Hoe sifonlek stoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w4b0zNvu9ZrZEb41Qx-77bWWG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLZp3wrSxeVBDA4JupYN4rjl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn sifon blijft lekken op het punt waar ik een gladde buis met een knelrubber in het sifon steek. Dit komt natuurlijk omdat die koppeling constant onder water blijft staan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Prefab ruimtebesparende sifon
  • Vaatwasser Y stuk, van schroef naar knel/glad
  • Boiler T stuk, van schroef naar knel/glad
Kortweg krijg ik die knelverbindingen dus nooit 100% waterdicht maar ik kan niet alles schroef of met flens krijgen, er moet wat op maat gemaakt worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Vaatwasser Y stuk omgewisseld met het stukje wat nu boven het sifon zit. Lost niks op, onderkant van dat Y stuk is ook glad
  • Nieuwe ingevette rubbers
  • Nieuw prefab sifon gehaald met andere hoekjes e.d. Zelfde probleem in de praktijk.
  • Lelijke flex sifon gehaald, die heeft ook een glad einde dus die heeft ook wederom hetzelfde probleem
Waarom is dit zo lastig? :') Normaal pvc kan je gewoon lijmen, waterleiding kan je persen, knellen of solderen, maar deze zachte pvc troep krijg ik met geen mogelijkheid 100% waterdicht.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:55
afdichten met watervaste/siliconenkit?. er staat geen druk op.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:09

Felyrion

goodgoan!

Als het toch lekt lijkt het haast op een iets beschadigde buis of knelring.
Je zou een simpel S sifon kunnen proberen. Die zit net zo in elkaar dat het staande water onder die ring blijft. Lijkt in jouw situatie prima te passen.
https://pvcbuis.com/mcalp...lemverbinding-40-mm-prod/
Eventueel ook dat insteek stuk erboven vervangen om zeker te zijn dat daar geen beschadiging op zit.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:27
Misschien even een foto maken met die schroef ring los zodat zichtbaar is hoe het rubber in de verbinding zit.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:20
Je kunt nog proberen om de warmwaterkraan even open te zetten. Dan wordt de sifon warm en soepel, en kun je hem soms een slagje strakker draaien.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• silverball

silverball

Topicstarter
Felyrion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:35:
Als het toch lekt lijkt het haast op een iets beschadigde buis of knelring.
Je zou een simpel S sifon kunnen proberen. Die zit net zo in elkaar dat het staande water onder die ring blijft. Lijkt in jouw situatie prima te passen.
https://pvcbuis.com/mcalp...lemverbinding-40-mm-prod/
Eventueel ook dat insteek stuk erboven vervangen om zeker te zijn dat daar geen beschadiging op zit.
Daar zat ik ook al naar te kijken, maar die gaat van schroef naar schroef, dat past niet.
peter-rm schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:31:
Zou een last resort optie kunnen zijn ja
martin_v_z schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:37:
Misschien even een foto maken met die schroef ring los zodat zichtbaar is hoe het rubber in de verbinding zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtO7VjCsooVFSg3GVilnNKqEpqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTj8WxC0M53sA3ponzgJWCj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XCo19_26O31FeY9vo5CtyjpOuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJYIQreitLhDAqXkS9Xx7hcZ.jpg?f=fotoalbum_large

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:27
Ik kan het niet helemaal zien, maar lopen de rubbers netjes in een v? Dikke en dunne kant. Verder zou ik denken dat het dan een kwestie is van goed stevig aandraaien

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:18
Lijkt ook vrij veel rommel in de schroefdraad te zitten - weet je zeker dat hij nog goed past? Want normaal zou dat eruit gedraaid worden als je hem 2x vast en los draait.
Anders van dat teflontape spul in het schroefdraad?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Alles goed schoonmaken, droogmaken en weer in elkaar zetten met een beetje vaseline o.i.d. zodat alles soepel glijdt en klemt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:10
Goed schoonmaken en de boel monteren zonder dat er geforceerde spanning op zit.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:07
Als de rubbers onbeschadigd op de juiste plek zitten, en er zit geen vuil tussen, dan moet dat gewoon waterdicht zijn tot een behoorlijk hogere druk dan je in een afvoer verwacht. Rubbers mag je niet te hard aanspannen, om ze niet kapot te draaien, maar met de hand krijg je dat normaal niet té vast. Mee met team "grondig schoonmaken, en goed in elkaar zetten" dus.

Kan het zijn dat het lekt op de aansluiting tussen de grijze buis aan de wasbak, en de witte buis eronder? Eventueel keukenpapier rond hangen, zie je direct waar het nat wordt. Op je foto zie ik onder de flens een rubber, maar bovenop de flens (platte stuk van de buis) moet ook een rubber komen.

En persoonlijk zou ik de vaatwas aansluiten boven de sifon. Nadeel is iets meer lawaai, maar je sifon wordt wel regelmatig goed doorgespoeld met heet water, dus minder kans op verstopping.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• silverball

silverball

Topicstarter
Oke dank allemaal, never forget the obvious; schoonmaken lijkt de fix te zijn.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
en alsjeblieft het nou anders in elkaar zet dan blijft die lekplek niet altijd onder water staan, dan lekt het zeker niet meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• silverball

silverball

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:26:
en alsjeblieft het nou anders in elkaar zet dan blijft die lekplek niet altijd onder water staan, dan lekt het zeker niet meer.
Ik zie niet helemaal hoe, want als ik het sifon hoger plaats door die "lekplek" boven de vaatwasser Y te plaatsen, komt die eleboog t.h.v. de afvoer van de gootsteen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
peter-rm schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:31:
Op PP (polypropyleen) plakt niks.
Hele idee (meen ik) is daarmee dat de kans op verstopping afneemt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Ik vind zelf je 2e bocht ook heel ver omhoog komen. Daardoor staat die schuifverbinding dus altijd onder water. Niet echt een aanrader

• silverball

silverball

Topicstarter
Torched schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:41:
Ik vind zelf je 2e bocht ook heel ver omhoog komen. Daardoor staat die schuifverbinding dus altijd onder water. Niet echt een aanrader
Ja dat klopt, maar ik zie de oplossing niet. Als ik zo'n standaard sifon haal, zo'n potje, dan moet ik de gehele verbinding totaan de vaatwasser Y zelf op maat gaan zagen, dan weet ik zeker dat ik overal potentiële lekpunten krijg als alles schuif is.

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:34
Fijn dat schoonmaken geholpen heeft. Meestal zit de aansluiting van de vaatwasser erboven. Bijvoorbeeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X45K6I16y6VLPPrbeTatLwC8N5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqn3ZGDIMYl16oI2uloEe4w8.jpg?f=fotoalbum_large
Op je 1e foto kan ik het niet zo goed zien maar is die grijze buis ook afvoer en lopen je waterslangen erdoorheen?

• silverball

silverball

Topicstarter
LtApocalypse schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:02:
Fijn dat schoonmaken geholpen heeft. Meestal zit de aansluiting van de vaatwasser erboven. Bijvoorbeeld [Afbeelding]
Op je 1e foto kan ik het niet zo goed zien maar is die grijze buis ook afvoer en lopen je waterslangen erdoorheen?
Nee, ik ben een beunhaas maar zo erg is het ook niet gesteld. :P Dat zwarte buisje op dat T stuk is de afvoer van de inlaatcombinatie van de boiler. De grijze buis is de afvoer van de vaatwasser. De leiding is gewoon meerlagen 16, die komt op kranen uit, en die komen op die veel te lange gevlochten waterleiding richting de boiler of vaatwasser uit of de mengkombinatie van de dezelfde boiler voor heet (niet kokend water)

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:34
silverball schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:07:
[...]

Nee, ik ben een beunhaas maar zo erg is het ook niet gesteld. :P Dat zwarte buisje op dat T stuk is de afvoer van de inlaatcombinatie van de boiler. De grijze buis is de afvoer van de vaatwasser. De leiding is gewoon meerlagen 16, die komt op kranen uit, en die komen op die veel te lange gevlochten waterleiding richting de boiler of vaatwasser uit of de mengkombinatie van de dezelfde boiler voor heet (niet kokend water)
Oh ja, ik zie het nu. Oude ogen...het was idd gewoon een bocht in de waterleiding. 🤭

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
silverball schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:00:
[...]

Ja dat klopt, maar ik zie de oplossing niet. Als ik zo'n standaard sifon haal, zo'n potje, dan moet ik de gehele verbinding totaan de vaatwasser Y zelf op maat gaan zagen, dan weet ik zeker dat ik overal potentiële lekpunten krijg als alles schuif is.
Als hij weer lekt zou ik voor een paar tientjes een nieuwe halen ipv klooien met ringen ed. Weet niet hoe oud het allemaal is maar de vervangingskosten zijn ook de wereld niet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
silverball schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:29:
[...]

Ik zie niet helemaal hoe, want als ik het sifon hoger plaats door die "lekplek" boven de vaatwasser Y te plaatsen, komt die eleboog t.h.v. de afvoer van de gootsteen.
dat stuk met die scherpe hoek/elleboog is te hoog, daar moet iets lagers komen. je moet daar gelijk naar horizontaal/beneden. Niet eerst weer omhoog.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1