Alfen Eve Single Pro-line laadpaal perikelen/vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MasterVisa
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 14:52
In 2021 is bij mij een Alfen laadpaal geinstalleerd, evenals een SolarEdge omvormer (ivm zonnepanelen). De Laadpaal is destijds door Eezev geinstalleerd, maar die zijn failliet. Ik heb GEEN wachtwoorden of masterkeys gekregen. De Alfen heeft een SIM kaart voor communicatie met back-office, in dit geval E-flux.

In de meterkast zie ik een UTP kabel uit de grond komen met daaraan een 4-poort UTP splitter. Vanuit de splitter gaat er
- één UTP kabel naar de meterkast
- één punt is bezet door een P1 meter/dongle die praat met de HomeWizzard app
- een punt is bezet met een zwarte UTP kabel die in de grond verdwijnt
- 1 UTP poort is nog vrij

Ik zie GEEN UTP die naar mijn Router gaat. Ik vermoed dat de zwarte UTP die de grond ingaat naar de Alfen laadpaal gaat.
Vraag 1: is mijn aanname correct dat ik dus de vrije UTP kan gebruiken om een UTP naar m'n router te trekken zodat de Alfen dan dus op mijn netwerk zit en ik eventueel de ACE software kan gebruiken?

Ik ga binnenkort met pensioen; de laadpaal laat de Lease maatschappij gewoon hangen. Mijn laad druppel (Shell re-charge) wordt natuurlijk wel opgeheven dus ik overweeg een ANWB laadpas te nemen met abo.
Ik wil daarom zo'n ANWB laadpas laten babbelen met de Alfen om laad sessies te starten/stoppen.

Vraag 2: hoe kan ik ervoor (laten) zorgen dat de Shell druppel wordt ontkoppeld en de ANWB pas wordt gekoppeld? Zoals aangegeven heb ik GEEN user credentials van de Alfen paal en ik heb ook GEEN masterkeys gekregen bij de installatie.
Ik vermoed dat de gekoppelde backoffice (E-flux) wel de Shell druppel kan ontkoppelen, maar hoe koppel ik die van ANWB zonder user credentials. Na pensioen heb ik uiteraard geen behoefte aan een backoffice.

Heeft de back office (E-flux) nu dan die user credentials en Master Keys?

Vraag 3: Ik lees dat veel mensen gedoe hebben met de Alfen paal i.c.m. de ACE software. Ik zie dat Alfen een upgrade-module (printplaat etc.) heeft om van GPRS/SIM hardware te migreren naar een Wifi module, zodat m'n Alfen voortaan via WiFi te benaderen is. (https://knowledge.alfen.c...nd+WiFi+Upgrade+Kit+NG910 )
Heeft iemand ervaring met het installeren van zo'n module? Wat zijn de kosten en belangrijker wie kan zo'n upgrade uitvoeren? (ik woon omgeving Utrecht) Heeft iemand suggesties welk bedrijf dat doet?
Zijn de ervaringen met de WiFi communicatie met een Alfen Pro-line met de MyEve app beter dan met de ACE software over UTP?

Ik zou zelf nooit prutsen met een laadpaal want ik heb onvoldoende kennis van zaken, maar ik hoop stilletjes dat er misschien een installateur is op dit forum die dit (tegen betaling) uiteraard kan uitvoeren, of goede ervaringen heeft met een bedrijf omgeving Utrecht dit mij kan helpen.

Alle reacties

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59
Zonder foto moeilijk te beoordelen, maar waarschijnlijk gaat over de zwarte UTP (grond)kabel naar de laadpaal alleen het versterkte P1 signaal. Dit komt vanuit de splitter die je ziet.
Je kan de grondkabel wel gebruiken om 100Mbit ethernet over 2 aderparen te sturen, maar hiervoor moet de paal wel even open. Ik heb dit onlangs zelf gedaan en het was goed te doen (maar ik heb dan ook wel wat ervaring met netwerken en stroom).
Over WiFi kan je wel de laadpaal bereiken met de configuratietools (ACE en/of MyEve), maar volgens mij kan je hierover geen Backoffice aansluting realiseren. Dit kan alleen via 2/4G of bekabeld.
Alfen zou je nog misschien nog kunnen helpen met het achterhalen van het wachtwoord (YMMV als ik de verhalen op het Alfen forum hier lees).
Zonder inloggegevens kan je helemaal niets, dus dat zou je eerste stap moeten zijn.
Ik kan je misschien tzt ook wel helpen met de kabel aansluiten.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 13:40
Ik heb sinds 2022 een Alfen Eve Single Pro. Die werd ‘beheerd’ door Eneco (ze deden eigenlijk niks anders dan back office zijn). Sinds begin dit jaar heb ik het laadpunt overgenomen.

Er lag wel een kabeltje, maar die was voor loadbalancing. Wat ik toen heb gedaan, is daarnaast een UTP kabel leggen en verbinden met m’n netwerk door het kabel op de printplaat van het laadpunt in te prikken (geen wifi nodig; je hoeft niet te migreren. SIM kaart zit er nog in). Gelukkig heb ik wel de inlogcode voor het laadpunt bij installatie gekregen en goed bewaard. Die voor de ACE software is voglens mij op internet te vinden.

Na 3 of 4 updates om tot een recente versie te komen (Eneco had nooit update gedaan…) heb ik het laadpunt aan kunnen passen dat ik het laadpunt met de Eneco-druppel nog wel vrij kan geven om te laden, zonder dat er een Eneco back-office nodig is. Alleen wat betreft loadbalancing weet ik niet zeker of het nog werkt).

Verder kan ik nu het laadpunt door de Eve Connect app de laadstroom zo laten regelen dat zonnestroom naar de auto gaat. Echt ideal.

Voor buitenshuis gebruik ik een Shell of ANWB kaart bizar hoe die tarieven verschillen, maar dat is een ander verhaal)

Belangrijkste is om de inlogcode voor je laadpunt te achterhalen.

• MasterVisa
nihilissimis schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:03:
Zonder foto moeilijk te beoordelen, maar waarschijnlijk gaat over de zwarte UTP (grond)kabel naar de laadpaal alleen het versterkte P1 signaal. Dit komt vanuit de splitter die je ziet.
Je kan de grondkabel wel gebruiken om 100Mbit ethernet over 2 aderparen te sturen, maar hiervoor moet de paal wel even open. Ik heb dit onlangs zelf gedaan en het was goed te doen (maar ik heb dan ook wel wat ervaring met netwerken en stroom).
Over WiFi kan je wel de laadpaal bereiken met de configuratietools (ACE en/of MyEve), maar volgens mij kan je hierover geen Backoffice aansluting realiseren. Dit kan alleen via 2/4G of bekabeld.
Alfen zou je nog misschien nog kunnen helpen met het achterhalen van het wachtwoord (YMMV als ik de verhalen op het Alfen forum hier lees).
Zonder inloggegevens kan je helemaal niets, dus dat zou je eerste stap moeten zijn.
Ik kan je misschien tzt ook wel helpen met de kabel aansluiten.
Ah, dus die zwarte is alleen voor de P1 load balance functie. Dan moet ik eens gaan kijken hoe ik een UTP kabel naar m'n meterkast kan krijgen (wat wel een uitdaging zijn worden). Ik zal ook Alfen contacten of zij het ww kunnen achterhalen (tenzij het standaard ww bij installatie door eezev is veranderd ....) Ik woon in omgeving Maarssen/Utrecht, dus mocht je verder kunnen helpen, wil je mij dan een berchtje sturen?

NB ik bedenk net dat ik toch ook een wifi repeater zou kunnen gebruiken om in de meterkast van WiFi naar UTP te gaan? (vooropgesteld dat het mij zou lukken de betstaande zwarte UTP kabel te splitsen? Of kan ik die UTP (van de Wifirepeater) op het UTP splitter doen?

[ Voor 8% gewijzigd door MasterVisa op 07-05-2026 16:25 ]

• MasterVisa
WackoH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:01:
Ik heb sinds 2022 een Alfen Eve Single Pro. Die werd ‘beheerd’ door Eneco (ze deden eigenlijk niks anders dan back office zijn). Sinds begin dit jaar heb ik het laadpunt overgenomen.

Er lag wel een kabeltje, maar die was voor loadbalancing. Wat ik toen heb gedaan, is daarnaast een UTP kabel leggen en verbinden met m’n netwerk door het kabel op de printplaat van het laadpunt in te prikken (geen wifi nodig; je hoeft niet te migreren. SIM kaart zit er nog in). Gelukkig heb ik wel de inlogcode voor het laadpunt bij installatie gekregen en goed bewaard. Die voor de ACE software is voglens mij op internet te vinden.

Na 3 of 4 updates om tot een recente versie te komen (Eneco had nooit update gedaan…) heb ik het laadpunt aan kunnen passen dat ik het laadpunt met de Eneco-druppel nog wel vrij kan geven om te laden, zonder dat er een Eneco back-office nodig is. Alleen wat betreft loadbalancing weet ik niet zeker of het nog werkt).

Verder kan ik nu het laadpunt door de Eve Connect app de laadstroom zo laten regelen dat zonnestroom naar de auto gaat. Echt ideal.

Voor buitenshuis gebruik ik een Shell of ANWB kaart bizar hoe die tarieven verschillen, maar dat is een ander verhaal)

Belangrijkste is om de inlogcode voor je laadpunt te achterhalen.
Dank je voor de reactie. Alles valt en staat dus met eerst het ww te achterhalen. Ik hoop dat dit via Alfen kan. Zodra ik het heb neem ik ook eventueel graag met jou prive contact op voor verdere hulp.

• nihilissimis
MasterVisa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:32:
[...]

Ah, dus die zwarte is alleen voor de P1 load balance functie. Dan moet ik eens gaan kijken hoe ik een UTP kabel naar m'n meterkast kan krijgen (wat wel een uitdaging zijn worden).
Die zwarte is waarschijnlijk alleen (met 2 aders) aangesloten op de P1, maar de kabel heeft 8 aders, dus je kan hiervan 2 vrije aderparen gebruiken om ethernet over aan te sluiten. Je hoeft dus geen nieuwe kabel te trekken.

• nihilissimis
Zie net op de site van Alfen dat zij niet kunnen helpen met de inloggegevens, maar er schijnt wel een procedure te zijn voor Backoffice providers. Je zou het dus bij E-flux kunnen proberen. Het zou zelfs kunnen dat zij de wachtwoorden gewoon hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door nihilissimis op 07-05-2026 17:18 ]

Pagina: 1