Vraag

• madmega
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:28
Ik kan "goedkoop" een WD4003FFBX 4tb drive kopen maar heb mijn bedenkingen na het lezen van de reviews op Tweakers.

Ik wil er 2 kopen en gaan gebruiken in een desktop pc als extra opslag maar aan de ene kant lees ik dat deze drives behoorlijk heet worden en veel lawaai maken en als ik alle Amerikaanse reviews mag geloven valt dat allemaal weer reuze mee.

Mijn andere alternatief is een WD102KRYZ 10tb maar dat is hetzelfde verhaal denk ik.

Dus tja, ik weet niet goed wat te kopen, ik zoek me suf op Google maar veel tegenstrijdige reviews.

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32

SpamLame

niks

Zit/ Komt er een ventilator voor de drive(s) te zitten?
Als je minder hitte qilt zal je 5200 of 5900 rpm schijfjes mowten zoeken. Deze 7200 rpm schijf verbruikt nu eenmaal meer in rust en wanneer actief.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 20:58
Waarom kijk je specifiek naar die 4tb schijf, of direct een 10tb?

Specs!

• madmega
Ik wilde 2 x 4tb kopen of 1 x 10tb

Eigenlijk 2 x 4 omdat ik bang ben dat als mijn drive stuk gaat ik mijn data kwijt ben.

[ Voor 56% gewijzigd door madmega op 30-04-2026 12:44 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

2×4 gaat je daar niet bij dataverlies helpen. Moet je nog een backup voor inregelen en nee mirroring of raid1 is geen backup. En nee imo hoort de backup ook niet in hetzelfde apparaat te zitten als de bronbestanden zitten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik meerdere WD8003FFBX, en ja die worden wat warmer dan de WD80EFPX.
Dat is ook te zien aan het twee keer zo grote stroomverbruik.
Staat tegenover dat hij iets sneller is.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1878150;1167937/

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 15:58

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

SpamLame schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:49:
2×4 gaat je daar niet bij dataverlies helpen. Moet je nog een backup voor inregelen en nee mirroring of raid1 is geen backup. En nee imo hoort de backup ook niet in hetzelfde apparaat te zitten als de bronbestanden zitten.
1. Niet mee eens: Data integriteit-wise gezien is de 1 x 10tb niet beter dan 2x4tb, Ja, het voorkomt de dataverlies niet, maar het kan je wel tijdwinst geven bij uitval van disk(s)...

2. Mee eens: Backup-wise gezien eens, jou RAID setup is geen backup, dus hiervoor moet je echt dat nog inregelen, offside / onsite etc...

Land van het eeuwige vuur

• madmega
SpamLame schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:28:
Zit/ Komt er een ventilator voor de drive(s) te zitten?
Als je minder hitte qilt zal je 5200 of 5900 rpm schijfjes mowten zoeken. Deze 7200 rpm schijf verbruikt nu eenmaal meer in rust en wanneer actief.
Het is een vrij grote kast, Sharkoon S25-W, maar niet voor extra drives gek genoeg. De psu zit onderin de kast en daarvoor is er ruimte voor 2 drives, die misschien een beetje lucht krijgen van 1 van de 3 fans voorin de kast.
Een groot stuk van de kast is leeg en met 2 grote fans zou het de ideale plek zijn maar er zit geen hardware om drives aan te sluiten.

• SpamLame

SpamLame

niks

madmega schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:27:
[...]

Het is een vrij grote kast, Sharkoon S25-W, maar niet voor extra drives gek genoeg. De psu zit onderin de kast en daarvoor is er ruimte voor 2 drives, die misschien een beetje lucht krijgen van 1 van de 3 fans voorin de kast.
Een groot stuk van de kast is leeg en met 2 grote fans zou het de ideale plek zijn maar er zit geen hardware om drives aan te sluiten.
tyraps gebruiken of whatever om een beetje airflow te krijgen als temp je zorgen baren.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb al bijna 5j WD80EDAZ (geshuckt) in een servertje draaien in raid 1. Ze zitten altijd rond de 48-50 graden en ‘‘s zomers zelfs soms 60+. Sommige schijven kunnen het prima hebben. Temperaturen zijn in een grote open desktop zelden een issue.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1