Afvoer wasmachine uitbreiden/verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:17
Plaatjes zeggen meer dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uadw9ydFbMhyVLfEjUCXJN9pMI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mPvjyrK25W0bm3UlBmMBsA5H.png?f=fotoalbum_large

Met behoud van de huidige afvoer wil ik een extra afvoer realiseren tegen dezelfde muur, ongeveer een meter verderop.

1: Ik zaag een stuk van de witte verticale buis weg, en plaats er een 45 graden T-stuk.
2: Ik plaats een horizontale buis, de ene zijde koppel ik aan de T-stuk.
3: Ik plaats een 90 graden buis, de ene zijde koppel ik aan de horizontale buis.
4: Ik haal de grijze T-stuk weg en dop de witte buis af. De gruize T-stuk verplaats ik naar 3.

Doel:
Huidige afvoer blijft intact (maar zal ik niet meer gebruiken, maar kan in de toekomst weer nodig zijn).
Nieuwe afvoer 1 meter verder op, zodat ik de wasmachine kan draaien. Dat kan nu niet omdat de huidige afvoer te 'ver' is.

Gaat dit werken? Zie ik iets over het hoofd? Moet ik een nieuwe zwanenhals gebruiken of is de huidige prima? Wat is het verschil tussen een witte en grijze afvoerbuis?

Bonus:
Hetzelfde doe ik ook graag met de water aanvoer, maar ik heb geen uponor-tang, maar volgens mij kan je tegenwoordig ook klik-koppelingen gebruiken. Zijn daar nog redenen om het niet zo te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 03-05-2026 13:30 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:30
wit en grijs kun je niet lijmen. zoals het nu zit is er naar mijn idee teveel kans op lekken dus ik zou vanaf het stukje grijs wat uit de muur komt met grijs verder gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:25
Voor uponor heb je ook NL-koppelingen, die passen gewoon op een knelkoppeling.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou helemaal niks zagen.

Haal de verticale buis uit de zwanenhals, zet meteen op de zwanenhals en y-stuk, ga van daaruit verticaal voor de huidige afvoer. Vanaf rechts krijg je een andere buis met een 90-graden (of beter nog:2*45 graden) en een stuk verticaal. Zo heb je 2 afvoeren met zo weinig mogelijk werk.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:28
Er komt een 2e machine naast?

Je kan een Y-stuk in de muurplaat draaien waar je 2 kranen in zet. Als je slang lang genoeg, dan werkt dat prima.
Dit: https://www.comfortcontro...1z9eNwkC-lthoCxmQQAvD_BwE

Als t net te kort is, kan je ook je flexibele leiding stuk verbuigen in de juiste richting. Mooi is t niet, werkt prima

[ Voor 32% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 03-05-2026 18:39 ]

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Alternatief, je kan ook de afvoerslang van de wasmachine vervangen. Hebben wij ook gedaan, omdat de afvoer voor onze situatie te ver weg zat. Wij hebben deze 350cm lange afvoerslang aan de wasmachine gemonteerd.

Mijn reviews al gezien?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het T-stuk bij 1 moet 90 graden zijn.
Pagina: 1