Vraag

• ImreH
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-05 12:47
Mijn vraag
Mijn Nibe F1255PC boiler lijkt de temperatuur niet goed vast te houden (hoge stilstandsverliezen).
Gegevens Nibe uplink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVYeicQwCCLK38ZJOH1qLrm9V6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJ34HUiiYPazR601E9zo8tzT.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur daalt ca. 6 graden in 8:33 uur
Dat komt neer op (180liter*6graden*4183 (J/(liter.°C))/(8*3600s +33*60s)=146W stilstandsverlies
Over een heel jaar is dat 1279 kWh!

Als ik op de EU website kijk https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32013R0812
heeft een A+ label tank een verlies van 31W
een tank met 146W verlies heeft een klasse F!!
Dat kan toch niet waar zijn voor zo een dure warmtepomp?

Graag zou ik horen of andere Nibe F1255 bezitters vergelijkbare temperatuurdalingen zien.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit normaal is.

Wat heb ik tot op heden gedaan
-Alle leidingen extra goed geisoleerd (gecheckt met een IR camera)
-De Nibe extra geisoleerd met Tonzon folie
-Gecontroleerd of ik geen warm water lekkages heb
-Zeker gesteld dat er geen verticale leidingen met verliezen door inwendige stromingen zijn
-Zeker gesteld dat mijn overdruk klep niet lekt

Mogelijk lekt de klep die schakelt tussen huis verwarmen en warm water verwarmen, maar dat kan ik lastig controleren.

Alle tips zijn welkom!

Beste antwoord (via ImreH op 02-05-2026 20:18)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
Stilstandsverlies is afhankelijk van boilervat en leidingen (als pomp aan staat), (bijna) niet van je warmtepomp.

Zet je pomp eens uit, en meet dan het temperatuurverloop, loopt hij net zo snel omlaag?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
Stilstandsverlies is afhankelijk van boilervat en leidingen (als pomp aan staat), (bijna) niet van je warmtepomp.

Zet je pomp eens uit, en meet dan het temperatuurverloop, loopt hij net zo snel omlaag?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

Je meet geen stilstand verlies denk ik.
jouw temperatuurmeting is lokaal. In het midden of bovenin de tank.
de 'daling' die jij ziet is in werkelijkheid menging van warm en lauw water. Dat is dus geen verlies. Jouw aanname dat de hele tank 1 temperatuur heeft klopt niet.

Je draait ook wel op hoge temperaturen trouwens. Mijn nibe houd ik altijd rond de 40 graden Max. Met uitzondering van de legionellarun, maar dan is net boven de 60 graden genoeg

• ImreH
Dank voor de reacties.

@99ruud99 Je voorstel is inderdaad een goede test, om te zien of er dan een ander gedrag zichtbaar is.

@de Peer
Inderdaad zullen in de boiler bovenin hogere temperaturen zijn. Dit is echter de enige temperatuur die ik uit de Nibe Uplink kan halen.
Ik heb echter wel meetspoelen op de Nibe aangesloten, en kan precies zien wat de nibe verbruikt.
Na het douchen in de avond warmt hij de boiler op tot 55°C. Een halve dag later is er een verbruik van ruim 0.5 kWh nodig om weer op temperatuur te komen. Met een COP van 2 is dat 1kWh energie die toegevoegd is aan het water.

Ik had een stilstandsverlies van 146W berekend over een halve dag is dat ongeveer 0.6 kWh
Ergens raak ik dus veel energie kwijt.

Ik heb een dynamisch energiecontract, en wil dus mijn water opwarmen als de energieprijzen laag zijn. Ik doe dat nu via mijn domotica systeem, aangezien de smart price adaption van Nibe er een potje van maakte (continue de warmtepomp aan en uit en de temperatuur tegen de maximale waarde aanhouden).
Als ik veel stilstandverliezen heb wordt dat natuurlijk minder aantrekkenlijk.

Mijn normale watertemperatuur settings staan een stuk lager. Ik heb heel wat zitten zoeken op Legionella preventie, en durf toch niet onder de 50°C te gaan. Volgens de normen moet het water bij het tappunt minimaal 55°C zijn...
We vreemd dat de standaard instellingen bij Nibe een stuk lager staan.

Ik zou graag willen weten of mijn temperatuurdalingen in de boiler normaal zijn.
ZIen julllie vergelijkbare dalingen?

• de Peer

de Peer

under peer review

ImreH schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:48:

Mijn normale watertemperatuur settings staan een stuk lager. Ik heb heel wat zitten zoeken op Legionella preventie, en durf toch niet onder de 50°C te gaan. Volgens de normen moet het water bij het tappunt minimaal 55°C zijn...
1x per week boven 60 graden is het advies voor boilers. Wat jij gevonden hebt is voor cv ketels.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-05-2026 20:55 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Dank voor de reacties.

@99ruud99 Je voorstel is inderdaad een goede test, om te zien of er dan een ander gedrag zichtbaar is.

@de Peer
Inderdaad zullen in de boiler bovenin hogere temperaturen zijn. Dit is echter de enige temperatuur die ik uit de Nibe Uplink kan halen.
Ik heb echter wel meetspoelen op de Nibe aangesloten, en kan precies zien wat de nibe verbruikt.
Na het douchen in de avond warmt hij de boiler op tot 55°C. Een halve dag later is er een verbruik van ruim 0.5 kWh nodig om weer op temperatuur te komen. Met een COP van 2 is dat 1kWh energie die toegevoegd is aan het water.

Ik had een stilstandsverlies van 146W berekend over een halve dag is dat ongeveer 0.6 kWh
Ergens raak ik dus veel energie kwijt.

Ik heb een dynamisch energiecontract, en wil dus mijn water opwarmen als de energieprijzen laag zijn. Ik doe dat nu via mijn domotica systeem, aangezien de smart price adaption van Nibe er een potje van maakte (continue de warmtepomp aan en uit en de temperatuur tegen de maximale waarde aanhouden).
Als ik veel stilstandverliezen heb wordt dat natuurlijk minder aantrekkenlijk.

We vreemd dat de standaard instellingen bij Nibe een stuk lager staan.

Ik zou graag willen weten of mijn temperatuurdalingen in de boiler normaal zijn.
ZIen julllie vergelijkbare dalingen?
Ja dit zijn normale dalingen. Zie ik ook als ik tot zulke hoge temperaturen stook (doe ik alleen nooit, zonde van de energie). Maar zoals gezegd betreft dit geen stilstandsverlies, maar ook grotendeels menging van de waterlagen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Na het douchen in de avond warmt hij de boiler op tot 55°C.
Waarom doe je dat? Voor als je in de nacht onverwacht zou willen douchen?
Ik verwarm juist vlak voordat ik ga douchen. Dus elke dag om 6u bijvoorbeeld.

Ik heb het idee dat je je warmtepomp behandelt als een cv ketel.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-05-2026 21:30 ]

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:11
Ook horizontale leidingen kunnen stromingen hebben. Zoek op Einrohrzirkulation. Zitten er syphons in de toe en afvoerleidingen van de boilers? Die voorkomen deze stroming.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• ImreH
@cgms ik heb geen sifon in de warm water leiding, en denk inderdaad dat dit een goede verklaring zou kunnen zijn. Aan de koud water kant zit een terugslagklep, dus daar hoeft geen sifon.
Ik ga de sifon monteren, en zal de resultaten posten.!
Dank voor de tip.

• ImreH
Ik heb de installatie handleiding van Nibe nog eens nagelezen, en daar wordt niet geadviseerd om een sifon te plaatsen! Gemiste kans. OP internet lees ik inderdaad veel verhalen van mensen die veel warmteverlies hebben door Einrohnzirkulation.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:11
ImreH schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:20:
@cgms ik heb geen sifon in de warm water leiding, en denk inderdaad dat dit een goede verklaring zou kunnen zijn. Aan de koud water kant zit een terugslagklep, dus daar hoeft geen sifon.
Ik ga de sifon monteren, en zal de resultaten posten.!
Dank voor de tip.
Een terugslagklep heeft een drukverschil nodig om goed af te sluiten, en drukverschil is er alleen als er water circuleert. Het hangt van het type terugslagklep af, hoe goed deze nog afsluit als er geen drukverschil is. Ben benieuwd naar je resultaten. Bij mij zitten er ook geen sifons in, en heb ook twijfels over het energieverlies. Maar ik ga ze zelf niet inbouwen, en het uitbesteden kost al gauw een paar honderd euro.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• ImreH
Ik heb inmiddels een thermosifon aangebracht. Vervolgens heb ik deze sifon goed geisoleerd (met een dikke buisisolatie en tonzon folie eromheen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Guv854fkApoR-7TyGNknxeikNbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sIGrP8xRuHr2OkXm9pfvXrn.jpg?f=fotoalbum_large

In eerste instantie leek het effect niet erg groot, maar de stilstandsverliezen zijn toch flink afgenomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O523bBQ4DERUV_XMt5J1Nq4POrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cv2fmmatqDXHOC61dvekcBb4.png?f=fotoalbum_large

6° temperatuurdaling in 12 uur en 18 minuten. Dat komt overeen met een warmteverlies van 102W.

Dat klopt niet helemaal met het gemeten vermogen om het water weer op dezelfde temperatuur te brengen als de uitgangssituatie: 1.2 kWh. Met een COP van 2 zou ik dan op het dubbele verlies uitkomen.

Kortom: met de sifon zijn mijn stilstandsverliezen toch flink gedaald (van ca.146W tot ca.102W)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQql6MioX52uEMw1QxpcgXqPuA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wXbui77W3j2AuncimxgeTRGv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ImreH op 12-05-2026 20:58 ]

• ImreH
Met de thermische camera is nu te zien dat de meeste stilstandsverliezen aan het oppervlak van de Nibe zitten. Jammer dat Nibe de boiler niet beter geisoleerd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_6-FLj-MMyE19KfQObOgblYbjc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sOfT7lKD5npzENb6WGqK5Wq5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKkmTYR8y6KXi6P8DWPbiYTLKjg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w9LTKqIYdKT1z9N7YmVweqZS.jpg?f=user_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
Misschien kun je de zijkant en de bovenkant een dekentje geven. Of iets van PIR.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ImreH
@Jim423 Goed idee. Was ik al mee begonnen!
Pagina: 1