Wat zijn de opties om stroom te delen met de buren ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:56
Casus:
Ik heb geen zonnepanelen. Mijn buurman heeft er 24, met elk een eigen omvormer.
Mijn buurman is mijn schoonvader, en gaf aan dat hij het zonde vind dat er veel opgewekte energie terug het net op gaat op zonnige dagen, en opperde de optie om deze stroom te gebruiken.
Onze woningen staan vrij van elkaar, maar er zijn mogelijkheden om een kabel te leggen.
Zijn woning is vrij nieuw, voorzien van airco en warmtepomp, en hij rijdt elektrisch.

Onze woning is jaren 80, al behoorlijk geïnvesteerd in isolatie, beglazing en vloerverwarming. op dit moment nog volledig gas gestookt, maar Hybride moet prima kunnen. Ik rijdt (nog) niet electrisch. Ik heb ook (nog) geen airco.

...
Ik heb eea al gevonden, waaronder dat het per 1 januari dit jaar wettelijk gezien geregeld is om stroom te delen met je buren, geregeld door de energie maatschappij. Echter lees ik dat in de praktijk er geen enkele aanbieder gereed voor is, of opties bied.

Ik heb ook al wat oudere topics gevonden hier op tweakers, daarin was het sentiment nogal negatief maar ik denk dat de ontwikkelingen snel gaan.
...

Waar ben ik naar op zoek ?
Ik wil geen gevaarlijk bralwerk. Ik wil ook de wet niet overtreden.
Ik ben gewoon op zoek naar: wat zouden de mogelijkheden zijn, om deze overtollige opgewekte stroom te kunnen gebruiken en hoe haalbaar / interessant is het dan nog.
...

Ideeën waar ik een beetje aan zit te denken:

We leggen een aparte groep aan in ons huis (evt in een aparte groepenkast). Die wordt gevoed vanuit het huis met de zonnepanelen. Hiertussen plaatsen we een "slimme meter"
Toepassing: Een airco aansluiten. Die hoeft in de regel alleen te draaien als de zon schijnt. En door de slimme meter kan ik de verbruikte stroom ook gewoon afrekenen tegen de actuele tarieven.
of: Het opladen van een flinke thuis accu. de stroom uit de accu dan weer gebruiken voor andere verbruikers.
of: het voeden van de wasmachine / droger groep

andere gedachten:
We gaan ook electrisch rijden en laden de auto zoveel mogelijk met de opgewekte stroom (en dat kan in theorie gewoon in de laadpaal van de buurman met een wat langer snoer). in de winter gaat dit natuurlijk weinig voordeel geven, en ook op de zonnige dagen moet dat maar net uitkomen.
__

Wat zijn jullie gedachten hierbij ? Is het mogelijk om hier een veilig en slimme toepassing voor te bedenken ?
Het gaat ons niet louter om "de goedkope stroom" maar vinden ook dat het eigenlijk gek is dat dit nog niet breeduit wordt ondersteund door energie maatschappijen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De helft van de zonnepanelen bij de buurman demonteren en op jouw dak leggen?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Lijkt me niet handig; alle groepen in huis moeten uiteraard afgeschakeld kunnen worden door jouw hoofdschakelaar - als die uit staat, mag er nergens stroom zijn.
De brandweer en electriciens vertrouwen daar op, en terecht.

En je kunt de stroom van je buren niet voor je hoofdschakelaar aansluiten.

Mogelijk kun je een aantal omvormers op jouw huis aansluiten, maar dan geldt bovenstaand probleem op het perceel van de buren....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 18:27
In het datacenter gebruiken we een ATS om te wisselen tussen 2 stroombronnen, zoiets zou je kunnen inzetten, deze kan dan wisselen tussen jouw eigen stroom en dat van de buurman.
Echter hoe je dat thuis netjes inricht is dan een ander verhaal.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 22:38

Rmg

Grote batterij buiten, 2 omvormers er op.

1 op jouw huis, 1 op de buurman.

Schakelt nog steeds af als je de hoofdschakelaar uit zet

[ Voor 54% gewijzigd door Rmg op 30-04-2026 09:08 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Alle mogelijkheden met ATS of dubbelzijdige accu zijn niet toegestaan.
Artikel 2.15

Tussen de elektrische installatie achter een aansluiting en de elektrische installatie achter een andere aansluiting bestaat geen verbinding, tenzij de systeembeheerder anders bepaalt.

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-05 13:29
Plug-in batterij bij je buurman neerzetten aan het begin van de dag, deze daarna verplaatsen naar jouw woning aan het einde van de dag. Eventueel zo maken dat je op een handige plek de stekker kan om steken.

[ Voor 21% gewijzigd door antoine_ op 30-04-2026 13:09 ]

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 13:28
Kun je niet bij jou in huis een omvormer plaatsen en dan een deel van de panelen afkoppelen bij je buurman en aansluiten op jou omvormer. Dan heb je geen "vreemde" spanning in je meterkast.
Of laten zoals het nu is en dan een 2de laadpaal plaatsen bij je buren en dan daar je auto opladen.

• thijsderkx
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 17:20
Over het delen van Elektriciteit staat er bij mijn Greenchoice contract wel vermeld.

Ik heb in februari 2026 bij Greenchoice een 1-jarig (vast) contract ( met 350 bonuskorting) voor alleen stroom afgesloten. (Kon ook voor stroom en gas afgesloten worden)

Hierin stonden voorwaarden vermeld voor het delen van elektriciteit , genaamd energie-delen
Is voor de consument dus helemaal niet gunstig en kost dus

€ 121,- ( incl BTW) per leveringsjaar voor de energie-GEVER + € 0,0484 per geleverde KWh
€ 121,- ( incl BTW) per leveringsjaar voor de energie-ONTVANGER + € 0,0484 per ontvangen KWh
Voor de Energie-ONTVANGER komen er nog extra kosten bij :
IN de zomer indien er veel zonnestoom geleverd wordt door de energie-GEVER en als energie-ONTVANGER deze NIET gebruikt ,dan worden de niet gebruikte KWH bij de energie-ONTVANGER in rekening gebracht als terug-geleverde KWH en daar moeten dus ook
terugleverkosten voor betaald worden

Dus totaal on-interesant voor de consument

In het contract ( Contractvoorwaarden Greenchoice 1 jaar vast + €350 korting – januari 2026) staat er over Energiedelen:
-
Het EU Electricity Market Design (EMD) pakket van de Europese Unie introduceert een recht op energiedelen. Het EMD-pakket moet nog worden geïmplementeerd in de Nederlandse wet. Vanaf dat moment heb je het recht om deel te nemen aan energiedelen, mits je aan de wettelijke voorwaarden daarvoor voldoet. Energiedelen is een nieuwe mogelijkheid om zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit van een energiegever rechtstreeks met een energie-ontvanger te delen. Energiedelen bestaat dan naast onze eigen energielevering.
-
Voor het faciliteren van energiedelen zijn wij gerechtigd om kosten bij je in rekening te brengen als je als energiegever en/of energie-ontvanger aan energiedelen deelneemt. Deze kosten dienen ter dekking van de kosten die redelijkerwijs het gevolg zijn van energiedelen. Bij deze kosten moet worden gedacht aan de kosten om de facturatie (doorlopend) aan te passen en aan (additionele) inkoop-, profiel- en onbalanskosten. Deze kosten bedragen zowel voor de energiegever als voor de energie-ontvanger afzonderlijk € 100,- per leveringsjaar waarin energiedelen door ons wordt gefaciliteerd en € 0,04 voor elke kilowattuur (kWh) die je gedurende onze facilitering van energiedelen als energiegever hebt gedeeld of als energie-ontvanger hebt ontvangen. Deze kosten zijn exclusief btw. Inclusief btw zijn deze kosten respectievelijk € 121,- per leveringsjaar en € 0,0484 per kWh.
-
Als energie-ontvanger ben je over de door jou van de energiegever ontvangen energie energiebelasting en btw verschuldigd. Als je als energie-ontvanger de energie niet verbruikt op het moment dat die door de energiegever aan je wordt aangeboden, dan moet je die energie (administratief) wel afnemen en via het systeem terugleveren. Als je aan ons teruglevert gelden de terugleververgoeding en terugleverkosten zoals die in onze tarieven zijn opgenomen.

Indien dit een interresant onderwerp is dan kan dit in een nieuw TOPIC gestart worden

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:08
Ik zou niks van je bestaande installatie aan die van de buurman koppelen. Als je een warmtepomp/airco plaatst zou je misschien de buitenunit met een kabel bij hem aan kunnen sluiten. Zorg er dan wel voor dat deze installatie normaal aangesloten kan worden als een van jullie gaat verhuizen.

Ik zou verder geen groepen binnen gaan verbinden met zijn huis voor de wasmachine/droger. Dan kun je beter bij hem de was gaan doen.

• filip.heremans
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-04 17:08
Wij hebben energiedelen via het net opgezet (de "energie-gemeenschap") om energie te delen met mijn ouders, die twee dorpen verderop wonen.

Dat is inderdaad dikke miserie. Een heel gedoe om op te zetten en op het einde van de rit betaal je zoveel kosten dat je niets wint.

Daarnaast slaagde onze elektriciteitsmaatschappij (Total Energies) er niet in de eindfactuur te maken, waardoor dat ook hoop gedoe was.

Dus ver van wegblijven!

PS: dit gaat over Belgie

[ Voor 3% gewijzigd door filip.heremans op 30-04-2026 17:07 ]

Pagina: 1