• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:05
Mijn Lenovo Yoga Slim 7 laptop viel plotseling uit na een klein klikgeluid tijdens gebruik. Daarna startte hij opnieuw op, waarbij ik eerst heel vaag het Lenovo-logo en Windows ‘Preparing Automatic Repair’ en ‘Diagnosing your problem’ zag. Vervolgens kreeg ik een foutmelding dat het apparaat niet gerepareerd kon worden, waarna het scherm zwart werd (nogmaals, dit werd zeer vaag weergegeven op het beeldscherm, alsof mijn beeldscherm nog verder gedimd was dan dat ie maximaal gedimt kan worden) Nu heb ik geen beeld meer, ook niet in BIOS (F2), maar de laptop blijft wel aan (fans draaien, toetsenbord reageert). Wat zou hier technisch de meest waarschijnlijke oorzaak van kunnen zijn: een scherm/backlight probleem, een losgekoppelde kabel, of een moederbord/GPU defect?

Graag hoor ik jullie mening.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik zoal van Dell repair video's op YT heb geleerd is dat de voeding voor de backlight van je scherm stuk is en mogelijk nog iets anders vanwege de spontane crash van het OS. Het geluid dat je hoorde is dan waarschijnlijk de chip die de voeding regelt voor je scherm die plofte.

Dat je een Lenovo hebt en geen Dell maakt in de werking van de componenten niets uit.

Commandline FTW

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Krijg je nog wel beeld als je een extern scherm koppelt? Als je de laptop uitschakelt en vervolgens hem probeert te starten met de 'novo-button'? Dit is een speciale knop op Lenovo-laptops die je meteen naar een scherm brengt waar je kan kiezen uit bios, booten vanaf USB etc. Dit knopje zit meestal op de zijkant van de laptop en is alleen in te drukken met gebruik van een speld oid.

• elpee
Hero of Time schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:49:
Wat ik zoal van Dell repair video's op YT heb geleerd is dat de voeding voor de backlight van je scherm stuk is en mogelijk nog iets anders vanwege de spontane crash van het OS. Het geluid dat je hoorde is dan waarschijnlijk de chip die de voeding regelt voor je scherm die plofte.

Dat je een Lenovo hebt en geen Dell maakt in de werking van de componenten niets uit.
Als dit het zou zijn dan zou ik met een zaklamp op mijn beeldscherm gericht toch nog wat moeten kunnen waarnemen? Dit is niet het geval.

• elpee
jazzozo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:16:
Krijg je nog wel beeld als je een extern scherm koppelt? Als je de laptop uitschakelt en vervolgens hem probeert te starten met de 'novo-button'? Dit is een speciale knop op Lenovo-laptops die je meteen naar een scherm brengt waar je kan kiezen uit bios, booten vanaf USB etc. Dit knopje zit meestal op de zijkant van de laptop en is alleen in te drukken met gebruik van een speld oid.
Ik heb geen USB-C naar HDMI om te te controleren. Als ik de novo-button ingedrukt houd dan blijf ik een zwart scherm zien. Wat ik wel opvallend vind, is dat ik bij het opstarten heel vaag het Lenovo-logo zie, met daaronder een laadbalk. Daarna wordt het scherm volledig zwart. Ook als ik er met een zaklamp op schijn zie ik niks.

Het lijkt er bovendien op dat Windows wel opstart, omdat ik het bekende welkomstgeluid hoor. Toch blijft het scherm daarna opnieuw zwart.

Ik heb ter illustratie een foto toegevoegd. Excuses voor de staat van mijn beeldscherm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq05YVlt-nm1-PrA1PKwBq5FtqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp64doEKbgHCD8dLB3omj0ah.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYE8FbSEozpWNed4yE7fokD96Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMViDSQFy8XZ2qOIheifU2dZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door elpee op 01-05-2026 00:04 ]

• elpee
Ik heb ChatGPT en Grok met elkaar laten sparren over een conclusie en zij kwamen gezamelijk tot deze conclusie. Moederbord deffect?

''Op basis van de symptomen (klikgeluid, plotselinge uitval, daarna nog kort vaag beeld tijdens boot en vervolgens volledig zwart scherm, geen beeld in BIOS en geen resultaat bij zaklamp-test terwijl de laptop wel verder draait) lijkt dit geen puur scherm- of backlightprobleem te zijn.

Het feit dat er aanvankelijk nog zwak beeld zichtbaar was, maar daarna helemaal niets meer, wijst erop dat de beeldketen eerst nog gedeeltelijk functioneerde en vervolgens volledig is uitgevallen. In combinatie met het klikgeluid en de crash duidt dit sterk op een hardwaredefect op het moederbord.

De meest waarschijnlijke oorzaak is een defect in de display-output keten op het moederbord, zoals de geïntegreerde GPU, eDP-controller of een bijbehorende voedingsrail (VRM/component). Een losgeraakte of defecte schermkabel is nog een kleine mogelijkheid, maar minder waarschijnlijk gezien het plotselinge karakter en het ontbreken van enig beeldsignaal.

Een puur backlight- of paneelprobleem is het minst waarschijnlijk, omdat er geen beeld zichtbaar is met een zaklamp en er ook geen stabiel BIOS-beeld is.

Mijn conclusie: de kans is het grootst dat het moederbord (specifiek de grafische/output sectie) defect is geraakt en vervangen moet worden.''
Pagina: 1