Ik ben bezig met de voorbereiding van muren in een nieuwbouwwoning. De muren zijn afgewerkt met dunpleister en ik heb daarop Sikkens Superfix aangebracht als voorstrijk.
Op een aantal plekken heb ik de voorstrijk met een kwast (blokwitter) aangebracht. Nu zie ik, vooral bij strijklicht, duidelijke fijne strepen terug van de kwastharen. Het zijn geen brede banen, maar echt lijntjes/strepen van de haren van de kwast. Recht van voren of in schaduw zie je het nauwelijks, maar schuin langs de muur met lichtinval valt het behoorlijk op.
Wat ik lastig vind: ik kan de strepen nauwelijks tot niet voelen. Met mijn hand of nagel voel ik eigenlijk geen duidelijke verdikking of ribbels. De muur glimt ook niet opvallend en voelt niet plakkerig of ruw aan.
De bedoeling is om de muren uiteindelijk met latex te spuiten, dus niet te rollen. Ik vraag me daarom af:
Op een aantal plekken heb ik de voorstrijk met een kwast (blokwitter) aangebracht. Nu zie ik, vooral bij strijklicht, duidelijke fijne strepen terug van de kwastharen. Het zijn geen brede banen, maar echt lijntjes/strepen van de haren van de kwast. Recht van voren of in schaduw zie je het nauwelijks, maar schuin langs de muur met lichtinval valt het behoorlijk op.
Wat ik lastig vind: ik kan de strepen nauwelijks tot niet voelen. Met mijn hand of nagel voel ik eigenlijk geen duidelijke verdikking of ribbels. De muur glimt ook niet opvallend en voelt niet plakkerig of ruw aan.
De bedoeling is om de muren uiteindelijk met latex te spuiten, dus niet te rollen. Ik vraag me daarom af:
- Is dit bij een transparante voorstrijk zoals Superfix vooral een optisch effect door verschil in zuiging/aanzet, of is dit waarschijnlijk toch een structuurverschil dat later zichtbaar blijft?
- Kunnen zulke fijne kwaststrepen door het spuitwerk heen zichtbaar blijven, vooral bij strijklicht?
- Is het verstandig om deze plekken licht op te schuren, bijvoorbeeld met korrel 220, of maak je daarmee juist weer nieuwe zichtbare schuursporen?
- Heeft het zin om nog een keer dun voor te strijken met roller/kwast om het egaler te krijgen, of loop je dan risico op te veel voorstrijk?
- Hoe zouden professionals dit oplossen voordat er gespoten wordt?
< dit stukje webruimte is te huur >