WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

[PS5] Saros

Pagina: 1
Acties:

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:02
Afbeeldingslocatie: https://www.budgetgaming.nl/plaatjes/reviews/Saros/1.jpg
Game informatie
  • Titel: Saros
  • Ontwikkelaar: Housemarque
  • Uitgever: Sony Interactive Entertainment
  • Platform: PlayStation 5
  • Release datum: 30 april 2026
  • Genre: Action / Roguelite / Sci-fi

Omschrijving
Saros is de nieuwste game van Housemarque (bekend van Returnal) en speelt zich af op de mysterieuze planeet Carcosa, waar een permanente zonsverduistering het landschap constant verandert.

Je speelt als Arjun Devraj, een Soltari Enforcer die een verdwenen kolonie onderzoekt. De game combineert snelle third-person actie met roguelite elementen, waarbij progressie deels behouden blijft na death.
Trailer

Belangrijke linksReviews & cijfers
  • VideoGamesChronicle
    Score: 5 / 5
    “Sublime gameplay en een van de meest memorabele PS5-games”
  • GameSpot
    Score: 9 / 10
    “Fenomenale evolutie van de formule van Housemarque”
  • The Guardian
    Score: 4 / 5
    Intense en chaotische shooter met sterke gameplay, maar minder focus op verhaal
  • Tom’s Guide
    Score: 4.5 / 5
    “Verbeterde en toegankelijkere opvolger van Returnal”
  • The Verge
    Score:
    Zeer positief: “Pure action nirvana” en visueel indrukwekkend
  • Checkpoint Gaming
    Score: 8 / 10
    Sterke gameplay en wereld, maar mist wat polish
  • ScreenHub
    Score:
    Uitdagend en belonend, met sterke focus op herhaling en progressie
  • Kotaku
    Score:
    “Zwaar en veeleisend, maar blijft trekken door diepgang”
  • Tweakers
    Score: Excellent
    “Waanzinnig, maar niet voor iedereenl”

Gemiddelde score
  • Metacritic: 88/100
  • OpenCritic: ~89 / “Mighty”

[ Voor 41% gewijzigd door Poulske op 30-04-2026 12:50 ]

• Poulske
Ik zag dat er nog geen topic was voor deze game, dus deze maar even snel met ChatGPT gemaakt. Als het goed is komt de game vandaag binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Poulske op 30-04-2026 12:46 ]

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15

s0kkie

Cowabunga

Gisteren heel even kort gespeeld, op het eerste oog lijkt er meer story dan Returnal dus dat is altijd fijn, game ziet er verder ook echt super goed uit, ben heel benieuwd of deze beter is dan Returnal 8)

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:43
Game is wel echt pittig haha. De eerste echte boss kostte me 4 pogingen. Heb ook weinig ervaring in het genre dus sowieso wennen, maar moeilijkheidsgraad ligt hoog. Vermaak me er in ieder geval wel mee en schiet lekker weg.

• Poulske
Kom thuis, helaas geen Saros op de deurmat, wachten tot morgen. :(

• Poulske
De game was gisteravond nog steeds niet verzonden, dus ben maar even de lokale Intertoys binnen gelopen, daar lag ie gewoon op de plank. Moet nog wel even goed wennen aan de shield mechanic, ben vanuit Returnal gewend om alles gewoon te dodgen.

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:03
Daan0s schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:57:
Game is wel echt pittig haha. De eerste echte boss kostte me 4 pogingen. Heb ook weinig ervaring in het genre dus sowieso wennen, maar moeilijkheidsgraad ligt hoog. Vermaak me er in ieder geval wel mee en schiet lekker weg.
4 pogingen maar?

Ik kan me herinneren dat bij Returnal de eerste 10-15 runs niet voorbij de boss ben gekomen. Dat was echter helemaal zonder de mechanics te kennen, te weten welke wapens en buffs ik moest kiezen etc.

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:43
Nou na de 2e/3e boss begint het wel heel tof te worden. Vond het begin wel leuk maar zag nog niet echt waar al die echt hoge cijfers vandaan kwamen, maar nu wel. In een rap tempo krijg je meer tools en vooral de crossbow is heel vet om te gebruiken.

• Wimpie79
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:08
Juist begonnen met deze game. Nog beetje zoekende. Vraage die 3 links onder wat is dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLvIqjzwfkKY7Z9JVJ69Y2WsnJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7pKQ3hbyzCReQlgwwLWR77x.jpg?f=fotoalbum_large

Heb trouwens shield verwisseld van controller naar l1 en flitsen naar r1. Da ligt mij beter trouwens...

• Wimpie79
Wat ik wel niet snap ben dood gegaan en alles kwijt en de wereld is anders. Zit nog in het begin by the way

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Wimpie79 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:00:
Wat ik wel niet snap ben dood gegaan en alles kwijt en de wereld is anders. Zit nog in het begin by the way
Gewoon doorgaan, je komt op een punt in de game waar je upgrades kan kiezen. Hier heb je punten voor nodig die je krijgt door al die gele balletjes op te rapen (Lucenite)
Je gaat dan standaard betere wapens vinden en/of met hoge health bar starten.

De wereld is elke run anders. Dat maakt het ook minder een probleem om nog een run te doen. Het is best verslavend om die hele biome uit te kammen. Doodgaan is onderdeel van het spel. Je komt sterker terug en maakt progressie. Gisteren 3 runs gedaan en 1x de boss van de eerste biome gezien. Vanavond is kijken of ik hem neer krijg.

• Wimpie79
Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Gewoon doorgaan, je komt op een punt in de game waar je upgrades kan kiezen. Hier heb je punten voor nodig die je krijgt door al die gele balletjes op te rapen (Lucenite)
Je gaat dan standaard betere wapens vinden en/of met hoge health bar starten.

De wereld is elke run anders. Dat maakt het ook minder een probleem om nog een run te doen. Het is best verslavend om die hele biome uit te kammen. Doodgaan is onderdeel van het spel. Je komt sterker terug en maakt progressie. Gisteren 3 runs gedaan en 1x de boss van de eerste biome gezien. Vanavond is kijken of ik hem neer krijg.
Zit nog altijd in de 1ste zone. Soms krijg ik een heel
goed wapen. Soms zijn ze zo slecht..

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Wimpie79 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Zit nog altijd in de 1ste zone. Soms krijg ik een heel
goed wapen. Soms zijn ze zo slecht..
Mocht je het lastig hebben kijk deze dan even :)
YouTube: Get “Overpowered” Early & Beat The First Boss Of SAROS

Gisteren ging de eerste boss down. Had 5 runs totaal gedaan. Na 2x in de bossroom was duidelijk wat de bedoeling was. De 3e poging ging eigenlijk best heel goed dankzij de Smart Rifle! Had wel een second chance nodig in fase 3. Daar kwam ik voor het eerst en dat was een puinhoop. Was een lekkere avond!

Nu is kijken wat er in biome 2 te beleven is. Maar ga ook nog wel wat runs in biome 1 doen.

• Wimpie79
Lekkerboeie86 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Mocht je het lastig hebben kijk deze dan even :)
YouTube: Get “Overpowered” Early & Beat The First Boss Of SAROS

Gisteren ging de eerste boss down. Had 5 runs totaal gedaan. Na 2x in de bossroom was duidelijk wat de bedoeling was. De 3e poging ging eigenlijk best heel goed dankzij de Smart Rifle! Had wel een second chance nodig in fase 3. Daar kwam ik voor het eerst en dat was een puinhoop. Was een lekkere avond!

Nu is kijken wat er in biome 2 te beleven is. Maar ga ook nog wel wat runs in biome 1 doen.
Is ondertussen gelukt . Ook met second chance. Tweede boss ook bijna neer first try. Deze is makkelijker dan de eerste vind ik. Ja heb ook nog niet alles gevonden in de eerste zone. ..

• Darkest Star
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 19:20
QLD2-2HD4-4NA2

Saros avatars

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:57
thanks!!

Memories of yesterday, will grow, but never die

• Poulske
Van het weekend de eerste boss gekilled, moet nog heel erg wennen aan de shield mechanic, ben vanuit Returnal gewend om gewoon alles te dodgen.

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 11:16

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Wimpie79 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:01:
Juist begonnen met deze game. Nog beetje zoekende. Vraage die 3 links onder wat is dat.
[Afbeelding]

Heb trouwens shield verwisseld van controller naar l1 en flitsen naar r1. Da ligt mij beter trouwens...
De 3 in het plaatje is je zogeheten proficiency, die bepaalt in grote mate het level van het wapen wat je uit de containers haalt. De proficiency gaat omhoog wanneer je genoeg lucinite (de gele bolletjes die oa achterblijven wanneer je de 'baddies' verslaat) hebt verzameld.

Ressiliance - Groen = Max integrity, oftewel je hitpoints
Power - Blauw = Max Power = Mate van energie voor je Powerweapon
Drive - Wit = Hoe snel je Lucinite verkrijgt (enerzijds goed voor je Proficiency == krachtigere wapens, maar ook voor het 'sparen' voor je Armor Matrix tussen de runs door).

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:29
Poulske schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:59:
Van het weekend de eerste boss gekilled, moet nog heel erg wennen aan de shield mechanic, ben vanuit Returnal gewend om gewoon alles te dodgen.
Ik heb de buttons aangepast maar blijft.. ambetant. Ik slide er liever door dan het schild te gebruiken. Zal een gevoel zijn denk ik. Wel imo aangenamer dan returnal

• Derbiss
Wimpie79 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Is ondertussen gelukt . Ook met second chance. Tweede boss ook bijna neer first try. Deze is makkelijker dan de eerste vind ik. Ja heb ook nog niet alles gevonden in de eerste zone. ..
Die eerste baas.. eens je schild ook de 'gele' bollen kan verwerken is het een eitje eigenlijk; zeker fase 3 :). Heerlijk spel en imo veel aangenamer dan Returnal. Aangenamer in de zin van dat 'alle nog een rondje' meer gestimuleerd wordt door behoud van zaken.

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 11:16

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Derbiss schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Die eerste baas.. eens je schild ook de 'gele' bollen kan verwerken is het een eitje eigenlijk; zeker fase 3 :). Heerlijk spel en imo veel aangenamer dan Returnal. Aangenamer in de zin van dat 'alle nog een rondje' meer gestimuleerd wordt door behoud van zaken.
Zoals ik het zie is Saros een verfijning op heel veel vlakken, maar met genoeg nieuwe zaken om het een eigen game te laten zijn. Ze - Housemarque - bieden juist de mogelijkheid om het spel toegankelijker te maken, maar niet persé makkelijker (marketing scam wat mij betreft, een Redditor noemde het dat het niet makkelijker is, maar meer manageble), ok misschien ietsje makkelijker, maar er blijven her en der wat skill hordes te nemen.

Maar de gameplay, wat een pareltje (, maar dat vond ik ook van Returnal).

• Derbiss
GRDavies75 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:29:
[...]

Zoals ik het zie is Saros een verfijning op heel veel vlakken, maar met genoeg nieuwe zaken om het een eigen game te laten zijn. Ze - Housemarque - bieden juist de mogelijkheid om het spel toegankelijker te maken, maar niet persé makkelijker (marketing scam wat mij betreft, een Redditor noemde het dat het niet makkelijker is, maar meer manageble), ok misschien ietsje makkelijker, maar er blijven her en der wat skill hordes te nemen.

Maar de gameplay, wat een pareltje (, maar dat vond ik ook van Returnal).
Klopt als een bus. Zit er nu 6u in en net 2de baas verslagen. Ik vind het zalig om eerst de level te verkennen en rustig weer up te graden. Dat je niet telkens van 0 start is heerlijk omdat je altijd denkt; alle nog eentje. Gameplay is zo heerlijk om in de vingers te hebben. Ik heb de toetsen wel aangepast (schild op O bv, dash op l1) maar heb er toch moeten mee experimenteren
Pagina: 1