Welk type radiator is dit en wat past hier?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:43
Hoi,

Ik wil radiatoren gaan vervangen, nu heb ik opgezocht welke types er zijn, type 21, 22 etc.

Dan kom je al snel de volgende afbeelding tegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyx6DqWvaccx3PQggNFhn4iVTU0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/3lDNqJYYqNNAUrsVlNKa5Qom.webp?f=user_large

Echter de diepte van mijn radiator komt niet overeen met geen enkel type?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsfe0ZTxtjyyjUpWmtoCoA-WYV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfqI9icgb56w68Obr2FR0zfw.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het aantal platen en lamellen zou het type 21 moeten zijn, maar de diepte komt niet overeen. Nou ja, misschien hoeft de diepte niet overeen te komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gITMd1koG-V2qrQfw-RXURz_N5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B51vRQfcoOXO6nkcbqQMBMZ.jpg?f=fotoalbum_large

De afstand tot het middelpunt van de aanvoerbuis/aansluit buis is 8,5cm.

Voor een type 21 Jaga zou dit 10,5cm moeten zijn of 8cm voor een type 15/16.
Dan zou ik een type 15 of 16 moeten nemen en de wandbeugel iets moeten ophogen, klopt dat?

Bij het voetventiel waar de buis de vloer uitkomt is de afstand tov de wand weer 8cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q07v4lad9pB5AxQaT2yfZDGWF_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX7FVzgUelqdglbgYiUK4mFD.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik hier iets over het hoofd? Wat zou er passen met deze afmetingen?

Alvast bedankt

[ Voor 12% gewijzigd door morlune op 28-04-2026 20:46 ]

Alle reacties

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:39
Zolang hartsafstand hoog/laag goed zit kom je met afstand tot de muur meestal wel weg met monteren. Of je leidingen zijn wat flexibel of met stokschroeven gebruik je gewoon iets meer of minder afstand tot de muur.

Ga je vervangen voor de looks of ook voor vermogen? Want dan moet je misschien andere afmetingen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:43
Powergrim schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:40:
Ga je vervangen voor de looks of ook voor vermogen? Want dan moet je misschien andere afmetingen.
Ik ga vervangen voor meer vermogen bij lage aanvoertemperatuur vanwege een warmtepomp. Dus een ltv radiator.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:39
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Ik heb alles vervangen voor Jaga Ecoreviva. Dan kom je met de hartsafstand uit. Ook wel meenemen dat je soms meer of minder vermogen nodig hebt. Dus goed bekijken welk formaat het vermogen bied wat je zoekt. Zeker met HTV naar LTV kan dat gaan verschillen. Ik zie dat je hier een onderblok hebt, dan kom je met een Jaga Strada ook uit als je de aanvoerleiding ook wat korter maakt. In de radiator zit een convector en die is vaak lager dan je radiator nu.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hangt sowieso al van het type beugel af..

Een standaard simpel hoekbeugeltje kan 2 afstanden. Maar een Zgn J beugel kan je veel meer mee spelen.. Maar ja een J beugel is wel minder mooi want die blijf je zien...

Verder denk ik dat je dikte gewoon 10cm meet maar eens exact hoe de T22 afgebeeld staat in de tekening..

[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 29-04-2026 18:14 ]

404 Signature not found

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 19:50
Heb je al ervaren of het wel of niet werkt met warmtepomp, of ga je preventief vervangen?
Mogelijk gaan deze radiatoren gewoon prima hun werk doen, ondanks theoretische berekeningen etc.

Dat is te verklaren doordat deze radiatoren nu met de gasketel soms warm (heet) zijn en daarna weer afkoelen (klaar zijn met de ruimte verwarmen).
De warmtepomp staat ter zijner tijd 24u per dag aan, op een lagere temperatuur en kan dan alsnog de ruimte warm krijgen.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-04 06:59
Is gewoon natuurkunde. Water temperatuur x VO (verwarmend oppervlak). Hoe meer oppervlak, hoe warmer. Hoe lager water temp, hoe minder vermogen. Een convector begint pas bij 60gr te werken. Hoe hoger de (beplating) hoe efficiënter door het schoorsteen effect. Manipulatie dmv kleine ventilatoren onder of boven de convector te plaatsen. Nadeel, geluid. Hetzelfde geld voor vloerverwarming. Is geen tover verhaal. Lage temp (cv water) duurt langer voor luchttemperatuur. Het enige wat echt helpt, is goede isolatie. Als je de voordeur en de achterdeur tegen elkaar open zet, krijg je het ook niet warm.
Dus het verwarmings lichaam (radiator, convector, vl verwarming) speelt totaal geen rol. Natuurkundig begrip: “als je 1m3 lucht 1gr wilt verhogen kost dat x aantal energie (kw). PUNT, discussie gesloten. 😉
Pagina: 1