Dashcam of batterij-camera voor vandalisme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04 10:16
Ik heb het geluk om in een wijk te wonen met veel criminaliteit en vandalisme. De laatste tijd vindt er veel vandalisme plaats voor de ingang van de flat. Dat stuk is overdekt dus een camera uit het raam hangen levert weinig op. Ik kwam dus met het briljante idee: een dashcam i.c.m. de auto tactisch parkeren.

Ik zoek een dashcam die
  • Continu opneemt
  • Aangesloten kan worden op powerbank (5V)
  • Opslaat op SD-kaart
  • Draaibaar is zodat ik de camera kan richten afhankelijk van parkeerpositie
Een alternatief is standaard beveiligingscamera met precies dezelfde 2 eigenschappen die ik op het dashboard leg en een beetje camoufleer.

Hebben jullie tips? Ik wil zo'n € 75 uitgeven.

PS: Van elk incident is al aangifte gedaan, dus dat kunnen we achterwege laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Faloude op 29-04-2026 10:43 ]

Beste antwoord (via Faloude op 29-04-2026 14:23)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-04 09:04
JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:49:
Voor 24 uur HD video heb je een geheugen van ca. 200 gB nodig, dus een kaart van 264 gB. Dat beperkt je keuze al enigszins.
HD vanaf wat afstand maakt personen al vrijwel niet herkenbaar.
Nieuwe(re) dashcams gebruiken H.265 / HEVC en dan heb je nog maar 30-60gb per 24 uur nodig. Daarnaast zijn ze ook erg goed in opnemen enkel als er beweging is, en dan blijft daar nog maar een schijntje van over.

Een dashcam is wat beter te camoufleren, maar de beveiligingscamera's (bijv TP Link, Imou) etc zijn makkelijker te managen en als je nou toevallig ook nog dichtbij genoeg je apartement kan parkeren en een accesspointje aan die kant van je app. neerzet, kan je ook remote zien wat er aan de hand is.

Mijn Imou simpele camera gebruikt grofweg een 10.000mah powerbank per 24 uur, maar als er veel beweging is of er moet veel van de nachtmodus gebruik gemaakt worden zal het vebruik wat hoger zijn.

Die camera kost ongeveer 20 euro. SD kaartje van 128-256gb erin, nog eens 20 a 30 euro, en een flinke powerbank en je bent klaar.

LED op de camera kan je in de software uitzetten en dan is 'ie al een stuk moeilijker te spotten.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Kan je niet beter een camera ophangen in de portiek van de flat?

• Faloude
99ruud99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:38:
Kan je niet beter een camera ophangen in de portiek van de flat?
Ik moet hier echt om grinniken. Je voorstel is helemaal prima hoor, maar de context maakt het grappig. Als er een deurhendel vervangen moet worden in deze flat moeten daar 12 meetings met de VvE voor gepland worden dus een camera ophangen in de portiek zit er echt niet in. Bovendien vinden de "activiteiten" plaats buiten de flat. Tevens heb ik een vermoeden dat sommige delicten door een medebewoner gepleegd worden, dus die camear wordt mogelijk een mikpunt.

• 99ruud99
Goed, dus dan heb je je auto waar een camera in hangt... en die wordt dan geen mikpunt?

En wat wil je met de beelden doen, buiten op youtube / dumpert / weet ik veel plaatsen?

ps - vergeet niet dat een camera rechtstreeks aan accu verbonden moet zijn, anders valt hij uit als je moter uit gaat... Dus je accu loopt langzaam leeg.

[ Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 29-04-2026 10:45 ]

• Faloude
99ruud99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:44:
Goed, dus dan heb je je auto waar een camera in hangt... en die wordt dan geen mikpunt?
Misschien wel, maar dat is wel een stuk moeilijker.
En wat wil je met de beelden doen, buiten op youtube / dumpert / weet ik veel plaatsen?
Eeh.. nee
ps - vergeet niet dat een camera rechtstreeks aan accu verbonden moet zijn, anders valt hij uit als je moter uit gaat... Dus je accu loopt langzaam leeg.
Daarom staat er in mijn post dat hij op een powerbank moet kunnen lopen :-)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33
Voor 24 uur HD video heb je een geheugen van ca. 200 gB nodig, dus een kaart van 264 gB. Dat beperkt je keuze al enigszins.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 13:30
En dan zie je op de camera beelden een groep jongens met hoodies ver over hun gezicht getrokken.

Acties:
  • Beste antwoord

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-04 09:04
JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:49:
Nieuwe(re) dashcams gebruiken H.265 / HEVC en dan heb je nog maar 30-60gb per 24 uur nodig. Daarnaast zijn ze ook erg goed in opnemen enkel als er beweging is, en dan blijft daar nog maar een schijntje van over.

Een dashcam is wat beter te camoufleren, maar de beveiligingscamera's (bijv TP Link, Imou) etc zijn makkelijker te managen en als je nou toevallig ook nog dichtbij genoeg je apartement kan parkeren en een accesspointje aan die kant van je app. neerzet, kan je ook remote zien wat er aan de hand is.

Mijn Imou simpele camera gebruikt grofweg een 10.000mah powerbank per 24 uur, maar als er veel beweging is of er moet veel van de nachtmodus gebruik gemaakt worden zal het vebruik wat hoger zijn.

Die camera kost ongeveer 20 euro. SD kaartje van 128-256gb erin, nog eens 20 a 30 euro, en een flinke powerbank en je bent klaar.

LED op de camera kan je in de software uitzetten en dan is 'ie al een stuk moeilijker te spotten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:04
is het wel toegestaan deze publieke ruimte op te nemen?

• Faloude
@XelaRetak Kijk aan, de eerste nuttige reactie! Hij staat inderdaad dichtbij genoeg voor wifi ontvangst. Een TP Link camera'tje is misschien geen slecht idee.

Het gaat om vernieling van afvalbakken, beschadigen van fietsen en dumpen van grof afval. Ik denk dat dat soort tuig niet eerst om zich heen kijkt voor camera's of een infraroodscan doen.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:58

Ik vind dit best een relevante vraag voordat je hier geld en moeite in gaat steken. Bij ons is er in de buurt laatst ingebroken in tuinen en schuren waarbij meerdere diefstallen zijn gepleegd. De dader staat overduidelijk op meerdere camera’s. Uiteraard meerdere aangiftes gedaan, beelden gedeeld, maar wordt niks mee gedaan verder.

• 99ruud99
Mijn tp link C201 (en al die andere c20x for that matter) werken prima op een battery pack, al moet je er rekening mee houden dat ze 9 V nodig hebben. (Of 100V / 230V).

Hij verbruikt ongeveer 5W tijdens opnames, dit zou lager moeten zijn buiten opnames om. Ik heb er een 128 gb kaartje in zitten, hij slaat enkel op tijdens beweging. Natuurlijk is de ingang van een flatgebouw drukker dan mijn oprit.

5W is prima op te vangen met een batterij.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
Houd er wel rekening mee dat de PIR sensor die de camera moet activeren niet werkt door de voorruit van je auto heen. Zou hem dan dus wel elders plaatsen.

Verder een vervelend probleem. Zelfs met beeld is pakken vaak nog moeilijk, omdat ze of gemaskerd eropstaan, of omdat er vervolgens niks mee gedaan word. Een (dummy) camera zichtbaar plaatsen heeft dan misschien juist wel een betere preventieve werking?

• Faloude
Zojuist een EZVIZ camera besteld. Werken allemaal met 5V voeding over USB.

De daders staan binnenkort op opsporing verzocht :')
Pagina: 1