APSystems omvormers schakelen niet op juist moment in/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn APSystems omvormers (DS3-L) schakelen niet op het juiste moment in en uit tijdens negatieve energieprijzen. Ik heb dit nu al een paar keer gezien de afgelopen dagen.

De verbinding naar de omvormers is goed (ECU-R) en de tijd en tijdzone staat goed (via de EMA manager gecheckt).

Zie bijgevoegde screenshots. Bij screenshot nr 2 heb ik de optie voor het uitschakelen bij negatieve prijzen uit en weer aan gezet en daarna gingen de zonnepanelen uit om vervolgens weer aan te gaan op het juiste moment!?

Ik denk dat het probleem bij APSystems ligt. Ik kan de pagina voor het bekijken van de tarieven ook niet openen, zie screenshot 3.

Iemand een idee?

1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBy_rg_L08uoenTi3QnICHprdJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qCUhOTx5URkiFxIulmIGXBDF.png?f=fotoalbum_large

2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTD9N2mxuLNWJbS4p0VZ6BCh-o4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6gRcpgXP2WpkH5aDrYjFVGQt.png?f=fotoalbum_large

3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9jPnG7v_GqFJwYWs0t8heCblBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2hwF7URHWTyWELwzkhdxzWU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Y0ur1 op 28-04-2026 17:34 ]

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:56
Staan de kosten ook correct ingesteld? De opslag van de leverancier en de belasting moet je invullen. Met maximaal 5 cent negatief zou je niet uit moeten schakelen want je betaald nog steeds voor energie vanwege de belasting.

Heb je de CT spoelen zodat je werkelijke gebruik ook gemeten wordt?

• Y0ur1
  • Niet online
Additionele kosten staan op 0 cent (from en to grid), dus zou meteen op moeten pakken.

Heb geen CT spoelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Y0ur1 op 28-04-2026 19:35 ]

• Se Kreet
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:07
Ik had exact dezelfde bevindingen op 26 en 28 april. Ik had ook kosten ingesteld van 14 cent op de 26e, daarna ben ik wat conservatiever geworden en heb t op 2 cent gehouden, maar op de 28e vervolgens wederom onvoorspelbaar gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jI94jl-Pdndk8t_s8GDQvHYZsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DjczPGCrowx3nqFQF8heb3iA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spAR9yuMqzLa8GUSO3zbA9tNFJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IQFwvAPs1uvJQQDmFtFDoijl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Se Kreet op 01-05-2026 01:09 ]

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 16:53
Ik herken dat ook helaas. Gisteren voor het eerst dit aangezet aan het eind van de dag, prijs op 0.14 €/kWh. Systeemtijd klopt. Vanochtend een klein teken van leven, daarna direct alles uit.

Ik moest klungelen met prijs invullen in de app ivm het decimaal scheidingsteken, mijn IOS keyboard gaf alleen een komma, maar het systeem wilde een punt lijkt het. Uiteindelijk via copy paste opgelost en staat nu schijnbaar juist in het systeem. Herkennen jullie dit toevallig?

Ik laat het de dag even doorlopen, even kijken wat er gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxWcJv5_tBIWudY-_KbZNe2lmwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQMvHCKL5UFOd37pcXePdLzg.png?f=fotoalbum_large

• duinsel
@Y0ur1 @Se Kreet Het valt me wel op dat jullie curves van 26 en 28 april ongeveer dezelfde fout maken, op 26 april systeem afgeschakeld van ~1300-1800 voor beide en op 28 april juist van ~0800-1400 voor beide. Misschien met iets verschil door andere drempelwaarden tussen jullie configs, maar het lijkt wel alsof APSystems een soort tijd offset heeft tussen de prijscurve en wat het systeem doet...

• Y0ur1
  • Niet online
Ik kan uberhaupt geen punt of komma invullen in iOS. Wat is dit slecht getest zeg man man man. Sowieso krijg ik geen heel goed gevoel bij eht APSystems ecosystem en hoe alles werkt.

Maar ook toen from grid / to grid op 0 cent stond werkt het ook heel onvoorspelbaar.

Ik heb contact gehad met APSystems en zij zijn er naar aan het kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAMN-FT2e_1RfiI6P4c0E2q4vqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCZtwdjhlUqUg2gBCT2xKGUm.png?f=fotoalbum_large

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb de tarieven ingesteld met op 0.13 (met punt via copy/paste) en de panelen zijn net uit gegaan :) Maar ik heb dit al vaker gezien: kort na aanpassingen werkt het goed, soms zelf instant maar op de lange termijn werkt het vaak niet goed.

[ Voor 40% gewijzigd door Y0ur1 op 01-05-2026 11:55 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:43
Tijdzone?
Momenteel zitten wij in UTC+2.

• Y0ur1
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:58:
Tijdzone?
Momenteel zitten wij in UTC+2.
Heb je mijn startpost gelezen ;)

• jeroen3
  • Laatst online: 19:43
Ja. Toch zit er structureel fout in. Dus de data is mogelijk utc en dat vergelijkt hij nu met “juist” utc+2.

Zet hem eens fout op utc?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Y0ur1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:54:
Ik heb de tarieven ingesteld met op 0.13 (met punt via copy/paste) en de panelen zijn net uit gegaan :) Maar ik heb dit al vaker gezien: kort na aanpassingen werkt het goed, soms zelf instant maar op de lange termijn werkt het vaak niet goed.
Bij mij was de punt nu weer vrolijk verdwenen en stond er 0129. Wat een prutsers. Mijn panelen zijn ook niet uit. En volgens mij kan ik ze niet op een andere manier uitzetten dan met de werkschakelaar als dit niet werkt.

• duinsel
jeroen3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:
Ja. Toch zit er structureel fout in. Dus de data is mogelijk utc en dat vergelijkt hij nu met “juist” utc+2.

Waar zou dat moeten kunnen? In de gewone interface kan ik het niet vinden zo gauw, als ik er naar zoek lijkt het via de EMA Manager app te kunnen bij de commissioning stappen. Ik weet ik of mijn account daar zo bij kan (installateur heeft dit destijds geconfigureerd), maar ik ga vanavond even kijken.
In de web interface klopt de systeem tijd precies maar geen indicatie van tijdzone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkmI8GqfzEt6YhHfhGDIvN4_gXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qPHtzMBMOMvh2CGOyfy7wuAv.png?f=user_large

• Y0ur1
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:

Ik heb het eerder probere te relateren aan tijdzones, dus gekeken naar verspringingen van hele uren maar mijn conclusie was toen dat dat het niet was.

• Y0ur1
  • Niet online
Hier heeft hij het vandaag keurig gedaan met de kosten op 0.14/0.14 via copy/paste (iOS).

Ik vraag me ondertussen ook af of het uitschakelen lokaal gebeurd of via de cloud....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2fmGq4lXgJU_6_dVZDXMzDh-9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mwid9yNaRXQV6CSgHgWOitRz.png?f=fotoalbum_large

• Joboot
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 14:50
Tegen het punt /komma vraagstuk liep ik ook aan met mijn IPhone /iOS. Via instellingen- Algemeen-taal en regio en dan nummer formaat kun je de decimale scheiding wijzigen van “,“ naar ”.” . Als je dan terug gaat naar de EMA app is het opgelost. Maar copy paste is misschien ook wel net zo makkelijk.

Ik heb een nieuwe installatie, zelf aangelegd, 15x DS3-L met een ECU-C. Ben er tot nu toe nog niet heel gelukkig mee. Vandaag begon goed met het stoppen van de productie op het juiste moment (0.11/0.11) maar hij kwam einde middag niet terug. Ik heb de functie weer uitgezet, hoop dat de boel morgen weer op gang komt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI4w89GsCTIpmLxPoAJKG_OONC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1Q0bxcsYlhDeDSs8yjnWI4u.jpg?f=fotoalbum_large

• Y0ur1
  • Niet online
Joboot schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:10:
Tegen het punt /komma vraagstuk liep ik ook aan met mijn IPhone /iOS. Via instellingen- Algemeen-taal en regio en dan nummer formaat kun je de decimale scheiding wijzigen van “,“ naar ”.” . Als je dan terug gaat naar de EMA app is het opgelost. Maar copy paste is misschien ook wel net zo makkelijk.

Ik heb een nieuwe installatie, zelf aangelegd, 15x DS3-L met een ECU-C. Ben er tot nu toe nog niet heel gelukkig mee. Vandaag begon goed met het stoppen van de productie op het juiste moment (0.11/0.11) maar hij kwam einde middag niet terug. Ik heb de functie weer uitgezet, hoop dat de boel morgen weer op gang komt…

[Afbeelding]
Balen! Ik zat er zelf aan te denken om mijn ECU-R te vervangen door de 'betere' ECU-C, in de hoop dat dat misschien iets zou uitmaken, maar dat maakt dus niks uit 8)7

Misschien zet APSystems de zonnepanelen wel via de cloud uit en komt dat soms niet goed door. Ik heb ook gemerkt dat soms ook of alleen aan of alleen uit goed gaat.

Overigens zit ik er aan te denken om het uitschakelen via home assitant te gaan doen, hopelijk is dat betrouwbaarder

[ Voor 12% gewijzigd door Y0ur1 op 01-05-2026 22:55 ]

• Joboot
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 14:50
Y0ur1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Balen! Ik zat er zelf aan te denken om mijn ECU-R te vervangen door de 'betere' ECU-C, in de hoop dat dat misschien iets zou uitmaken, maar dat maakt dus niks uit 8)7
Ik wil wel ruilen :+
Joboot schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:10:
Ik heb de functie weer uitgezet, hoop dat de boel morgen weer op gang komt…

[Afbeelding]
Nou nee dus :-( "0" op de meter vannochtend en dan niet in de positieve zin.

Op de site van de groene Nerds, bij het onderwerp hierover (schakelen APsystems, dynamische prijzen) las ik gister in een nieuwe reactie dat de ECU web interface weer functionaliteiten terug heeft gekregen. Dat is ook bij mij het geval en zo kon ik zien (o.a. via de hidden menu's) dat de omvormers "Remote Shut" stonden vanaf het moment dat gister de prijs negatief werd en deze correct afschakelde.

Via die zelfde verborgen menus kon ik ook alle omvormers weer (handmatig) aanzetten..

Ben nu twee weken bezig met het inbedrijfstellen en leren kennen van het systeem. Ik zal een eigen post maken in de komende weken waarin ik deel waar ik allemaal tegenaan loop en inmiddels geleerd heb.

• Se Kreet
Dank je @Joboot alvast voor de komende informatie... Ik ben benieuwd!
En ook voor de tip van de web ECU versie overigens, ik ga daar eens naar kijken.

Bij mij lijkt de EMA app op mijn android phone inmiddels nagenoeg geen connectie meer te hebben met de APS systemen in de cloud. Ik zie in de app per dag maar een paar updates doorkomen, de aanpassing voor wel of niet dynamisch schakelen lijkt ook vast te zitten, ik krijg steeds die melding dat ik 15 minuten geduld moet hebben maar zelfs na een half uur is die instelling niet doorgekomen. Als ik lokaal inlog op mijn ECU_C zie ik dat er wel degelijk data stromen lopen tussen de ECU en de micro-converters en in de EMA Manager app (ook lokaal) zie ik dat er af en toe een web update doorkomt.
Heb de EMA App al verwijderd, de cache gegevens ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar t helpt niets.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Overigens ging het jaren goed totdat ik vorige week de dynamische prijzen instelling vond in de EMA App.... 🫣

Zonet op mijn WEB apsystems account gekeken waar ook maar weinig ECU data updates zijn doorgekomen, het lijkt er toch erg op dat mijn probleem zit in een slechte verbinding tussen mijn ECU en het internet,...Had al verschillende lan kabels geprobeerd maar dat maakt niet veel uit, Maar weer verder onderzoeken.

Update 3-5-2026:
Het lijkt er bij mijn case op dat door instellingen aan te passen in het Energy Management voor dynamische tarieven en een paar keer verschillende waarden heen en weer te kiezen, de EMA app de connectie met mijn lokaal netwerk was verloren. Ik had gisteren eerder op de dag al eens mijn modem, router, switch én ECU uit- en weer aangezet. Dat hielp toen niet helaas. Uiteindelijk gisteravond ten einde leste dit nogmaals geprobeerd, en zie daar, de monitoring in de EMA app was weer volledig te volgen (net als op de web versie). Ook de dynamische instellingen kon ik weer met goed fatsoen doorvoeren.

Alhoewel: ik zie nu dat de laatste data update van 7:30 is, dat was een uur geleden.....grrrrr

[ Voor 38% gewijzigd door Se Kreet op 03-05-2026 10:00 ]

• duinsel
Ik had gisteravond ook wat haperingen van data in de app/website, productie liep wel gewoon door zag ik op de P1 meter. Misschien het gevolg van prutsen met de settings? Monitoring is normaal best stabiel bij mij, loopt vandaag ook weer goed door.
Prijzen blijven boven 0 vandaag, geen nieuwe inzichten in al dan niet afschakelen.

Wel zag ik nog dat, sinds ik donderdag de dynamische prijzen optie activeerde in de app, mijn Home Assistant geen data meer kreeg van de ECU. Het systeem wordt niet stabieler van al die tweaks 😅. Eens zien of ik dat kan troubleshooten vandaag.
Edit: was van wifi naar wired netwerk gesprongen na reboot ECU, dan werkt HA niet.

[ Voor 6% gewijzigd door duinsel op 02-05-2026 13:33 ]

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:18

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Hmm ik was ook offline voor een tijdvak gisteren maar na reboot weer online, maar nog altijd op firmware c1.2.18.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Se Kreet
Hier nog steeds de connectie problemen van de ECU met het internet. Na een 4e reset van mijn netwerk wordt een paar keer data gestuurd naar de cloud en daarna houdt t weer op. Connectie is via Ethernet kabel maar via wifi lukt het ook niet.

Ik heb nu sterk het vermoeden dat mijn ECU deels overleden is en dat ik op zoek moet naar een ander exemplaar, liefst de 2162 versie omdat die ook aangestuurd kan worden via een API en ook omdat die wel de hidden menu's toont.

Heeft iemand anders ook ervaring met deze weerbarstige haperingen op zijn/haar ECU?
Zou een volledige reset kunnen helpen? Ik ben alleen bang dat ik dan ook voor andere problemen kom te staan zoals de juiste config instellingen mbt de omvormers etc. Heb wel van alles even een screenshot gemaakt zodat ik die info later kan gebruiken voor de configuratie.

• Y0ur1
  • Niet online
Se Kreet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:13:
Hier nog steeds de connectie problemen van de ECU met het internet. Na een 4e reset van mijn netwerk wordt een paar keer data gestuurd naar de cloud en daarna houdt t weer op. Connectie is via Ethernet kabel maar via wifi lukt het ook niet.

Ik heb nu sterk het vermoeden dat mijn ECU deels overleden is en dat ik op zoek moet naar een ander exemplaar, liefst de 2162 versie omdat die ook aangestuurd kan worden via een API en ook omdat die wel de hidden menu's toont.

Heeft iemand anders ook ervaring met deze weerbarstige haperingen op zijn/haar ECU?
Zou een volledige reset kunnen helpen? Ik ben alleen bang dat ik dan ook voor andere problemen kom te staan zoals de juiste config instellingen mbt de omvormers etc. Heb wel van alles even een screenshot gemaakt zodat ik die info later kan gebruiken voor de configuratie.
Ik heb de oude versie van de ECU-R, hier doet volgens mij alles het prima nu. Welke check doe jij? Dan kan ik dit ook uitvoeren hier.

• Se Kreet
Y0ur1 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Ik heb de oude versie van de ECU-R, hier doet volgens mij alles het prima nu. Welke check doe jij? Dan kan ik dit ook uitvoeren hier.
Waar ben je naar op zoek?
Bij mij zit de Ecu muurvast totdat ik een reset doe van mijn netwerk. Had t dynamisch aangewezen IP adres al veranderd in een ander statisch IP adres op de DHCP server van de router en nu weer een reset gedaan, hopelijk helpt dat.
Wat mij overigens opvalt is dat er steeds de 15 minuten melding komt zodra ik in Energiemanagement kom. Dynamische tarieven staan overigens aan en zo te zien extra tarieven beiden op 0...
Is dat normaal.gedrag van die 15 minuten terwijl ik niks aanpas aldaar?

• orf
  • Nu online

orf

Se Kreet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Bij mij zit de Ecu muurvast totdat ik een reset doe van mijn netwerk. Had t dynamisch aangewezen IP adres al veranderd in een ander statisch IP adres op de DHCP server van de router en nu weer een reset gedaan, hopelijk helpt dat.
Wat mij overigens opvalt is dat er steeds de 15 minuten melding komt zodra ik in Energiemanagement kom. Dynamische tarieven staan overigens aan en zo te zien extra tarieven beiden op 0...
Ik heb precies hetzelfde.

• Y0ur1
  • Niet online
Se Kreet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Ja die melding over die 15 minuten krijg ik ook standaard.

Hoe merk je dat je ECU vast zit?

• Se Kreet
Y0ur1 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Ja die melding over die 15 minuten krijg ik ook standaard.

Hoe merk je dat je ECU vast zit?
Na de reset van mijn netwerk krijg ik meestal nog een paar (2 of 3) data-updates door van de opbrengst en dan houdt t weer op...
Vroegâh (voordat ik begon te klooien met de dynamische prijs-instellingen 1,5 week geleden) was er een feilloze connectie en zag ik elke 5 minuten ofzo een data-update binnenrollen.
Die informatie wordt vanuit je ECU richting de APS cloud verstuurd, dat komt niet meer aan (of wordt dus niet meer verstuurd).

[ Voor 12% gewijzigd door Se Kreet op 05-05-2026 11:17 ]

• Se Kreet
Ik ben nu sterk aan het overdenken of het verstandig is als ik mijn ECU een hard-reset ga geven waardoor deze naar de fabrieks-instellingen stand terug gaat.
Het gevolg is dat ik daarna via de local connection van de ECU in de EMA Manager app de ECU én de omvormers weer moet registreren. Ik heb daarvan de nummers en ook streepjescodes. Ook heb ik alle gegevens die ik kon vinden in alle menu-onderdelen in beide apps vastgelegd zodat ik t kan reproduceren.

Wat voor problemen kan ik tegenkomen? Ik weet namelijk niet of de originele installateur de registratie bij APS heeft moeten doen met zijn eigen installateurs account, of een dergelijke drempel die opgeworpen wordt.
Verder kon ik nergens ontdekken hoé de installateur de zonnepanelen-grid heeft kunnen invoeren met tot gevolg dat heel netjes de panelen met hun aangesloten omvormer nr geregistreerd staan onder het tabje MODULE. Als je in menu-onderdeel (button MODULE) in de EMA app op 1 van die panelen klikt zie je welke UUID (omvormer), welke positie, hoeveel stroom en welk type dát specifieke paneel herbergt.

Iemand een idee of het verstandig en uitvoerbaar is een hard-reset te doen van de ECU en welke registratie problemen ik evt. tegen ga komen?

• orf
  • Nu online

orf

Se Kreet schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:33:
Ik ben nu sterk aan het overdenken of het verstandig is als ik mijn ECU een hard-reset ga geven waardoor deze naar de fabrieks-instellingen stand terug gaat.
Het gevolg is dat ik daarna via de local connection van de ECU in de EMA Manager app de ECU én de omvormers weer moet registreren. Ik heb daarvan de nummers en ook streepjescodes. Ook heb ik alle gegevens die ik kon vinden in alle menu-onderdelen in beide apps vastgelegd zodat ik t kan reproduceren.

Wat voor problemen kan ik tegenkomen? Ik weet namelijk niet of de originele installateur de registratie bij APS heeft moeten doen met zijn eigen installateurs account, of een dergelijke drempel die opgeworpen wordt.
Verder kon ik nergens ontdekken hoé de installateur de zonnepanelen-grid heeft kunnen invoeren met tot gevolg dat heel netjes de panelen met hun aangesloten omvormer nr geregistreerd staan onder het tabje MODULE. Als je in menu-onderdeel (button MODULE) in de EMA app op 1 van die panelen klikt zie je welke UUID (omvormer), welke positie, hoeveel stroom en welk type dát specifieke paneel herbergt.

Iemand een idee of het verstandig en uitvoerbaar is een hard-reset te doen van de ECU en welke registratie problemen ik evt. tegen ga komen?
Ik heb het als DHZ-er geïnstalleerd en kon hier netjes m'n grid invoeren: https://www.apsystemsema.com/ema/index.action

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ben dus nog steeds niet gek - had dezelfde problemen op dezelfde dagen. Blijkbaar regelen ze dat dus vanuit de cloud. Mijn ECU stond op de verkeerde tijdzone maar kreeg ik niet gewijzigd. Leverancier gecontact, maar voor die uiteindelijk de richting kon wijzen (die ik al gevonden had) was het ding weer gaan reageren en stond de tijdzone goed. Dus of dat remote gefixt is of gewoon een bug weet ik niet.

Feit is wel dat het allemaal niet zo flex lijkt te werken, heb overigens de tarieven van de energie leverancier ingevuld en dat lijkt wel aardig te werken als het ding het doet. Zal dit topic bookmarken en het in de gaten houden bij de volgende negatieve prijs sessie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Se Kreet
Thank God! Problem solved!

Of misschien moet ik juist een APSystems medewerker bedanken die denk ik de server/ECU koppeling hersteld heeft.

Na een week van alles zelf geprobeerd te hebben met de ECU config en mijn firewall/router instellingen heb ik uiteindelijk gisteren APS gemaild met mijn klacht.

Allereerst kreeg ik de standaard respons dat waarschijnlijk mijn ECU te ver afstaat van de omvormers... Wat je reinste onzin is in mijn geval. Heb daarop per omgaande gereageerd dat de data van omvormers naar ECU gewoon doorkomt (lokaal ECU connectie controleerbaar) en dat juist van ECU naar EMA server t probleem is!

Daarna de stoute schoenen aangetrokken en maar gebeld naar het 010- nummer van APS. Na enige tijd een medewerker kunnen spreken, de zaak uitgelegd, waarna hij zei te vermoeden dat ik een nieuwe ECU nodig heb vanwege mogelijke hardware problemen. Hij zei ook dat een andere collega van hem ook met mijn probleem bezig was. Awel, ik heb daarna maar gewoon afgewacht, en warempel: vandaag werkt t weer als vanouds, en dus nu met de dynamische prijs-instelling volledig UIT.

Volgens mij hebben ze op de achtergrond 't een en ander opgelost, ik heb zelf niets meer aan instellingen na het telefoontje uitgevoerd.

• Y0ur1
  • Niet online
Mijn panelen zijn weer uit gegaan vanochtend om 08:15 zonder reden.

Ik ben er echt zo klaar mee dat apsystems zn shit niet op orde heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgxqrQkDi3xwBnNk6cS6IFLXeHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeaW34jkA7Ox2jxXwCw1gHCn.jpg?f=fotoalbum_large

• Se Kreet
@Y0ur1 bij mij was gisteren de monitoring helemaal weer ok zoals in mijn bovenstaande post is te lezen.

Vandaag zie ik wederom niets in de app verschijnen helaas |:(

Gelukkig zijn de omvormers niet uitgezet (zoals bij jou begrijp ik) en leveren ze nog gewoon stroom...

• rjd22
Y0ur1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:04:

[Afbeelding]
Ik heb dit dus ook. Echt rete irritant. Als je je dynamische instelling opnieuw opstuurt dan starten ze bij mij weer na een aantal minuten. Probeer dat eens.

Het is wel echt enorm vervelend en ik wou dat ik de instelling uit kon zetten maar dat kan dus niet...

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb de instelling definitief uitgezet en daarna gingen ze weer aan.

Ik ga een oplossing via home assistant bedenken en tot die tijd zet ik de groep wel uit als we weer negatieve prijzen van 48 cent hebben.

• rjd22
Y0ur1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:54:
Ik heb de instelling definitief uitgezet en daarna gingen ze weer aan.

Ik ga een oplossing via home assistant bedenken en tot die tijd zet ik de groep wel uit als we weer negatieve prijzen van 48 cent hebben.
Hoe heb je de instelling uitgezet? Ik kan hem niet opsturen als ik hem uitvink...

• duinsel
Y0ur1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:04:

[Afbeelding]
Same. Precies op dezelfde tijd ook. Welke prijs had je ingesteld in het dialoogje? Vandaag duikt de prijs niet eens onder 0 (incl belasting), ook niet later op de dag. Ik had 0.14 geconfigureerd staan dacht ik.
Toen ik zag dat de boel uit was gegaan heb ik de Energy Management weer uitgezet in de app, na een klein half uur sprongen de omvormers weer aan gelukkig.

Je gaf in een eerdere post aan dat je support had gevraagd bij de APSystems helpdesk over dit onderwerp, heb je daar nog feedback over gehad?

Ik speel met het plan om in een ECU-C te investeren (heb nu een 2160 ECU-R), dan kan ik alles uit home assistant aansturen inclusief nul op de meter bij sommige prijzen. Hopelijk kan ik eea dan aansturen op grond van mijn Homewizard P1-meter data in HomeAssistant zodat ik zonder extra Ct spoelen aan de slag kan. Ze zijn best aan de prijs vond ik (>229 ex BTW vond ik), maar het is ook lastig zoeken als veel shops prijzen verbergen tot je een account maakt. Heeft iemand tips voor een goede shop voor een ECU-C? Dan ga ik nog puzzelen of dat zich zou terugverdienen voor mijn systeem.

• Y0ur1
  • Niet online
duinsel schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Same. Precies op dezelfde tijd ook. Welke prijs had je ingesteld in het dialoogje? Vandaag duikt de prijs niet eens onder 0 (incl belasting), ook niet later op de dag. Ik had 0.14 geconfigureerd staan dacht ik.
Toen ik zag dat de boel uit was gegaan heb ik de Energy Management weer uitgezet in de app, na een klein half uur sprongen de omvormers weer aan gelukkig.

Je gaf in een eerdere post aan dat je support had gevraagd bij de APSystems helpdesk over dit onderwerp, heb je daar nog feedback over gehad?

Ik speel met het plan om in een ECU-C te investeren (heb nu een 2160 ECU-R), dan kan ik alles uit home assistant aansturen inclusief nul op de meter bij sommige prijzen. Hopelijk kan ik eea dan aansturen op grond van mijn Homewizard P1-meter data in HomeAssistant zodat ik zonder extra Ct spoelen aan de slag kan. Ze zijn best aan de prijs vond ik (>229 ex BTW vond ik), maar het is ook lastig zoeken als veel shops prijzen verbergen tot je een account maakt. Heeft iemand tips voor een goede shop voor een ECU-C? Dan ga ik nog puzzelen of dat zich zou terugverdienen voor mijn systeem.
Ja ik heb dus ook de oude 2160 ECU-R. En ook de prijzen op 0.14 / 0.14 staan.

De nieuwe ECU-R en ECU-C staan ook nog regelmatig op Marktplaats.

Niks meer gehoord van APSystems..

Ik denk dat ik ook voor een ECU-C ga, home assitant heb ik al draaien hier thuis. Alleen al door alle frustratie is het mij de prijs waard.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik heb een ECU-C draaien waarmee ik geen problemen heb. Komt het bij jullie enkel voor met dynamische sturing ingeschakeld?

• Y0ur1
  • Niet online
Brokencore schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:33:
Ik heb een ECU-C draaien waarmee ik geen problemen heb. Komt het bij jullie enkel voor met dynamische sturing ingeschakeld?
Ja het is sowieso de optie die de panelen uitschakelt bij negatieve tarieren. Daarvoor nooit problemen gehad.

• rjd22
Brokencore schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:33:
Yep, sinds ik dit ingeschakeld hebt steeds problemen met uit zichzelf uitschakelende zonnepanelen.

Het gebeurt ook heel random. Soms dagen geen problemen en dan opeens gaan ze rond 8 uur in de morgen uit.

Het vervelende is vooral dat je het niet echt kan uitzetten voor mijn gevoel. Het vinkje kan je wel uitvinken maar dan kan je niet meer opsturen dat je deze uitgevinkt hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door rjd22 op 09-05-2026 13:44 ]

• duinsel
Y0ur1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Ja ik heb dus ook de oude 2160 ECU-R. En ook de prijzen op 0.14 / 0.14 staan.

De nieuwe ECU-R en ECU-C staan ook nog regelmatig op Marktplaats.

Niks meer gehoord van APSystems..

Ik denk dat ik ook voor een ECU-C ga, home assitant heb ik al draaien hier thuis. Alleen al door alle frustratie is het mij de prijs waard.
Ah ja, Marktplaats is een goed idee. Geen enorme haast, ik zet een zoekopdracht uit en wacht eens af wat er voorbij komt in mijn regio.

Hinderlijk dat veel shops zich richten op B2B, als particulier zonder BTWnr / KvK is daar lastig tussen te komen. Mijn oorspronkelijk installateur was prima maar is alweer gestopt met deze business geloof ik, via hem is ook niet een optie.

• rjd22
duinsel schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Ah ja, Marktplaats is een goed idee. Geen enorme haast, ik zet een zoekopdracht uit en wacht eens af wat er voorbij komt in mijn regio.

Hinderlijk dat veel shops zich richten op B2B, als particulier zonder BTWnr / KvK is daar lastig tussen te komen. Mijn oorspronkelijk installateur was prima maar is alweer gestopt met deze business geloof ik, via hem is ook niet een optie.
Bij helion zou je hem als consument direct kunnen kopen als je hem nieuw zoekt:

https://helionenergie.nl/product/apsystems-energy-communication-unit-c/

• Y0ur1
  • Niet online
duinsel schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Opzich moeten de nieuwe ECU-R ook voldoende zijn icm home assistant. Wat zijn de voordelen van ECU-C?

Zero export is voor mij niet interessant aangezien ik een dynamisch contract hebt. Afschakelen bij negatieve prijzen is wel nodig.

• duinsel
Y0ur1 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Opzich moeten de nieuwe ECU-R ook voldoende zijn icm home assistant. Wat zijn de voordelen van ECU-C?

Zero export is voor mij niet interessant aangezien ik een dynamisch contract hebt. Afschakelen bij negatieve prijzen is wel nodig.
Zero export lijkt het grootste verschil inderdaad. Als ik toch investeer in een nieuwe ECU leek het mij prettig dat ook te hebben. Mogelijk werkt dit alleen met CT spoelen echter, ik weet nog niet zeker of ik die wil installeren.

Ik begreep laatst dat er omstandigheden zijn (komen) waarbij zowel levering als afname geld kost, in dat bereik is zero export regeling interessant. Ik heb nog niet helder onder welke contracten EPEX prijzen en omstandigheden dat relevant is.

Daarnaast vind ik de aanschaf van een ECU-R nogal ondoorzichtig, ik webshops staat vaak niet duidelijk of het een 2160 of een 2162 betreft. Bijvoorbeeld Helion, de shop die me in de vorige post werd aanbevolen, heeft dat niet duidelijk aan. Op Marktplaats zie ik minimaal prijsverschil tussen R en C als ze beschikbaar komen, dan kies ik liever het meer capabele systeem.

• DualDevil

DualDevil

Ik heb ik mijn ema app, die aangeeft up to date te zijn. Heel de optie voor prijs gebaseerd energie management niet. Herkent iemand dat nog?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• rjd22
Ik heb net bevestiging gekregen dat er een bug in de dynamische prijzen instelling zit en dat ze deze moeten repareren. Bij mij hebben ze het voor nu uitgezet.

Het is dus verstandig om het niet aan te zetten.

• Se Kreet
rjd22 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:43:
Ik heb net bevestiging gekregen dat er een bug in de dynamische prijzen instelling zit en dat ze deze moeten repareren. Bij mij hebben ze het voor nu uitgezet.

Het is dus verstandig om het niet aan te zetten.
Mijn vermoedens kloppen dus |:(

• Y0ur1
  • Niet online
DualDevil schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:34:
Ik heb ik mijn ema app, die aangeeft up to date te zijn. Heel de optie voor prijs gebaseerd energie management niet. Herkent iemand dat nog?
wat is je setup?

Het zit onder settings -> energy management -> dynamic tariff.

• DualDevil

DualDevil

Ik heb 22 panelen op een ecu r pro. Verdeeld over 3 fasen. Opgenomen in HA. Ema app heeft onder settings die knop niet.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:31
@DualDevil Versie van de app?

De mijne met V8.14.12 heeft het wel.
Of ik nu inlog op een 2160.... account of een 2150... inlog.
Tot nu toe, want begrijp van andere fora, dat ze vanwege niet altijd werkende system hem terug hebben uitgezet. Bij mij werkte het ook niet altijd goed.

• DualDevil

DualDevil

Zelfde, 8.14.12. komt toch redelijk willekeurig over. Moet ik online of in de ema manager app nog aanpassingen doen? Ik heb de installatie zelf geplaatst en dus geen beheerder (tenminste, dat ben ik zelf).

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-05 23:21
Ik kwam deze functionaliteit ook tegen op mijn 2160 ecu-r. Echter werkt het aanzetten niet, lijkt het. Er gebeurt namelijk nooit iets na het activeren, ook niet na de 15 minuten die genoemd wordt. Hierop kwam ik dit topic tegen, als ik het goed begrijp komt dit door een bug en is deze functionaliteit uitgeschakeld toen ze dit gefixed hebben?

• Dapdodo
@Vaez , denk dat de prijzen nog te hoog zijn. Morgen een kans als je 0 en 0 invult. Maar ga het zelf niet doen, heb nog wat te salderen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Dapdodo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:35:
@Vaez , denk dat de prijzen nog te hoog zijn. Morgen een kans als je 0 en 0 invult. Maar ga het zelf niet doen, heb nog wat te salderen.
Snapte dus al niet welke bedragen ik moet invullen; wat hanteren jullie nu als kosten cq tarieven voor in de AP app?

Ben ook in de war geraakt doordat het steeds niet wilde werken :7 maar dat is dus een ‘feature’.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Dapdodo
Onderdeel van de puzzel, ben nu op 0,15 en 0,15

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:02

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Bij mij gebeurt er ook niets op mijn ECU-R 2160. Ik stel alles in zoals gevraagd in de app en na een tijdje wachten worden de dynamische tarieven niet zichtbaar in de app. Als ik dan weer naar de instellingen ga van 'energy management' dan is het vinkje wat aangeeft dat alles goed is ingesteld weer weg. Heb het inmiddels al meerdere keren geprobeerd gedurende de laaste maand zonder succes, lijkt op een bug. Heb hier ook melding van gemaakt bij APSystems maar daar is helaas nog geen reactie op. Denk er nu aan om met ModBus en Home Assistant de panelen uit te schakelen bij negatieve prijzen, weer een leuk tweakers-projectje :-).

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-05 23:21
ohno_nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:22:
Bij mij gebeurt er ook niets op mijn ECU-R 2160. Ik stel alles in zoals gevraagd in de app en na een tijdje wachten worden de dynamische tarieven niet zichtbaar in de app. Als ik dan weer naar de instellingen ga van 'energy management' dan is het vinkje wat aangeeft dat alles goed is ingesteld weer weg. Heb het inmiddels al meerdere keren geprobeerd gedurende de laaste maand zonder succes, lijkt op een bug. Heb hier ook melding van gemaakt bij APSystems maar daar is helaas nog geen reactie op. Denk er nu aan om met ModBus en Home Assistant de panelen uit te schakelen bij negatieve prijzen, weer een leuk tweakers-projectje :-).
Ja dit is inderdaad exact het gedrag dat ik ook krijg bij mijn 2160. Hij schakelt niet in/automatisch uit.
Pagina: 1