Mediaspeler gezocht ter vervanging tv-apps

Pagina: 1
Acties:

• beach_a
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:08
Beste Tweakers.
Ik heb geen ervaring in de wereld van media-spelers. Tot een tijdje geleden kon ik nog uitzending gemist kijken via de tv en had ik ook Pluto TV via een raspberry en een aantal legale vrije streamers met leuke animaties uit vroegere tijden, Tom&Jerry, Bugs Bunny. Het aanbod is echter steeds minder geworden (lees: verdwenen :'( )
Nu zijn mijn beide TV's nog in prima staat, helder beeld. Echter de 'smart' is niet zo smart meer, de diverse diensten zijn uitgefaseerd voor mijn model TV.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Xiaomi TV box S (3rd gen).

Maar ik wil weten of deze box nog even 'mee kan'. In de tijd vd raspberry pi's liep ik tegen een heel goed aanbod aan (dacht ik) van een 2e generatie om (na koop) er achter te komen dat nr3 er een maand later zou komen. De 2e gen was eigenlijk meteen outdated. Ok ik had geen onderzoek gedaan maar ik voelde me toch enigszins belazerd.

Wat ik zoek:

- Iets waarmee ik kan Youtuben.
- Uitzending gemist
- Internet browsing
- Andere legale vrije streaming diensten
- vrije Sideloading mogelijkheden.

Netflix, Disney en al dat soort aanbieders hebben miet mijn interesse.

De vraag is dus of de Xiaomi voldoet en niet op korte termijn ineens outdated is zoals mijn TV's.

Dank.

[ Voor 78% gewijzigd door beach_a op 01-05-2026 19:02 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@beach_a Voor aankoopadvies hebben we Beeld en geluid koopadvies waar dit soort vragen beter tot hun recht komen. Ik heb je bericht derhalve verplaatst.

Dit topic op het Kodi forum richt zich weliswaar op Kodi én streaming apps, maar geeft ook een heel aardig beeld van de mogelijkheden van verschillende mediaspelers https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=385600 In de spreadsheet die ze daar bijhouden kan je nog veel meer vergelijken: https://docs.google.com/s...HX7L6M3I/edit?gid=0#gid=0

Je zou je bijvoorbeeld eens kunnen verdiepen in de Ugoos AM6B+ of de Homatics Box R 4k Plus. Wellicht zijn andere veel genoemde apparaten zoals zoals de Nvidia Shield, AppleTV of bijv streamers van Amazon en Google ook geschikt voor jouw gebruik en wensen.

Youtube streamen zonder advertenties kan door middel van een abonnement op YouTube Premium. Natuurlijk zijn er ook andere technische opties, zoals een Pi-Hole en addblockers, maar hoewel die technieken (net zoals bijv IPTV en Kodi) an sich niet illegaal zijn en zeer goed voor legitieme doeleinden gebruikt kunnen worden, gaan we je hier op Tweakers niet helpen bij het omzeilen van de gebruiksvoorwaarden van contentaanbieders. Hetzelfde geldt voor 'vrije streamingdiensten'. Sommige content wordt gratis aangeboden voor iedereen, bijv. op YouTube of bij de NPO. Andere diensten kan je alleen afnemen als je ervoor betaalt en/of wanneer je in het juiste land woont. Het omzeilen hiervan schendt meestal de voorwaarden en ook daarvoor kunnen én willen we je geen hulp aanbieden.

Ik verzoek je om je startpost te verduidelijken zodat helder is wat je precies beoogt. Mocht je bij advertentievrije YouTube of gratis streaming legale voorbeelden hebben, voeg deze dan toe aan je bericht.

Hoelang een mediaspeler meegaat, ligt overigens vooral aan hoe vaak contentaanbieders zoals streamingdiensten hun apps vernieuwen en welke eisen ze dan stellen qua processor of DRM aan de afspeeldevices. Hoelang iets meegaat is daarom ook lastig te voorspellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Jorgen op 01-05-2026 18:09 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

YT adfree zonder abo is een utopie.

Verder weet ik niet hoe groot je TV is, maar de meeste nieuwe TV's hebben alles ingebouwd. En zijn ook echt niet zo duur meer.
Xiaomi kastje kost iets van 70 euro zag ik, Ali 50. Leg er wat bij en je hebt een mooie nieuwe grote TV. Al het andere blijft gekunsteld.
Gezien je beperkte eisen zou je ook met een chromecast kunnen volstaan lijkt me. Maar ook dan knal je er ,50 euro tegenaan als lapmiddel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:43

daffie82

Minisforum UM773 Lite

The Eagle schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:09:
YT adfree zonder abo is een utopie.
>:)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with p3i Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.13.0 (UMOEUXM)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44
Zoals gezegd, sommige dingen zijn lastig te voorspellen, maar die box van Xiaomi heeft blijkbaar maar 2GB RAM en dat begint nu al een beetje krap te worden. Dit is ook mijn ervaring met mijn TV met Android uit 2021. Iets met minimaal 4GB is wat toekomstbestendiger.
Naar mijn weten is DRM of codecs of CPU op mijn TV nog geen issue geweest, maar ik gebruik weinig mainstream streamingdiensten. NPO en YT doen het en zullen het ook nog wel even blijven doen.
Browsen is voor mij op TV altijd een desillusie gebleken, daar kan ik verder niet zoveel over zeggen.
Over de afweging "lapmiddel", deze TV kostte destijds 1400 euro, als de ingebouwde Android niet meer zou voldoen gooi ik er zonder twijfel 50, 100 of wellicht 200 euro tegenaan, want een nieuwe vergelijkbare TV krijg ik niet voor onder de 1000 euro, en de ingebouwde Google TV heeft dan waarschijnlijk mindere specs dan een losse streamer.
Jouw afweging kan anders zijn, afhankelijk van wat voor TV je nu hebt.