Feedback gevraagd: stroomvoorspeller.nl – day-ahead stroompr

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Mile
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:13
Ik heb een website gebouwd die de day-ahead stroomprijzen toont, een voorspelling geeft voor de komende 5-7 dagen en wat informatie geeft (of gaat geven..) over efficiënt gebruik van dynamische energie prijzen: https://www.stroomvoorspeller.nl

Het is een hobby projectje omdat ik er zelf tegenaan liep dat ik wat eerder dan 24 uur van te voren een inschatting van negatieve of juist heel hoge energieprijzen zou willen hebben.

De site is bedoeld voor mensen met dynamische energiecontracten die hun verbruik willen plannen (laden EV, batterij, warmtepomp, crypto miners (doe ik niet aan; maar die dingen slurpen best een energie) etc.).

Ik ben benieuwd naar feedback van Tweakers op:

* Functionaliteit van de website;
* Nauwkeurigheid van de voorspelling. Ben al tijdje aan het backtesten en stoeien hiermee. Het blijkt ERG lastig te zijn om goed te voorspellen. Des te meer variabelen ik introduceer des te volatieler de voorspelbaarheid lijkt het.;
* UX / performance;
* Features die jullie missen.

Alle technische en kritische feedback is welkom 🙂

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:50
Leuk initiatief! Paar punten:
- De site ziet er prima uit. Clean design
- Leuke domeinnaam :)
- De site is op mobiel wat minder goed te bekijken. Zo lopen labels in elkaar over (zie onder de grafiek) en vult de “mouse-over” in de grafiek gelijk 70% van de grafiek waardoor je moeilijk naar andere punten kunt navigeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDq9Ukv6QTPXD9oNpQNG6KmSqiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kOJdqwht8K5npde7nzsDJ5xo.png?f=fotoalbum_large

Maar eerlijk gezegd is de kwaliteit van de voorspellingen gewoon het allerbelangrijkste. Als die significant beter is dan andere sites, dan zou ik naar jouw site terugkeren, ook al zijn er wat verbeteringen mogelijk. De site functioneert namelijk voldoende om te gebruiken

• Mr-Mile
Dank voor de snelle respons @JeroenVerweij! Mobiele weergave ga ik gelijk mee aan de slag - dat leest inderdaad niet prettig nu.

De voorspelling blijft nog trial and error. Extremen (zoals 1 mei negatieve prijzen) haal ik er nu uit door de mediaan te pakken van de afgelopen 7 dagen. Dit werkt prima maar vlakt het geheel ook weer af terwijl ik juist ook de verschillen per dag wil laten zien. Ben er nog niet helemaal uit maar ik blijf de komende maand data verzamelen en optimalisaties doorvoeren.

• Mr-Mile
NB: mobiele weergave is gefixt en heb een forse aanpassing aan het voorspellings model geintroduceerd. Eentje waar ik makkelijker de fout in voorspelling kan backtesten en aanpassen. Komende 2 weken zal gaan blijken hoe goed de voorspelling is

• Jaon
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 21:38
Inderdaad een goed initiatief.
Kan ook de optie van stroomprijzen per kwartier toegevoegd worden?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:50
Mr-Mile schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:12:
NB: mobiele weergave is gefixt en heb een forse aanpassing aan het voorspellings model geintroduceerd. Eentje waar ik makkelijker de fout in voorspelling kan backtesten en aanpassen. Komende 2 weken zal gaan blijken hoe goed de voorspelling is
Leuk, heb je snel gedaan! Ik ben benieuwd :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Leuk initiatief. Ga ik in de gaten houden d:)b

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:01
In mijn weergave mist donderdag (morgen) volledig. Hij gaat van woensdag over op vrijdag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iubr0m6sFEkqkwvZyrGFYIAFXzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHSNCmSGTsPvAGREeXfoNEDc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door jaspersvensk op 06-05-2026 06:51 ]

• Mr-Mile
jaspersvensk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:50:
In mijn weergave mist donderdag (morgen) volledig. Hij gaat van woensdag over op vrijdag.[Afbeelding]
Goed gezien! Had te maken met de instelling dat de voorspelling altijd vanaf T+2 is. Op de dag dat de day-ahead prijzen nog niet gepubliceerd zijn wordt de T+1 dan niet getoond totdat ze er wel zijn.

Heb het nu aangepast zodat T+1 ook als voorspelling getoond wordt als er geen gepubliceerde prijzen zijn.

• Mr-Mile
Jaon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:14:
Ai daar moet ik even over nadenken hoe ik dat kan modelleren zodat het nog steeds leesbaar is allemaal. ENTSO-E heeft wel de optie om de kwartierprijzen te terug te geven via de API. Kom ik nog op terug!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:41
Leuke site.

Maar het volgende moet je aanpassen:
1-fase: max ~5,75 kW
Heb je een 1-fase aansluiting (25A),

Gebruikelijk is een 1 fase aansluiting afgezekerd met een 35 A zekering. Het maximaal vermogen is 8,05 kW.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-05 10:47

basvn

Breezand - NHN

devriesjande schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:13:
Leuke site.

Gebruikelijk is een 1 fase aansluiting afgezekerd met een 35 A zekering. Het maximaal vermogen is 8,05 kW.
Hier helaas nog een 1F25A aansluiting (omdat ik mijn oude meter nog niet kwijt wil). zo zullen er nog wel meer huishoudens zijn

[ Voor 5% gewijzigd door basvn op 08-05-2026 07:34 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Mr-Mile
devriesjande schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:13:
Leuke site.

Dank voor dat inzicht! Heb nu onderscheid gemaakt tussen 25 en 35 ámpere zekering:
Heb je een 1-fase aansluiting met een 25 ámpere zekering? Dan is je plafond slechts 5,75 kW. Bij een 35 ámpere zekering is dat ongeveer 8,00 kW. Een 11 kW laadpaal is dan fysiek niet mogelijk. Controleer dit vóór je een laadpaal of thuisbatterij aanschaft.

• Mr-Mile
Jaon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:14:
de day-ahead prijzen kunnen nu per leverancier op kwartier-basis getoond worden! Voor de voorspelling doe ik dat nog niet omdat het teveel datapunten zijn en ik nog een paar weken data aan het verzamelen ben om de voorspelling te verfijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-2jr8jvxn1LR73pkk5Z8zdwdsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GCoYeknhvmzzBNTLloDhmYn.png?f=fotoalbum_large

• Jaon
Mooi, dat je de kwartierprijzen zo snel erin gefietst hebt. Dat maakt het nog inzichtelijker.

Overigens ontbreekt ook deze week de donderdag in de voorspelling. Heeft dat (ook) met hemelvaartsdag te maken?

• Mr-Mile
Jaon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:08:
Mooi, dat je de kwartierprijzen zo snel erin gefietst hebt. Dat maakt het nog inzichtelijker.

Overigens ontbreekt ook deze week de donderdag in de voorspelling. Heeft dat (ook) met hemelvaartsdag te maken?
Strak gezien weer! Reden is dat ik bij Open-Meteo weerdata ophaal zoals verwacht temperatuur, zonnestraling en windsnelheid. Zodra 1 van die waardes een null of error retourneert, faalt de hele voorspelling voor die dag. Hij wordt dan niet getoond in de grafiek. Ik kan niet zien wat de reden van het ontbreken is. Ik zal e.e.a aanpassen zodat hij standaard waarden pakt wanneer de data niet door Open-Meteo teruggegeven kan worden.

update: donderdag staat er nu tussen (inclusief de voorspelling dat de energieprijs lager dan gewoonlijk is omdat het een feestdag is) :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mr-Mile op 10-05-2026 19:20 ]

• Dragon2b
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-05 08:28
Geweldige site. Ik gebruik hem nu dagelijks. Complimenten voor het maken hiervan. Kleine bugreport: Vandaag (donderdag 14-05) staat dubbel in de grafiek.

• Mr-Mile
Dragon2b schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:02:
Geweldige site. Ik gebruik hem nu dagelijks. Complimenten voor het maken hiervan. Kleine bugreport: Vandaag (donderdag 14-05) staat dubbel in de grafiek.
Wat leuk om te horen! en dank voor de bugreport. Het zou nu goed moeten staan!

• Mr-Mile
NB: Er is nu ook een widget beschikbaar om direct de prijzen op een eigen website of formulier te plaatsen. Inclusief een toelichting over hoe dat precies moet: https://stroomvoorspeller.nl/embed

• Jaon
Bij de aanbieders mis ik OM-nieuwe energie. Is het mogelijk deze toe te voegen?

• Mr-Mile
Jaon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:49:
Bij de aanbieders mis ik OM-nieuwe energie. Is het mogelijk deze toe te voegen?
Heb ze toegevoegd. Ik heb de website bekeken om de opslagen e.d. te achterhalen. Helaas is OM-Nieuw Energie zo'n leverancier die alleen de inkoopprijzen (https://dynamische-energieprijzen.nl/actuele-prijzen/preview:1/) toont en niet de all-in prijs (zou verboden moeten worden..). Ik kan dus lastig controleren of de berekening van de consumentenprijs overeenkomt met wat OM toont in zijn app / afrekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHmcZ1EhZF7n0Ewwcv5BN0aZwpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMj2jM1bpxxPdVvcHaIel093.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-Mile op 16-05-2026 16:45 ]

• Mr-Mile
Voor de liefhebber nu ook de historische prijzen pér aanbieder te raadplegen via https://stroomvoorspeller.nl/historisch
Pagina: 1