Motorola geeft enkele nieuwe telefoons 1 OS-update en 3…

Pagina: 1
Acties:

• Triblade_8472
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:07
Artikel: nieuws: Motorola geeft enkele nieuwe telefoons 1 OS-update en 3 jaar beveilig...
Auteur: @Dennis de Vries
Tweakers schrijft
Een opvallend detail is dat Motorola sommige toestellen slechts drie jaar aan beveiligingsupdates geeft. Daarmee wijkt de fabrikant af van het minimum van vijf jaar dat is opgelegd door de Europese Cyber Resilience Act. Vermoedelijk gebruikt Motorola een maas in de wetgeving. Daardoor krijgen producten met een verwachte levensduur die korter dan vijf jaar is een uitzondering. Vervolgens moet de updatebelofte overeenkomen met de totale levensduur van het apparaat.
Maar dit klopt volgens mij niet. De CRA gaat gefaseerd in en we zitten nu in de 'obligated reporting phase' en niet de 'full enactment'.

Edit
Als ik het goed nakijk zit dit update verhaal in Annex I van de CRA en deze gaat 11 dec. 2027 de verplichting in. Correct me if I'm wrong about the specifics.

[ Voor 7% gewijzigd door Triblade_8472 op 29-04-2026 19:59 ]

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:52

Dennis de Vries

Redacteur
Ik heb de documentatie omtrent de CRA meermaals doorgespit, maar verdorie, je hebt helemaal gelijk. In paragraaf 7.1 staat het hier inderdaad vermeld.

Ik meende elders te hebben gelezen dat Android-updates worden beschouwd als zodanig substantieel dat producten (smartphones) waar het op draait, daarom dus wél voor 11 december 2027 aan de minimale updateperiode moeten voldoen. Vandaar dat andere smartphonefabrikanten het wel al massaal naleven.

Dank voor de feedback, het stuk is nu aangepast in de tekst.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis de Vries op 29-04-2026 20:12 ]