WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Win11 vertikt het om ip4 adres te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 23:02
Mijn vraag
Ik ben net bezig geweest een nieuwe PC te bouwen met Windows 11. Deze heb ik netjes via een LAN kabel aan mn router gehangen, echter vertikt Windows om een IP4 adres te accepteren(?), terwijl de router wel zegt dat de PC met een ip4 adres in het netwerk hangt (192.168.1.128). Ik heb dus geen bedraad internet (wifi werkt wel gewoon, maarja heb liever bedraad). Zover ik kan zien staat er zowel op de router als de pc geen handmatig IP adres ingesteld. De enige die dat heeft is mn Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxQTJjx0SI5WUeXCZjBQuNYBpGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9fzgrMFaRTdfHLNETIlmpqt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Fah-uJ_NNQocs1j8Y6sF2HwC7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fP9GWq8MZKUorekMKiFRlYij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVsE91Bf6youU-qlIJoC7SmGa8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3XLxmZWjcNBjpN6PwJ10ebC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLmetHG2rEtozYTpiGTiVZ035QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGhSgrDfjMjLmWK6roQXkWID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCOFDhUzqOuSuThiuAuLVpU3Xew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOgyQBL5vQI7KcQKo4wcl7Iv.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows versie: Win11 25H2
Router: Asus RT-BE88U
Netwerkkaart: Realtek® 8126VB 5G LAN

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-LAN drivers geupdate
-Netwerkkaart herstart
-Static IP toekennen via router en Windows (Windows geeft aan dat ik dan alleen maar lokaal netwerk toegang heb)
-Release / Renew via ipconfig cmd
-Router herstart

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Al andere aansluitingen op je router geprobeerd? Er zitten 10G, 2,5G en 1G poorten op volgens de specs. Wellicht werkt een andere wel.

Ook al een andere kabel geprobeerd? Voor stabiele 2,5G heb je goede koperen cat5e of beter nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door nelizmastr op 28-04-2026 21:22 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom staat in dat plaatje bij de DEKSTOP PC er static bij? Dat zou toch betekenen dat dat een statisch/gereserveerd ip adres is / ?

Haal dat om te beginnen weg
Verwijder je NIC in apparaatbeheer en laat hem dan opnieuw detecteren. Daarmee flikker je tenminste alle settings een keer weg

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:52

Blokker_1999

Full steam ahead

akimosan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:11:
Waarom staat in dat plaatje bij de DEKSTOP PC er static bij? Dat zou toch betekenen dat dat een statisch/gereserveerd ip adres is / ?

Verwijder je NIC in apparaatbeheer en laat hem dan opnieuw detecteren. Daarmee flikker je tenminste alle settings een keer weg
Lijkt me dat dat een knop is om het DHCP adres om te zetten in een reservatie, zodat het statisch wordt.

Het is trouwens niet alleen dat er geen IPv4 adres komt, ook een IPv6 adres ontbreekt. Er staat slechts 1 adres op die interface, en dat is het zelf toegekende fe80:: adres, te vergelijken met het 169.254 v4 adres. Wel opmerkelijk dat de router dus denkt succesvol een adres te hebben uitgedeeld terwijl Windows het niet aanvaard heeft.

Lijkt mij initieel om een bekabelingsprobleem te gaan. Zijn er voorheen al dit soort van snelheden over deze kabel gegaan met een ander systeem? En wat als je op de router de snelheid verlaagt naar 1Gbit?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:10

ResuCigam

BOFH

Draait je DHCP server wel?

We do what we must because we can.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:48
Als je het fixed maakt dan doet dhcp er vaak niks mee weg met die reservation laat de machine het zelf uitvragen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk ook iets in de trant van bekabeling en de weg naar de router/DHCP server toe, mogelijk tussen switch en router.
Het typische is namelijk wel dat de switch waarop de kabel is aangesloten aangeeft op een 2,5GB poort te zijn aangesloten. Dus daar lijkt de fysieke connectie OK.
Vervolgens gaat het mis tussen die switch en de router. Daar zou ik het probleem onderzoeken. Is die switch (of is het een AccesPoint) goed verbonden met de router?
Doen andere apparaten (bekabeld) aangesloten op diezelfde switch het wel goed?

169.254.0.0/16 (APIPA) en fe80::/10 ranges zijn link-local gereserveerde ruimtes in IP addressering.
Op het moment dat het Windows endpoint geen ip adres krijgt vanuit DHCP valt hij terug op een automatisch adres wat hij zichzelf toekent in de vermelde ranges.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:00
2,5GB Realtek zijn gewoon gare chips, update de driver eens met een recente versie.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
lordgandalf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:07:
Als je het fixed maakt dan doet dhcp er vaak niks mee weg met die reservation laat de machine het zelf uitvragen.
De DHCP-server doet daar wel degelijk wat mee. Het zal dat MAC-adres altijd dat IP-adres geven, en andersom ook dat IP-adres nooit aan een ander MAC-adres toekennen.

@Basekid Als je de PC wel handmatig een IP-adres, gateway, en DNS-server geeft, heb je dan wel internet? En, je noemt het een nieuwe PC; wanneer heb je die reservering in de DHCP-server gemaakt? Is dat niet van je oude PC? Welk MAC-adres hangt er aan die reservering in de DHCP-server?

Als je met handmatig instellen wel internet hebt dan moeten we in de hoek van DHCP (en voor IPv6 in de hoek RA) zoeken, als je dan ook geen internet hebt dan moeten we naar de bekabeling kijken :) Edit: oh, ik zie nu dat je ook in Windows al een vast ip had ingesteld; dan zou ik inderdaad naar de bekabeling kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 30-04-2026 14:44 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 23:02
nelizmastr schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:21:
Al andere aansluitingen op je router geprobeerd? Er zitten 10G, 2,5G en 1G poorten op volgens de specs. Wellicht werkt een andere wel.

Ook al een andere kabel geprobeerd? Voor stabiele 2,5G heb je goede koperen cat5e of beter nodig.
Ja ik heb een andere poort geprobeerd (wel ook een andere 2.5G poort). Ik kan me vaag herinneren dat het 1 middag heeft gewerkt aan direct bij de eerste clean boot. (voordat ik alle Windows updates en drivers begon te instelleren). Kan nog even kijken naar een andere kabel, maar het feit dat er gewoon 2.5G up/down wordt aangegeven door Windows zou toch wel betekenen dat de verbinding ansich gewoon goed is?
Yes, al mijn andere apparatuur (8 vaste en hele trits aan draadloze) krijgt gewoon netjes een automatisch IP adres.
akimosan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:11:

Ja die snap ik dus ook niet. Heb al meerdere malen de driver van de LAN via device manager verwijderd en opnieuw laten scannen + realtek drivers geupdate. Ik kan me geen andere plek bedenken waar die Static ingesteld kan zijn?
Blokker_1999 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:13:
[...]

Lijkt me dat dat een knop is om het DHCP adres om te zetten in een reservatie, zodat het statisch wordt.

Het is trouwens niet alleen dat er geen IPv4 adres komt, ook een IPv6 adres ontbreekt. Er staat slechts 1 adres op die interface, en dat is het zelf toegekende fe80:: adres, te vergelijken met het 169.254 v4 adres. Wel opmerkelijk dat de router dus denkt succesvol een adres te hebben uitgedeeld terwijl Windows het niet aanvaard heeft.

Lijkt mij initieel om een bekabelingsprobleem te gaan. Zijn er voorheen al dit soort van snelheden over deze kabel gegaan met een ander systeem? En wat als je op de router de snelheid verlaagt naar 1Gbit?
1Gbit zal ik vanavond even proberen. Ik heb geen ander systeem/apparaat dat 2.5G slikt.
akimosan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:27:
Ik denk ook iets in de trant van bekabeling en de weg naar de router/DHCP server toe, mogelijk tussen switch en router.
Het typische is namelijk wel dat de switch waarop de kabel is aangesloten aangeeft op een 2,5GB poort te zijn aangesloten. Dus daar lijkt de fysieke connectie OK.
Vervolgens gaat het mis tussen die switch en de router. Daar zou ik het probleem onderzoeken. Is die switch (of is het een AccesPoint) goed verbonden met de router?
Doen andere apparaten (bekabeld) aangesloten op diezelfde switch het wel goed?

169.254.0.0/16 (APIPA) en fe80::/10 ranges zijn link-local gereserveerde ruimtes in IP addressering.
Op het moment dat het Windows endpoint geen ip adres krijgt vanuit DHCP valt hij terug op een automatisch adres wat hij zichzelf toekent in de vermelde ranges.
Ik gebruik enkel een router. Dus het is PC <asus router> <Glasvezelkastje. De andere bekabelde apparaten werken allemaal zonder problemen met een automatische IP (Playstation, NAS, Shield, etc).

Maar goed om te weten dat IPv6 eigenlijk ook gewoon niet werkt. De PC krijgt dus niks binnen en de router vindt blijkbaar dat er wel een statisch IP adres aanwezig is (en geeft er daarom ook zelf niet een uit?).
Paul schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:42:
[...]
De DHCP-server doet daar wel degelijk wat mee. Het zal dat MAC-adres altijd dat IP-adres geven, en andersom ook dat IP-adres nooit aan een ander MAC-adres toekennen.

@Basekid Als je de PC wel handmatig een IP-adres, gateway, en DNS-server geeft, heb je dan wel internet? En, je noemt het een nieuwe PC; wanneer heb je die reservering in de DHCP-server gemaakt? Is dat niet van je oude PC? Welk MAC-adres hangt er aan die reservering in de DHCP-server?

Als je met handmatig instellen wel internet hebt dan moeten we in de hoek van DHCP (en voor IPv6 in de hoek RA) zoeken, als je dan ook geen internet hebt dan moeten we naar de bekabeling kijken :) Edit: oh, ik zie nu dat je ook in Windows al een vast ip had ingesteld; dan zou ik inderdaad naar de bekabeling kijken.
Ik heb gisteren een statisch IP adres geprobeerd (dezelfde waardes als wat de router zegt dat bij dat apparaat hoort). Windows zegt dan dat er alleen lokaal access is en noemt het netwerk (wist niet eens dat dat kon) dezelfde naam als een van mijn wifi netwerken. Dat is ook wel gek.

Ik ga eens kijken of ik ergens een andere kabel heb liggen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Basekid schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:51:
Yes, al mijn andere apparatuur (8 vaste en hele trits aan draadloze) krijgt gewoon netjes een automatisch IP adres.
Alle aansluitingen tussen de twee middelste antennes zijn dus in gebruik begrijp ik? Zit de nieuwe PC toevallig in het eerste poortje (WAN/LAN1) en denkt je modem dat die poort in WAN-modus moet staan? Werkt het wel als je de kabel in een andere poort stopt; bijvoorbeeld de poort waar nu je Playstation in zit?
Ik heb gisteren een statisch IP adres geprobeerd (dezelfde waardes als wat de router zegt dat bij dat apparaat hoort). Windows zegt dan dat er alleen lokaal access is en noemt het netwerk (wist niet eens dat dat kon) dezelfde naam als een van mijn wifi netwerken. Dat is ook wel gek.
Kun je een ander IP-adres proberen, eentje waarvan de router denkt dat die vrij is? En voor de goede orde, bij Default Gateway en bij Preferred DNS Server heb je toen wel het IP-adres van de router opgegeven?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1