Hoe Tv schoonmaken: veilig + ervaring met PRF Glass Cleaner?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansow
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:02
Goedendag,

Sinds ik een platte tv heb, merk ik dat ik terughoudend ben geworden met het schoonmaken van het scherm. Mijn vorige tv (Crystal UHD) is vanwege problemen opgehaald en ik krijg mijn geld terug, dus ik ga een nieuwe aanschaffen. Dit keer wil ik echter zeker weten dat ik het reinigen op de juiste manier aanpak.

Door huisdieren heb ik snel last van stof en haren op het scherm. Tot nu toe gebruikte ik een microvezeldoek in combinatie met een brillenpoets-spray van de opticien, omdat ik geen risico wilde nemen met agressievere middelen. Een monteur die laatst langskwam gaf aan dat de uniformiteitsproblemen die ik zag (aan randen en hoeken) paneeleigenschappen zijn.

Hij gebruikte zelf PRF Air Glass Cleaner en maakte bij mij thuis het scherm schoon door direct te sprayen en met een microvezeldoek in ronddraaiende bewegingen te werken, gevolgd door droog nawrijven met twee extra doeken. Het resultaat was perfect, maar later las ik dat dergelijke middelen mogelijk de coating kunnen aantasten. Dat maakt me toch onzeker, ondanks dat het door een monteur werd aangeraden.

Hoe maken jullie je tv-scherm schoon zonder strepen of risico op beschadiging en heeft er iemand ervaring met prf glass cleaner?

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BfiQk3SE_Dc23h6J_OhgVOiTy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmIU3Tym6rlC8qShIg1bvl0d.webp?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:50
Ondanks het soms wordt afgeraden, gebruik ik al jaren probleemloos Glassex op allerlei apparaten: laptops (HP ProBook, Lenovo ThinkPad), Apple apparatuur (iPhone, MacBook) en ook tv’s van Samsung en LG.

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:03
Ik gebruik altijd een microvezeldoek met gedemineraliseerd water en wrijf het na met een droge microvezeldoek. Uiteraard niet hard drukken maar dit werkt echt perfect en nul chemicaliën.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kakkerlak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:56:
Ik gebruik altijd een microvezeldoek met gedemineraliseerd water en wrijf het na met een droge microvezeldoek. Uiteraard niet hard drukken maar dit werkt echt perfect en nul chemicaliën.
Het water wat een warmtepomp wasdroger als afval produceert is daar uitermate geschikt voor, ook al wordt dat water door de meeste mensen direct het riool in gespoeld.

Maar inderdaad: Gewoon wat lauw water én een paar goede microvezel doeken (welke je ook nooit moet wassen met een wasverzachter).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:55
Een suède microvezeldoek, licht bevochtigd met gedemineraliseerd water is het veiligste. Hierbij geen ronddraaiende bewegingen, maar horizontaal en verticaal. Doek omdraaien en de TV nog een keer nalopen met de droge kant.

Zo'n doek gaat zeker een jaar mee zonder te wassen, daarna vervangen door een nieuwe. (De afgedankte suède microvezeldoek kun je wassen en als reguliere (schoonmaak)doek gebruiken voor andere doeleinden.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:38
Als je een bril hebt: ik gebruik de brillenspray van Pearle met een brillendoekje.
Pagina: 1