Jaren 30 woning: losse specie/baksteen boven houten kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:10
Toch maar even een seperate topic. Ik ben bezig met de renovatie van een jaren 30 woning en heb een houten voorzetwand rondom een raam verwijderd. Daarachter kwam een oude aansluiting boven het kozijn tevoorschijn die grotendeels bestaat uit losse specie/mortel en baksteenwerk.

Het kozijn is van hout en lijkt in het midden licht ingezakt. Boven het kozijn zit volgens mij geen duidelijke latei. Aan de rechterzijde heb ik al een stukje weggehaald om te kijken wat erachter zit. Daar zie ik vooral bakstenen/specie en geen duidelijke latei. De bakstenen lijken wel iets afwijkend gepositioneerd, mogelijk als oude gemetselde oplossing om de overspanning te maken?

Mijn belangrijkste vraag is: kan ik dit herstellen door de losse delen weg te halen, bakstenen terug te plaatsen en met specie/mortel opnieuw dicht te zetten? Of hoort hier alsnog een latei in, omdat het kozijn anders te veel belasting krijgt? Uiteraart met een stuk hout tussen kozijn en vensterbank om tijdelijk stevigheid te bieden

Ben nu als de dood dat als ik de specie weghaal de boel instort :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OjIuuLJ9bTTPIACRmcYX5Z0D8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6l8gfkrLnQJ9sGKQ3QsbIpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhts4vp5Km6nzCGqiuHVNBeYJhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cp3wXPzbt5b5qPescBCYUimB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld2nu8XqgAMgYS-bX3lQBVPmxRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fUa09RRj6PpnYVQv9yNCZrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PxAV1c65ZNkEUJjIC73iTMmy48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ew7L0Rd6pbzE0Q5hVUAbQmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKo-7HxxnQ-6vt4VQD2m8U6UHf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cslQ8I15SWXOqrmKa1Ri5qwU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door 0re0 op 03-05-2026 09:49 ]

Alle reacties

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:24
In dit geval was het de bedoeling om de boel op te vangen door een zelf gebrouwde latei haha.
Ik zou er wel een latei inmaken nu je er goed bij kan. De overspanning is niet groot maar kennelijk wel voldoende om het te moeten opvangen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:16

orf

Hoe ziet de buitenkant eruit? Is het enkelsteens of spouwmuur?

Met een gevelklem kan het tijdelijk gefixeerd worden zodat er een latei in kan.

[ Voor 40% gewijzigd door orf op 03-05-2026 10:05 ]

• 0re0
orf schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:59:
Hoe ziet de buitenkant eruit? Is het enkelsteens of spouwmuur?
Spouwmuur, zoals u ook op de foto kunt zien, zie je de spouwmuurisolatie zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnCPsB5m14UanLTXj1ctNmk1mo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZAbQuqy1kFOT2ijk1qYL9jB.jpg?f=fotoalbum_large

• 0re0
bakkie1985 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:51:
In dit geval was het de bedoeling om de boel op te vangen door een zelf gebrouwde latei haha.
Ik zou er wel een latei inmaken nu je er goed bij kan. De overspanning is niet groot maar kennelijk wel voldoende om het te moeten opvangen.
Gezien er al zoveel zaken tegenzitten en dit (waarschijnlijk) al 100 jaar zo zit, hoeft het van mij niet perfect.
De hamvraag is eigenlijk, hoe erg is de situatie?

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:24
De buitenzijde is een rollaag, wat duidt op het opvangen van het metselwerk. Latei plaatsen is dus wel de bedoeling.

• 0re0
bakkie1985 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:07:
De buitenzijde is een rollaag, wat duidt op het opvangen van het metselwerk. Latei plaatsen is dus wel de bedoeling.
Wellicht zit er een latei in. Ik durf het niet verder open te breken. Vandaar dat ik een beetje zoekende ben wat nu handig is. Als er een rollaag zit, dan zou je toch ook verwachten dat ze er toen een latei hadden ingezet?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
0re0 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Wellicht zit er een latei in. Ik durf het niet verder open te breken. Vandaar dat ik een beetje zoekende ben wat nu handig is. Als er een rollaag zit, dan zou je toch ook verwachten dat ze er toen een latei hadden ingezet?
je kan verwachten wat je wil maar je weet het pas zeker als je gaat kijken. het stort echt niet zomaar ineens allemaal inelkaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
0re0 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Gezien er al zoveel zaken tegenzitten en dit (waarschijnlijk) al 100 jaar zo zit, hoeft het van mij niet perfect.
De hamvraag is eigenlijk, hoe erg is de situatie?
Ons huis is ook van dat zelfde bouwjaar.
Buitengevel zijn rollagen en de binnenmuur staat gewoon op het kozijn.
Ik heb met het vervangen van de kozijnen op de plekken waar het los was er een latei in gedrukt stukje breder dan het kozijn uiteraard, de overige kozijnen heb ik toen gewoon weer de binnenmuur ondersabeld met specie op het kozijn.
Het staat per slot van rekening al 100 jaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:33
https://www.joostdevree.n...atei_foto_joostdevree.jpg

Volgens mij heb je dit. Minus de betonnen latei.

Alles weer netjes terugmetselen en het zit zo weer voor 100 jaar. Of netjes doen met een echte latei.

• 0re0
Ik denk dat ik voor deze benadering ga. Dus geen latei, gezien het er "al" 100 jaar zo bij staat.
Is het nog slim om de muur en/ of kozijn te stutten tijdens het verwijderen en de werkzaamheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0g-uVCGeD_h2X16SLNNGM8YPWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfQl3KdGvCfsvR3FNOOdOvpU.png?f=fotoalbum_large

• 0re0
Ronald.42 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Ons huis is ook van dat zelfde bouwjaar.
Buitengevel zijn rollagen en de binnenmuur staat gewoon op het kozijn.
Ik heb met het vervangen van de kozijnen op de plekken waar het los was er een latei in gedrukt stukje breder dan het kozijn uiteraard, de overige kozijnen heb ik toen gewoon weer de binnenmuur ondersabeld met specie op het kozijn.
Het staat per slot van rekening al 100 jaar.
Dank! dat gaat me net te ver om zelf te doen (twee linker handen) de boel dichtmetselen moet wel lukken met wat googlen!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:28
@0re0
De staat van je kozijn is wel echt slecht, je ziet stukken hout erin geschroefd. Dus zou eerst bepalen wat je met dat kozijn wil doen. Misschien is hij nog te redden, maar het zou zomaar kunnen dat heel de onderdorpel rot is.
Misschien is een nieuw kozijn een betere opties, kan je direct een latei erin laten zetten.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20

Reptile209

- gers -

chrisborst schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:49:
@0re0
De staat van je kozijn is wel echt slecht, je ziet stukken hout erin geschroefd. Dus zou eerst bepalen wat je met dat kozijn wil doen. Misschien is hij nog te redden, maar het zou zomaar kunnen dat heel de onderdorpel rot is.
Misschien is een nieuw kozijn een betere opties, kan je direct een latei erin laten zetten.
@0re0 en misschien is bovenstaande ook wel de reden dat de boel een beetje verzakt. Je kozijn steunt de hele binnenmuur die er boven zit. Als dat wat gaat inzakken omdat het hout rot is, dan komt de muur vanzelf mee...

Zo scherp als een voetbal!

• 0re0
Bedankt voor alle reacties. Om "zorgvrij" te kunnen wonen, heb ik toch besloten om de latei te laten plaatsen.
Wel ga ik zelf de boel proberen te metselen, op deze manier spaar ik wat geld uit, maar bespaar ik niet op de veiligheid :) En het lijkt me best leuk.

M.b.t. het kozijn, hiervan laat ik binnenkort de ramen vervangen. Het kozijn is niet in een hele slechte tijd. Inderdaad wat plekken hier en daar maar dat mag ook wel na 100 jaar. Even wat liefde nodig en hij kan er hopelijk weer tegenaan

[ Voor 32% gewijzigd door 0re0 op 03-05-2026 15:22 ]

• No Hands
  • Nu online
nou als ik dat kozijn zo zie dan help ik je hopen dat het echt 'niet in een hele slechte' staat is. Maar ik ben bang dat als het glas eruit komt de glaszetter je er wel bij zal roepen om te vragen of hij wel verder moet gaan.

• 0re0
No Hands schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:54:
nou als ik dat kozijn zo zie dan help ik je hopen dat het echt 'niet in een hele slechte' staat is. Maar ik ben bang dat als het glas eruit komt de glaszetter je er wel bij zal roepen om te vragen of hij wel verder moet gaan.
Ja vind je het in een hele slechte staat o.b.v. de foto's? Ik heb er net even buiten gehangen maar ik schrik nog niet meteen haha

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

0re0 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:00:
Ja vind je het in een hele slechte staat o.b.v. de foto's?
Ja. Dat eerder gerepareerde deel rechtsonder al gezien? Dat zit kennelijk vast geschroefd. Dat is echt een recept voor houtrot.

Als je dit gaat 'opknappen', ben je het halve kozijn aan het vervangen.

• 0re0
Nou ik ga sparen! bedankt voor alle reacties

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:40
Kijk even of je in het kader van verduurzaming subsidie kunt krijgen voor een nieuw kozijn: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde

Als ik zo kijk naar de staat van dat kozijn, ben ik het met de rest eens: geheel vervangen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zet er een mooi handgemaakt eiken kozijn met triple glas in, dan kan het er weer 300 jaar tegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Svenvdberg
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:50
Volgens mij kan je duidelijk zien dat hier een toog gemetseld is. Deze kan het metselwerk wat er boven zit opvangen. Indien je lateien zou willen inwerken moet je zowel binnen als buiten het metselwerk opvangen. Rust er nog een verdiepingsvloer op deze muur?

• 0re0
Svenvdberg schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:23:
Volgens mij kan je duidelijk zien dat hier een toog gemetseld is. Deze kan het metselwerk wat er boven zit opvangen. Indien je lateien zou willen inwerken moet je zowel binnen als buiten het metselwerk opvangen. Rust er nog een verdiepingsvloer op deze muur?
Ik heb geen idee of de verdiepingsvloer op de muur rust.
Je geeft aan een toog, betekent dit dan dat er geen latei in hoeft? Wat maakt dan dat hij dan toch ingezakt is?

• No Hands
  • Nu online
Svenvdberg schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:23:
scherp, er lijkt aan de binnenzijde inderdaad een toog te zitten, die verdeelt de druk van het bovenliggende metselwerk naar de gevel naast het kozijn. wat er dus 'op' het kozijn ligt is mogelijk gewoon opvullen tussen toog en kozijn en kan dus weg/vervangen door iets anders zonder gevolgen.

Pagina: 1