Zitmaaier Husqvarna start niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nooitklaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05 11:06
Beste tweakers,

Mijn frontmaaier R214 TC van Husqvarna start niet goed.
Als ik het sleuteltje omdraai, dan hoor ik een tik en verder gebeurt er niks. Als ik de accu vervolgens een half uur aan de lader leg, dan start de maaier wel.

Ik heb een nieuwe accu erin gezet, maar dat hielp niet.
Alle bedrading nagelopen en ook dat zit goed.
Ook doorgemeten of de accu goed oplaadt tijdens lopen van de motor en dat gaat ook prima.

Iemand nog tips? Ook voor testen die ik kan doen om iets uit te sluiten/ vast te stellen?

Dank alvast!

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen > BK

Tweakers Discord

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 10:24
Even met een schroevendraaier/hamer een tikje tegen de startmotor wil wel eens helpen.
Met de nieuwe accu, deed hij direct niks of eerst nog wel en later weer niet?
En wat meet je voor waarde tijdens het lopen van de motor?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• le_mo_sa
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05 14:05
Bij mij zit aan het begin van het seizoen het vliegwiel van de Husqvarna 213c frontmaaier wat vast. De startmotor krijgt ‘m dan niet aangezwengeld. Inspuiten met WD40 helpt. Tussen tandwiel startmotor <-> vliegwiel en bij de as.

• Nooitklaar
Dank voor de tips. Met de nieuwe accu deed hij het eerst wel, maar na een paar keer keerde hetzelfde euvel weer terug.
Ik meet zo rond de 13,8V tijdens draaien.

Inspuiten ga ik doen, maar de motor start na laden uiteindelijk dus wel, (Tig keer sleutel omdraaien), al lijkt ook dat steeds moeizamer te gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

franssie

Save the albatross

Nooitklaar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:14:
<>maar de motor start na laden uiteindelijk dus wel, (Tig keer sleutel omdraaien), al lijkt ook dat steeds moeizamer te gaan.
duh - dek of iets anders zit vast, meer weerstand dus lastiger voor de accu en de startmotor.
Laat je de maaier odnderhouden of doe je er zelf iets aan?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nooitklaar
Ik laat de messen slijpen. En ik ververs de olie en vervang het luchtfilter. De maaier is uit 2021 en heeft 80 draaiuren. Dus geen oude (roest)bak oid.

Wat bedoel je met "het dek"? Je start de motor zonder dat het maaidek in het werk staat, dus begrijp je niet?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:28
Mijn huskie heeft ondertussen 800 uur en ze zijn redelijk foolproof. Waar heb je hem gekocht? En heb je die even geprobeerd? Mijn verkoper is nooit te beroerd even te reageren voor tips.

Het starterrelais geprobeerd?

• franssie

franssie

Save the albatross

Nooitklaar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:08:
<>
Wat bedoel je met "het dek"? Je start de motor zonder dat het maaidek in het werk staat, dus begrijp je niet?
Dan doe je dat goed, maar er zijn mensen die het dek (de messen) aangekoppeld laten bij starten, vandaar.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nooitklaar
jantje112 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:37:
Mijn huskie heeft ondertussen 800 uur en ze zijn redelijk foolproof. Waar heb je hem gekocht? En heb je die even geprobeerd? Mijn verkoper is nooit te beroerd even te reageren voor tips.

Het starterrelais geprobeerd?
Nee, maar na wat googlen denk ik dat dit het wel eens kon zijn. Ik heb ook gevonden hoe ik het kan testen, dus dat ga ik vandaag eens proberen. Wordt vervolgd!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-05 19:13
franssie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:24:
[...]

Dan doe je dat goed, maar er zijn mensen die het dek (de messen) aangekoppeld laten bij starten, vandaar.
Dit type (ik heb hem thuis ook) heeft een beveiliging. Die wil niet starten als het dek laag is, ook geen 'tik'.
Maar uiteraard kan die overbrugd zijn.
spoiler:
Zoals ook de beveiliging op de stoel bij mijn maaier :X

Joe

• Nooitklaar
Nooitklaar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Nee, maar na wat googlen denk ik dat dit het wel eens kon zijn. Ik heb ook gevonden hoe ik het kan testen, dus dat ga ik vandaag eens proberen. Wordt vervolgd!
En uiteraard doet alles het wel als je wilt gaan testen. Ook na 5 keer starten. Startmotortandwiel komt keurig omhoog en de motor slaat in 1 keer aan.
Terwijl ik zondag de maaier niet gestart kreeg toen ik wilde gaan maaien. Nou ja, zodra het zich weer voordoet zal ik het startrelais even testen en anders wellicht maar preventief vervangen. (Zag dat ze niet zo duur zijn en eenvoudig te demonteren). De polen glimmen er echter nog van.

Ik heb de maaier overigens ook al een keer naar de dealer gebracht en die konden niks vinden. Vandaar dat ik hier maar eens raad kom vragen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:11
Het zou ook kunnen dat de massa ergens niet goed contact maakt. Je kan tijdens het starten spanning meten tussen min van de accu en verschillende massapunten (startmotor, motorblok, chassis). Je meet dan eigenlijk het spanningsverschil, als de massa-aansluiting goed is, mag dat hoogstens 1 volt zijn.

Hier wordt het uitgelegd:
In dit geval is het zonder belasting al duidelijk, maar het kan zijn dat het alleen tijdens het starten optreedt, vandaar (ook) meten tijdens het starten.

Hier één waarbij het pas tijdens een startpoging optreedt:
Het "soms wel, soms niet" kan ook heel goed bij een massaprobleem. Als het net niet lekker vastzit, kan het door wat beweging net wel goed contact maken, en dan ineens weer niet.

iRacing Profiel

• Nooitklaar
Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:19:
Het zou ook kunnen dat de massa ergens niet goed contact maakt. Je kan tijdens het starten spanning meten tussen min van de accu en verschillende massapunten (startmotor, motorblok, chassis). Je meet dan eigenlijk het spanningsverschil, als de massa-aansluiting goed is, mag dat hoogstens 1 volt zijn.

Hier wordt het uitgelegd:
[YouTube: ROBERT repareert de accu nadat hij een fout maakt | Wegenwacht vlog]
In dit geval is het zonder belasting al duidelijk, maar het kan zijn dat het alleen tijdens het starten optreedt, vandaar (ook) meten tijdens het starten.

Hier één waarbij het pas tijdens een startpoging optreedt:
[YouTube: ROBERT repareert een startprobleem! 🛠️]

Het "soms wel, soms niet" kan ook heel goed bij een massaprobleem. Als het net niet lekker vastzit, kan het door wat beweging net wel goed contact maken, en dan ineens weer niet.
Top, dank voor deze post incl uitleg. Ik heb de filmpjes bekeken en nog even gegoogled op massaprobleem meten. Ter check even op een rij:
- meter op 20 V DC
- zwarte meter op de min van de accu
- rode meter naar een ontvanger:
(Bij deze maaier de startmotor of het relais, meer meetpunten zie ik niet?)
- motor starten en laten lopen
- waarde uitlezen. Deze moet onder de 0.5 V blijven

Heb ik dit zo goed op een rij?

• franssie

franssie

Save the albatross

Waar je rood en zwart plaatst maakt niet super veel uit, zolang één van de probes maar aan de aarde (-) van de startmotor hangt en de andere probe ergens aan de massa/aarde. Die laatste mag dan bijvoorbeeld de (-) van de accu zijn.
Je multimeter zal een waarde laten zien, of dat positief of negatief is maakt niet uit, het zegt iets over de spanningsval en dus de weerstand tussen de massa (accu -) en de startmotor (-) ; en ook iets over de interne weerstand van de accu maar dat is nu niet relevant omdat ie soms wel goed start.
Het startrelais zal de positieve kant schakelen neem ik aan dus daar hoef je niet aan te meten voor deze test. Maar je kan de test natuurlijk ook doen op de + van de accu en de + van de startmotor.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:18
Als ik het goed begrijp: Je hoort na langere tijd starten alleen een tik, als je hem dan even aan de druppellader hangt dan start die direct?

Blijft er niet gewoon een relais hangen/een verbruiker aanstaan die de accu leeg trekt. Meet de accu eens na als die alleen de tik geeft.

• Wild Chocolate
Kleine aanvulling @franssie bij een meting als deze zou ik met één probe altijd de - van de accu pakken. En in dit geval in eerste instantie de min/behuizing van de startmotor.

Als daar dan meer dan een beetje verschil tussen zit, weet je dat het een massa probleem is. Daarna zou je nog vanaf de min van de accu naar verschillende andere massapunten kunnen meten, om beter te bepalen op welke plek het misgaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de aansluiting van de minkabel naar het chassis prima is, maar van het chassis naar de startmotor niet. Dan meet je op het chassis geen verschil, maar op de startmotor wel.

Maar dat is vooral een kwestie van de kabels volgen. Soms gaat er één direct naar het motorblok of zelfs de startmotor, soms loopt het via het chassis. Eerst maar eens meten of dit het probleem is.

En vooral tijdens het starten (wanneer de startmotor een berg stroom trekt) wil je de waarde aflezen, bij grotere stroom heeft de overgangsweerstand het meeste effect.

iRacing Profiel

• Nooitklaar
Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:45:
Kleine aanvulling @franssie bij een meting als deze zou ik met één probe altijd de - van de accu pakken. En in dit geval in eerste instantie de min/behuizing van de startmotor.

Als daar dan meer dan een beetje verschil tussen zit, weet je dat het een massa probleem is. Daarna zou je nog vanaf de min van de accu naar verschillende andere massapunten kunnen meten, om beter te bepalen op welke plek het misgaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de aansluiting van de minkabel naar het chassis prima is, maar van het chassis naar de startmotor niet. Dan meet je op het chassis geen verschil, maar op de startmotor wel.

Maar dat is vooral een kwestie van de kabels volgen. Soms gaat er één direct naar het motorblok of zelfs de startmotor, soms loopt het via het chassis. Eerst maar eens meten of dit het probleem is.

En vooral tijdens het starten (wanneer de startmotor een berg stroom trekt) wil je de waarde aflezen, bij grotere stroom heeft de overgangsweerstand het meeste effect.
Ik zie geen min naar de startmotor gaan, alleen een dikke plus via het startrelais. Dus dan meet ik de behuizing van de startmotor als ik jou goed begrijp. Ik zie wel een min naar het chassis lopen. Die kan ik ook meten.
Stanzi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:45:
Als ik het goed begrijp: Je hoort na langere tijd starten alleen een tik, als je hem dan even aan de druppellader hangt dan start die direct?

Blijft er niet gewoon een relais hangen/een verbruiker aanstaan die de accu leeg trekt. Meet de accu eens na als die alleen de tik geeft.
Ik hang hem dan aan een gewone lader en na een tijd laden start hij dan goed.
Ik zal de accu nog een keer nameten, maar bij eerdere metingen was deze goed en ik heb de maaier ook een paar keer met de accu losgekoppeld teruggezet om lekken uit te sluiten.

Ik zal er eens mee aan de slag gaan (lukt niet meer vandaag) en dan meld ik mij hier weer. Hopelijk met oplossing ;-)

Veel dank voor nu!

• Wild Chocolate
Nooitklaar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zie geen min naar de startmotor gaan, alleen een dikke plus via het startrelais. Dus dan meet ik de behuizing van de startmotor als ik jou goed begrijp. Ik zie wel een min naar het chassis lopen. Die kan ik ook meten.
Inderdaad, dan de behuizing van de startmotor meten, zolang dat deel maar 1 deel is met de bevestiging van de startmotor aan het blok, en uiteraard van metaal :*) . Je kan (daarna) ook op het chassis meten.

iRacing Profiel

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:13
Zit er een urenteller op?
Heb al een paar keer meegemaakt dat daar een lekstroom ontstaat, trekt de accu leeg.
Soms zijn ze achteraf gemonteerd op een bijzondere manier.

Live from Denmark

• Nooitklaar
hansie_k schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:32:
Zit er een urenteller op?
Heb al een paar keer meegemaakt dat daar een lekstroom ontstaat, trekt de accu leeg.
Soms zijn ze achteraf gemonteerd op een bijzondere manier.
Ja, die zit er (standaard) op. En ik heb de accu een paar keer losgekoppeld na maaien en ook dan startte de maaier niet goed. Maar ik ga de accu wel weer even meten als de maaier weer slecht start.
Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Inderdaad, dan de behuizing van de startmotor meten, zolang dat deel maar 1 deel is met de bevestiging van de startmotor aan het blok, en uiteraard van metaal :*) . Je kan (daarna) ook op het chassis meten.
Ga ik doen. Ik zal nog even goed kijken naar hoe de startmotor gemonteerd zit en dan meten mbv bovenstaande tips.
Maar daar moet ik even tijd voor vinden. Ik kom hier tzt op terug!

Dank wederom en fijne avond

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 01:26
@Nooitklaar
Ik ken de motor van de Husqvarna R214 TC niet, dat zou een HV 586AE V-Twin 2-Cylinder zijn.
Normaal ken ik ze met een Briggs & Stratton motor. In elk geval zou de afstelling van de kleppen niet goed kunnen staan (afstellen klepspeling) maar dan zou je verwachten dat hij ook slecht zou lopen. De vlotternaald van de carburateur kan lekken waardoor hij verzuipt, maar dit is niet echt logisch bij dit model met pulse brandstofpomp en anti-backfire solenoid.

Dan rest nog de automatische decompressie, het mechanisme hiervoor zit op de nokkenas. Bij lage toeren, dus bij het starten verlaagt dit tijdelijk de compressie door kort de inlaatklep te bedienen, zodat dat de motor makkelijker rondgaat. Als de motor eenmaal loopt schakelt dit automatisch uit door de centrifugaalkracht.
Als dit mechanisme niet goed werk dan lijkt het net alsof je een lege accu of een kapotte startmotor hebt en zal de motor maar heel langzaam/moeizaam rondgaan bij het starten of zelfs helemaal niet.

Dit was mijn spreekbeurt over grasmaaiers, doei! ;)

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2026 18:18 . Reden: Op verzoek gewijzigd ]

My favorite programming language is solder.

• franssie

franssie

Save the albatross

Puch-Maxi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:51:
<>
ik vond het een leuke spreekbeurt :P
En grasmachinemotoren zijn op zich al een een onderwerp an sich.

• Nooitklaar
Puch-Maxi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:51:
@Nooitklaar
Ik ken de motor van de Husqvarna R214 TC niet, dat zou een HV 586AE V-Twin 2-Cylinder zijn.
Normaal ken ik ze met een Briggs & Stratton motor. In elk geval zou de afstelling van de kleppen niet goed kunnen staan (afstellen klepspeling) maar dan zou je verwachten dat hij ook slecht zou lopen. De vlotternaald van de carburateur kan lekken waardoor hij verzuipt, maar dit is niet echt logisch bij dit model met pulse brandstofpomp en anti-backfire solenoid.

Dan rest nog de automatische decompressie, het mechanisme hiervoor zit op de nokkenas. Bij lage toeren, dus bij het starten verlaagt dit tijdelijk de compressie door kort de inlaatklep te bedienen, zodat dat de motor makkelijker rondgaat. Als de motor eenmaal loopt schakelt dit automatisch uit door de centrifugaalkracht.
Als dit mechanisme niet goed werk dan lijkt het net alsof je een lege accu of een kapotte startmotor hebt en zal de motor maar heel langzaam/moeizaam rondgaan bij het starten of zelfs helemaal niet.

Je krijgt van mij een 8 ;-) En ik hoop dat dit het niet is, want dat klinkt als een dure reparatie. Ik ga eerst de overige opties af en als dat niet helpt, dan kan ik met jouw informatie de dealer op dit spoor zetten. Top.

Ps ik heb nog een versie met de B&S motor. Husqvarna is naar eigen zeggen uit kostenoverwegingen daarna "eigen" motoren gaan ontwikkelen.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2026 18:19 . Reden: quote aangepast ]

• hansie_k
Nooitklaar schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Je krijgt van mij een 8 ;-) En ik hoop dat dit het niet is, want dat klinkt als een dure reparatie. Ik ga eerst de overige opties af en als dat niet helpt, dan kan ik met jouw informatie de dealer op dit spoor zetten. Top.

Ps ik heb nog een versie met de B&S motor. Husqvarna is naar eigen zeggen uit kostenoverwegingen daarna "eigen" motoren gaan ontwikkelen.
Die "eigen" motoren zijn Kawasaki motoren.

Live from Denmark

• Nooitklaar
hansie_k schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Die "eigen" motoren zijn Kawasaki motoren.
Dat ligt aan het model volgens mij. In de huidige 214:
  • Motor: Husqvarna HV 586AE, 2-cilinder, 586 cm³
  • Vermogen: 12 kW / 16,1 PK @ 2900 t/min
In grotere modellen zit een Kawasaki en daar staat het ook zo bij vermeld. Waarom zouden ze dat dan bij de 214 niet vermelden? Off topic, maar wel nieuwsgierig.

• Puch-Maxi
@Nooitklaar
Ja, dat is goed mogelijk. Kawasaki maakt dan bijvoorbeeld als OEM de motoren in opdracht voor en volgens de specificaties van Husqvarna. Vaak gebaseerd op een bestaand model, met wat andere onderdelen en stickers erop ;).

Enfin, jij hebt dus een B&S motor (welk model/type?) wat je kunt doen is even het kleppendeksel losmaken. Dat moet namelijk toch al bij het afstellen van de kleppen, dan kun je controleren of de inlaatklep tijdens de compressieslag van de zuiger ook een kleine 'bump' krijgt. Zo kun je visueel vaststellen of het automatische decompressiemechanisme nog goed werkt, zonder de hele motor uit elkaar te hoeven halen.

Even voorzichtig met het kleppendeksel demonteren, tegenwoordig plakken ze die vast (dus even met een plamuurmes eronder) met RTV-siliconen, een vloeibare pakking. Ik ben daar niet zo'n fan van (haha), je kunt de pakking van kurk nog gewoon kopen. Dan kun je het ook weer makkelijk loshalen, vooral niet te vast aandraaien.

Is het overigens alleen bij een koude start? Het kan ook wat anders zijn, kun je eens een filmpje met geluid plaatsen? :)

• hansie_k
@Nooitklaar @Puch-Maxi "niet starten" kan echt alle kanten op met die motoren (niet negatief bedoeld).

Plaats inderdaad even een filmpje, is het makkelijker te traceren. (Gelukkig doet m'n collega 90% van de zitmaaiers, en ik hoofdzakelijk te robotmaaiers).

Live from Denmark

• Puch-Maxi
Eens met @hansie_k het kan echt werkelijk van alles zijn :). Het kan geen kwaad om je klepspeling te checken, als die te 'los' staat dan werkt de automatische decompressie ook niet of minder goed ;).

Darren (aka Mustie1) legt het concept wel goed uit:

• Nooitklaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LxUOEtuD0d8EL3m5MrCxjp4q-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGYUjerYXOqYfagaLVWz5trc.jpg?f=fotoalbum_large @Puch-Maxi deze motor van B&S. En hij doet het ook als de motor warm is.

En ja, heel lastig als de maaier het soms wel en soms niet doet. Dus ik moet gaan uitsluiten. Ik ga eerst alles meten, daarna voor de andere suggesties. Resultaten ga ik hier melden.

Ik doe, ondanks het duidelijke filmpje, de nokkenas/kleppen stellen wel het liefst met wat ervaren hulp erbij. Maar die woont niet om de hoek. Dus het kan nog even duren voordat ik daar iets over kan roepen. (Stiekem hoop ik op een massa -probleem of toch iets met het startrelais ;-) )

Toen ik begon aan de post vroeg ik om suggesties. Nu heb ik 3 stappen om bij langs te gaan. Heel fijn deze input, leer ik op dit vlak weer iets bij!

• Nooitklaar
Net geprobeerd de maaier te starten. Lukte niet. (Klik/tik, ik krijg het filmpje hier niet geupload) Naar binnen gegaan en meetapparatuur plus geisoleerde schroevendraaier gehaald. Accu gemeten: 12,8V. Meten en starten: (en toen wel in 1 keer lopen, hoe dan) Waarde op startmotorbehuizing 0. Met draaiende motor min op chassis gemeten: 0

Dus massa uitgesloten (?) Startrelais nog koppelen wanneer het euvel zich weer voordoet. Wordt vervolgd.

• franssie

franssie

Save the albatross

Massa zeker niet uitgesloten.
Gremlins ook niet overigens (die term is ouder dan de film, en er wordt in de film aan gerefereerd, met een bijna vergelijkbaar probleem).
Al eens een tik tegen de startmotor gegeven als ie niet wil starten? Wilde bij oude scheepsmotoren ook wel eens werken (en in de film de langste dag ook dacht ik).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat je nog eens kan doen is preventief de contacten zowel de dikke Plus als de massa contacten die je kan vinden even los nemen en weer goed vast zetten..

een massa contact wat met het spuiten van het chassis deel mee gespoten is... en daarna niet weer ontdaan is van het laagje isolerende verf komt vaker voor...

404 Signature not found

• Nooitklaar
franssie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @
Gremlins ook niet overigens (die term is ouder dan de film, en er wordt in de film aan gerefereerd, met een bijna vergelijkbaar probleem).
Al eens een tik tegen de startmotor gegeven als ie niet wil starten? Wilde bij oude scheepsmotoren ook wel eens werken (en in de film de langste dag ook dacht ik).
Hier eerder steenmarters. ;-) En tik nog niet, hij deed het toen ik de testen wilde gaan doen. Morgen of overmorgen maaien en dan kan ik dat testen
SMSfreakie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:33:
wat je nog eens kan doen is preventief de contacten zowel de dikke Plus als de massa contacten die je kan vinden even los nemen en weer goed vast zetten..

een massa contact wat met het spuiten van het chassis deel mee gespoten is... en daarna niet weer ontdaan is van het laagje isolerende verf komt vaker voor...
Kan ik dit weekend ook wel erbij doen. Met al deze tips moet dat ding straks toch weer als een zonnetje gaan lopen :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Nooitklaar op 08-05-2026 23:50 ]

• Nooitklaar
Vandaag gemaaid en een paar keer aan en uit gezet. Daarbij even gemeten.
De motor startte elke keer in 1 keer. De behuizing van de startmotor gaf tijdens starten waardes tussen de 0 en de 2. (fluctueerde snel)
Tijdens draaien min chassis 0 en startmotor ook.

Alle contacten even losgehaald. Deze waren goed schoon en zaten ook vast. Alles weer vastgezet.
Waarde tijdens starten op behuizing startmotor bleef tussen 0 en 2 schommelen. Kan (iemand) je daar een conclusie aan verbinden?

• Puch-Maxi
Niet echt, maar met je automatische decompressie is in elk geval niks mis.
If it ain't broke, don't fix it ;)

• hansie_k
Enigszins off-topic, maar meer ter info;

De "eigen" Husqvarna motoren komen bij Loncin vandaan, geen Kawasaki dus.

Even nagevraagd bij m'n collega.

Live from Denmark

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ja nou wordt t wachten tot die weer begint met beroerd starten denk ik.. en dan hopen dat je dan weer dingen kan uitsluiten & uitzoeken

404 Signature not found

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
Waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar hoe lang laat je de startmotor draaien voordat hij enkel klikt? Nu lijkt het alsof je echt heel lang probeert, waardoor de batterij uiteraard leeg raakt.

En zit er een choke op? (die je enkel bij koude motor gebruikt)

Elektrisch lijkt het me te werken. Olie en luchtfilter zijn vervangen. Dan kan het nog de bougie of brandstof zijn. Is de bougie zuiver?

Bij mijn Stiga ooit iets vergelijkbaar gehad. Bij het vervangen van de brandstoffilter kwam ik er achter dat de benzine leiding broos was. Geen lek, maar wel lucht aansluiting. Éénmaal gelopen geen probleem met starten tot de week erna.

[ Voor 42% gewijzigd door __Leon___Leon__ op 14-05-2026 21:23 ]

• Nooitklaar
SMSfreakie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:49:
ja nou wordt t wachten tot die weer begint met beroerd starten denk ik.. en dan hopen dat je dan weer dingen kan uitsluiten & uitzoeken
Ja, ik heb niet echt iets gewijzigd. Wel alles schoon en weer vastgemaakt. Dus ik denk niet dat ik de oorzaak al aangepakt heb. Ik denk zelf nog altijd dat het startrelais zou kunnen haperen oid. Dat was de tip die ik eerder kreeg, maar nog niet heb kunnen testen vanwege goed starten. Dus dat ga ik dan nog uitsluiten/concluderen.
__Leon___Leon__ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:08:[/b]
Waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar hoe lang laat je de startmotor draaien voordat hij enkel klikt? Nu lijkt het alsof je echt heel lang probeert, waardoor de batterij uiteraard leeg raakt.
Nee, ik draai de sleutel om en dan is er alleen een klik. Als ik hem langer vasthoud /paar keer draai doet hij het daarna heel soms wel. En na een tijd extra laden altijd
En zit er een choke op? (die je enkel bij koude motor gebruikt)
Dat doet deze automatisch. Beetje gas bij starten en dan terug naar schildpadstand.
Elektrisch lijkt het me te werken. Olie en luchtfilter zijn vervangen. Dan kan het nog de bougie of brandstof zijn. Is de bougie zuiver?
Ja, niet zwart/roettig
Bij mijn Stiga ooit iets vergelijkbaar gehad. Bij het vervangen van de brandstoffilter kwam ik er achter dat de benzine leiding broos was. Geen lek, maar wel lucht aansluiting. Éénmaal gelopen geen probleem met starten tot de week erna.
Dat is nog een goede suggestie. Kan ik nagaan. (Nu niet thuis, wordt volgende week)
Dank voor meedenken, welkom zolang ik de oorzaak niet heb gevonden. Dat duurt even, ik maai 1 keer per week en kijk dan of het euvel zich voordoet. Heb tussendoor getest en uiteraard werkte de maaier toen gewoon ;-)

• __Leon___Leon__
Nooitklaar schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:04:
Nee, ik draai de sleutel om en dan is er alleen een klik. Als ik hem langer vasthoud /paar keer draai doet hij het daarna heel soms wel. En na een tijd extra laden altijd.
Dan is het niets met de brandstof.

Voor de zekerheid: Hij klikt wel elke keer als je de sleutel omdraait?

Als je aandrijving te veel weerstand heeft, krijgt de startmotor hem niet rond en blijft hij hangen. Als je dan door blijft gaan trek je de batterij ook leeg en stook je je startmotor op een gegeven moment op. Als de batterij helemaal geladen is, heeft hij net iets meer kracht. Mogelijk net voldoende om rond te gaan.

Rij en maai aandrijving moeten wel goed ontkoppeld zijn. Lagers goed gesmeerd.

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:49
De klepspeling zou ik eens na laten kijken. Als de motor net tegen de compressie aan staat krijgt de startmotor die inmiddels misschien op 70/80 procent van zijn oorspronkelijke kracht hem er niet door geen. De meeste motoren kun je met de hand doordraaien, boven op de motor. Als ie de volgende keer klikt, dan even met de hand door de compressie (gaat zwaar) en nog eens proberen. Zelfde gein gehad met een 23 pk Briggs . Kleine accu (20ah) en klepspeling van de inlaatkant mag dan een op 0.08-0.10 (aldus de technische dienst van Briggs)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Contacten loshalen en weer vastmaken kan natuurlijk wel wat oplossen

• Nooitklaar
__Leon___Leon__ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Dan is het niets met de brandstof.

Voor de zekerheid: Hij klikt wel elke keer als je de sleutel omdraait?
Ja, een soort van eh, "kloenk" :-)
Slimbo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:53:
De klepspeling zou ik eens na laten kijken. Als de motor net tegen de compressie aan staat krijgt de startmotor die inmiddels misschien op 70/80 procent van zijn oorspronkelijke kracht hem er niet door geen. De meeste motoren kun je met de hand doordraaien, boven op de motor. Als ie de volgende keer klikt, dan even met de hand door de compressie (gaat zwaar) en nog eens proberen.
Dit dacht ik nav eerdere googleacties ook en heb ik geprobeerd, maar dat hielp niet bij mij helaas....
418O2 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:55:
Contacten loshalen en weer vastmaken kan natuurlijk wel wat oplossen
Welke contacten bedoel je? Ik heb iig alle min en pluscontacten los- en schoongemaakt en weer vastgezet.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nooitklaar schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:02:

[...]

Welke contacten bedoel je? Ik heb iig alle min en pluscontacten los- en schoongemaakt en weer vastgezet.
Die dus. Vage problemen hebben vaak wat te doen met massaproblemen

• Nooitklaar
418O2 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Die dus. Vage problemen hebben vaak wat te doen met massaproblemen
Eerder postte ik dit stukje: "Alle contacten even losgehaald. Deze waren goed schoon en zaten ook vast. Alles weer vastgezet.
Waarde tijdens starten op behuizing startmotor bleef tussen 0 en 2 schommelen. Kan (iemand) je daar een conclusie aan verbinden?"

Daar heb ik zelf tot nog toe nog geen conclusie aan kunnen verbinden.

• __Leon___Leon__
Als de motor warm is start hij ook gewoon goed. Lijkt mij dus geen elektrisch probleem.

• Nooitklaar
Vandaag gemaaid, starten en lopen. Ook tussentijds getest met warme motor. Meteen aan. Zou mooi zijn als ik door alles bij langs gaan, schoonmaken, los- en vastdraaien het nu opgelost heb. Ik heb zo mijn twijfels, maar zoals iemand typte: "if it ain't broke....".
En als het zich voordoet, dan test ik als eerste nog even het startrelais. En anders met een vriend van me naar de kleppen kijken. Ik hoop hier niet meer voor dit onderwerp terug te komen ;-) Veel dank voor de vele reacties/ meedenken. Wellicht daardoor al opgelost en ik heb er zelf weer wat van geleerd.
Pagina: 1