Toch maar even een seperate topic. Ik ben bezig met de renovatie van een jaren 30 woning en heb een houten voorzetwand rondom een raam verwijderd. Daarachter kwam een oude aansluiting boven het kozijn tevoorschijn die grotendeels bestaat uit losse specie/mortel en baksteenwerk.
Het kozijn is van hout en lijkt in het midden licht ingezakt. Boven het kozijn zit volgens mij geen duidelijke latei. Aan de rechterzijde heb ik al een stukje weggehaald om te kijken wat erachter zit. Daar zie ik vooral bakstenen/specie en geen duidelijke latei. De bakstenen lijken wel iets afwijkend gepositioneerd, mogelijk als oude gemetselde oplossing om de overspanning te maken?
Mijn belangrijkste vraag is: kan ik dit herstellen door de losse delen weg te halen, bakstenen terug te plaatsen en met specie/mortel opnieuw dicht te zetten? Of hoort hier alsnog een latei in, omdat het kozijn anders te veel belasting krijgt? Uiteraart met een stuk hout tussen kozijn en vensterbank om tijdelijk stevigheid te bieden
Ben nu als de dood dat als ik de specie weghaal de boel instort
:strip_exif()/f/image/S6l8gfkrLnQJ9sGKQ3QsbIpc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cp3wXPzbt5b5qPescBCYUimB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4fUa09RRj6PpnYVQv9yNCZrx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ew7L0Rd6pbzE0Q5hVUAbQmz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kozijn is van hout en lijkt in het midden licht ingezakt. Boven het kozijn zit volgens mij geen duidelijke latei. Aan de rechterzijde heb ik al een stukje weggehaald om te kijken wat erachter zit. Daar zie ik vooral bakstenen/specie en geen duidelijke latei. De bakstenen lijken wel iets afwijkend gepositioneerd, mogelijk als oude gemetselde oplossing om de overspanning te maken?
Mijn belangrijkste vraag is: kan ik dit herstellen door de losse delen weg te halen, bakstenen terug te plaatsen en met specie/mortel opnieuw dicht te zetten? Of hoort hier alsnog een latei in, omdat het kozijn anders te veel belasting krijgt? Uiteraart met een stuk hout tussen kozijn en vensterbank om tijdelijk stevigheid te bieden
Ben nu als de dood dat als ik de specie weghaal de boel instort
:strip_exif()/f/image/S6l8gfkrLnQJ9sGKQ3QsbIpc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cp3wXPzbt5b5qPescBCYUimB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4fUa09RRj6PpnYVQv9yNCZrx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ew7L0Rd6pbzE0Q5hVUAbQmz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door 0re0 op 03-05-2026 09:49 ]
:strip_exif()/f/image/MZAbQuqy1kFOT2ijk1qYL9jB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tfQl3KdGvCfsvR3FNOOdOvpU.png?f=fotoalbum_large)