Voorstrijkstrepen / kwastharen zichtbaar na Sikkens Superfix

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 19:11

aex351

I am the one

Topicstarter
Ik ben bezig met de voorbereiding van muren in een nieuwbouwwoning. De muren zijn afgewerkt met dunpleister en ik heb daarop Sikkens Superfix aangebracht als voorstrijk.

Op een aantal plekken heb ik de voorstrijk met een kwast (blokwitter) aangebracht. Nu zie ik, vooral bij strijklicht, duidelijke fijne strepen terug van de kwastharen. Het zijn geen brede banen, maar echt lijntjes/strepen van de haren van de kwast. Recht van voren of in schaduw zie je het nauwelijks, maar schuin langs de muur met lichtinval valt het behoorlijk op.

Wat ik lastig vind: ik kan de strepen nauwelijks tot niet voelen. Met mijn hand of nagel voel ik eigenlijk geen duidelijke verdikking of ribbels. De muur glimt ook niet opvallend en voelt niet plakkerig of ruw aan.

De bedoeling is om de muren uiteindelijk met latex te spuiten, dus niet te rollen. Ik vraag me daarom af:
  1. Is dit bij een transparante voorstrijk zoals Superfix vooral een optisch effect door verschil in zuiging/aanzet, of is dit waarschijnlijk toch een structuurverschil dat later zichtbaar blijft?
  2. Kunnen zulke fijne kwaststrepen door het spuitwerk heen zichtbaar blijven, vooral bij strijklicht?
  3. Is het verstandig om deze plekken licht op te schuren, bijvoorbeeld met korrel 220, of maak je daarmee juist weer nieuwe zichtbare schuursporen?
  4. Heeft het zin om nog een keer dun voor te strijken met roller/kwast om het egaler te krijgen, of loop je dan risico op te veel voorstrijk?
  5. Hoe zouden professionals dit oplossen voordat er gespoten wordt?
Ik hoor graag ervaringen van mensen die dit eerder hebben gehad bij dunpleister + transparante voorstrijk + latex spuiten.

< dit stukje webruimte is te huur >

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Professionals kijken niet bij strijklicht...

https://www.stucadoorexpert.nl/strijklicht-stucwerk/
https://www.noa.nl/nl/ken...-voor-plafonds-en-wanden/

dus ik zou het gewoon vergeten en laten spuiten.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000

Jrz

––––––––––––

Dan moet je een andere “professional” hebben.

Leuk dat men zich kan verschuilen achter bepaalde minimum normen.

Als het resultaat niet overeenkomt met gecommuniceerde/geschepte verwachtingen dan is het nog steeds vervelend/niet acceptabel.

Ik heb nog nooit een stukadoor gezien die zonder strijklicht werkt. Tegelijkertijd kwakken zij precies dat soort werk af (om de opdracht te krijgen)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:07
Jrz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Dan moet je een andere “professional” hebben.

Leuk dat men zich kan verschuilen achter bepaalde minimum normen.

Als het resultaat niet overeenkomt met gecommuniceerde/geschepte verwachtingen dan is het nog steeds vervelend/niet acceptabel.

Ik heb nog nooit een stukadoor gezien die zonder strijklicht werkt. Tegelijkertijd kwakken zij precies dat soort werk af (om de opdracht te krijgen)
want er is aangegeven dat als je het met strijklicht bekijkt het superstrak en glad is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoewel verf wel iets uitvlakt heb ik de regel als je het verschil kan voelen is het waarschijnlijk ook zichtbaar na de verfronde. ik zou er een schuurpapiertje overheen halen. kijken met strijklicht is handig om te zien hoe goed je bezig bent en kan je nog bijsturen, maar je kan een eindresultaat niet zo beordelen. Perfectie verwachten is onrealistisch en omdat strijklicht echt alles aan het licht brengt zie je dus echt alles wat minder is dan perfectie, hier is dus ook geen beordeling aan te hangen het is perfect of niet en dat laatste is dus gezien het werk onmogelijk. dus als hulpmiddel om zo goed mogelijk te kunnen werken ja, maar als beordelings middel werkt het niet en daarom is het ook in alle normen " verboden"

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Het stucwerk is glad en vlak opgeleverd. Mijn vraag gaat echt over de voorstrijkstrepen door de kwast en of dat problemen gaat opleveren bij verdere afwerking.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

aex351 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Het stucwerk is glad en vlak opgeleverd. Mijn vraag gaat echt over de voorstrijkstrepen door de kwast en of dat problemen gaat opleveren bij verdere afwerking.
Nee.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Is het gebruikelijk dat dit het resultaat is van voorstrijk?

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:33

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier hetzelfde gehad, ook met voorstrijk op stucwerk. Zowel op muren waar het stucwerk al jaren op zat (huis is gebouwd in 2007/2008, gekocht als eerste bewoners in 2016) als op muren met stucwerk van een week oud. Muren zijn afgewerkt met muurverf (met rollers) , nooit meer teruggezien in het eindresultaat.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

aex351 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Is het gebruikelijk dat dit het resultaat is van voorstrijk?
Spuitwerk is naar verhouding zo “dik” dat het de oneffenheden - die jij alleen bij strijklicht ziet maar die niet te voelen zijn - opvangt. En zelfs veel grotere oneffenheden. Dus paniek voor niets.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Pagina: 1