Toon posts:

Debian 2.2r3 USB ondersteuning aanwezig? hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Debian 2.2r3 USB ondersteuning aanwezig? hoe kan ik dit controleren checken?

Ik heb tijdens de setup geen extra modules aan de kernel toegevoegt (standaard installatie) hoe kan ik controleren of mijn kernel USB ondersteund en als het niet ondersteund hoe kan ik dat dan alsnog toevoegen (kernel hercompileren in een xterm sessie?)

Ik ben wat new to linux dus als iemand mij kan uitleggen hoe het compileren van een kernel met USB support onder linux in zijn werk gaat ben ik duizendmaal dankbaar. Ik heb op dit moment een goed draaiende debian, lekker stabiel alleen wil ik USB alcatel modem internet gaan toevoegen en daarvoor is nu eenmaal USB nodig (ja, ik weet het ethernet is makkelijker ;))

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

modconf?

You can't have everything. Where would you put it?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zou dan een nieuwe kernel downloaden, 2.2r3 is volgens mij nog niet uitgerust met een kernel die al USB-ondersteuning heeft. Zoek naar de laatste 2.2-kernels of naar een willekeurige 2.4-kernel (2.4.8 werkt vrij netjes), deze bevatten bij mijn weten allemaal USB-ondersteuning. Vervolgens de kernel uitpakken in /usr/src/ en dan de bijgeleverde handleiding voor het compileren van je kernel lezen. Trust me: het is doodsimpel. Overigens heeft debian speciaal voor het kernel-compileren een programma: make-kpkg. Dat maakt van je kernel een .deb-package, die je makkelijk kunt installeren en deinstalleren. Weet alleen niet of dat ook al in 2.2r3 zit.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan je die kernels vinden dan?
Ik kan toch niet zomaar een andere kernel downloaden van een andere distro?

Verwijderd

www.debian.com-->packages fill in second field ....

kernel-sources-2.4.7 heeft usb ondersteuning ....

doe een make menuconfig in /usr/src/kernel-versie

daarna instellen ...

en compileren ...

make dep && make bzImage && make modules & make modules_install

wel ff vm linuz link aanpassen en je bzImage naar /boot copieren ;)

succes

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 september 2001 23:16 schreef Icculus het volgende:
Waar kan je die kernels vinden dan?
ftp://kernel.org (of zoek een mirror om de main server niet te veel te belasten. ftp://galileo.luon.net/linux is een snelle server die ook wat spul mirrort).
2.4.8 is overigens wel een redelijke kernel (2.4.9 heeft wat glitches, en 2.4.10 ziet er veelbelovend uit).
Ik kan toch niet zomaar een andere kernel downloaden van een andere distro?
Alle distro's gebruiken dezelfde kernel: de Linux kernel (ok, sommige distro's maken wat aanpassingen aan de kernel die ze meeleveren, en dit leed soms tot problemen (foei redhat!), maar het zou normaalgesproken geen probleem moeten zijn).
Meestal is het enige verschil tussen de distro's welke kernelversie ze meeleveren, maar een nieuwe kernel downloaden en naar wens configgen en compilen is iets wat op elke distro goed zou moeten gaan (behalve mogelijk bij verschillende major/minor versie nummers, bijv 2.0 -> 2.2).
Op zondag 16 september 2001 00:02 schreef deadinspace het volgende:
Als je op Potato 2.4 wilt draaien, is het erg aan te raden om andere packages te installen. Tussen de verschillende minor-kernelversies (2.2->2.4 dus) zitten altijd verschillen, en programma's die erg nauw met de kernel samen werken (denk aan de modutils, ppp, libc) moeten vaak aangepast worden. Toen Potato uitkwam bestond 2.4 nog niet, en dus zijn een paar progs van Potato niet berekend op 2.4.
Als je toch 2.4 op Potato wilt, is het sterk aan te raden om de volgende regel in je sources.list te zetten:
code:
1
deb http://people.debian.org/~bunk/debian potato main

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus ik kan van

http://people.debian.org/~bunk/debian/dists/potato/main/binary-i386/

dit bestand downloaden:
kernel-source-2.4.9_2.4.9-0.bunk_all.deb
en deze installeren met de ' packet manager ' , toch?

Nu is mijn volgende vraag (we blijven bezig)
Werkt alles zonder problemen na het installeren van deze kernel? ik ziet namelijk niet te wachten op vage incompatibility tussen verschillende software en de kernel. Aangezien de machine een webserver is kan ik me dat niet gaan veroorloven :D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 21 september 2001 01:18 schreef Icculus het volgende:
Ok, dus ik kan van

http://people.debian.org/~bunk/debian/dists/potato/main/binary-i386/

dit bestand downloaden:
kernel-source-2.4.9_2.4.9-0.bunk_all.deb
en deze installeren met de ' packet manager ' , toch?
Ehm, zou wel kunnen... ik download mijn kernelsources altijd zelf, pak hem uit in /usr/src/ en compile hem en maak er een Debian package van met make-kpkg.

Het is overigens 'package manager' (dat dpkg/apt/dselect gebeuren). Packets zijn die dingen die over het netwerk van compu naar compu vliegen :)
Nu is mijn volgende vraag (we blijven bezig)
Werkt alles zonder problemen na het installeren van deze kernel? ik ziet namelijk niet te wachten op vage incompatibility tussen verschillende software en de kernel. Aangezien de machine een webserver is kan ik me dat niet gaan veroorloven :D
Als je ervoor kiest een andere kernel te installeren, zul je die ook nog zelf moeten compilen. Als je de goede opties erin compiled en de benodigde packages zijn geupgrade, dan zou het gewoon moeten werken.
Maar als je geen risico wilt lopen, kun je misschien beter kernel 2.2.19 nemen. USB support is namelijk gebackport naar de 2.2 serie, en 2.2.19 heeft iig USB support. Dan geldt nog steeds dat je de kernel zelf moet compilen, maar je hoeft in ieder geval niet meer bepaalde packages te upgraden (die deb line die ik hierboven gaf heb je dan niet nodig), je gaat immers van een 2.2 kernel naar een 2.2.

Overigens heb je wel de mogelijkheid meerdere kernels te installeren, je moet dan (met LILO of GRUB) tijdens het booten kiezen welke kernel je wilt opstarten. Als je dat goed doet, dan kun je, mocht je nieuwe kernel niet werken, altijd nog je oude kernel booten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het wordt nu al wat duidelijker.
Ik wil gewoon een kernel met USB voor mijn alacatel dus dan kan die 2.x kernel ook. Kan iemand mij in een stappenplan vertellen hoe ik een nieuwe kernel moet installeren (welke commando's) ik heb dit namelijk nog ooit eerder gedaan.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Je kunt ook een kernel halen met apt-get, is een stuk makkelijker dan zelf je kernel bouwen

ff zoeken met apt-cache search welke kernel-images en headers je wil hebben en installeren maar (als t goed is wordt ie ook meteen voor je geconfigureerd, je hoeft alleen nog maar wat dingen in /etc/lilo.conf te wijzigen d8 ik)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 21 september 2001 02:11 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Maar als je geen risico wilt lopen, kun je misschien beter kernel 2.2.19 nemen. USB support is namelijk gebackport naar de 2.2 serie, en 2.2.19 heeft iig USB support. Dan geldt nog steeds dat je de kernel zelf moet compilen, maar je hoeft in ieder geval niet meer bepaalde packages te upgraden (die deb line die ik hierboven gaf heb je dan niet nodig), je gaat immers van een 2.2 kernel naar een 2.2.
2.2.19 heeft dan wel USB-support, maar wat ik me herinner is dat lang niet alle drivers voor USB-apparaten zijn gebackport naar 2.2. Geen idee of je USB-modem net een van de modules nodig heeft die er alleen voor 2.4 zijn, maar kijk dat van tevoren na. Anders heb je wel USB-ondersteuning, maar geen drivers en schiet het nog niet op >:)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1