. Als ik de accu vervolgens een half uur aan de lader leg, dan start de maaier wel.

Ik heb een nieuwe accu erin gezet, maar dat hielp niet.
Alle bedrading nagelopen en ook dat zit goed.
Ook doorgemeten of de accu goed oplaadt tijdens lopen van de motor en dat gaat ook prima.

Iemand nog tips? Ook voor testen die ik kan doen om iets uit te sluiten/ vast te stellen?

Dank alvast!

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen > BK

Tweakers Discord

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-05 14:58
Even met een schroevendraaier/hamer een tikje tegen de startmotor wil wel eens helpen.
Met de nieuwe accu, deed hij direct niks of eerst nog wel en later weer niet?
En wat meet je voor waarde tijdens het lopen van de motor?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• le_mo_sa
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05 14:05
Bij mij zit aan het begin van het seizoen het vliegwiel van de Husqvarna 213c frontmaaier wat vast. De startmotor krijgt ‘m dan niet aangezwengeld. Inspuiten met WD40 helpt. Tussen tandwiel startmotor <-> vliegwiel en bij de as.

• Nooitklaar
Dank voor de tips. Met de nieuwe accu deed hij het eerst wel, maar na een paar keer keerde hetzelfde euvel weer terug.
Ik meet zo rond de 13,8V tijdens draaien.

Inspuiten ga ik doen, maar de motor start na laden uiteindelijk dus wel, (Tig keer sleutel omdraaien), al lijkt ook dat steeds moeizamer te gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07

franssie

Save the albatross

Nooitklaar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:14:
<>maar de motor start na laden uiteindelijk dus wel, (Tig keer sleutel omdraaien), al lijkt ook dat steeds moeizamer te gaan.
duh - dek of iets anders zit vast, meer weerstand dus lastiger voor de accu en de startmotor.
Laat je de maaier odnderhouden of doe je er zelf iets aan?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nooitklaar
Ik laat de messen slijpen. En ik ververs de olie en vervang het luchtfilter. De maaier is uit 2021 en heeft 80 draaiuren. Dus geen oude (roest)bak oid.

Wat bedoel je met "het dek"? Je start de motor zonder dat het maaidek in het werk staat, dus begrijp je niet?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24
Mijn huskie heeft ondertussen 800 uur en ze zijn redelijk foolproof. Waar heb je hem gekocht? En heb je die even geprobeerd? Mijn verkoper is nooit te beroerd even te reageren voor tips.

Het starterrelais geprobeerd?

• franssie

franssie

Save the albatross

Nooitklaar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:08:
<>
Wat bedoel je met "het dek"? Je start de motor zonder dat het maaidek in het werk staat, dus begrijp je niet?
Dan doe je dat goed, maar er zijn mensen die het dek (de messen) aangekoppeld laten bij starten, vandaar.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nooitklaar
jantje112 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:37:
Mijn huskie heeft ondertussen 800 uur en ze zijn redelijk foolproof. Waar heb je hem gekocht? En heb je die even geprobeerd? Mijn verkoper is nooit te beroerd even te reageren voor tips.

Het starterrelais geprobeerd?
Nee, maar na wat googlen denk ik dat dit het wel eens kon zijn. Ik heb ook gevonden hoe ik het kan testen, dus dat ga ik vandaag eens proberen. Wordt vervolgd!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31
franssie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:24:
[...]

Dan doe je dat goed, maar er zijn mensen die het dek (de messen) aangekoppeld laten bij starten, vandaar.
Dit type (ik heb hem thuis ook) heeft een beveiliging. Die wil niet starten als het dek laag is, ook geen 'tik'.
Maar uiteraard kan die overbrugd zijn.
spoiler:
Zoals ook de beveiliging op de stoel bij mijn maaier :X

Joe

• Nooitklaar
Nooitklaar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Nee, maar na wat googlen denk ik dat dit het wel eens kon zijn. Ik heb ook gevonden hoe ik het kan testen, dus dat ga ik vandaag eens proberen. Wordt vervolgd!
En uiteraard doet alles het wel als je wilt gaan testen. Ook na 5 keer starten. Startmotortandwiel komt keurig omhoog en de motor slaat in 1 keer aan.
Terwijl ik zondag de maaier niet gestart kreeg toen ik wilde gaan maaien. Nou ja, zodra het zich weer voordoet zal ik het startrelais even testen en anders wellicht maar preventief vervangen. (Zag dat ze niet zo duur zijn en eenvoudig te demonteren). De polen glimmen er echter nog van.

Ik heb de maaier overigens ook al een keer naar de dealer gebracht en die konden niks vinden. Vandaar dat ik hier maar eens raad kom vragen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het zou ook kunnen dat de massa ergens niet goed contact maakt. Je kan tijdens het starten spanning meten tussen min van de accu en verschillende massapunten (startmotor, motorblok, chassis). Je meet dan eigenlijk het spanningsverschil, als de massa-aansluiting goed is, mag dat hoogstens 1 volt zijn.

Hier wordt het uitgelegd:
In dit geval is het zonder belasting al duidelijk, maar het kan zijn dat het alleen tijdens het starten optreedt, vandaar (ook) meten tijdens het starten.

Hier één waarbij het pas tijdens een startpoging optreedt:
Het "soms wel, soms niet" kan ook heel goed bij een massaprobleem. Als het net niet lekker vastzit, kan het door wat beweging net wel goed contact maken, en dan ineens weer niet.

iRacing Profiel

• Nooitklaar
Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:19:
Het zou ook kunnen dat de massa ergens niet goed contact maakt. Je kan tijdens het starten spanning meten tussen min van de accu en verschillende massapunten (startmotor, motorblok, chassis). Je meet dan eigenlijk het spanningsverschil, als de massa-aansluiting goed is, mag dat hoogstens 1 volt zijn.

Hier wordt het uitgelegd:
[YouTube: ROBERT repareert de accu nadat hij een fout maakt | Wegenwacht vlog]
In dit geval is het zonder belasting al duidelijk, maar het kan zijn dat het alleen tijdens het starten optreedt, vandaar (ook) meten tijdens het starten.

Hier één waarbij het pas tijdens een startpoging optreedt:
[YouTube: ROBERT repareert een startprobleem! 🛠️]

Het "soms wel, soms niet" kan ook heel goed bij een massaprobleem. Als het net niet lekker vastzit, kan het door wat beweging net wel goed contact maken, en dan ineens weer niet.
Top, dank voor deze post incl uitleg. Ik heb de filmpjes bekeken en nog even gegoogled op massaprobleem meten. Ter check even op een rij:
- meter op 20 V DC
- zwarte meter op de min van de accu
- rode meter naar een ontvanger:
(Bij deze maaier de startmotor of het relais, meer meetpunten zie ik niet?)
- motor starten en laten lopen
- waarde uitlezen. Deze moet onder de 0.5 V blijven

Heb ik dit zo goed op een rij?

• franssie

franssie

Save the albatross

Waar je rood en zwart plaatst maakt niet super veel uit, zolang één van de probes maar aan de aarde (-) van de startmotor hangt en de andere probe ergens aan de massa/aarde. Die laatste mag dan bijvoorbeeld de (-) van de accu zijn.
Je multimeter zal een waarde laten zien, of dat positief of negatief is maakt niet uit, het zegt iets over de spanningsval en dus de weerstand tussen de massa (accu -) en de startmotor (-) ; en ook iets over de interne weerstand van de accu maar dat is nu niet relevant omdat ie soms wel goed start.
Het startrelais zal de positieve kant schakelen neem ik aan dus daar hoef je niet aan te meten voor deze test. Maar je kan de test natuurlijk ook doen op de + van de accu en de + van de startmotor.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:45
Als ik het goed begrijp: Je hoort na langere tijd starten alleen een tik, als je hem dan even aan de druppellader hangt dan start die direct?

Blijft er niet gewoon een relais hangen/een verbruiker aanstaan die de accu leeg trekt. Meet de accu eens na als die alleen de tik geeft.

• Wild Chocolate
  • Nu online
Kleine aanvulling @franssie bij een meting als deze zou ik met één probe altijd de - van de accu pakken. En in dit geval in eerste instantie de min/behuizing van de startmotor.

Als daar dan meer dan een beetje verschil tussen zit, weet je dat het een massa probleem is. Daarna zou je nog vanaf de min van de accu naar verschillende andere massapunten kunnen meten, om beter te bepalen op welke plek het misgaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de aansluiting van de minkabel naar het chassis prima is, maar van het chassis naar de startmotor niet. Dan meet je op het chassis geen verschil, maar op de startmotor wel.

Maar dat is vooral een kwestie van de kabels volgen. Soms gaat er één direct naar het motorblok of zelfs de startmotor, soms loopt het via het chassis. Eerst maar eens meten of dit het probleem is.

En vooral tijdens het starten (wanneer de startmotor een berg stroom trekt) wil je de waarde aflezen, bij grotere stroom heeft de overgangsweerstand het meeste effect.

iRacing Profiel

• Nooitklaar
Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:45:
Kleine aanvulling @franssie bij een meting als deze zou ik met één probe altijd de - van de accu pakken. En in dit geval in eerste instantie de min/behuizing van de startmotor.

Als daar dan meer dan een beetje verschil tussen zit, weet je dat het een massa probleem is. Daarna zou je nog vanaf de min van de accu naar verschillende andere massapunten kunnen meten, om beter te bepalen op welke plek het misgaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de aansluiting van de minkabel naar het chassis prima is, maar van het chassis naar de startmotor niet. Dan meet je op het chassis geen verschil, maar op de startmotor wel.

Maar dat is vooral een kwestie van de kabels volgen. Soms gaat er één direct naar het motorblok of zelfs de startmotor, soms loopt het via het chassis. Eerst maar eens meten of dit het probleem is.

En vooral tijdens het starten (wanneer de startmotor een berg stroom trekt) wil je de waarde aflezen, bij grotere stroom heeft de overgangsweerstand het meeste effect.
Ik zie geen min naar de startmotor gaan, alleen een dikke plus via het startrelais. Dus dan meet ik de behuizing van de startmotor als ik jou goed begrijp. Ik zie wel een min naar het chassis lopen. Die kan ik ook meten.
Stanzi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:45:
Als ik het goed begrijp: Je hoort na langere tijd starten alleen een tik, als je hem dan even aan de druppellader hangt dan start die direct?

Blijft er niet gewoon een relais hangen/een verbruiker aanstaan die de accu leeg trekt. Meet de accu eens na als die alleen de tik geeft.
Ik hang hem dan aan een gewone lader en na een tijd laden start hij dan goed.
Ik zal de accu nog een keer nameten, maar bij eerdere metingen was deze goed en ik heb de maaier ook een paar keer met de accu losgekoppeld teruggezet om lekken uit te sluiten.

Ik zal er eens mee aan de slag gaan (lukt niet meer vandaag) en dan meld ik mij hier weer. Hopelijk met oplossing ;-)

Veel dank voor nu!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Nooitklaar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zie geen min naar de startmotor gaan, alleen een dikke plus via het startrelais. Dus dan meet ik de behuizing van de startmotor als ik jou goed begrijp. Ik zie wel een min naar het chassis lopen. Die kan ik ook meten.
Inderdaad, dan de behuizing van de startmotor meten, zolang dat deel maar 1 deel is met de bevestiging van de startmotor aan het blok, en uiteraard van metaal :*) . Je kan (daarna) ook op het chassis meten.

iRacing Profiel

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Zit er een urenteller op?
Heb al een paar keer meegemaakt dat daar een lekstroom ontstaat, trekt de accu leeg.
Soms zijn ze achteraf gemonteerd op een bijzondere manier.

Live from Denmark

Pagina: 1