Elektriciteit aanleggen tuin - Schema correct?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:53
Mijn vraag
Klopt mijn schema hieronder zodat:
  • Stopcontacten altijd gevoed zijn
  • Lichten te schakelen zijn zo?( met 4 draden voor de verlichting)
  • Kies ik best voor 1 bovengrondse verdeeldoos (rechtsbovenaan) met vanaf daar een enkele kabel naar elk lichtpunt en de extra stekker?
  • Of nu zoals op het schema verdeeldoos
    -> 1 kabel naar stekker
    ->1 kabel van llichtpunt naar lichtpunt en dan met bv dit soort koppelstuk werken: (zou ik gerust net boven de grond kunnen houden om problemen te voorkomen)
Afbeeldingslocatie: https://www.into-led.com/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fmcprod.into-led.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2FH%2F5%2FH5435119_Main_images_00001__2.jpg&w=1080&q=80

Situatie:
Ik wil beginnen met de elektriciteit aan te leggen in mijn tuin maar ik wou toch even wat bevestiging/raad voor ik effectief bestel en begin.

Ik zou 1 kabel trekken van het huis (zekering steek al klaar) naar een klein zekeringskastje buiten. Dit lijkt me het eenvoudigst om later extra's toe te voegen of bij problemen?
Ik dacht aan 2 kringen om te beginnen:
- Stopcontacten
- Verlichting (met hierachter shelly pro als schakelaar), zou gaan voor 230V verlichting.
- Om wat kabel lengte te 'besparen' dacht ik aan aan een extra bovengrondse verdeeldoos. (29m ipv de 20m op schema zie ik nu)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ondergrondse verdeeldozen met hars of koppelstukken lijken problemen te geven indien ze ondergronds zitten, dus best te vermijden?

Hier een ruwe situatieschets zoals ik in gedachten had:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y7Qh3zVK/Elektriciteitsplan-tuin.jpg

Andere tips en advies altijd welkom!

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is de reden om een zekeringkast buiten te plaatsen en niet de installatie op een eigen groep/aardlekautomaat te zetten?

Het laatste wat je wilt is dat door water in een kabeldoos een deel van je huis zonder stroom.

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:53
sypie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:36:
Wat is de reden om een zekeringkast buiten te plaatsen en niet de installatie op een eigen groep/aardlekautomaat te zetten?

Het laatste wat je wilt is dat door water in een kabeldoos een deel van je huis zonder stroom.
Eigenlijk net om die reden, om te verduidelijken:
Zekeringskast binnen met eensluiting achter 30mA dif (kan eventueel ook in kast buiten maar als er dan in de toevoerkabel een probleem is slaat alsnog binnen alles af -> Kabel naar buiten -> Zekeringskast met groep voor stopcontacten, verlichting, eventuele latere toevoegingen alsook een shelly als schakelaar -> vanaf hier kabels naar alle kringen

Voordeel dat ik later eenvoudige extra punten/schakelaars kan toevoegen en ook als het afslaat dat het enkel buiten is.

Alternatief is:
Zekeringskast binnen met 30mA dif + 2 groepen -> Vanaf hier 1 kabel voor de stopcontacten en 1 kabel voor de (geschakelde) verlichting.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

ErA

Mijn vriendin heeft de elektra in onze tuin voorbereid toen de tuin helemaal leeg was voor de nieuwe aanleg.

1: Hij zit binnen gewoon op een gedeelde groep. Máar we hebben wel 1 schakelaar in de kelder om de hele tuin uit te zetten.
2: Dit bleek erg belangrijk toen de groep er elke keer uitklapte tijdens en na regen. Dit kwam niet door de ondergrondse verdeeldozen (5 stuks) in gietmof.
Dit bleek te komen daar vochtige stopcontacten waardoor er (minimale) stroom lekte naar de aarde (geen idee of ik het goed zeg), maar genoeg om de groep eruit te knallen. Máar soms ook niet. Ik ben er namelijk uiteindelijk achter gekomen doordat mijn Philips hue lampen binnen soms spontaan aangingen. Dat kwam dus doordat er een kleine onderbreking was in de spanning (again: geen idee of dit technisch de juiste term is), maar niet genoeg om de groep of aardlek eruit te gooien.
3: en dat brengt me bij 3. Ga alsjeblieft voor Philips hue en bespaar jezelf complexe schakel circuits. Wij hebben geen enkele schakelaar in de tuin (behalve de hoofdschakelaar). Alles gaat met een afstandsbediening of de app. (20+ lichtpunten inmiddels)
4: begraaf ook een mantelbuis voor utp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw9t9W3GK6D8qjFlvmog2uYXg68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YACqhnXnmatWYEzTsR6TawZp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ErA op 02-05-2026 20:13 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou kijken of je die 3g2,5 van binnen naar buiten achter een eigen aardlekautomaat kunt zetten. Dan met één kabel de tuin in en daar gaan splitsen naar 4g2,5.

Wanneer je die T-koppelstukken met wartels gaat gebruiken zou ik ze als een T monteren zodat er nooit een opening aan de bovenkant is. Of er voldoende ruimte is voor 4 lasklemmen en de nodige draad is naar de vraag.