Mijn vraag
Klopt mijn schema hieronder zodat:
Situatie:
Ik wil beginnen met de elektriciteit aan te leggen in mijn tuin maar ik wou toch even wat bevestiging/raad voor ik effectief bestel en begin.
Ik zou 1 kabel trekken van het huis (zekering steek al klaar) naar een klein zekeringskastje buiten. Dit lijkt me het eenvoudigst om later extra's toe te voegen of bij problemen?
Ik dacht aan 2 kringen om te beginnen:
- Stopcontacten
- Verlichting (met hierachter shelly pro als schakelaar), zou gaan voor 230V verlichting.
- Om wat kabel lengte te 'besparen' dacht ik aan aan een extra bovengrondse verdeeldoos. (29m ipv de 20m op schema zie ik nu)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ondergrondse verdeeldozen met hars of koppelstukken lijken problemen te geven indien ze ondergronds zitten, dus best te vermijden?
Hier een ruwe situatieschets zoals ik in gedachten had:

Andere tips en advies altijd welkom!
Klopt mijn schema hieronder zodat:
- Stopcontacten altijd gevoed zijn
- Lichten te schakelen zijn zo?( met 4 draden voor de verlichting)
- Kies ik best voor 1 bovengrondse verdeeldoos (rechtsbovenaan) met vanaf daar een enkele kabel naar elk lichtpunt en de extra stekker?
- Of nu zoals op het schema verdeeldoos
-> 1 kabel naar stekker
->1 kabel van llichtpunt naar lichtpunt en dan met bv dit soort koppelstuk werken: (zou ik gerust net boven de grond kunnen houden om problemen te voorkomen)

Situatie:
Ik wil beginnen met de elektriciteit aan te leggen in mijn tuin maar ik wou toch even wat bevestiging/raad voor ik effectief bestel en begin.
Ik zou 1 kabel trekken van het huis (zekering steek al klaar) naar een klein zekeringskastje buiten. Dit lijkt me het eenvoudigst om later extra's toe te voegen of bij problemen?
Ik dacht aan 2 kringen om te beginnen:
- Stopcontacten
- Verlichting (met hierachter shelly pro als schakelaar), zou gaan voor 230V verlichting.
- Om wat kabel lengte te 'besparen' dacht ik aan aan een extra bovengrondse verdeeldoos. (29m ipv de 20m op schema zie ik nu)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ondergrondse verdeeldozen met hars of koppelstukken lijken problemen te geven indien ze ondergronds zitten, dus best te vermijden?
Hier een ruwe situatieschets zoals ik in gedachten had:

Andere tips en advies altijd welkom!
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
:strip_exif()/f/image/YACqhnXnmatWYEzTsR6TawZp.jpg?f=fotoalbum_large)