Ideeën gevraagd: akupanels als knieschotdeurtjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Topicstarter
Hi all,

Graag wil ik jullie brein eens pikken, en heeft iemand een goed idee/mooie oplossing.

TL;DR: Weet iemand een goede, praktische oplossing/methode om akoestische panelen als verwijderbare deurtjes (80cm hoog, 60cm breed per deur) te gebruiken voor het knieschot?

Het langere verhaal met context:
Binnenkort wordt bij ons de zolder gerenoveerd, en wordt het karkas voor mijn thuiskantoor gerealiseerd. Hiervoor ben ik de afwerking aan het uitdenken. Eén punt waar ik nog geen handige oplossing voor heb bedacht is één van de knieschotten.

Mijn kantoor wordt circa 3,3m diep en circa 5m breed. In de breedte heb ik aan beide zijden schuine wanden. Aan de west-zijde van de ruimte ga ik een Besta-kastenwand plaatsen van 3m breed. De overige 30cm houd ik vrij, zodat de robotstofzuiger ook nog achter de kastenwand kan stofzuigen (waar ik spullen leg die ik niet meer zal gebruiken, maar waar ik emotioneel nog geen afscheid van heb kunnen nemen (sportmateriaal uit mijn jeugd bijvoorbeeld).

De oost-zijde is waar ik wat inspiratie bij kan gebruiken. Ik heb heel mooie akoestische panelen gezien (ivm lengte titel heb ik ze even 'akupanels' genoemd, omdat dat ook een term is die online regelmatig voorbij komt). Deze zou ik graag gebruiken om deurtjes van te maken, zodat ik desgewenst bij het knieschot kan komen. Hier komen dozen met spullen te staan die ik niet veel gebruik, maar zo af en toe wel nodig heb. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kerstboom.

De panelen die ik plan te gebruiken zijn 240cm hoog bij 60cm breed, en plan ik in drie gelijke delen van 80x60cm af te zagen (minus een millimeter of wat ivm zaagsnede).

Het probleem waar ik tegenaan zit te denken, hoe ga ik de bevestiging doen? De panelen die ik wil gebruiken zijn voorzien van witte latten en wit-met-zwarte-fliebertjes vilt. Aan de zichtbare zijde schroeven geniet hierbij verre van mijn voorkeur. Dus zit ik te denken dat het misschien beter is van MDF of multiplex deurtjes in het juiste formaat te maken (maar in de hoogte net iets kleiner) en dan met hi-tack de akoestische panelen hierop te plakken. Qua montage dan wellicht met een haaksysteem of French cleat.

Alternatief zat ik te denken aan een oplossing met neodymium-magneten, zodat het extra hout wellicht niet nodig is. Al vraag ik me af hoe goed die magneten op de panelen blijven zitten als ik de deurtjes los haal.

Dus mijn vraag concreet: heeft iemand een goed idee om akoestische panelen als verwijderbare deurtjes te gebruiken voor het knieschot?

Mijn reviews al gezien?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het op mdf monteren en kast scharnieren gebruiken, je moet door de dikte van het deurtje dan wel even bekijken welke scharnieren. maar dit is al honderden keren gedaan voor "verborgen" deuren in akupaneel wanden. Dus elke schanieren winkel heeft die vraag al eerder gehad en een antwoord op. als het gewoon een paneel mag zijn (en geen deur) zou ik onder een soort haaklat gebruiken en bovenin een magneet.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 01-05-2026 10:54 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:01
Magneten gaat prima. Zou niet te sterke magneten toepassen dan krijg je de panelen tenminste nog los. Dat brengt wel 1 uitdaging met zich mee: heb je ergens grip/een handvat op je panelen om eraan te trekken om ze los te maken?

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:53:
Magneten gaat prima. Zou niet te sterke magneten toepassen dan krijg je de panelen tenminste nog los. Dat brengt wel 1 uitdaging met zich mee: heb je ergens grip/een handvat op je panelen om eraan te trekken om ze los te maken?
Evt met zo’n ding (zuignap met accu; paar tientjes bij ome Ali):
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/O9AXV8BGNQxE/Bnj4jn/1181x1200.jpg

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:01
Heb zelf ‘gewoon’ zo’n handvat van een ikea kledingkast op de knieschotten gemonteerd. Optisch prima wat mij betreft voor mijn kantoor. Zie mezelf nog niet met zo’n zuignap unit aan de slag gaan als ik even snel wat wil pakken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:53:
gewoon een rond gat erin waar je vinger in past?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1