Eigen ONT kpn netwerk doet het niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:17
Ik omschrijf even de situatie bij gebek aan beelden (het gaan niet om mijn aansluiting)

Deze beste meneer heeft de volgende aansluiting
  • FTU -is een GMC-TK01
  • FTU aangesloten met een groen koppelblokje en een SC-APC/SC-UPC kabel (groen naar blauw)
  • de blauwe kant is aangesloten op een xgs-pon ONT (van Fritz)
  • de ONT is aangesloten op een fritzbox 5590.
Nu krijgen we dit op geen enkele manier werkend met de eigen ONT.
Iemand hier ervaring met eenzelfde/vergelijkbare oplossing die nog tips heeft?

Vragen die bij mij opkomen:
  1. betekend het hebben van een TK01 FTU dat er XGS-PON aanwezig is?
    KPN is hier niet duidelijk over en noemt de aansluiting "GOF (gigabit over Fiber)"
  2. Er is een blauw en groep koppelblokje aanwezig voor testen, maakt het nog uit welke gebruikt wordt hiervoor? Staat de fiber in het groene blokje ook onder een hoek?
  3. Is het uberhaupt wel XGS-PON? er is ook al wel getest met een G-PON ONT, maar daar heb ik niet alle details van.
  4. Moeten ONTs gewhitelist worden door KPN? is de FRITZ!SFP XGS-PON dan al ondersteund door KPN?

[ Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 01-05-2026 11:25 ]

tijd voor wat klusjes!

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹

Eerste vraag die in mij opkomt is of het belicht is.

GoF is blijkbaar AON in KPN terminologie. KPN document: "EOF / GOF (AON techniek)".

Blauw/groen:
https://fritzshop.nl/glas...sc-lc-blauw-en-groen.html
KPN schrijft:
Met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen).
De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!
De eigen ONT kan geregistreerd worden via de KPN service tool. Of contacteer de eigen provider.

• s0ulmaster
mrmrmr schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:11:
Eerste vraag die in mij opkomt is of het belicht is.

GoF is blijkbaar AON in KPN terminologie. KPN document: "EOF / GOF (AON techniek)".

Blauw/groen:
https://fritzshop.nl/glas...sc-lc-blauw-en-groen.html
KPN schrijft:
[...]

De eigen ONT kan geregistreerd worden via de KPN service tool. Of contacteer de eigen provider.
Op je eerste opmerking... Ja,nee,misschien. Ik Heb thuis zelf inderdaad AON via kpn, maar met een andere FTU. Daarnaast kom ik van AON bij odido en heb ik nu ook nog AON van KPN. Ik heb ook documenten gezien dat GOF aan niet activeve ON koppelen...iets met bomen en bos hier denk ik.

Mijn college komt van odido PON (mijn niet helemaal duidelijk of dit G-PON of XGS-PON) en ik kan me moeilijk voorstellen dat (zonder monteur) ze dat terug zetten naar AON.

Een snelle google doet mijn ook vermoeden dat er een koppeling zit tussen FTU en connectie type, maar dat weet ik dus niet zeker.

De service tool lijkt hier ook niet verder in te ondersteunen...
We hebben al een aantal combinaties met verschillende ONTs geprobeerd (dus ook AON en GPON)

tijd voor wat klusjes!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder de eigen ONT te registreren (of serienummer kloon op GPON) komt hij niet zomaar online. Een Fritzbox werkt ook prima met een UTP kabel vanaf de ONT van de provider die ze altijd meesturen. Je kunt je techniek herleiden aan de geleverde ONT.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• s0ulmaster
nelizmastr schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:59:
Zonder de eigen ONT te registreren (of serienummer kloon op GPON) komt hij niet zomaar online. Een Fritzbox werkt ook prima met een UTP kabel vanaf de ONT van de provider die ze altijd meesturen. Je kunt je techniek herleiden aan de geleverde ONT.
Met de ONT van kpn werkt het zoals te verwachten wel, maar wil het graag met eigen ONT aan de praat krijgen.

Ik was me er een soort van bewust dat er een serienummer geregistreerd dient te worden, maar dat wordt in het proces nergens aangeboden.

tijd voor wat klusjes!