Ketel blijft pendelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martinmartin
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een Remeha Quinta 35C die met de pas geinstalleerde vloerverwarming elke paar minuten aan en uit gaat.
Op de benedenverdieping ligt 95 m2 aan vloerverwarming verdeeld over 12 groepen. Ik heb een Danfoss Ally gateway en een Wilo Para pomp. De bypass zit zoals jullie op de foto kunnen zien heel dicht bij de ketel.
Op de Grundfos pomp in de cv ketel zie ik geen knop oid om hem langzamer te laten lopen.

De retourtemperatuur van de vloerverwarmingbuisjes die uit de grond komen zijn meestal maar nauwelijks lager dan de temperatuur van het buisje dat de grond in gaat, daar zit nog geen 1 tot 2 graden verschil in.

Links gaat een verwarmingsbuis de muur in en die loopt naar boven naar 3 radiatoren op de eerste verdieping. Zelfs als ik deze drie open zet blijft de ketel elke paar minuten aan/uit gaan zodra er vraag is vanuit de vloerverwarming. Ik begreep dat deze ketel ook een erg zware ketel is en een hoge minimale kwh heeft. Ik zit er aan te denken om de cv ketel te vervangen voor eentje met een lagere minimale kwh. Maar een installateur die hier is geweest gaf aan dat deze dan waarschijnlijk ook weer gaat pendelen door de afstand van de bypass tov de ketel.

Wat denken jullie dat het probleem is en hoe dit opgelost kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5Z0d7L3d0PLhQZq4ZlOUOrpmlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzFTlDOeEmzI0gCCRLI9SQid.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGEcYAvjwx397fkaWQ25-VlN0ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzb9JKHo86IZpT1h6GRengHT.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzLl1JRff89lmiNdShZteJd880E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8ufyVg4h1pd5IHfdS1CzaQn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door martinmartin op 29-04-2026 21:27 . Reden: Foto toegevoegd van pomp ketel + temperatuurverschil tussen de vloerverwarmingsbuisjes. ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
waar woon jij dat je nu nog stoken moet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• martinmartin
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:16
Heb hem sinds februari al niet meer aan vanwege het pendelen. En ben daarom toen (tijdelijk) gaan verwarmen met de airco.
Maar daarom wil ik het probleem wel opgelost hebben zodat we de komende winter niet weer met hetzelfde probleem zitten. En nu is de installatie van de vloerverwarming nog geen jaar oud. De leverancier vindt het tot nu toe erg lastig om op te lossen, vandaar mijn hulpvraag hier.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Een ketel gaat pendelen als hij zijn warmte niet kwijt kan.
Op welke temperatuur heb je hem ingesteld, en staat de pomp op maximale snelheid ingesteld?

En je vloerverwarmingcircuits zelf zijn goed? Geen lucht erin e.d.?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb zelf (nog) een Quinta 35C en die levert in de laagste stand 8kW. Daar heb je dus veel afgiftevermogen voor nodig en zo te lezen raakt je vloerverwarming de opgewekte warmte niet kwijt (gezien lage delta aanvoer/retour).
Bereken dus sowieso warmtebehoefte en afgiftecapaciteit om daar je ketel (of wellicht beter, je warmtepomp) op af te stemmen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Welke aanvoertemperatuur heb je ingesteld staan op je ketel? Dat zou idealiter 35 graden of lager moeten zijn (dit hangt ook samen met het minimale vermogen wat geleverd kan worden door je ketel zoals hierboven benoemd)

In principe zou je vloerverwarming afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis tussen zeg 60 en 100 Watt per vierkante meter aan vermogen kunnen afvoeren. Dan kom je met 95m2 *100Watt wel boven het minimale vermogen van je ketel, maar dan moet je hem daar uiteraard wel op afstellen.

[ Voor 72% gewijzigd door pagani op 29-04-2026 22:44 ]

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
pagani schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:39:
Welke aanvoertemperatuur heb je ingesteld staan op je ketel? Dat zou idealiter 35 graden of lager moeten zijn (dit hangt ook samen met het minimale vermogen wat geleverd kan worden door je ketel zoals hierboven benoemd)

In principe zou je vloerverwarming afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis tussen zeg 60 en 100 Watt per vierkante meter aan vermogen kunnen afvoeren. Dan kom je met 95m2 *100Watt wel boven het minimale vermogen van je ketel, maar dan moet je hem daar uiteraard wel op afstellen.
Als je minimale afgifte 8kwh is en dan instellen op 35 graden slaat die direct af.(Pendelen).
Dus of kWh naar beneden, of afgifte vergroten. Beiden zijn lastig uit te voeren.

Klein buffervat kan het pendelen wel doen verminderen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:25
Ik vind het leidingwerk vooral heel erg onlogisch. Allemaal kranen, T stukjes, knietjes, voetventiel in de aanvoerleiding uit de ketel...

Staan de groepen van de verdeler open en komt er water van de ketel in de verdeler, of gaat het water zo terug de ketel in?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

rdejongjr

Gnome

Je bypassventiel staat bijna helemaal open, zodra de pomp van de ketel aanslaat beukt ie metaan daar doorheen.
- zorg dat de radiatoren open staan
- verzeker je ervan dat de pomp van de verdeler draait
- haal de ventielen van de vloerverwarming er tijdelijk af, die gaan traag open/dicht
- draai het bypassventiel steeds strakker tot je geen geruis meer ervan hebt.
Pagina: 1