Laminaat doorleggen op 3 slaapkamers en overloop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• junior1981
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:32
goedemorgen

Ik heb al heel vaak laminaat en dit gaat me prima af, ook doorleggen van woonkamer naar gang is nooit een probleem geweest. Alleen nu hebben we een nieuw huisje, en boven liggen geen drempels meer. Dus ik zal nu van 3 slaapkamers door moeten leggen naar de overloop. Alleen krijg ik even een error met hoe dit te moeten doen. Deze plattegrond is wel gespiegeld, de badkamer en slaapkamer moeten omgedraaid worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTOzpk1_mjx30jcSeIshgp8rV6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nL4bwELxmVZ1kMuTlYPum8IE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door junior1981 op 02-05-2026 10:26 ]

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38

dragonhaertt

@_'.'

Het mooiste is beginnen aan de linker muur van de gang of kleine kamer. Dan ligt het mooi in de lengte in de gang. Daarna door de deuropeningen de twee slaapkamers naar rechts leggen.
Als je in de gang begint weet je zeker dat het daar waar je het het duidelijkst kan zien, goed parallel aan de muren ligt. Nadeel is dat je in de kleine slaapkamer een stukje 'de verkeerde kant' op moet leggen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
In de hoek rechtsonder of rechtsboven beginnen, richting overloop leggen en daarna de andere 2 kamers in. Je moet dan 1 slaapkamer "andersom" leggen maar dat gaat met het meeste laminaat ook prima.

Of op de overloop vanaf het trapgat beginnen en daarna de kamers in. Dan hoef je maar de helft van de kleinste slaapkamer "andersom" te leggen.

Of je begint links bovenin de hoek en legt daarna de overloop en de andere 2 kamers.

Meet hoe dan ook van te voren uit hoe je uit gaat komen bij muren, het trapgat en in de deuropeningen. Je wilt niet langs de buitengevel beginnen en dan uiteindelijk nog een strookje van 1cm bij het trapgat moeten leggen ofzo, dan kun je beter beginnen met een smallere strook die je in de lengte zaagt. Als het mooi uitkomt met trapgat en muren zou je kunnen uitmikken dat je met een naad precies in de deurkozijnen van de 2 grote slaapkamers uitkomt, dat is makkelijker met om het kozijn leggen.

Als je goed uitmeet hoe je overal uitkomt maakt het eigenlijk niet meer zo veel uit waar je begint met leggen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:22
Wat de persoon hierboven zegt, eerst even goed meten zodat je niet stroken van 1-4 cm moet maken op lengte in de grote kamers.

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Sowieso raden de fabrikanten te grote stukken af, en met een zoiets als hieronder als deurplint vond ik het makkelijker werken.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NnVmMoo4y2XL/Y3Jp2A/550x366.jpg

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kleine kamertje links boven beginnen en daar de planken met de lange zijde tegen de buren aan leggen.

• junior1981
Bedankt voor de reacties, alleen uhm ik snap het niet helemaal. Is er misschien iemand die het kan uittekenen
voor mij?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

Reinier

\o/

Begin eens met een betere plattegrond, want welke "de slaapkamer" bedoel je die wisselt met de badkamer?

• junior1981
Reinier schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:30:
Begin eens met een betere plattegrond, want welke "de slaapkamer" bedoel je die wisselt met de badkamer?
de slaapkamer tegenover de badkamer en de badkamer
die zijn omgewisselt

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ik zou bij trapgat beginnen, dan weet je zeker dat het daar mooi parallel ligt. Dat zie je elke keer dat je de trap opkomt. Evt kun je de eerste plank deels voor de trap en deels in de slaapkamer daarboven leggen en dus om het kozijn zagen/leggen, dat je niet met de verbinding precies bij het deurkozijn uitkomt. (Als badkamer en kleinste slaapkamer omgewisseld worden geld dit niet)

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:28
Even een heel andere denkrichting. Is het een betonnen vloer, heb je al vloerverwarming?
Als de boel nu leeg is, is dit het moment om een laag temperatuur verwarming aan te leggen, dat vergroot je opties voor een warmtepomp later.
Het voordeel voor nu is dat je dan een plak PVC erin kan plakken, is weer eens wat anders dan laminaat;)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
Het makkelijkste is als je zorgt voor een naad ergens bij de deuropeningen van de grote slaapkamers naar de overloop. Of die naar dan aan de kant van de overloop of kant van de slaapkamer ligt of ergens in het midden van de deuropening, maakt voor die naad niet zoveel uit. Maar kan wel van invloed zijn op de rest.

Aan de hand van de breedte van je laminaat moet je even terug tellen naar je trapgat toe en naar de buren van je muren. Je wil het liefst hele smalle strookjes voorkomen, zeker langs de rand van het trapgat. Het "terugtellen" bepaalt dus waar je de hierboven bedoelde naad precies legt.

Door de naad iets meer naar rechts in de deuropeningen te leggen wordt de strook langs het trapgat breder, door het naar links te leggen wordt de strook smaller (en daarmee hopelijk 0,0cm, als daarmee de naad aan de andere kant van de opening nog wel binnen de deuropening en blijft).

Als je die naad bepaalt hebt tov de overloop, reken je ook terug naar de linker muur in het kleine kamertje en naar de rechter muur in de grotere kamers. Ook daar wil je geen smalle strookjes laminaat van minder dan 5cm als het even kan. Maar soms kan het gewoon niet anders.

Aan de hand van wat je terug gerekend hebt, begin je dan met leggen in de kleine slaapkamer. Daarbij sla je de "halve strook" over en begin je met een hele strook die je op de juiste berekende afstand van de muur legt (even een paar afstandhoudertjes maken). Vanuit dat kamertje kun je dan na een paar stroken de vloer voorleggen naar de overloop, waarbij je dus als het goed is met een hele strook langs het trapgat kan. Komt misschien niet meteen tot op de millimeter uit, maar dat hoeft niet. Omdat je nog maar een relatief klein oppervlak gelegd hebt, kun je dit nog prima wat heen en weer schuiven. Zodra er 3 stroken op de overloop volledig liggen (en volledig aansluiten in het kleine slaapkamertje) haal je in het slaapkamertje de afstandhouders weg en schuif je het vlak wat je al gelegd hebt zo dat het op de overloop strak en evenwijdig met de trap ligt.

Van hieruit is het eenvoudig door leggen naar de grote slaapkamers. Omdat de naad de deuropeningen komt, hoef je hier geen heel ingewikkelde passtukken te zagen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• junior1981
Ivow85 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:13:
Het makkelijkste is als je zorgt voor een naad ergens bij de deuropeningen van de grote slaapkamers naar de overloop. Of die naar dan aan de kant van de overloop of kant van de slaapkamer ligt of ergens in het midden van de deuropening, maakt voor die naad niet zoveel uit. Maar kan wel van invloed zijn op de rest.

Aan de hand van de breedte van je laminaat moet je even terug tellen naar je trapgat toe en naar de buren van je muren. Je wil het liefst hele smalle strookjes voorkomen, zeker langs de rand van het trapgat. Het "terugtellen" bepaalt dus waar je de hierboven bedoelde naad precies legt.

Door de naad iets meer naar rechts in de deuropeningen te leggen wordt de strook langs het trapgat breder, door het naar links te leggen wordt de strook smaller (en daarmee hopelijk 0,0cm, als daarmee de naad aan de andere kant van de opening nog wel binnen de deuropening en blijft).

Als je die naad bepaalt hebt tov de overloop, reken je ook terug naar de linker muur in het kleine kamertje en naar de rechter muur in de grotere kamers. Ook daar wil je geen smalle strookjes laminaat van minder dan 5cm als het even kan. Maar soms kan het gewoon niet anders.

Aan de hand van wat je terug gerekend hebt, begin je dan met leggen in de kleine slaapkamer. Daarbij sla je de "halve strook" over en begin je met een hele strook die je op de juiste berekende afstand van de muur legt (even een paar afstandhoudertjes maken). Vanuit dat kamertje kun je dan na een paar stroken de vloer voorleggen naar de overloop, waarbij je dus als het goed is met een hele strook langs het trapgat kan. Komt misschien niet meteen tot op de millimeter uit, maar dat hoeft niet. Omdat je nog maar een relatief klein oppervlak gelegd hebt, kun je dit nog prima wat heen en weer schuiven. Zodra er 3 stroken op de overloop volledig liggen (en volledig aansluiten in het kleine slaapkamertje) haal je in het slaapkamertje de afstandhouders weg en schuif je het vlak wat je al gelegd hebt zo dat het op de overloop strak en evenwijdig met de trap ligt.

Van hieruit is het eenvoudig door leggen naar de grote slaapkamers. Omdat de naad de deuropeningen komt, hoef je hier geen heel ingewikkelde passtukken te zagen.
Ik probeer het te snappen maar dat uhm lukt niet niet. Maar gewoon even een denkwijze: Waarom zou ik niet de 2 grote slaapkamers eerst kunnen leggen en dan door naar de overloop en vanuit daar door naar de kleine kamer? De 2 grote slaapkamers zijn net zo diep. Of is het beter om vanaf de overloop door te gaan naar de slaapkamers? Het enige nadeel is wel dat recht beginnen lastiger is omdat je dan bij de overloop begint bij de trap naar beneden en naar zolder

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Kleinste slaapkamer beginnen, je plattegrond een kwartslag met de klok mee draaien, en dan rechtsboven beginnen. Van te voren helemaal uitmeten om te voorkomen dat je ergens met een strookje<5cm uitkomt.
Ook zou ik even kijken welke muur je als recht beschouwd, ik zou uitlijnen in de overloop zodat het daar recht uitziet, in smalle ruimtes valt dat het meeste op. Dan vanuit die lijn terugmeten naar waar je begint.
Een kamer verkeerd omleggen zou ik vermijden als het even kan.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38

dragonhaertt

@_'.'

junior1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Ik probeer het te snappen maar dat uhm lukt niet niet. Maar gewoon even een denkwijze: Waarom zou ik niet de 2 grote slaapkamers eerst kunnen leggen en dan door naar de overloop en vanuit daar door naar de kleine kamer? De 2 grote slaapkamers zijn net zo diep. Of is het beter om vanaf de overloop door te gaan naar de slaapkamers? Het enige nadeel is wel dat recht beginnen lastiger is omdat je dan bij de overloop begint bij de trap naar beneden en naar zolder
Muren zijn nooit perfect recht. Als je in beide slaapkamers tegelijk begint en de muur is 1-2 graden anders dan komen ze in de overloop niet samen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
junior1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Zoals je al weet doordat je al heel vaak laminaat hebt gelegd komt het best wel nauw met kliklaminaat, als je apart begint in 2 verschillende ruimtes krijg je die nooit netjes aan elkaar op de overloop.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Persoonlijk lijkt me dat dit nog prima te doen moet zijn als 1 stuk, gezien het nog geen 40 m2 is.

Als uitwerking:
Leg eerste planken in hoek tegen trap en badkamer aan, dus lengterichting in zelfde lengte als gangetje.
Vervolgens werk je omhoog kleine kamer in, en vul je de hal /kleine kamer.

Vervolgens werk je kleine kamer verkeerde kant op naar hoek toe.

Vervolgens doe je 2 grote kamers gewoon zoals je gewend bent, vanuit de deuropening.

Moet ik er IKEA plaatjes bij tekenen?

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 02-05-2026 13:50 ]

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:16
Teken anders zelf een de legrichting in met de juiste plankdikte (dus exclusief de klikdelen). Dan weet je hoe je uitkomt en waar je smalle delen zou moeten zagen.
Als je dat weet en dus ook hoeveel cm die smalle delen zijn kan je of wat schuiven of het zo laten.
Zoals gezegd is startpunt overloop wel een goede tip omdat je die iedere dag meerdere keren zal zien.

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:01
Zoals 99Ruud99 zegt, maar je kan ook alleen via kleine kamer beginnen, dan richtingoverloop en zo via de 2 slaapkamers naar binnen. Dan hoef je niet in de kleine kamer via de verkeerde kant op te werken, maar dan moet je wel even goed kijken of je via de kleine kamer niet scheef de overloop ingaat.

Let op! Bij de meeste laminaten werk je van links naar rechts. Ik heb paar maanden terug laminaat gelegd van Karwei en die moest van rechts naar links. Maakt niet uit, kon gewoon in de kleine kamer beginnen, maar voor het gevoel is het raar.

En dan een hele belangrijke tip!!!!

de eerste rijen bepalen alles, en kleine afwijkingen zorgen later voor spanning en problemen.

Bij gestucte muren kun je niet goed zien of je planken echt recht liggen. Gebruik daarom een laser of een andere rechte referentie om ze goed uit te lijnen.

Merk je bij de derde rij dat een plank niet goed wil klikken bijvoorbeeld dat hij rechts vastzit maar links een halve millimeter loskomt, stop dan meteen. Dit is vaak een teken dat de eerste twee rijen niet helemaal recht liggen. Dat zie je meestal niet met het blote oog.

Veel mensen tikken zo’n plank alsnog vast, maar daarmee los je het probleem niet op. Je bouwt spanning op in de vloer. Dat merk je later: de laatste rijen worden steeds moeilijker te leggen en je moet meer kracht gebruiken. In het ergste geval kunnen planken later zelfs weer losklikken.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:51
slaapkamer rechts onder beginnen, en dan van links naar rechts. Dan heb je geen grote blokken samen te brengen

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pnG93C10naG0SNA-9n4siImeLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVBvaF1xU9KSooeVx6wbM1oH.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig vandaag laminaat gelegd. Op de lange zijden 1cm van de muur afgehouden voor de werking.
Ik zou in jouw situatie bij de trap beginnen en het laminaat in de lengte van de woning leggen. Opzij werken de twee slaapkamers in, en de kamer bovenin een stukje 'de verkeerde kant op' leggen.
Pagina: 1