Vraag
Alle reacties
... en gaat over tot de orde van de dag
Als de grondlaag die er nu op zit nog intact is, alsnog 1 nieuwe grondlaag aanbrengen. Als je kaal hout tegen komt 2 keer gronden. Dan 1 of 2 keer aflakken. Ik kan de traplak van sigma s2u nova zeker aanraden! Gebruik die zonder antislip voor de eerste laklagen en dan 1 laagje op alleen de boven en voorkant van de tredes met de antislip!
Eerst ontvetten, dan opchuren met 120 dan gronden. Tussen alle verflagen opruwen met een schuurpad (320)
Succes!
Qua schuren, een tijd geleden deze uitgeprint en in de koffer van mijn schuurmachine gedaan;
https://stcacnlsigmanlprd...iebladen/schuurmatrix.pdf
Hoef je niet meer te twijfelen of na te denken met welke korrel je aan de slag moet.
Sigma traplak. Zit een klein korreltje in zodat de treden stroef blijven en je niet makkelijk uitglijdt als je op sokken naar boven gaat.Annie88 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:13:
Welke verf zou je dan aanraden?
Verder, afgebladderde stukken zoveel mogelijk opschuren met korrel 60 als je vanaf het blanke hout wil starten anders een mildere korrel zoals 120/180. Als je met korrel 60 werkt wel eerst een primer erop voor je gaat lakken.
[ Voor 16% gewijzigd door Mr.Conroe op 03-05-2026 10:38 ]
Goede tip, dit heb ik ook jaren geleden gedaan. Altijd fijn om op terug te kunnen vallen bij twijfel._ferry_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:47:
Qua schuren, een tijd geleden deze uitgeprint en in de koffer van mijn schuurmachine gedaan;
https://stcacnlsigmanlprd...iebladen/schuurmatrix.pdf
Hoef je niet meer te twijfelen of na te denken met welke korrel je aan de slag moet.
Off-topic; vind sowieso dat Sigma prettige informatie verschaft met hun informatiebladen https://www.sigma.nl/dien...ownloads/informatiebladen
- reinigen
- controleren op hechting wat niet goed is en de losse delen verwijderen
- schuren
- kaalhout behandelen met grondverf
- overgang schuren eventueel bijwerken met (lak) plamuur
- 2 keer lakken met een goede trap lak
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-05-2026 10:48 ]
Dit zou ik ook gebruiken.Mr.Conroe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:35:
[...]
Sigma traplak. Zit een klein korreltje in zodat de treden stroef blijven en je niet makkelijk uitglijdt als je op sokken naar boven gaat.
Zelf heb ik Histor traplak gebruikt 4 jaar geleden. Mede omdat er geen grondlak voor nodig is volgens de brochure.
Ben matig tevreden met mijn keuze. Vooral de hoeken van de treden slijten toch vrij snel.
Achteraf was ik liever gegaan voor A-merk producten met een losse primer en (trap)lak.
Lijkt nu of de verf aan de trapbomen loslaat en niet de traptreden. Is dat zo?
Heb zelf ooit een huis gekocht waarbij de verkopende partij de trap voor verkoop hadden overgeverfd. Maar kennelijk niet ontvet en/pf geschuurd. Dat wist ik niet, dus kwaliteitsverf op aangebracht, maar na een paar jaar liet het los op de onderste laag die ooit dus zonder goede hechting was aangebracht.
Uiteindelijk alle verflagen eraf gehaald en overnieuw begonnen.
De traptreden worden bekleed, het gaat dus enkel om de zijkanten van de trap.
Wij hebben dit zelf een aantal jaren geleden geschuurd en opnieuw gelakt. Maar daarin denk ik een te goedkope keuze gemaakt voor lak. Of niet goed genoeg ontvet?
[ Voor 4% gewijzigd door Annie88 op 03-05-2026 13:40 ]
Btw, als het enkel om de trapbomen gaat zou ik die in het geheel goed schuren en daarna lakken.
Zie reactie van @twain4me een stukje naar boven.
Straks laat er meer los van de huidige laag en dan kun je aan het klooien als je tredes bekleed zijn.
[ Voor 72% gewijzigd door Frappuccino op 03-05-2026 13:46 ]
Ontvetten is misschien nog wel belangrijker dan schuren voor de hechting. Maar alleen jij weet hoe goed je ontvet hebt vorige keer...Annie88 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:35:
Dank voor de reacties!
De traptreden worden bekleed, het gaat dus enkel om de zijkanten van de trap.
Wij hebben dit zelf een aantal jaren geleden geschuurd en opnieuw gelakt. Maar daarin denk ik een te goedkope keuze gemaakt voor lak. Of niet goed genoeg ontvet?
Had je wel grondverf gebruikt ook?
Ik heb recent ook pas geleerd eerst te ontvetten en pas daarna schuren, deed het daarvoor altijd andersom oeps.
Mbt resultaat, ga aub even voelen. Je vingers voelen lagen verf wel, waar we dat op de foto niet kunnen zien. Voel je geen overgang meer? Dan is het goed.
Je hebt afbijt en afbijt. Toen de Hema nog verf verkocht, hadden ze ook een afbijt die je een, twee etmalen moest laten inwerken. In een huishouden met kinderen en dieren gaat dat niet op de keukentafel. Speciaalzaken op een industrieterrein hebben doorgaans iets dat binnen een kwartier al resultaat geeft. Ik heb goede ervaringen met bijv Wenfex. De gebruiks- en veiligheidsvoorschriften zijn er echter niet voor niets, neem ze ter harte en bescherm jezelf en de omgeving.Rob vd Hoeven schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:38:
Loslaten van de verf wijst op een slechte hechting tussen de lagen. Om zeker te zijn dat de nieuwe verf niet loslaat zal je alle lagen moeten verwijderen.Schuren gaat nogal wat stof geven, je kan de lagen beter verwijderen met een afbijtmiddel zoals dit middel
Voor het openen zet ik een blik afbijt altijd een nachtje in de koelkast en open het met een lap eromheen. Op die manier verminder je de kans dat het deksel eraf knalt en de spetters in het rond vliegen.
Je kunt wel vooraf een gaatje in het deksel prikken en dat later dichtplakken, maar als je dan een jaar later die pot weer opent, is er een gerede kans dat er veel minder of zelfs niets meer in zit.
KPN is een drieletterwoord
Ik hou 1 van m'n handen op de deksel, zelfde resultaat.trabant schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Je hebt afbijt en afbijt. Toen de Hema nog verf verkocht, hadden ze ook een afbijt die je een, twee etmalen moest laten inwerken. In een huishouden met kinderen en dieren gaat dat niet op de keukentafel. Speciaalzaken op een industrieterrein hebben doorgaans iets dat binnen een kwartier al resultaat geeft. Ik heb goede ervaringen met bijv Wenfex. De gebruiks- en veiligheidsvoorschriften zijn er echter niet voor niets, neem ze ter harte en bescherm jezelf en de omgeving.
Voor het openen zet ik een blik afbijt altijd een nachtje in de koelkast en open het met een lap eromheen. Op die manier verminder je de kans dat het deksel eraf knalt en de spetters in het rond vliegen.
Je kunt wel vooraf een gaatje in het deksel prikken en dat later dichtplakken, maar als je dan een jaar later die pot weer opent, is er een gerede kans dat er veel minder of zelfs niets meer in zit.
Als de plekken met het kale hout niet te groot zijn zou ik daar verder ook niet speciaal grondlak voor aanschaffen maar dit ligt aan de rest van de trap.
[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 07-05-2026 11:24 ]
:strip_exif()/f/image/RQ4Js99cloBxKY7aikVoLNju.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dE4MfPZbrWLl1o5zq5mxE91X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KCbr5405THukhjKy5GCwUFEB.jpg?f=fotoalbum_large)