onbekend apparaat op Fritzbox 7583

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tweetiebird
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-05 20:45
Mijn vraag
Ik zag tientallen apparaten die zich via wifi registreerden als PC-26-3D-2E-F4-6E-C4 en varianten die op mac adressen lijken maar geen vendor hebben of PC-192-168-0-43 of varianten waarbij de naam op een ip adress lijkt.

wifi password veranderd (heel lang en heel lastig nu, zou toch even moeten duren voor dat gekraakt is) maar er kwam direct weer een apparaat dat zich via wifi registreerde. Daarvan heb ik de internet toegang geblokkeerd maar aan het eind van de dag weer een dergelijk apparaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7583, versie 8.2 en een 1750E repeater versie 7.2 als mesh. Ik heb een 2.4g en een 5g wifi met elk een eigen naam. box en repeater zijn bekabeld verbonden

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb geprobeerd devices die ik niet ken/herken te verwijderen en uiteindelijk het wifi wachtwoord veranderd. Maar meteen daarna had ik dus weer zo'n PC-192-168-0-43 device. Dat is soms te pingen wat het alleen maar onbegrijpelijker maakt.

Iemand enig idee? Ik zit in een woonwijk dus voldoende netwerken en omwonenden in de buurt.

alvast dank voor jullie tijd.

B
...

Beste antwoord (via tweetiebird op 10-05-2026 20:43)

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:56

Zalmanman

So long,

Ook zoiets gehad, bleek onze omvormer te zijn die via wifi was gekoppeld. Ding een vaste naam gegeven in de FRITZ!Box en dat was het. Ook onze Nintendo Switch had daar een handje van, trouwens. Kostte even voordat ik dat doorhad.

Mijn oplossing was die apparaten op het netwerk blokkeren en dan eens kijken wat er niet meer werkt. Smart meuk, omvormer, deurbel, consoles etc. Op een gegeven moment ga je devices vinden die wel verbinding kunnen leggen, maar geen dataoverdacht hebben.

Overigens ook ooit een bekabelde Netgear Switch die zichzelf steeds een andere naam gaf. Ook dat apparaat gewoon een vaste naam gegeven en toen ook bekabeld geen gekke namen meer.

and thanks for all the fish.

Alle reacties

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:47
Zijn dit niet bekabelde machines/laptops? Werk machines of laptops wellicht?

• tweetiebird
thomskipsp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:48:
Zijn dit niet bekabelde machines/laptops? Werk machines of laptops wellicht?
Deze registreren via de WiFi, bekabelde apparaten worden apart genoemd.

Ik heb nu de "private WiFi address" van onze apple iphones uitgezet, eens kijken wat dat brengt

• tweetiebird
Ik zie nu geen vreemde devices meer, op de (3) apple apparaten in dit huishouden is 'private wifi address' omgezet van 'rotate' naar 'off'. Ik vind het een mooi resultaat.

B

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk dat die 'private WiFi address' er wel voor een reden zat: je apparaten zijn nu over verschillende WiFi-netwerken - ook als je er niet mee verbindt! - traceerbaar, wat leuke data oplevert voor adverteerders (en in theorie: kwaadwillenden). Door dat uit te schakelen heb je je privacy verslechterd om een non-issue (router UI die veel apparaten toont) te "fixen".

Oslik blyat! Oslik!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:22
@tweetiebird Dit probleem wat je beschrijft kan je oplossen via deze handleiding:

https://fritz.com/nl-nl/a...ten-in-het-Mesh-overzicht
Is het niet opgelost, dan graag je reactie, zodat wij dit hier bei ons kunnen onderzoeken.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:40:
Bedenk dat die 'private WiFi address' er wel voor een reden zat: je apparaten zijn nu over verschillende WiFi-netwerken - ook als je er niet mee verbindt! - traceerbaar, wat leuke data oplevert voor adverteerders (en in theorie: kwaadwillenden). Door dat uit te schakelen heb je je privacy verslechterd om een non-issue (router UI die veel apparaten toont) te "fixen".
Bij Apple is het per SSID.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:59
Op Android ook, althans wel in /e/OS.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:59
FRITZ!webcare schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:15:
@tweetiebird Dit probleem wat je beschrijft kan je oplossen via deze handleiding:

Is het niet opgelost, dan graag je reactie, zodat wij dit hier bei ons kunnen onderzoeken.

Je FRITZ! Supportteam
Gaaf dat jij/jullie zo actief support verlenen op Tweakers! _/-\o_

• tweetiebird
Ik heb dat uitgezet voor mijn eigen twee wifi netwerken. Ik zie dat Apple het standaard aanzet als je een nieuw wifi netwerk toevoegd. Dus in de praktijk zal het risico meevallen schat ik in.
Overigens heeft Android ook "randomised mac" in de avanced instellingen van de wifi. werkt zo te zien hetzelfde.

• tweetiebird
FRITZ!webcare schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:15:

Je FRITZ! Supportteam
Dank je voor je input. Ik weet hoe ik onbekende apparaten kan verwijderen maar als deze zich met een random MAC address aanmelden is de bron van de 'onbekende apparaten' niet weg en staat het overzicht binnen een paar dagen weer helemaal vol.

• tweetiebird
Maar ik wil gewoon weten wat er op mijn netwerk aanlogt.

Hoe kan ik het verschil zien tussen een apparaat van mij wat in privacy mode aanlogt en een buurjongen die na een deauth attack en wat hacken aanlogt als PC-192.168-0-123?

Acties:
  • Beste antwoord

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:56

Zalmanman

So long,

Ook zoiets gehad, bleek onze omvormer te zijn die via wifi was gekoppeld. Ding een vaste naam gegeven in de FRITZ!Box en dat was het. Ook onze Nintendo Switch had daar een handje van, trouwens. Kostte even voordat ik dat doorhad.

Mijn oplossing was die apparaten op het netwerk blokkeren en dan eens kijken wat er niet meer werkt. Smart meuk, omvormer, deurbel, consoles etc. Op een gegeven moment ga je devices vinden die wel verbinding kunnen leggen, maar geen dataoverdacht hebben.

Overigens ook ooit een bekabelde Netgear Switch die zichzelf steeds een andere naam gaf. Ook dat apparaat gewoon een vaste naam gegeven en toen ook bekabeld geen gekke namen meer.

and thanks for all the fish.

• tweetiebird
Ik heb inderdaad onze vriezer opnieuw gekoppeld en een vaste naam gegeven. Nu is het even afwachten wat er verder nog gebeurd.
Pagina: 1