Advies voor het draaien van virtuele mini dc workload

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk voor een software vendor en wil graag een standaard test/demo omgeving bouwen op basis van onze software, op dit te kunnen bouwen heb ik resources nodig voor in het 'datacenter' ik wil deze resources op kleine schaal afnemen in een 'server' bij mij thuis. Ik overweeg een gebruikt workstation in te zetten maar wil graag praktisch advies zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij mijn eisen en wensen.

Het systeem gaat Proxmox draaien met daarin 1 grote Hyper-V VM en in die Hyper-V gaan 10-14 VM's draaien. Klinkt vreemd, maar dit is het idee. er zijn twee VM's in die omgeving die echt wat load gaan draaien af en toe en zeker 6 cores pakken, de rest is vrijwel niets aan het doen, MSSQL servertjes, AD servertjes, paar fileservers, Oracle..maar ze verwerken af en toe een transactie om wat in de logs te hebben maar doen verder dus niets.
Het zal nooit productie draaien, het is voor lab/demo en om zo'n configuratie te testen en daarop wat scripts te runnen op hele kleine schaal met 1 persoon.
Ik heb 0,0 behoefte aan RAID, ik bescherm de belangrijke data op een andere manier, als het ding er een week of twee uit ligt omdat er een SSD kapot gaat maakt dat niet uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1500 euro voor een gebruikt systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij gaat headless draaien, voor nood heb ik monitor en K+B.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Normale compute workloads, geen AI oid.
Ik wil minimaal 128GB geheugen (196 zou perfect zijn) en 12 fysieke cores en wil de mogelijkheid hebben om minimaal 4 SATA SSD's toe te voegen voor opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil
WoL
Energiezuinig (relatief gezien)
Remote management is leuk maar ik ga geen 1U server die staat te blazen op mijn werkkamer neerzetten daarvoor, ik kijk naar workstation systemen op dit moment.
Fijn als ik losse onderdelen die kapot gaan kan vervangen.
Alles op SSD's (sata is goed genoeg, NVME is geweldig)

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over zelfbouw gebruikt kopen vs b.v. een Lenovo of HP workstation, wat past het beste?

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

SpamLame

niks

En waarom bouw je dat niet op de infra van je werkgever?
Draait er zodadelijk IP / data van je werkgever op een systeem waar ze 0,0 controle over heeft?
Heb je daar al een akkoord op papier over dat je dit mag bouwen op eigen spullen boel?

Waarom niet gelijk hyperv op bare metal?
Geneste hypervisors kan wel voor specifieke use cases.

Ga voor dc ssds, of iig ssds met een hoge tbw tenzij die meerprijs niet in budget past

Die twee vm die 6 cores pakken, is dat 6 elk of 6 totaal?

• R3m3d7
@SpamLame Het is een soort early stage long shot side quest ding, het IP wat er komt als er iets komt zal veilig zijn.

Dit kan niet op werkgever infra, het gaat om agility en snelheid onder de radar. Management is akkoord.

Geen hyper-v op bare metal omdat proxmox mij hardware compatibility geeft en de hyper-v vm portable maakt.

Het gaat niet om het waarom zo invullen tbh maar hoe dit het beste zo invullen.

vwb die twee VM's, die zullen niet tegelijk die 6 cores pakken maar wel per stuk. Maar dan max een uurtje of zo. Als ik b.v. een zuinige cpu zou kunnen kopen met 12 cores zoals die op de N100 zitten zou het prima zijn voor wat ik ermee ga doen.

[ Voor 22% gewijzigd door R3m3d7 op 29-04-2026 15:35 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

Met een oud workstation denk ik aan zoiets bv.
Zal nog wat aan geknutseld moeten en je mist misschien voor jou cruciale cpu instructies sets.
Of een Threadripper set als deze
v&a aangeboden: AMD Ryzen Threadripper 2920X met Asus prime x399-A of deze v&a aangeboden: Asus Prime X399-A & AMD Threadripper 2990WX & 32gb DDR4 geheugen

Maar dat rijmt niet echt met je N100 die maar 4 cores heeft en max 16GB aanspreekt.
https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

Wil je wat moderners en 128GB+ kunnen aanspreken dan kom je bij DDR4 & 5 uit, je budget is dan grotendeels op aan dat.

Als je met minder zeg 64GB toekan,mogelijk later meer , dan heb je meer opties.

Aantal fysieke cores zou ik minimaal 8 doen afh. van hoeveel kleine vms Lees cores je tegelijk naast die van 6 cores hebt draaien.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:04
Op V&A biedt iemand voor €550 deze set aan: Corsair Vengeance DDR5 96GB 5600Mhz CMK96GX5M2B5600C40 iemand anders biedt een moederbord voor €100: ASUS PRIME B760-PLUS. Zet daar een i7 op, bv deze Intel Core i7 12700T, dan heb je een basis met voldoende RAM en cores. Deze SSD is niet extreem duur: Samsung 870 Evo (MZ-77E4T0B/EU) 4TB. Met een koeler, Arctic Freezer 36 CO, en een eenvoudige voeding (Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular, deze zou ik nieuw kopen, tweedehands is vaak vragen om de problemen van een ander) en kast ( CORSAIR Carbide Series Clear 400C) blijf je dan binnen budget

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 29-04-2026 17:14 ]

• Microkid
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

R3m3d7 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:18:
Het systeem gaat Proxmox draaien met daarin 1 grote Hyper-V VM en in die Hyper-V gaan 10-14 VM's draaien.
Nested virtualisatie is killing voor je performance. Waarom niet gewoon alles in Proxmox of rechtstreeks op Hyper-V?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• R3m3d7
Microkid schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:11:
[...]

Nested virtualisatie is killing voor je performance. Waarom niet gewoon alles in Proxmox of rechtstreeks op Hyper-V?
Omdat ik zo een portable VM met een hele lab omgeving erin kan maken daarnaast is performance niet echt relevant want de vm’s doen bijna niets. Het gaat meer om wat slim is om te kopen dan de architectuur die ik erop wil bouwen. Ik snap de zorgen en bedankt voor de adviezen maar ik werk al even met hypervisors en in deze specifieke situatie heeft dit een aantal belangrijke voordelen. Het geheugen is vooral een factor die standaard consumenten systeempjes uitkwalificeerd, maar een server maakt teveel herrie. Vandaar dat ik op wat oudere workstations van hp of lenovo uitkom. Maar eigenlijk zijn die qua cpu al snel te zwaar en niet bepaald zuinig. Dus ik zoek een stille workstation met moderne cpu die bv 16 n100 achtige eCores heeft en dan met 196GB geheugen.

• SpamLame

SpamLame

niks

Ligt aan mij was. Maar een werkstation icm met 16 ecores & 128GB of beter klinkt tegenstrijdig.

Voor de E cores En alleen ecores, denk dat je dan bij de Intel Deverton of Snow Ridge Atom lijn uitkomt https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html
Doet 256GB ram.
Alleen niet los te koop en kom je bv bij een https://www.supermicro.co...therboard/A2SDi-16C-HLN4F

Geen idee wat dat kost, mogelijk dat een consumenten cpu en bord kosteneffectiever is.

• R3m3d7
SpamLame schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:52:
Ligt aan mij was. Maar een werkstation icm met 16 ecores & 128GB of beter klinkt tegenstrijdig.
Ik kom liever wat CPU tekort en bespaar stroom op het hoofdzakelijk idle draaien dan dat het systeem gaat swappen omdat het geheugen op is, want dat is een heel ander soort ervaring dan tegen de grens van je cpu aan lopen. I've been there, done that.

Maar bedankt voor je tips, ik denk dat wat ik zoek niet betaalbaar te krijgen is en ik moet accepteren dat ik wat meer stroom voor xeon cpu's ga betalen die ik eigenlijk niet echt gebruik.

Ik heb op mijn N100 servertje met proxmox een hyper-v VM gemaakt met daarin 2 kleine Windows VM's en de performance daarvan was zefls okay voor wat ik ga doen, het probleem is dat ik niet genoeg heb aan 4 ecores (ongeveer gelijk aan skylake cores) voor alles wat ik ga doen en echt minimaal 128GB geheugen wil hebben. dat is een combinatie diie je volgens mij niet kan krijgen voor rond de 1500 euro.

• martyw
R3m3d7 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:27:
het probleem is dat ik niet genoeg heb aan 4 ecores (ongeveer gelijk aan skylake cores) voor alles wat ik ga doen en echt minimaal 128GB geheugen wil hebben. dat is een combinatie diie je volgens mij niet kan krijgen voor rond de 1500 euro.
Veel goedkoper dan het 2de hands systeem wat ik in mijn vorige post voorstel gaat het niet worden met jouw wensen. De totale vraagprijs is ongeveer €1250 (excl. bezorgkosten), veel zal er niet af te dingen zijn, misschien een paar tientjes op de CPU en het moederbord. Ik zie in V&A een aantal setjes 96GB DDR5 RAM aangeboden voor prijzen tussen de € 550 en € 650, ik verwacht niet dat je daar veel af krijgt - dus 128GB RAM en een 12 core Xeon voor minder dan € 1500 lijkt me een 'uitdaging'.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

R3m3d7 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:18:
Ik werk voor een software vendor en wil graag een standaard test/demo omgeving bouwen op basis van onze software, op dit te kunnen bouwen heb ik resources nodig voor in het 'datacenter' ik wil deze resources op kleine schaal afnemen in een 'server' bij mij thuis. Ik overweeg een gebruikt workstation in te zetten maar wil graag praktisch advies zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij mijn eisen en wensen.

Het systeem gaat Proxmox draaien met daarin 1 grote Hyper-V VM en in die Hyper-V gaan 10-14 VM's draaien. Klinkt vreemd, maar dit is het idee. er zijn twee VM's in die omgeving die echt wat load gaan draaien af en toe en zeker 6 cores pakken, de rest is vrijwel niets aan het doen, MSSQL servertjes, AD servertjes, paar fileservers, Oracle..maar ze verwerken af en toe een transactie om wat in de logs te hebben maar doen verder dus niets.
Het zal nooit productie draaien, het is voor lab/demo en om zo'n configuratie te testen en daarop wat scripts te runnen op hele kleine schaal met 1 persoon.
Ik heb 0,0 behoefte aan RAID, ik bescherm de belangrijke data op een andere manier, als het ding er een week of twee uit ligt omdat er een SSD kapot gaat maakt dat niet uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1500 euro voor een gebruikt systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij gaat headless draaien, voor nood heb ik monitor en K+B.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Normale compute workloads, geen AI oid.
Ik wil minimaal 128GB geheugen (196 zou perfect zijn) en 12 fysieke cores en wil de mogelijkheid hebben om minimaal 4 SATA SSD's toe te voegen voor opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil
WoL
Energiezuinig (relatief gezien)
Remote management is leuk maar ik ga geen 1U server die staat te blazen op mijn werkkamer neerzetten daarvoor, ik kijk naar workstation systemen op dit moment.
Fijn als ik losse onderdelen die kapot gaan kan vervangen.
Alles op SSD's (sata is goed genoeg, NVME is geweldig)

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over zelfbouw gebruikt kopen vs b.v. een Lenovo of HP workstation, wat past het beste?
Houd je er rekening mee dat diverse zaken die je hier noemt (dure) licenties vereisen? Je noemt ze zelf al, o.a. MSSQL servertjes, AD servertjes, paar fileservers, Oracle. Ondanks dat het om een thuislab gaat zal de licentiehouder niet blij zijn wanneer er niet wordt betaalt en is het bedrijf mogelijk mede aansprakelijk voor jouw thuis werk-setup.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• R3m3d7
Bor schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:12:
[...]

Houd je er rekening mee dat diverse zaken die je hier noemt (dure) licenties vereisen? Je noemt ze zelf al, o.a. MSSQL servertjes, AD servertjes, paar fileservers, Oracle. Ondanks dat het om een thuislab gaat zal de licentiehouder niet blij zijn wanneer er niet wordt betaalt en is het bedrijf mogelijk mede aansprakelijk voor jouw thuis werk-setup.
Nope, dit kan voor rond de 1000-1500 euro per jaar aan software via een Microsoft Visual Studio Code Pro Subscription. Je krijgt Windows Server, Microsoft SQL, Hyper-V, M365 E5 en 50 euro per maand Azure credits. Beetje Oracle kan je voor niet prod draaien als developer. Je moet er alleen geen productie op draaien, het is voor test en ontwikkelen...en dat is exact wat dit is. Het mooie van mijn projectje is dat ik bijna alles van die subscription ga gebruiken inc. azure en M365 E5. Maar niets voor serieus gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door R3m3d7 op 30-04-2026 08:28 ]

• martyw
Zie nu deze voor €495, 128 GB DDR4 RAM, Kingston Fury Beast RGB KF436C18BBAK4/128, moet wel op een voor DDR4 geschikt moederbord, bv ASRock H670 PG Riptide

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 30-04-2026 11:28 ]

• R3m3d7
martyw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:27:
Zie nu deze voor €495, 128 GB DDR4 RAM, Kingston Fury Beast RGB KF436C18BBAK4/128, moet wel op een voor DDR4 geschikt moederbord, bv ASRock H670 PG Riptide
Dat is ook wel een gaaf idee, dan kan ik een moderne zuinige cpu gebruiken met een hele hoge single core performance tov een 6+ jaar oude xeon. Thanks!

• Microkid
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1