Heeft mijn Nilfisk GM80 stofzuiger de geest gegeven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-04 12:58
Mijn vraag
Ik heb mijn Nilfisk GM80 stofzuiger gebruikt om stof af te zuigen van mijn wand- en plafond schuurmachine. Dat leek allemaal prima te gaan. Nu alweer enige tijd verder maakte de stofzuiger enige tijd een hoger geluid dan normaal. Op een gegeven moment ging hij tijdens het stofzuigen uit, weer kort aan en weer uit, om uit te blijven. Ik heb de motor van de stofzuiger uit elkaar gehaald en er bleek flink wat gips stof in te zitten van het schuren van de wanden en plafonds. Nu kan ik mij herinneren dat de stoffen filterzak die rond de motor zit een keer losgeraakt was en het stof daardoor vrij naar de motor kon komen. Na schoonblazen bleef de motor echter gewoon prima werken. Tot vandaag dus.

Na de motor wat verder uit elkaar te halen heb ik de binnenkant (waar ook de spoelen zitten) grondig schoon geblazen met hoge druk. De koolborstels lijken okay. Ik heb gemeten op de kroonsteen waar de condensator in zit. Ik meet zowel aan de zijde waar de condensator zit als aan de ander zijde van de kroonsteen gewoon 230 volt. Ook de schakelaar lijkt okay. Bij uitschakelen en opnieuw meten flitst de meter een fractie van een seconde op. Waarschijnlijk door de lading van de condensator.
De motor geeft echter geen krimp.

Voor deskundigen heb ik de volgende vragen:
Kan het toch nog de condensator zijn die stuk is?
Hoe kan ik daar eenvoudig achter komen?
Wat kan ik nog meer controleren?
Of is mijn motor zelf naar de eeuwige jachtvelden en dus een nieuw motor bestellen?

Wie kan mij helpen? :)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Alle reacties

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-04 12:58
Ehhh, nog even een foto van de condensator en de kroonsteen waar ik het over heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqzmHyZreH7zc3mtUjgMQTHCzg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkJLMJDm3NRyfdNaKPZuRDdQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrPUILnyvIPFf91fm7XdFh9uwAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS89tYuhkYeJ3F0d5XBZ7Kt0.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp