Vraag

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Dag allemaal,

We zijn recentelijk verhuisd naar een nieuwe woning, welke geen zonnepanelen heeft. Ik zit er nu over na te denken dit wel te gaan doen (we hadden ze in het vorige huis ook), maar ik merk dat ik er niet goed uit kom. Hopelijk kunnen jullie even meedenken en kijken. In het vorige huis hadden we 7 panelen en een netto verbruik van ~1300 kWh. In het nieuwe huis hebben we een gas GV en 4 airco’s (in het vorige huis hadden we dat niet). We hebben geen elektrische auto. De energiemaatschappij schat het verbruik op ons nieuwe adres in op ~5200 kWh (!). Ik denk dat dat komt omdat de vorige eigenaar een elektrische auto had die hij elke dag oplaadde. We hebben een vast energiecontract.

Ik weet nog niet goed wat het nieuwe verbruik gaat zijn. Naast zonnepanelen ben ik ook naar een thuisaccu aan het kijken. Er kunnen 7-10 panelen op het dak (Trina Vertex S+ 445WP). Daarnaast kan er een 5 kWh of 10 kWh accu geplaatst worden (de 5 kWh kan ook later nog uitgebreid worden naar 10 kWh) Accu is van Sessy. Als ik de panelen nu snel laat leggen, heb ik nog 6 (+) maanden profijt van de huidige salderingsregeling.

Ik merk dat het ik het erg lastig vind om te beslissen wat nu wijsheid doen. Waar ik een beetje mee loop is het volgende:

1. Wat gebeurd er nu met eventuele overtollige stroom na 1 januari? Krijg ik dan een boete of niet?
2. Ik denk dat het stroomverbruik wel omhoog gaat door de airco’s. 7 panelen lijkt mij te weinig, 8 misschien prima en 10 overkill? Ik denk dat er ook nog wel later panelen bijgeplaatst kunnen worden, dus misschien starten met 8?
3. De thuisaccu lijkt mij vooral handig om nachts de airco’s te laten draaien en in de winter om mee te verwarmen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het verbruik gaat zijn van de airco’s. Zou ik dan met 5 kWh uit kunnen? De leverancier adviseert 10 kWh maar dat lijkt mij best veel?

Excuses voor de wellicht wat verwarrende informatie en opsomming maar het is allemaal wat troebel merk ik.

Alle reacties

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Muncher schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:57:
1. Wat gebeurd er nu met eventuele overtollige stroom na 1 januari? Krijg ik dan een boete of niet?
2. Ik denk dat het stroomverbruik wel omhoog gaat door de airco’s. 7 panelen lijkt mij te weinig, 8 misschien prima en 10 overkill? Ik denk dat er ook nog wel later panelen bijgeplaatst kunnen worden, dus misschien starten met 8?
3. De thuisaccu lijkt mij vooral handig om nachts de airco’s te laten draaien en in de winter om mee te verwarmen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het verbruik gaat zijn van de airco’s. Zou ik dan met 5 kWh uit kunnen? De leverancier adviseert 10 kWh maar dat lijkt mij best veel?

Excuses voor de wellicht wat verwarrende informatie en opsomming maar het is allemaal wat troebel merk ik.
Om meer even stapgewijs het lijstje af te gaan van je vragen:

1) Salderen mag niet meer, dus wat je gaat krijgen is de volgende situatie. Je mag niet meer tegen elkaar afstrepen dus je profijt verplaatst van het hele jaar naar enkel de zomer, profijt heb je eigenlijk het meeste wanneer je dus in de zomer direct je stroom zelf gebruikt ( of opslaat in je batterij ). Overtollig stroom wat je niet direct gebruikt gaat alsnog naar het net ( als je batterij vol zit ), hiervoor krijg je een heel klein bedrag, want je krijgt enkel de pure stroomprijs. Je krijgt dus geen boete wel blijft je energie leverancier terug leverkosten rekenen iets wat niet gezien wordt als "de zonnepanelen boete".

2) Het stroom verbruik gaat zeker omhoog, persoonlijk zou ik beredeneren als je eerst 7 had en daarmee prime uit kwam, ga dan nu voor 10. Dit scheelt later extra kosten en die 3 panelen zullen een groot gedeelte zo niet alles opvangen van je airco. Ervanuit gaande dat je die niet 24/7 aan hebt.

3) Een thuis batterij is vooral handig voor de momenten dat je je stroom niet direct kan gebruiken, dus dan kan je een gedeelte van je opbrengst overdag verplaatsen naar 's avonds, hierdoor rek je als het ware de bruikbaarheid van je opgewekte stroom als zonne paneel. Echter een thuisbatterij is nog steeds een serieuze investering, en de vraag is of die verschuiving voor jouw de kosten gaat dekken.

Ik heb momenteel 10 panelen op het dak liggen die een gedeelte afvangen van mijn stroom verbruik ( wij hebben geen gas dus alles is elektra ), ik ben er nog niet uit of een thuis batterij voor mij wat gaat opleveren kwa kosten/investerig, wel ben ik altijd van mening geweest dat als de zonnepanelen mij meer gaan kosten als dat ze opleveren ze eruit gaan. Lees als ik er dus geen profijt meer van heb want de kosten die je moet betalen voor teruglevering gebeuren dus ook overdag net wanneer ik dus niet gebruik kan maken van mijn zonnepanelen.

De afweging voor mij is dus financieel, het doel wat ik had met zonne panelen om gewoon energie neutraal te zijn is helaas vanaf 1 januari niet meer mogelijk en daarnaast vereist dat nogmaals extra flinke investeringen maar neutraal zal het nooit meer worden.

Daarnaast is er echt heel veel informatie beschikbaar hierover in dit forum deel, genoeg om je dagen te vermaken met leeswerk ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat zijn de exacte SJV van de woning (standaard jaarverbruik) voor gas en elektra? Dan weet je ook of de vorige bewoners met gas of met airco's verwarmd hebben.
Ben je zelf ook van plan om met de airco's te verwarmen?
Ben je van plan om met de airco's te koelen? (in dit geval zullen zonnepanelen helpen met het stroomgebruik in de zomer)

Om antwoord te geven op je vragen:
  1. Dat is nog niet 100% duidelijk, zoals het er nu uitziet zullen de energieleveranciers nog her en der een terugleverboete behouden voor stroom die je teruglevert.
  2. Je kunt nooit te weinig panelen leggen, laat de komende 7 maanden even los, met 30 panelen van 450 Wp is dat 13,5 kWp vol vermogen als je in de winter met een wolkje maar 20% vermogen hebt heb je alsnog 2700 Watt. Als je 8 panelen van 450 Wp plaatst zit je op 3600 Watt dat is op vol vermogen wellicht voldoende, maar wanneer heb je nu precies vol vermogen? Ik met mijn dak op zuid heb dat als de lucht stralend blauw is en met wolken minder. Je wilt er zo veel mogelijk plaatsen mits je de omvormer kunt sturen op zero export gezien je nog geen PV-installatie hebt is dit het moment om die keuze goed te maken. Hiermee voorkom je na 31/dec/2026 dat je nog enige terugleverboete gaat betalen, zorg voor een keuze die houdbaar is, lokaal werkt en niet afhankelijk is van clouddiensten.
  3. Over thuisaccu's laad ik mij niet uit, met uitzondering van edge cases zijn ze nog geen bewezen methodiek voor het structureel verlagen van de energierekening en is het nog niet duidelijk of je ze binnen de levensduur terugverdient.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Muncher
True schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:10:
Wat zijn de exacte SJV van de woning (standaard jaarverbruik) voor gas en elektra? Dan weet je ook of de vorige bewoners met gas of met airco's verwarmd hebben.
Ben je zelf ook van plan om met de airco's te verwarmen?
Ben je van plan om met de airco's te koelen? (in dit geval zullen zonnepanelen helpen met het stroomgebruik in de zomer)

Om antwoord te geven op je vragen:
  1. Dat is nog niet 100% duidelijk, zoals het er nu uitziet zullen de energieleveranciers nog her en der een terugleverboete behouden voor stroom die je teruglevert.
  2. Je kunt nooit te weinig panelen leggen, laat de komende 7 maanden even los, met 30 panelen van 450 Wp is dat 13,5 kWp vol vermogen als je in de winter met een wolkje maar 20% vermogen hebt heb je alsnog 2700 Watt. Als je 8 panelen van 450 Wp plaatst zit je op 3600 Watt dat is op vol vermogen wellicht voldoende, maar wanneer heb je nu precies vol vermogen? Ik met mijn dak op zuid heb dat als de lucht stralend blauw is en met wolken minder. Je wilt er zo veel mogelijk plaatsen mits je de omvormer kunt sturen op zero export gezien je nog geen PV-installatie hebt is dit het moment om die keuze goed te maken. Hiermee voorkom je na 31/dec/2026 dat je nog enige terugleverboete gaat betalen, zorg voor een keuze die houdbaar is, lokaal werkt en niet afhankelijk is van clouddiensten.
  3. Over thuisaccu's laad ik mij niet uit, met uitzondering van edge cases zijn ze nog geen bewezen methodiek voor het structureel verlagen van de energierekening en is het nog niet duidelijk of je ze binnen de levensduur terugverdient.
Ik weet niet zeker hoe ik de SJV kan vaststellen, maar op basis van wat zoekwerk kom ik uit op (https://www.eigenhuis.nl/...middeld-energieverbruik):

- Stroom (3.980 kWh)
- Gas (1.160 m3)

Ik probeer in de greenchoice app hier ook achter te komen, maar het is niet helemaal duidelijk.

De vorige bewoners hebben de airco's niet gebruikt om te verwarmen. Wij willen dit wellicht wel gaan doen in de winter. Koelen in de zomer willen we zeker.

Edit: er zit nog geen slimme meter in de meterkast, dus het makkelijk uitlezen is ook nog niet mogelijk.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Muncher schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet zeker hoe ik de SJV kan vaststellen, maar op basis van wat zoekwerk kom ik uit op (https://www.eigenhuis.nl/...middeld-energieverbruik):

- Stroom (3.980 kWh)
- Gas (1.160 m3)

Ik probeer in de greenchoice app hier ook achter te komen, maar het is niet helemaal duidelijk.

De vorige bewoners hebben de airco's niet gebruikt om te verwarmen. Wij willen dit wellicht wel gaan doen in de winter. Koelen in de zomer willen we zeker.

Edit: er zit nog geen slimme meter in de meterkast, dus het makkelijk uitlezen is ook nog niet mogelijk.
Het SJV wordt door de netbeheerder berekent, het zal i.v.m. een analoge meter wellicht iets minder accuraat zijn. Je kunt dit bij je energieleverancier als bij de netbeheerder opvragen.

M.b.t. stroom/PV ik heb met mijn: 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid tussen 1/okt en 1/mrt '25/'26 een totaal opwek gehad van 1080 kWh. Met 7 panelen kun je dus denken aan 540 kWh en met 10 panelen aan 770 kWh. Stel je kunt dat altijd efficient in warmte steken met een COP van 3 en er is altijd een warmtevraag. Dan is dat met 22ct/kWh €169 waard en met een gasprijs van €1,40/m3 (~10 kW warmte per 1m3 gas) met de airco's is dat dan zo'n 7,3ct/kW aan warmte en met gas 14ct/kW aan warmte.
Dan komt het natte vingerwerk, ik denk dat de helft van de dagen dat ik wat opwek had een dag was dat ik toch amper hoefde te verwarmen (wanneer de zon scheen) i.v.m. zonnewarmte en een doorzonwoning. Ik zet dat even op 50% v.d. tijd, ik zie dat ik in die maanden totaal 626 kWh heb teruggeleverd dus een eigen verbruik had van 58% die 50% lijkt wel redelijk te kloppen (let op ik heb een warmtepomp die vrijwel de gehele winter draait, al is het op laag vermogen). Met 10 panelen en 770 kWh opwek in die vijf maanden gaat het dus om 323 kWh wat je 'weggooit' en eventueel in een thuisbatterij kunt steken - mits de capaciteit voldoende is en je het kunt opmaken voordat de zon weer schijnt dit is zo'n €71/jr aan stroom (met 22ct/kWh mits 100% op te slaan en te gebruiken).
Netto 'winst' van mijn panelen in de wintermaanden is dus 626 kWh * 22ct/kWh = €138/jr met 10 jaar levensduur (omvormer, panelen gaan langer mee) is dat alleen €1380. Met ~80ct per Wattpiek aan installatiekosten moet ik denken aan €4500 investering voor de PV-installatie. Ik moet er dus veel meer rendement uit halen dan alleen in die koudste vijf maanden.

Als ik nu voor mij de keuze zou moeten maken zou ik zeggen, dit kan er bijna niet uit. Voor mijzelf zal ik wat langer voor de berekening gaan zitten en het wat meer uitwerken, maar echt interessante investeringen zijn het m.i. niet.

Ik zal vooral beginnen met: dak vol met een zo laag mogelijke piekopwek en zo veel mogelijk de opwek spreiden over de hele dag - vroeg tot laat. Dit i.c.m. met een zero export omvormer zou nog wel eens interessant kunnen zijn als dit relatief goedkoop geplaatst kan worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 30-04 22:02

J82

Misschien een wat alternatief geluid... PV-panelen zijn spotgoedkoop. Het eerste paneel is duur door alle voorbereiding en basisvoorzieningen, maar de rest is extreem goedkoop.

Mijn insteek zou momenteel zijn:
  • leg zoveel neer als je kan
  • spreid over de dag (oost / west)
  • spreid over de seizoeken (steil zuid, 60 graden ofzo)
  • kies een hybride omvormer
  • dimensioneer de omvormer op 5kW, liever nog 10kW
  • let op dat deze omvormer kan curtailen
  • neem gelijk een batterij
  • dimensioneer de batterij op 1* je gemiddelde dagverbruik
  • neem een dynamisch contract om vergoeding per teruggeleverde kWh te maximaliseren
Je vertrekpunt is uitstekend om het in een keer goed te doen. Omdat je toch al een omvormer nodig hebt zijn de extra kosten voor een hybride omvormer verwaarloosbaar. Bij gelijktijdige aanleg met een PV-systeem willen veel installateurs de batterij wel leveren tegen 0% BTW.

De extra investering in de batterij ga je terugverdienen door het ontwijken van energiebelasting. Dat scheelt je ~10ct per kWh en dat betekent dat je bij een investering van ~1.000eu per 5kWh-opslag ongeveer ~2.000 volledige cycli moet maken. Stel dat je de gangbare termijn van 7 jaar tvt aan wil houden, dan zijn dat ~300 laadcycli per jaar. (Voor de puristen: ja er zijn laadverliezen, maar alle andere factoren zijn naar beneden afgerond dat compenseert meer dan voldoende...)

De 'grote' omvormer is omdat je wil dat je grootverbruikers maximaal uit de batterij kunnen putten.

Als laatste, waarom zo veel mogelijk panelen? Omdat ze zo goedkoop zijn en je op deze manier met de gekozen hoeken een veel groter percentage zelfvoorziening gaat halen en daardoor meer energiebelasting gaat ontwijken. Stroom die over is verkoop je of curtail je als de prijzen negatief zijn.

En toch nog een allerlaatste: stop met kijken naar % eigen verbruik, Dat was een leuke metric toen panelen duur waren, nu energiebelasting de killer gaat zijn wordt % zelfvoorziening veel belangrijker.

Full disclosure: ik heb 10kWp op het dak, 15kWh opslag, een omvormer van 10kW en verbruik ~8.000kWh per jaar (incl. EV). Over een jaar heen ga ik boven de 80% zelfvoorziening uitkomen. (De EV kan hier wel overdag laden...)

• Muncher
@True heb het kunnen opvragen:

5.179 kWh
1.512 m3

De vorige bewoner had wel een elektrische auto en infrarood sauna, beiden zaken die ik niet heb :)
Pagina: 1