Enkelsteens schuur: optrekkend vocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Mijn vraag
We hebben een enkelsteens schuur (bouwjaar 2012) op een betonnen plaat. We hebben soms wat last van vocht in de schuur, wat vanuit de schuur vanuit de buren komt en optrekkend vocht van andere buren.

Nu was mijn idee redelijk simpel:
- de onderste 30 centimeter van de muren ergens mee in smeren
- een 'kit' of iets dergelijks bij de voeg van de tussenmuur (op een betonplaat) tussen mijn gedeelte van de schuur en dat van de buren
- en dan nog iets om iets van een scheurtje/gaatje in de betonplaat op te vullen

Ik kan van buiten dus niks aanpassen, het gaat echt om het vocht buiten houden (vanaf mijn kant is het prima).

Maar, nu zit ik alleen met de vraag; welke spullen heb ik nodig? Ik heb wat zitten googlen, maar hoop eigenlijk dat er mensen zijn met wat verstand hiervan want ik heb geen idee wat ik nodig heb en heb ook niet het idee dat ik dit zomaar bij de bouwmarkt kan vragen (nouja, een goed antwoord krijg)

Kelder epoxy zoals https://www.werkenmetmerk...p5PghoCVgQQAvD_BwE#198687

Of toch een muur coating (is vooral voor buiten bedoeld?) zoals https://www.praxis.nl/bou...kN5I6sNIlvZhoC7-UQAvD_BwE

En dan dit ergens onderop: https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Of eerder iets van https://www.werkenmetmerk...uurinjectie/p/33535#50519 proberen?

Alle reacties


  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:03
Voor optrekkend vocht moet je de muur injecteren (product in de muur brengen).

Voor doorslaand vocht moet je de muur in goeie staat brengen indien nodig, en buitenaf hydrofoberen (product er op smeren).

Van binnenaf waterdicht maken is enkel voor uitzonderlijke situaties, want een constant natte muur wil je liever niet.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 29-04-2026 12:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
naftebakje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:08:
Voor optrekkend vocht moet je de muur injecteren (product in de muur brengen).

Voor doorslaand vocht moet je de muur in goeie staat brengen indien nodig, en buitenaf hydrofoberen (product er op smeren).

Van binnenaf waterdicht maken is enkel voor uitzonderlijke situaties, want een constant natte muur wil je liever niet.
Top, dan ga ik dat doen. Is dat de eerder genoemde aquaplan of is er iets beters (reviews van aquaplan zijn niet heel positief) zoals https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

  • deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:21

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb geïnjecteerd met dryzone uit de UK. Werkte prima

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
deWit schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:08:
Ik heb geïnjecteerd met dryzone uit de UK. Werkte prima
naftebakje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:08:
Voor optrekkend vocht moet je de muur injecteren (product in de muur brengen).

Voor doorslaand vocht moet je de muur in goeie staat brengen indien nodig, en buitenaf hydrofoberen (product er op smeren).

Van binnenaf waterdicht maken is enkel voor uitzonderlijke situaties, want een constant natte muur wil je liever niet.
Ik heb hier de foto van de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUGJg_NCtDH-1kXt5KZShIFz0Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfrFxhKrbzkr0J5A5X0enU15.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de omschrijving moet ik het in de eerste voeg doen die boven de stenen zit... Hoe voorkomt dat dan dat de onderste rand met (bak) stenen nat wordt?

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is die muur niet gewoon zo lek als een mandje? dat voegwerk ziet er ook niet geweldig uit. ik zou bij een dergelijke jonge woning niet heel snel kiezen voor injecteren met van die injectie creme, maar proberen om het bouwkundig op te lossen. injecteren is vaak toch meer van "tijdelijke" aard. en als de voegen niet dicht zijn werkt het helemaal niet.

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
deWit schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:08:
Ik heb geïnjecteerd met dryzone uit de UK. Werkte prima
Top, heb ik besteld!
twain4me schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:11:
Is die muur niet gewoon zo lek als een mandje? dat voegwerk ziet er ook niet geweldig uit. ik zou bij een dergelijke jonge woning niet heel snel kiezen voor injecteren met van die injectie creme, maar proberen om het bouwkundig op te lossen. injecteren is vaak toch meer van "tijdelijke" aard. en als de voegen niet dicht zijn werkt het helemaal niet.
Die voegen zijn expres zo gemaakt, denk dat ze dat mooi vinden. Ik denk wel dat het verstandig is om die voegen even gelijk te maken met de stenen... Zeker omdat ik er daarna nog wat op ga smeren. Weet alleen niet welk product ik daar het beste voor kan gebruiken, want dit is gewoon 1,5 meter voeg wat ik dan even erop bevestig en ik ben dus bang dat het niet goed gaat houden? Meestal is het voegen opvullen voor een aantal centimeter

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:13
ze hebben die voeg vast iets terugleggend gemaakt met een reden maar dat er allemaal gaten in zitten is niet expres gedaan. je kunt dit zo niet verder bijvullen, dan moet je eerst uitslijpen anders heb je te weinig diepte om extra materiaal te laten hechten. Maar dit is de binnenkant neem ik aan, is het buiten van hetzelfde?

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 25-05-2026 08:01 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 23:48
TS lijkt vanalles te doen en te bestellen, maar zou eerst even afwachten op consensus advies. Of anders gewoon een professional mailen met wat fotos en vragen wat zij zouden doen/offerte - kun je daarna bedenken of je het zelf wil doen. Maar dan wel meteen goed

  • Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:34
Een laag foamglass blokken erin metselen 👌🏼

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
No Hands schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:00:
ze hebben die voeg vast iets terugleggend gemaakt met een reden maar dat er allemaal gaten in zitten is niet expres gedaan. je kunt dit zo niet verder bijvullen, dan moet je eerst uitslijpen anders heb je te weinig diepte om extra materiaal te laten hechten. Maar dit is de binnenkant neem ik aan, is het buiten van hetzelfde?
Aan de buitenkant is het inderdaad hetzelfde.
JDillinger schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:02:
TS lijkt vanalles te doen en te bestellen, maar zou eerst even afwachten op consensus advies. Of anders gewoon een professional mailen met wat fotos en vragen wat zij zouden doen/offerte - kun je daarna bedenken of je het zelf wil doen. Maar dan wel meteen goed
Aquaplan gemaild, die gaven aan injecteren en kelder epoxy, maar wel de tip om eerst de voegen op te vullen

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 12:52
President schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Aan de buitenkant is het inderdaad hetzelfde.


[...]

Aquaplan gemaild, die gaven aan injecteren en kelder epoxy, maar wel de tip om eerst de voegen op te vullen
Als je een leverancier van een bepaald product vraagt om advies krijg je vaak het advies om hun product te gebruiken natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat het de beste oplossing is voor het concrete geval. Al krijg je soms ook zeker goed advies je weet het simpelweg niet omdat het toch vaak gekleurd advies is of dat er weinig kennis is van andere zaken rondom dit soort problemen.

Wat betreft je vraagstuk: heb je fatsoenlijke foto's van binnen- en buiten met de complete situatie?
Pagina: 1