Wanneer SFTP nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:48
-edit: knip-

[ Voor 142% gewijzigd door Aubergine op 04-05-2026 15:37 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:30
SFTP is vooral handig in omgeving waar veel kabels tegen elkaar aanliggen. Over het algemeen heb je in de tuin niet veel kabels tegen elkaar aan. Een grondkabel is WEL verstandig. Persoonlijk vind ik een buis erom ook handig, al is dat officieel niet verplicht.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:17
Als je een industriële installatie hebt waar diverse (soms wel tientallen) kabels strak langs elkaar liggen, liefst dicht in de buurt van spanningsvoerende kabels.

• Aubergine
99ruud99 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:48:
SFTP is vooral handig in omgeving waar veel kabels tegen elkaar aanliggen. Over het algemeen heb je in de tuin niet veel kabels tegen elkaar aan. Een grondkabel is WEL verstandig. Persoonlijk vind ik een buis erom ook handig, al is dat officieel niet verplicht.
Ah, een enkele YMVK-as kabel is niet problematisch? Dank!

We gaan hem overigens via een flexbus naar de AP leiden ipv los in de grond. Kunnen we altijd nog een nieuwe kabel trekken indien nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Aubergine op 01-05-2026 21:51 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:17
Aubergine schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Ah, een enkele YMVK-as kabel is niet problematisch? Dank!

We gaan hem overigens via een flexbus naar de AP leiden ipv los in de grond. Kunnen we altijd nog een nieuwe kabel trekken indien nodig.
Bedoel je mantelbuis of flexbuis?
Mantelbuis kun je vaak nog wel wat doorheen trekken, zeker als je in het begin al 1 of meerdere trekdraden voorziet. Flexbuis is geen garantie voor het naderhand succesvol kunnen trekken van kabels.

• Aubergine
Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:57:
[...]

Bedoel je mantelbuis of flexbuis?
Mantelbuis kun je vaak nog wel wat doorheen trekken, zeker als je in het begin al 1 of meerdere trekdraden voorziet. Flexbuis is geen garantie voor het naderhand succesvol kunnen trekken van kabels.
Terechte opmerking. Hij gaat de hele rit door een mantelbuis maar de laatste 2 a 3 meter door een flexbuis. Niet de meest nette oplossing inderdaad.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:18
2 a 3 meter zal vermoedelijk wel lukken, zeker indien je aan de flex kant begint met trekveer. Ik zou zelf overigens direct 2 kabels trekken. Mocht 1 problemen geven, dan heb je een backup.

Verder is het voordeel van SFTP naast al aangegeven er in hoge densiteit, maar eigenlijk alleen echt wanneer ook in combinatie met hoog bandbreedte gebruik. Ter voorkoming van crosstalk. Verder beperking elektromagnetische interferentie. Maar wezenlijk gezien is dit in thuis setting gewoon niet iets dat echt een impact heeft. Hooguit theoretisch.

Er is tegelijkertijd niet echt iets tegen shielded thuis. Je betaalt echter enkel meer en het is allemaal wat stugger. Dus enkele nadelen zonder echt praktisch voordeel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

psychodude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:

Er is tegelijkertijd niet echt iets tegen shielded thuis. Je betaalt echter enkel meer en het is allemaal wat stugger. Dus enkele nadelen zonder echt praktisch voordeel.
Je moet je aarding wel goed doen, anders heb je er nadeel van. Mn die stugheid kan wel irritant zijn.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:38
Thuis heb je SFTP nooit nodig.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@Aubergine

Wat is het prijsverschil tussen SFTP en "gewone" kabel ?

Wie du mir, so ich dir.

• Aubergine
eheijnen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:51:
@Aubergine

Volgens mij was dat het dubbele.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
eheijnen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:51:
@Aubergine

Zelfs als er nul prijsverschil is, is SFTP niet een logische keuze voor consumenten.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@Aubergine
Dat lijkt me duidelijk dan.

@Sissors
Nah ja, als je voor hetzelfde geld een Ferrari kunt krijgen.... ;)

Wie du mir, so ich dir.

• Sissors
  • Niet online
eheijnen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:43:
@Aubergine
Dat lijkt me duidelijk dan.

@Sissors
Nah ja, als je voor hetzelfde geld een Ferrari kunt krijgen.... ;)
Het is meer alsof je een snorkel op je nieuwe SUV monteert. Ja het kan, maar zolang je niet door een meter water gaat rijden ermee is het gewoon nutteloos.

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Tillumen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:52:
Thuis heb je SFTP nooit nodig.
Nooit? Ik heb hier 12 XVB kabels vanuit de zekeringen kast vertrekken door de zelfde kabelgeleiders waar 5 ethernet kabels bij liggen. Ik ben blij dat ik hier SFTP gekozen heb..

De kans is nihiel voor de meeste thuis gebruikers, maar nooit is niet echt een valide opmerking.

• Sissors
  • Niet online
d5stick schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Nooit? Ik heb hier 12 XVB kabels vanuit de zekeringen kast vertrekken door de zelfde kabelgeleiders waar 5 ethernet kabels bij liggen. Ik ben blij dat ik hier SFTP gekozen heb..

De kans is nihiel voor de meeste thuis gebruikers, maar nooit is niet echt een valide opmerking.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen te bedenken. Dat gezegd hebbende, ik vraag me erg af of jij daarbij hoort. Jouw gewone elektriciteitskabels doen weinig, ze geven een 50Hz storing natuurlijk, maar daar heeft ethernet weinig last van. Zitten er zware gebruikers op met een "vieze" stroom (veel hoge frequenties, zoals een schakelende LED, maar dan eentje van 5kW), dan zou het een ander verhaal kunnen zijn, maar die heb je dus juist niet snel in een thuissituatie.

Wat je overhoudt zijn 5 ethernet kabels, wat ook niet heel bijzonder is natuurlijk. Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je de mantel aangesloten?

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05 22:19
Heb pas 1 keer meegemaakt dat SFTP nut had. Dat wat in een bedrijf waar de kabel langs een krachtstroom kabel liep voor een compressor. Op het moment dat deze aanging viel de verbinding weg kort weg. Maar dit was ook een compressor in het formaat van een zeecontainer. En dan alleen nog tijdens het opstarten, als deze eenmaal liep dan werkte alles perfect.

Heb vaker problemen gehad met SFTP omdat de aarde niet goed was. Cisco switches gaan daar van rebooten (gewone UTP loste het op, oorzaak bleek een bouwhaspel te zijn die niet heel goed was) en stekkers die een beetje prikken als je de connector vast hebt en een patchkast aanraakt.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:23
@Sissors vrijwel elk huis heeft dat tegenwoordig. Een pv omvormer.

Als je kabels langs elkaar legt koppelen ze op elkaar in. Power kabels hebben meestal geen schild, dus die kunnen dan letterlijk spanning op de mantel of paren van je ethernet zetten. Dit is met name een probleem als je lange afstanden straks langs elkaar bundelt in kabelgoten bijvoorbeeld. Dus dat is dan een veiligheids dingetje. (Daarom mag je o.a. industrieel geen data en power in dezelfde goot doen zonder metalen scheidingswand, naast dat power kabels ook bewegen bij kortsluiting en mogelijk je data kabel verdrukken)

Doe dit dit met datakabels, dan koppelt de data over. Resulterend in storing. En uiteindelijk een kortere maximum lengte of snelheid. Schild beperkt dit effect, waardoor je wel je lengte en snelheid gaat halen.

Jij hebt 1 data kabel, en 1 power kabel, losjes in een ruim buis. Niet spannend.
sftp maakt het afmonteren alleen lastiger voor jou

• Sissors
  • Niet online
PV omvormer is grote stroom die inderdaad vast wel redelijk wat harmonischen heeft. Maar zelfs daarmee heb ik nog nooit gehoord van mensen waarbij ethernet een SFTP kabel nodig had.

Spanning zetten op een nabijgelegen kabel moet met een elektrisch veld gaan. Met een 50Hz signaal valt dat allemaal reuze mee hoeveel spanning er kan komen op een nabijgelegen kabel. Daarnaast is natuurlijk elke ethernet kabel een twisted pair, waardoor de verstoring een common mode signaal wordt, wat weggefilterd wordt bij de ontvanger. En nee die filtering is niet perfect, en daarom als het echt nodig is, kan je als stap erboven shielding hebben. Maar die filtering is wel behoorlijk goed, en daarom heb je eigenlijk zo goed als nooit in een normaal woonhuis SFTP nodig. Veiligheid lijkt me helemaal vergezocht. Een stroom kabel door een kabelgooit oid zal altijd dubbel geisoleerd zijn. Dan heb je je ethernet kabel erbij liggen die ook dubbel geisoleerd is. Als je door 4 lagen isolatie bent gekomen, ja dan zou het kunnen dat als het eerst op de mantel komt van de SFTP en als die goed is aangesloten dat je aardlek eruit slaat. Maar nogmaals, dan moeten er dus 4 lagen isolatie gefaald hebben.

Als we het immers niet hebben over kortsluiting dan krijg je volgens mij nooit genoeg stroom door het elektrische veld van twee kabels naast elkaar dat het een veiligheidsrisico is.

Instaedit: Als je 100m kabel naast elkaar hebt liggen, en voor het gemak ga ik even uit dat het een plaatcondensator is die 1cm breed is, de afstand is 0.5cm tussen de twee kabels, dan kan je met 230V een 0.13mA stroom krijgen door het elektrische veld. Dat is compleet ongevaarlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 02-05-2026 23:35 ]

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:38
d5stick schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Ook hier geeft SFTP geen toegevoegde waarde. SFTP is voor industriële toepassingen niet voor huishoudens

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

psychodude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:
[...]

Idd. Nog een nadeel: de buigradius van S/FTP is dubbele van U/UTP, dus je moet ruimere bochten nemen wat meer ruimte in beslag neemt. Forceer je het toch strakker, dan riskeer je aderbreuken.

Buigradius van solid core UTP is voglens TIA/EIA-568 vier keer de diameter van de kabel. Bij shielded kabel moet je acht keer de diameter pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1