Wanneer SFTP nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:55
Wij gaan in de tuin een Access Point (AP) installeren en willen hiervoor een 100% koperen UTP CAT6-grondkabel gebruiken. Deze komt in een mantelbuis van 75mm te liggen, samen met een YMvK-as voedingskabel.

Hoewel ik aanvankelijk een SFTP-kabel overwoog, zie ik op dit forum dat dit vaak wordt afgeraden, zelfs wanneer de kabel direct naast een stroomkabel ligt. Ik vraag me nu af: wat is precies het nut van een afgeschermde (SFTP) kabel en in welke situaties is het gebruik ervan wél zinvol?

[ Voor 46% gewijzigd door Aubergine op 01-05-2026 21:49 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
SFTP is vooral handig in omgeving waar veel kabels tegen elkaar aanliggen. Over het algemeen heb je in de tuin niet veel kabels tegen elkaar aan. Een grondkabel is WEL verstandig. Persoonlijk vind ik een buis erom ook handig, al is dat officieel niet verplicht.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
Als je een industriële installatie hebt waar diverse (soms wel tientallen) kabels strak langs elkaar liggen, liefst dicht in de buurt van spanningsvoerende kabels.

• Aubergine
99ruud99 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:48:
SFTP is vooral handig in omgeving waar veel kabels tegen elkaar aanliggen. Over het algemeen heb je in de tuin niet veel kabels tegen elkaar aan. Een grondkabel is WEL verstandig. Persoonlijk vind ik een buis erom ook handig, al is dat officieel niet verplicht.
Ah, een enkele YMVK-as kabel is niet problematisch? Dank!

We gaan hem overigens via een flexbus naar de AP leiden ipv los in de grond. Kunnen we altijd nog een nieuwe kabel trekken indien nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Aubergine op 01-05-2026 21:51 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
Aubergine schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Ah, een enkele YMVK-as kabel is niet problematisch? Dank!

We gaan hem overigens via een flexbus naar de AP leiden ipv los in de grond. Kunnen we altijd nog een nieuwe kabel trekken indien nodig.
Bedoel je mantelbuis of flexbuis?
Mantelbuis kun je vaak nog wel wat doorheen trekken, zeker als je in het begin al 1 of meerdere trekdraden voorziet. Flexbuis is geen garantie voor het naderhand succesvol kunnen trekken van kabels.

• Aubergine
Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:57:
[...]

Bedoel je mantelbuis of flexbuis?
Mantelbuis kun je vaak nog wel wat doorheen trekken, zeker als je in het begin al 1 of meerdere trekdraden voorziet. Flexbuis is geen garantie voor het naderhand succesvol kunnen trekken van kabels.
Terechte opmerking. Hij gaat de hele rit door een mantelbuis maar de laatste 2 a 3 meter door een flexbuis. Niet de meest nette oplossing inderdaad.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:01
2 a 3 meter zal vermoedelijk wel lukken, zeker indien je aan de flex kant begint met trekveer. Ik zou zelf overigens direct 2 kabels trekken. Mocht 1 problemen geven, dan heb je een backup.

Verder is het voordeel van SFTP naast al aangegeven er in hoge densiteit, maar eigenlijk alleen echt wanneer ook in combinatie met hoog bandbreedte gebruik. Ter voorkoming van crosstalk. Verder beperking elektromagnetische interferentie. Maar wezenlijk gezien is dit in thuis setting gewoon niet iets dat echt een impact heeft. Hooguit theoretisch.

Er is tegelijkertijd niet echt iets tegen shielded thuis. Je betaalt echter enkel meer en het is allemaal wat stugger. Dus enkele nadelen zonder echt praktisch voordeel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

psychodude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:

Er is tegelijkertijd niet echt iets tegen shielded thuis. Je betaalt echter enkel meer en het is allemaal wat stugger. Dus enkele nadelen zonder echt praktisch voordeel.
Je moet je aarding wel goed doen, anders heb je er nadeel van. Mn die stugheid kan wel irritant zijn.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:25
Thuis heb je SFTP nooit nodig.
Pagina: 1