Vraag mbt werking zonnepanelen en overbelasting net

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JEZZ0s
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:27
Mijn situatie
Wij hebben momenteel 5x 450wp DMEGC Black zonnepanelen aangestuurd door een Solis 2000 mini. Deze zijn eind november geplaatst op ons dak. Zonnepanelen liggen richting het zuiden op een dakkapel (wel schuin). Wij hebben ook een Nefit-Bosch 80 liter boiler die gekoppeld zit aan een SmartGridOne EMS systeem. Vaste tarieven qua elektra/gas. Nu zien wij sinds 21-4 dat de zonnepanelen vaak tussen 10:00 en 17:00 een afschakelen. Nu lijkt het mij dat dit komt door de overbelasting op het net en dat de voltage gedurende een tijd naar 253~ volt gaat. Op dit moment hebben wij geen/weinig slimme apparaten thuis, wel een airco.

Mijn vraag:
Nu ben ik zeker geïnteresseerd in een thuisbatterij om bijvoorbeeld te zorgen dat de stroom die wij overdag opwekken weer in de avond zelf te verbruiken of op een ander moment terug te leveren. Zou dit de uitschakeling van de omvormers kunnen voorkomen of is dat ook weer afhankelijk van meer factoren?

Wat heb ik al gedaan:
Ik ben het forum ook al aan het doorspitten, maar als jullie relevante informatie zo bij de hand hebben hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door JEZZ0s op 30-04-2026 20:35 ]

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53
Meten is weten dus ik zou eerst eens kijken hoe hoog de spanning is om 11 uur.
Heb je ook nog andere fases waar je de Solis op aan kan sluiten? Een thuisbatterij gaat maar zeer beperkt helpen tenzij je de Solis ertussenuit haalt en de panelen direct op de thuisbatterij aansluit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Nee, de omvormers vallen uit door te hoge netspanning (253V). Als je wilt zorgen dat ze minder snel uitvallen moet de gemeten spanning omlaag.
Dit kan je doen door dikke bekabeling van omvormer naar meterkast (6mm2), of door netspanning omlaag te brengen door verbruikers aan te zetten. (Elektrische auto laden).

Let echter wel op, dat zelfs een elektrische auto laden met 20 kW slechts een klein effect gaat hebben op de netspanning.

Als je dan weet dat een accu meestal met zo'n 800W laadt, kan je al raden wat die doet met de netspanning...

-----
Wat je dan nog kan doen is accu in eiland, maar dat kan financieel niet uit.
Wat is de reden dat je het erg vindt dat je panelen uitvallen? Dit is enkel in zomermaanden, wanneer veel stroom opgewekt wordt en de prijs laag of zelfs negatief is.

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:32
Je zou eventueel een batterij met dc ingangen voor de zonnepanelen kunnen aanschaffen. Bijvoorbeeld Growatt Nexa, die laadt door ongeacht de netspanning. Echter zal die niet gaan terugleveren als de spanning te hoog is, maar goed dan gaat de zonnestroom wel de accu in totdat die vol is!

Met twee units zou jij al een heel eind komen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Eerst even meten en checken of de netspanning daadwerkelijk het probleem is. Dat uiteraard doen als de zonnepanelen uit zijn geschakeld door de vermoedelijke overbelasting. Bij sommige omvormers kan je de netspanning ergens zien. (Display of app of web portal, daarin staat wellicht ook waarom). Maar naast bij de omvormer óók in de meterkast meten, omdat je het verschil door de bekabeling ook in kaart moet brengen.

Dan even kijken of je huis een 3 fasen aansluiting heeft en even op de andere fasen de spanning meten op datzelfde moment. Het kan namelijk zijn dat daar wel wat ruimte is.

Een accu is een oplossing die misschien niet of maar deels werkt overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 30-04-2026 21:55 ]

Alles kan stuk.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:55
Als de spanning in je meterkast boven de 253V komt, is het gebonden aan je lokale energienet en niet aan je installatie. Je moet dan bij je netbeheerder zijn. Die moet een aanpassing doen in de wijk, ze zijn daar niet zo happig op maar je kunt er een telefoontje aan wagen.

Is de spanning in de meterkast ruim onder de 253 maar bij de omvormer niet, dan kan er inderdaad iets te winnen zijn met dikkere bekabeling, verkorten of het weghalen van eventuele vertakkingen, maar dat moet dan wel zin hebben.

Een batterij op netspanning los van je inverter gaat het afschakelen niet oplossen. Zoals hierboven al genoemd zou je dan een batterijsysteem moeten hebben wat samenwerkt met je inverter en los van het net oplaadt. Dat gaat gepaard met verdere investeringen, je moet dan wel even aan het rekenen om te zien of dat het waard is.

De bovengenoemde Growatt Nexa heeft als nadeel dat ieder paneel op een eigen kabel moet zitten, dus dan moet je het dak op.

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 30-04-2026 22:33 ]

• JEZZ0s
In de meterkast hebben wij maar 1 fase aansluiting en wij hebben geen dynamisch energiecontract voor verbruik/teruglevering. Loopt wel af aan het einde van het jaar, daarom zit ik wat meer te kijken naar hoe wij beter en slimmer hiermee om kunnen gaan ook.

Daarom probeer ik wat meer te verdiepen in de mogelijke keuzes/oplossingsrichtingen en hier een beeld van te vormen.

Maar resumé. Om het afschakelen te voorkomen zijn de mogelijkheden dus om de netbeheerder te contacteren met weinig kans of om meer te kijken naar een batterijsysteem die samenwerkt met deze of wellicht een andere inverter.

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot dusver! Ik kan hierdoor al wel wat meer gaan verdiepen in verschillende oplosssingsrichtingen. Mochten jullie nog tips hebben met deze batterijsystemen of een handige topic kennen, laat het weten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
De vraag is, hoe ver staat je omvormer van je meterkast vandaan?

• JEZZ0s
Omvormer staat op de zolder, dat zou zo'n 10 meter ervan af zijn.
Pagina: 1