Sifon wastafel lekt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 19:56
De sifon van de wastafel lekt op meerdere punten. Bij de wastafelplug naar de afvoer en bij de eerste bocht. Waarschijnlijk is de oorzaak veel spanning op de buizen. De afvoer in de muur zit namelijk niet recht tegenover het gat van de wastafel. Toch zijn er vanuit de bouw niet-flexibele buizen gebruikt. Ik heb hierover geklaagd maar de bouwer komt me niet tegemoet.

Ik zoek nu een oplossing met een flexibele afvoer. Die heb ik geplaatst maar lekt nog steeds op het punt waar de geribbelde buis in het verbindingsstuk van wastafelplug naar de buis gaat. Ik heb de aansluiting van geribbelde buis en verbindingsstuk gekit.

Ook een nieuwe wastafelplug geplaatst. Die lekt niet meer.

Ik zoek een sifon uit één stuk die flexibel is en niet gelijmd of gekit moet worden. Zou dit een optie zijn? Of andere (betere) oplossingen?

https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Oude situatie vanuit de bouw 2 jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyiANhMQXAhy7VTxjTz3w9OGtMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbrKwDSCLa1hg6Zy637aqnWX.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie die ik vandaag geplaatst heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fuk8cIiXDdIoqRrBWG_vOJCkmUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twdSPAeO2MJTBmzpXWiT9fo6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
SX-Superfly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:28:
De sifon van de wastafel lekt op meerdere punten. Bij de wastafelplug naar de afvoer en bij de eerste bocht. Waarschijnlijk is de oorzaak veel spanning op de buizen. De afvoer in de muur zit namelijk niet recht tegenover het gat van de wastafel. Toch zijn er vanuit de bouw niet-flexibele buizen gebruikt. Ik heb hierover geklaagd maar de bouwer komt me niet tegemoet.

Ik zoek nu een oplossing met een flexibele afvoer. Die heb ik geplaatst maar lekt nog steeds op het punt waar de geribbelde buis in het verbindingsstuk van wastafelplug naar de buis gaat. Ik heb de aansluiting van geribbelde buis en verbindingsstuk gekit.

Ook een nieuwe wastafelplug geplaatst. Die lekt niet meer.

Ik zoek een sifon uit één stuk die flexibel is en niet gelijmd of gekit moet worden. Zou dit een optie zijn? Of andere (betere) oplossingen?

https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Oude situatie vanuit de bouw 2 jaar geleden:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie die ik vandaag geplaatst heb:
[Afbeelding]
Waarom heb je de overgang naar de buis in de muur gekit? Meestal schuif je in de muur zo'n soort manchet, waar dan een 32 mm buis zo inschuift. Daarvoor hoef je niet te kitten.

Die sifon vanuit de bouw lijkt me prutswerk, zo schots en scheef alles zit. Maar: als die buizen op de juiste lengte waren afgezaagd, had je het volgens mij gewoon netjes passend kunnen maken.

• SX-Superfly
marcop23 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:43:
[...]

Waarom heb je de overgang naar de buis in de muur gekit? Meestal schuif je in de muur zo'n soort manchet, waar dan een 32 mm buis zo inschuift. Daarvoor hoef je niet te kitten.

Die sifon vanuit de bouw lijkt me prutswerk, zo schots en scheef alles zit. Maar: als die buizen op de juiste lengte waren afgezaagd, had je het volgens mij gewoon netjes passend kunnen maken.
Deel in de muur is niet gekit. Dat zit idd met een manchet in de muur. Daar lekt het niet.

Gaat om de verbinding tussen de onderkant van de zilveren wastafelplug en de witte buis. Die geribbelde buis draai je in de witte kap. En dat moet gekit worden (heb ik gedaan). En dat lekt nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLvcu97eOgOklJGGurRuth265qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oheA7FwSVyZpHhqwMe9jH7mk.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:50
Gewoon een goed buissifon kopen en netjes op maat maken, dan lekt het niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Die flexibele ribbel afvoeren zijn vreselijk, blijft ook veel sneller troep in hangen. Inderdaad wat @Makrolon aangeeft: normale buissifon kopen en netjes op maat maken. Iets meer werk, maar veel langer plezier van.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zitten overal (nog) wel de juiste rubbertjes in?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:49
bramassendorp schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:59:
Zitten overal (nog) wel de juiste rubbertjes in?
En op de juiste manier geplaatst? als je ze verkeerd om monteert zal het blijven lekken.

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-05 12:50
In de oude situatie:
De buis die direct onder de wasbak zit dient andersom geplaatst te worden, dat scheelt al enorm veel ruimte in je lade en voorkomt dat er telkens dingen tegenaan stoten waardoor hij gaat lekken.
Koppelingen dienen, recht op elkaar te worden aangesloten met de rubbers in de juiste richting.

Koop desnoods een nieuwe (ruimte besparende) zwanenhals, haal de la eruit, en sluit alles op je gemak aan.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:33

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou even een standaard buis- of meubelsifon halen en opnieuw beginnen. Zoals eerder is gezegd, alles even goed op maat maken en dan zit het prima.

Kijk bijvoorbeeld naar dit model, de meest gangbare. Vergeet geen muurbuisje mee te bestellen.

https://www.viega.nl/nl/p...voor/Bekersifon-5730.html

Afbeeldingslocatie: https://web-catalog.viega.com/Images/PPm5730i128913v01.jpg

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:56
Lijkt mij wel logisch dat de bouwer je niet tegemoet komt hierin, een dergelijke flexibele slang is een garantie op problemen binnen korte tijd. Alles troep gaat in de buis blijven hangen.

Gewoon zoals hierboven aangegeven een goede oplossing kopen en installeren. Als je dat niet zelf kan zou ik iemand bellen voor er dingen kapot gaan die niet kapot moeten gaan.

All your base are belong to us!

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 14:43
Fanta schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:44:
Ik zou even een standaard buis- of meubelsifon halen en opnieuw beginnen. Zoals eerder is gezegd, alles even goed op maat maken en dan zit het prima.

Kijk bijvoorbeeld naar dit model, de meest gangbare. Vergeet geen muurbuisje mee te bestellen.

[Afbeelding]
Prachtig ding. Én alle buizen kun je recht uitgelijnd voor het manchet in de muur krijgen én ook recht onder de wastafel.
Toptip fanta

• SX-Superfly
Fanta schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:44:

[Afbeelding]
Als ik dit model neem dan blijven de buizen toch 'wringen'? De afvoer van de wastafel zit namelijk niet recht tegenover het gat in de muur.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SX-Superfly schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Als ik dit model neem dan blijven de buizen toch 'wringen'? De afvoer van de wastafel zit namelijk niet recht tegenover het gat in de muur.
Nee juist niet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Je kunt dat deel van 'niet recht tegenover het gat in de muur' met zo'n setje juist perfect opvangen door de tussenliggende buisdelen én het chifon niet niet 'haaks' op elkaar te gaan zetten. Kwestie van correct inmeten van de benodigde buislengtes vóór dat je gaat zagen en definitief gaat bevestigen.

Liefst houd je de afstand tussen de muur en het chifon daarbij zo klein mogelijk (esthetisch), maar dat hoeft uieteraard niet persé.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 01-05-2026 20:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Als ze niet op 1 lijn zitten is dit inderdaad niet de juiste set, maar aan de hand van de foto’s lijkt het er op dat de afvoer in de wastafel en het gat in de muur wel uitgelijnd zijn, dan hoef je dus alleen de hoogte maar te bepalen, en zoals iemand anders opperde, proberen het bekertje zover mogelijk naar achter te plaatsen.

• Grote- Smurf
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 00:46
snip: niet constructief / op de man

[ Voor 78% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 21:01 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:45
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 21:02 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Grote- Smurf
snip: zie PM

[ Voor 134% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 22:53 ]

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 12:31
Die flexibele sifons zijn prima voor een badkamerkraantje als je weinig ruimte hebt. Jij hebt genoeg ruimte om alles netjes op maat te maken. De reden waarom het doorgaans lekt is omdat je afdichtingsringen niet goed zitten. Je hoeft echt geen kit te gebruiken.

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij ons hielp een dun laagje vaseline op een van de ringen, die stopte daardoor met lekken. Misschien is dat een tijdelijke oplossing voordat je naar een vaste sifon gaat?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:19
[...]

Je kan het horizontale deel iets schuin plaatsen tov de wand.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:28
Grote- Smurf schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:10:
[...]. De buren van jou en de volgende kopers van jou huis hoeven niet te genieten van jou 2 linker handen en geknutsel.
Voor alles is een eerste keer en er is niks mis met advies vragen aan medetweakers hoe dit aan te pakken.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

JukeboxBill schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Je kan het horizontale deel iets schuin plaatsen tov de wand.
Liever niet, rechte verbindingen zijn altijd beter.

• JukeboxBill
Fanta schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Liever niet, rechte verbindingen zijn altijd beter.
Hoezo? Je kan de koppelingen toch verdraaien? Dus je hoeft de wartels niet scheef te monteren.
Met dat meubelsifon dat je zelf voorstelt kan je het sifon recht voor het gat in de muur plaatsen, verticale buis recht omhoog en de buis met de bocht iets schuin draaien tot recht onder de plug van de wasbak.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

[ Voor 33% gewijzigd door JukeboxBill op 01-05-2026 23:06 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

JukeboxBill schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Hoezo? Je kan de koppelingen toch verdraaien? Dus je hoeft de wartels niet scheef te monteren.
Met dat meubelsifon dat je zelf voorstelt kan je het sifon recht voor het gat in de muur plaatsen, verticale buis recht omhoog en de buis met de bocht iets schuin draaien tot recht onder de plug van de wasbak.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Waarom zou je dat doen? Zaag hem op de juiste hoogte en hij zit recht.

• JukeboxBill
Fanta schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:29:
[...]

Waarom zou je dat doen? Zaag hem op de juiste hoogte en hij zit recht.
De wastafelplug zit niet recht tegenover de aansluiting in de wand. Staat in de topicstart.
Daarom moet het horizontale gedeelte iets schuin.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 01-05-2026 23:39 ]

• Grote- Smurf
Toke_gt schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Voor alles is een eerste keer en er is niks mis met advies vragen aan medetweakers hoe dit aan te pakken.
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Maar voor dit soort simpele dingen? En op YouTube kan je alles vinden, als je daar kijkt bouw je volgende maand je eigen huis.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Drardollan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:57:
[...]Gewoon zoals hierboven aangegeven een goede oplossing kopen en installeren. Als je dat niet zelf kan zou ik iemand bellen voor er dingen kapot gaan die niet kapot moeten gaan.
Sterker nog: het zou me niets verbazen als er helemaal niets gekocht hoeft te worden. Als ik de foto zie lijkt het er vooral op dat de afvoer een tik heeft gehad. Dan is de remedie alles loshalen, schoonmaken, in elkaar zetten, klemringen zo vast draaien dat de boel net niet uit elkaar lazert, sifon en buizen draaien en schuiven tot alle koppelvlakken netjes recht op elkaar staan en vastzetten.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:28
Grote- Smurf schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Klopt, heb je helemaal gelijk in. Maar voor dit soort simpele dingen? En op YouTube kan je alles vinden, als je daar kijkt bouw je volgende maand je eigen huis.
Wat voor jou simpel is, kan voor een ander een vraagstuk zijn. En als je op YouTube alles kunt vinden, kun je dit forum wel opheffen. Laten we die discussie maar achterwege laten.

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 14:43
Lustucru schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Sterker nog: het zou me niets verbazen als er helemaal niets gekocht hoeft te worden. Als ik de foto zie lijkt het er vooral op dat de afvoer een tik heeft gehad. Dan is de remedie alles loshalen, schoonmaken, in elkaar zetten, klemringen zo vast draaien dat de boel net niet uit elkaar lazert, sifon en buizen draaien en schuiven tot alle koppelvlakken netjes recht op elkaar staan en vastzetten.
Eens met jou dat met de originele stukken dat ook weer herbouwd kan worden, netjes alles op de juiste plek.
Maar toen bedacht ik me, zoals je zegt, dat het lijkt alsof het een tik heeft gehad. Loopt de lade er tegen aan?

Zo ja, dan is de remedie niet om het te herbouwen. Maar om een nieuw setje te kopen waar het niet tegenaan kan tikken, zie eerder het screenshot van Fanta.
Pagina: 1