Nieuwe game PC

Pagina: 1
Acties:

• Roeland!!
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Goedemiddag allemaal, het is voor mij tijd om eens een nieuwe computer te laten bouwen. Ik laat dit voor de 3de keer doen bij azerty. Altijd erg tevreden mee geweest.

De computer gaat gebruikt worden voor gaming Ook vind ik het leuk om wat mee te rommelen in bijvoorbeeld MSI Afterburner. Ik vind het ook prettig als ik een nieuwe computer laat bouwen dat het niet een soort vliegtuig moet worden die opstijgt wanneer ik zit te gamen. Zit in de woonkamer en het toch prettig dat we kunnen blijven communiceren :)

Ik heb het volgende beeldscherm voldoet deze dan nog.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorsSamsung Odyssey G7 (G75TQSR) 27" Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
Ik heb componenten bij elkaar gezocht en wil graag weten waar jullie ruimte voor verbetering zien.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC€ 1.348,99€ 1.348,99
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 89,90€ 89,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 65,90€ 65,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 434,39€ 434,39
1VoedingenCorsair RM1000e (2025) Zwart€ 119,-€ 119,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 2.825,18
Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt voor jullie tijd. Groet Roeland

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:52
Op welke resolutie wil je gamen? Je hebt denk ik op zich een prima setje bij elkaar gezet, met een paar kanttekeningen:

- waterkoeling is relatief duur, niet stiller en er kunnen meer onderdelen kapot dan bij een gewone luchtkoeler. Voor onder de €30 heb je een prima uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

- De 9800X3D is relatief behoorlijk duur voor wat je krijgt. Wil je op 4K gaan gamen dan is het simpelweg niet de moeite, maar ook op 1440P zou ik het lekker houden bij een 7800X3D. De processor heeft minimale invloed op de lows, maar hoe hoger de resolutie, hoe kleiner die invloed ook is.

- Je voeding is behoorlijk fors qua wattage (is niet nodig) maar niet denderend. Ik zou dan eerder voor een uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 II gaan.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27
Ik vind de Corsair voeding beter dan de MSI: langere garantie en betere certificeringen. uitvoering: ASRock Steel Legend SL-850G of uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W is nog beter imo.
Keurige lijst verder!

[ Voor 77% gewijzigd door Dekar op 03-05-2026 16:48 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties (alles leverbaar bij Azerty):
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9850X3D Boxed€ 469,-€ 469,-
1MoederbordenGigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 692,99€ 692,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 65,99€ 65,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 35,65€ 35,65
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6400Z36€ 390,35€ 390,35
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 126,25€ 126,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.208,23
Of een X3D cpu zijn meerprijs waard is hangt af van de games die je speelt, maar het prijsverschil met de nieuwere 9850X3D is klein, daarom daar voor gekozen.
Nieuwer/luxer B850 moederbord met PCIe5.0 slot, nieuwere wifi/BT etc.
Snel en goedkoper 6400CL36 geheugen, staat ook op de QVL van Gigabyte. Latency is door de extra cache van een X3D cpu minder belangrijk.
Voor een stille PC een Be Quiet behuizing gekozen met geluiddemping en dus ook een solid panel. Ook front USB-C.
De stilste voeding is de BQ 13M. PS: De Corsair RMx is duidelijk beter als de RMe serie.
Vanwege de dichte behuizing een gewone luchtkoeler gekozen met 7 heatpipes.
Voor een 4k monitor zou ik een RTX5080 kiezen, maar voor je huidige QHD monitor is een RX9070 XT ruim voldoende en flink goedkoper. De Sapphire is het stilste.

R.I.P. Pricewatch

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Deze NZXT 850W voeding is onlangs nog aangewezen als Best Buy. Bij Azerty te koop voor 124 euro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Roeland!!
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:19:
Op welke resolutie wil je gamen? Je hebt denk ik op zich een prima setje bij elkaar gezet, met een paar kanttekeningen:

- waterkoeling is relatief duur, niet stiller en er kunnen meer onderdelen kapot dan bij een gewone luchtkoeler. Voor onder de €30 heb je een prima uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

- De 9800X3D is relatief behoorlijk duur voor wat je krijgt. Wil je op 4K gaan gamen dan is het simpelweg niet de moeite, maar ook op 1440P zou ik het lekker houden bij een 7800X3D. De processor heeft minimale invloed op de lows, maar hoe hoger de resolutie, hoe kleiner die invloed ook is.

- Je voeding is behoorlijk fors qua wattage (is niet nodig) maar niet denderend. Ik zou dan eerder voor een uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 II gaan.
Bedankt voor je reactie.

Ik wil in de toekomst op 4k gaan gamen. De waterkoeling is als ik het goed heb een gesloten koeling. Ik hoef daar niks aan te doen. Qua voeding heb ik gekozen voor wat overpower. Ik had gelezen dat 850 watt net genoeg is voor de rtx5080.
Dekar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:43:
Ik vind de Corsair voeding beter dan de MSI: langere garantie en betere certificeringen. uitvoering: ASRock Steel Legend SL-850G of uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W is nog beter imo.
Keurige lijst verder!
Bedankt voor je reactie
Kan 850 watt deze pc makkelijk handelen ?
Woezik schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:12:
Enkele suggesties (alles leverbaar bij Azerty):
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9850X3D Boxed€ 469,-€ 469,-
1MoederbordenGigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 692,99€ 692,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 65,99€ 65,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 35,65€ 35,65
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6400Z36€ 390,35€ 390,35
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 126,25€ 126,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.208,23
Of een X3D cpu zijn meerprijs waard is hangt af van de games die je speelt, maar het prijsverschil met de nieuwere 9850X3D is klein, daarom daar voor gekozen.
Nieuwer/luxer B850 moederbord met PCIe5.0 slot, nieuwere wifi/BT etc.
Snel en goedkoper 6400CL36 geheugen, staat ook op de QVL van Gigabyte. Latency is door de extra cache van een X3D cpu minder belangrijk.
Voor een stille PC een Be Quiet behuizing gekozen met geluiddemping en dus ook een solid panel. Ook front USB-C.
De stilste voeding is de BQ 13M. PS: De Corsair RMx is duidelijk beter als de RMe serie.
Vanwege de dichte behuizing een gewone luchtkoeler gekozen met 7 heatpipes.
Voor een 4k monitor zou ik een RTX5080 kiezen, maar voor je huidige QHD monitor is een RX9070 XT ruim voldoende en flink goedkoper. De Sapphire is het stilste.
Bedankt voor je reactie.
Deze CPU ga ik meenemen in mijn overweging .Ik ga ook even kijken naar het moederboord die je hebt voorgesteld. De GPU staat voor mij vast. Ik ben zo'n Nvidea kereltje. Excuses daarvoor. Ik heb voorheen 2 maal een Radeon gehad ben toen overgestapt naar Nvidea en dat bevalt me gewoon beter. Ik weet dat het qua centen vreselijk is maar ik blijf erbij :)

De behuizing die je hebt voorgesteld is daar genoeg ruimte om te koelen ? Het zou prettig zijn dat hij stil en koel is.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27
Ja 850W is meer dan genoeg.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Roeland!! schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:33:
De behuizing die je hebt voorgesteld is daar genoeg ruimte om te koelen ? Het zou prettig zijn dat hij stil en koel is.
Ik heb zelf deze case: uitvoering: NZXT H5 Flow (2024) Zwart
Ruim genoeg, aparte kamer voor de voeding, is stil (ligt natuurlijk ook aan het aantal fans wat je er in propt, ik heb het bij de bijgeleverde fans gehouden) en mooi koel.
Ook genoeg ruimte voor SSD's en fijne opties voor kabelmanagement.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Roeland!! schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:33:
De BQ 501 behuizing is groot genoeg. Max. lengte gpu is 368mm, max. cpu koeler hoogte 178mm. https://www.bequiet.com/en/case/5322
Er worden standaard 2x 14cm pwm fans meegeleverd.

Met luchtkoeling en RTX5080 zou ik aan de voorzijde 2x 14cm pwm fans doen. Dat kan door de rear fan aan de voorzijde te plaatsen of een extra fan toe te voegen.
PS: de voorgestelde cpu-koeler heeft dubbele fans, dus met voldoende overdruk is een rear fan niet nodig.

Met een AIO-koeling past aan de bovenzijde max. een 240mm radiator (genoeg voor een 8-core cpu). Aan de voorzijde zou ik dan de 14cm rear fan plaatsen, daardoor krijg je 2x 14cm intake en 2x 12cm out.

850W is genoeg, zie voor een calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

[ Voor 5% gewijzigd door Woezik op 03-05-2026 18:28 ]

R.I.P. Pricewatch

• dePianomanNL
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:28
Mooie build hoor, daar valt in de basis weinig op af te dingen. 9800X3D met die 5080 is gewoon een beest voor gaming, zeker op je Odyssey G7. Dat scherm voldoet nog prima, de GPU is eigenlijk een beetje luxer dan strikt nodig maar als je hoge fps en ultra settings wilt plus wat toekomst is dat geen ramp.
Wel een paar dingetjes die me opvallen. Die RAM prijs is echt bizar, 32GB DDR5-6000 CL30 voor €434 zou ik persoonlijk niet doen tenzij er iets heel speciaals aan die kit is. Voor dat geld kijk ik eerder naar 64GB of ik zoek een normalere prijs.
De 360mm AIO is voor een 9800X3D niet perse nodig, maar voor stilte kan ie wel fijn zijn mits je de fans rustig instelt. Let bij de H6 Flow wel goed op de meegeleverde fans en airflow, voor een stille woonkamer wil je liever goeie fans op lage toeren dan een paar die hard moeten werken.
PSU is prima, RM1000e is ruim zat, check alleen wel even dat je de juiste 12V-2x6 kabel voor die 5080 gebruikt.
Maar eerlijk gezegd zou ik vooral nog eens goed nadenken over Azerty als bouwer. Niet omdat de build slecht is, maar aftersales is bij zo’n bijna 3k systeem net zo belangrijk. Als er straks iets misgaat wil je niet weken in de RMA-hel zitten.

Mijn ervaring met Azerty is niet best, lange doorlooptijden, soms 4 weken of meer en ze sturen nogal snel richting geld terug i.p.v. een goeie vervanging. Vooral zuur bij RAM en videokaarten die nu veel duurder zijn, dan krijg je je oude bedrag terug en mag je bijbetalen. Bij sapphire en MSI kaarten schijnt het nog erger te zijn, dan loopt het via de fabrikant en ben je zo 6-8 weken verder.

Build is grotendeels dik in orde, maar bij Azerty voor dit bedrag zou ik persoonlijk echt nog een nachtje over slapen.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:52
Mja, juist als je naar 4K toe wil voegt die 9800X3D weinig/niets meer toe. Ik zou het lekker bij een 7800X3D houden.

• Roeland!!
  • Nu online
Veel reacties. Erg leuk om te lezen.
dePianomanNL schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:34:
Mooie build hoor, daar valt in de basis weinig op af te dingen. 9800X3D met die 5080 is gewoon een beest voor gaming, zeker op je Odyssey G7. Dat scherm voldoet nog prima, de GPU is eigenlijk een beetje luxer dan strikt nodig maar als je hoge fps en ultra settings wilt plus wat toekomst is dat geen ramp.
Wel een paar dingetjes die me opvallen. Die RAM prijs is echt bizar, 32GB DDR5-6000 CL30 voor €434 zou ik persoonlijk niet doen tenzij er iets heel speciaals aan die kit is. Voor dat geld kijk ik eerder naar 64GB of ik zoek een normalere prijs.
De 360mm AIO is voor een 9800X3D niet perse nodig, maar voor stilte kan ie wel fijn zijn mits je de fans rustig instelt. Let bij de H6 Flow wel goed op de meegeleverde fans en airflow, voor een stille woonkamer wil je liever goeie fans op lage toeren dan een paar die hard moeten werken.
PSU is prima, RM1000e is ruim zat, check alleen wel even dat je de juiste 12V-2x6 kabel voor die 5080 gebruikt.
Maar eerlijk gezegd zou ik vooral nog eens goed nadenken over Azerty als bouwer. Niet omdat de build slecht is, maar aftersales is bij zo’n bijna 3k systeem net zo belangrijk. Als er straks iets misgaat wil je niet weken in de RMA-hel zitten.

Mijn ervaring met Azerty is niet best, lange doorlooptijden, soms 4 weken of meer en ze sturen nogal snel richting geld terug i.p.v. een goeie vervanging. Vooral zuur bij RAM en videokaarten die nu veel duurder zijn, dan krijg je je oude bedrag terug en mag je bijbetalen. Bij sapphire en MSI kaarten schijnt het nog erger te zijn, dan loopt het via de fabrikant en ben je zo 6-8 weken verder.

Build is grotendeels dik in orde, maar bij Azerty voor dit bedrag zou ik persoonlijk echt nog een nachtje over slapen.
Wie raad je dan aan om deze pc te bouwen ?
Dekar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:35:
Ja 850W is meer dan genoeg.
Thanks
Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Ik heb zelf deze case: uitvoering: NZXT H5 Flow (2024) Zwart
Ruim genoeg, aparte kamer voor de voeding, is stil (ligt natuurlijk ook aan het aantal fans wat je er in propt, ik heb het bij de bijgeleverde fans gehouden) en mooi koel.
Ook genoeg ruimte voor SSD's en fijne opties voor kabelmanagement.
Ik heb nu 3 behuizingen op mijn lijstje staan. Deze heb ik er aan toegevoegd.
DeNachtwacht schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:52:
Mja, juist als je naar 4K toe wil voegt die 9800X3D weinig/niets meer toe. Ik zou het lekker bij een 7800X3D houden.
Wanneer voegt hij wel iets toe ?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Roeland!! schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:21:
[...]
Wanneer voegt hij wel iets toe ?
Als je op 1080p gaat gamen. Dan is de processor belangrijker dan de videokaart.
Op 4K is het net andersom. Daar is de videokaart heel belangrijk, de processor veel minder.

• Roeland!!
  • Nu online
Even een kleine toevoeging van mijn kant.

Ik speel de volgende games.

Warzone
Football Manager 26
F1 25
City Skyline 2
Planet Zoo
Stalker 2
Jurassic World Evolution 3

En zo nog wel wat maar dit is een kleine greep. Heeft dit invloed op de build ?
Pagina: 1