-edit: knip-
[ Voor 142% gewijzigd door Aubergine op 04-05-2026 15:37 ]
[ Voor 142% gewijzigd door Aubergine op 04-05-2026 15:37 ]
Ah, een enkele YMVK-as kabel is niet problematisch? Dank!99ruud99 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:48:
SFTP is vooral handig in omgeving waar veel kabels tegen elkaar aanliggen. Over het algemeen heb je in de tuin niet veel kabels tegen elkaar aan. Een grondkabel is WEL verstandig. Persoonlijk vind ik een buis erom ook handig, al is dat officieel niet verplicht.
[ Voor 14% gewijzigd door Aubergine op 01-05-2026 21:51 ]
Bedoel je mantelbuis of flexbuis?Aubergine schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Ah, een enkele YMVK-as kabel is niet problematisch? Dank!
We gaan hem overigens via een flexbus naar de AP leiden ipv los in de grond. Kunnen we altijd nog een nieuwe kabel trekken indien nodig.
Terechte opmerking. Hij gaat de hele rit door een mantelbuis maar de laatste 2 a 3 meter door een flexbuis. Niet de meest nette oplossing inderdaad.Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:57:
[...]
Bedoel je mantelbuis of flexbuis?
Mantelbuis kun je vaak nog wel wat doorheen trekken, zeker als je in het begin al 1 of meerdere trekdraden voorziet. Flexbuis is geen garantie voor het naderhand succesvol kunnen trekken van kabels.
Je moet je aarding wel goed doen, anders heb je er nadeel van. Mn die stugheid kan wel irritant zijn.psychodude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:
Er is tegelijkertijd niet echt iets tegen shielded thuis. Je betaalt echter enkel meer en het is allemaal wat stugger. Dus enkele nadelen zonder echt praktisch voordeel.
Volgens mij was dat het dubbele.eheijnen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:51:
@Aubergine
Wat is het prijsverschil tussen SFTP en "gewone" kabel ?
Zelfs als er nul prijsverschil is, is SFTP niet een logische keuze voor consumenten.eheijnen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:51:
@Aubergine
Wat is het prijsverschil tussen SFTP en "gewone" kabel ?
Het is meer alsof je een snorkel op je nieuwe SUV monteert. Ja het kan, maar zolang je niet door een meter water gaat rijden ermee is het gewoon nutteloos.eheijnen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:43:
@Aubergine
Dat lijkt me duidelijk dan.
@Sissors
Nah ja, als je voor hetzelfde geld een Ferrari kunt krijgen....
Nooit? Ik heb hier 12 XVB kabels vanuit de zekeringen kast vertrekken door de zelfde kabelgeleiders waar 5 ethernet kabels bij liggen. Ik ben blij dat ik hier SFTP gekozen heb..Tillumen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:52:
Thuis heb je SFTP nooit nodig.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen te bedenken. Dat gezegd hebbende, ik vraag me erg af of jij daarbij hoort. Jouw gewone elektriciteitskabels doen weinig, ze geven een 50Hz storing natuurlijk, maar daar heeft ethernet weinig last van. Zitten er zware gebruikers op met een "vieze" stroom (veel hoge frequenties, zoals een schakelende LED, maar dan eentje van 5kW), dan zou het een ander verhaal kunnen zijn, maar die heb je dus juist niet snel in een thuissituatie.d5stick schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:48:
[...]
Nooit? Ik heb hier 12 XVB kabels vanuit de zekeringen kast vertrekken door de zelfde kabelgeleiders waar 5 ethernet kabels bij liggen. Ik ben blij dat ik hier SFTP gekozen heb..
De kans is nihiel voor de meeste thuis gebruikers, maar nooit is niet echt een valide opmerking.
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 02-05-2026 23:35 ]
Ook hier geeft SFTP geen toegevoegde waarde. SFTP is voor industriële toepassingen niet voor huishoudensd5stick schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:48:
[...]
Nooit? Ik heb hier 12 XVB kabels vanuit de zekeringen kast vertrekken door de zelfde kabelgeleiders waar 5 ethernet kabels bij liggen. Ik ben blij dat ik hier SFTP gekozen heb..
De kans is nihiel voor de meeste thuis gebruikers, maar nooit is niet echt een valide opmerking.
Idd. Nog een nadeel: de buigradius van S/FTP is dubbele van U/UTP, dus je moet ruimere bochten nemen wat meer ruimte in beslag neemt. Forceer je het toch strakker, dan riskeer je aderbreuken.psychodude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:
[...]
Er is tegelijkertijd niet echt iets tegen shielded thuis. Je betaalt echter enkel meer en het is allemaal wat stugger. Dus enkele nadelen zonder echt praktisch voordeel.
Oslik blyat! Oslik!