Vraag

• niic0leiine
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:00
Beste forumleden,

Onze situatie; Kstar Bluespark thuisbatterij 10kwh - zonnepanelen met een SolarEdge omvormer.
Onze Kstar batterij staat net een paar weken te draaien en doet wat hij moet doen (in de avond ons stroom verzorgen)
Nu hebben we ook een dynamisch contract bij Frank Energie, wij hebben op dit moment nog niet het uitgangspunt om te handelen. Maar ik zat wel over het volgende na te denken;

We zitten nu natuurlijk in de dagen dat terugleveren negatieve prijzen heeft, salderen is nog van toepassing.
Maar ik zat te denken of het dan niet verstandiger is om de batterij bijvoorbeeld pas in de middag het overschot op te laten slaan. Dat doet hij nu in de ochtend al.
Ik kan echter geen ervaringen van andere vinden online waar bijvoorbeeld tips worden uitgewisseld. Zijn er mensen die ervaringen en/of tips kunnen delen? Die ook ervaring hebben met de Kstar sync omgeving/app?

Alle reacties

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:49

fxs81

Julianadorp

Geen ervaring met de Kstar, ik heb er 2 van HomeWizard maar kijk eens in de diverse thuisbatterij topics zoals Marstek, Zendure en HomeWizard, daar word er behoorlijk mee gespeeld, meestal via Homey of Home Assistant. Ik heb (nog) een vast contract tot november maar heb bv al een automatisering klaar in Home Assistant die de omvormer terugschroefd en dan teruglevering minimaliseert terwijl wel de accu's worden geladen, ook kan ik uitgesteld laden of bij diverse prijzen laden of ontladen. Geen idee of met Kstar ook zoiets mogelijk is, dat ligt aan de API die ze gebruiken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:07
niic0leiine schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:57:
Beste forumleden,

Onze situatie; Kstar Bluespark thuisbatterij 10kwh - zonnepanelen met een SolarEdge omvormer.
Onze Kstar batterij staat net een paar weken te draaien en doet wat hij moet doen (in de avond ons stroom verzorgen)
Nu hebben we ook een dynamisch contract bij Frank Energie, wij hebben op dit moment nog niet het uitgangspunt om te handelen. Maar ik zat wel over het volgende na te denken;

We zitten nu natuurlijk in de dagen dat terugleveren negatieve prijzen heeft, salderen is nog van toepassing.
Maar ik zat te denken of het dan niet verstandiger is om de batterij bijvoorbeeld pas in de middag het overschot op te laten slaan. Dat doet hij nu in de ochtend al.
Ik kan echter geen ervaringen van andere vinden online waar bijvoorbeeld tips worden uitgewisseld. Zijn er mensen die ervaringen en/of tips kunnen delen? Die ook ervaring hebben met de Kstar sync omgeving/app?
Kstar maakt gebruik van een Solarman logger, dus je kunt kijken of je bijvoorbeeld Home Assistant of EVCC in kunt zetten om dit mee te regelen. EVCC is bezig met een optimiser functie:
https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer

Voor EVCC zul je wel iets met Modbus moeten doen bij Kstart vermoedelijk, de mijne komt over en paar weken dus dan bouw ik ook ervaring op :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT