Naden van RK gipsplaten afvlakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michielutr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-05 18:19
Hoi allemaal, vorige week heb ik gipsplaten aangebracht op een plafond op zolder. Hierna wil ik voorstrijk aanbrengen en verven. Ik heb RK gipsplaten gebruikt, en had achteraf gezien beter AK platen kunnen gebruiken. Goed, dat is mosterd na de maaltijd.

Mijn vraag is nu; hoe kan ik deze RK platen alsnog strak proberen af te werken? Ik begrijp dat het wellichtnooit zo strak zal worden als met AK platen, echter zou ik het wel mooi vinden om alsnog te proberen om de naden minder zichtbaar te maken.

Las bijvoorbeeld dat voegband alsnog gebruikt kan worden, echter dient het voegmiddel wat breder uitgevlakt te worden. En ergens anders kwam ik voegmiddel tegen dat claimt voegband overbodig te maken.

Heeft iemand er ervaring mee, of handige tips om verder te komen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via michielutr op 02-05-2026 12:51)

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:43
Ik heb on mijn vorige huis dezelfde fout gemaakt. De plafonds en muren van een nieuwe zolder volledig met RK platen uitgevoerd ipv AK. Alle naden met Uniflott afgesmeerd en uiteindelijk is er na twee jaar slechts één naad gescheurd. Die met een stanleymes iets breder gemaakt, met een flexibele kit afgekit en opnieuw geschilderd. Daarna zag je er niks meer van.

Ik zou dus niet te moeilijk doen en het gewoon afsmeren en schilderen.

Alle reacties

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:30
je kan eens zoeken op "tape butt joints" op youtube of iets dergelijks (vancouver carpenter is vaak een informatief kanaal voor dit soort zaken)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een voegenmiddel zoals uniflott gaat het zonder gaas of papierband vaak goed, maar ik zou er geen garantie op geven. Het werkt nog beter als er een beetje ruimte tussen de platen zit.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 29-04-2026 20:51 ]

• michielutr
Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik een hele kleine "drempel" bij de naden ga aanhouden in de hoop dat het door breed uitvlakken niet zichtbaar is. In dat geval kan ik alsnog voegband gebruiken.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:09
Je kan de naden ook met een stanleymes oid in een grotere V uit snijden, dan kun je ze meestal wel strak opvullen, alleen zonder voegband blijft altijd het risico dat de naad weer gaat breken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
michielutr schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:57:
Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik een hele kleine "drempel" bij de naden ga aanhouden in de hoop dat het door breed uitvlakken niet zichtbaar is. In dat geval kan ik alsnog voegband gebruiken.
Naden vullen is ook zonder “drempel” bijna altijd zichtbaar, doordat de rest van de plaat zo extreem glad en recht is. Mede daarom smeren ze in Amerika bij AK-platen doorgaans veel breder uit dan alleen de naad.

Verder is goed dekkend verven en goed voorstrijken belangrijk, want een groot deel van het zichtbare verschil is kleurverschil, vaak veroorzaakt door verschil in zuiging.

Zelf gebruik ik voorstrijk op kleur (of ik meng er wat verf doorheen). Daarna krijg je al een goed beeld van welke plekken nog niet helemaal goed zijn; die kun je dan nog bijwerken voordat je definitief gaat schilderen.

Ik ben doorgaans geen groot voorstander om Amerikaanse bouwfilmpjes "blind" te copieren, maar met gipsplaten werken doen ze daar al jaren en vrijwel overal.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:34
Ik heb ook ronde kanten gebruikt als plafond op de zolder. We hebben een extreem smalle trap en kon de rk platen in 60x120 krijgen. Dus die gedaan.

Eigenlijk zoals @twain4me al zegt, paar mm tussen de ronde kanten van de platen houden. De kopse kanten heb ik met een kantschaaf bewerkt, zo een als deze https://www.gamma.nl/asso...1N-9OuRPXePxoCDywQAvD_BwE
Vervolgens afsmeren met uniflott. Daarna alles vlak schuren en geverfd.

Bij mij op de hele zolder geen scheurtje te bekennen ook al is het een oud huis uit de 50er jaren.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40
Hele plafond stuken

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-05 08:56
Dit lijkt me de enige oplossing. Al het andere gaat scheuren of ziet er niet uit.

Acties:
  • Beste antwoord

• Thy...
Ik heb on mijn vorige huis dezelfde fout gemaakt. De plafonds en muren van een nieuwe zolder volledig met RK platen uitgevoerd ipv AK. Alle naden met Uniflott afgesmeerd en uiteindelijk is er na twee jaar slechts één naad gescheurd. Die met een stanleymes iets breder gemaakt, met een flexibele kit afgekit en opnieuw geschilderd. Daarna zag je er niks meer van.

• michielutr
Thy... schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:05:

Bedankt! Bedoel je uniflott (zak), of uniflott fill&finish uit een emmer?

• Thy...
michielutr schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Bedankt! Bedoel je uniflott (zak), of uniflott fill&finish uit een emmer?
Naden vullen met uniflott poeder uit een zak. Daarna opschuren en strak maken met fix & finish uit een emmer voor de laatste oneffenheden. Je kan ook fix & finish uit een zak gebruiken voor het afwerken, maar ik merkte dat er dan toch altijd wel wat korreltjes in zaten, waardoor het niet super strak werd. Uit een emmer is wat duurder per kilo, maar makkelijker strak te krijgen.
Pagina: 1