Vraag

• ImreH
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:11
Mijn vraag
Mijn Nibe F1255PC boiler lijkt de temperatuur niet goed vast te houden (hoge stilstandsverliezen).
Gegevens Nibe uplink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVYeicQwCCLK38ZJOH1qLrm9V6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJ34HUiiYPazR601E9zo8tzT.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur daalt ca. 6 graden in 8:33 uur
Dat komt neer op (180liter*6graden*4183 (J/(liter.°C))/(8*3600s +33*60s)=146W stilstandsverlies
Over een heel jaar is dat 1279 kWh!

Als ik op de EU website kijk https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32013R0812
heeft een A+ label tank een verlies van 31W
een tank met 146W verlies heeft een klasse F!!
Dat kan toch niet waar zijn voor zo een dure warmtepomp?

Graag zou ik horen of andere Nibe F1255 bezitters vergelijkbare temperatuurdalingen zien.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit normaal is.

Wat heb ik tot op heden gedaan
-Alle leidingen extra goed geisoleerd (gecheckt met een IR camera)
-De Nibe extra geisoleerd met Tonzon folie
-Gecontroleerd of ik geen warm water lekkages heb
-Zeker gesteld dat er geen verticale leidingen met verliezen door inwendige stromingen zijn
-Zeker gesteld dat mijn overdruk klep niet lekt

Mogelijk lekt de klep die schakelt tussen huis verwarmen en warm water verwarmen, maar dat kan ik lastig controleren.

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Stilstandsverlies is afhankelijk van boilervat en leidingen (als pomp aan staat), (bijna) niet van je warmtepomp.

Zet je pomp eens uit, en meet dan het temperatuurverloop, loopt hij net zo snel omlaag?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Je meet geen stilstand verlies denk ik.
jouw temperatuurmeting is lokaal. In het midden of bovenin de tank.
de 'daling' die jij ziet is in werkelijkheid menging van warm en lauw water. Dat is dus geen verlies. Jouw aanname dat de hele tank 1 temperatuur heeft klopt niet.

Je draait ook wel op hoge temperaturen trouwens. Mijn nibe houd ik altijd rond de 40 graden Max. Met uitzondering van de legionellarun, maar dan is net boven de 60 graden genoeg