APSystems omvormers schakelen niet op juist moment in/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn APSystems omvormers (DS3-L) schakelen niet op het juiste moment in en uit tijdens negatieve energieprijzen. Ik heb dit nu al een paar keer gezien de afgelopen dagen.

De verbinding naar de omvormers is goed (ECU-R) en de tijd en tijdzone staat goed (via de EMA manager gecheckt).

Zie bijgevoegde screenshots. Bij screenshot nr 2 heb ik de optie voor het uitschakelen bij negatieve prijzen uit en weer aan gezet en daarna gingen de zonnepanelen uit om vervolgens weer aan te gaan op het juiste moment!?

Ik denk dat het probleem bij APSystems ligt. Ik kan de pagina voor het bekijken van de tarieven ook niet openen, zie screenshot 3.

Iemand een idee?

1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBy_rg_L08uoenTi3QnICHprdJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qCUhOTx5URkiFxIulmIGXBDF.png?f=fotoalbum_large

2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTD9N2mxuLNWJbS4p0VZ6BCh-o4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6gRcpgXP2WpkH5aDrYjFVGQt.png?f=fotoalbum_large

3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9jPnG7v_GqFJwYWs0t8heCblBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2hwF7URHWTyWELwzkhdxzWU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Y0ur1 op 28-04-2026 17:34 ]

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-05 21:50
Staan de kosten ook correct ingesteld? De opslag van de leverancier en de belasting moet je invullen. Met maximaal 5 cent negatief zou je niet uit moeten schakelen want je betaald nog steeds voor energie vanwege de belasting.

Heb je de CT spoelen zodat je werkelijke gebruik ook gemeten wordt?

• Y0ur1
  • Niet online
Additionele kosten staan op 0 cent (from en to grid), dus zou meteen op moeten pakken.

Heb geen CT spoelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Y0ur1 op 28-04-2026 19:35 ]

• Se Kreet
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik had exact dezelfde bevindingen op 26 en 28 april. Ik had ook kosten ingesteld van 14 cent op de 26e, daarna ben ik wat conservatiever geworden en heb t op 2 cent gehouden, maar op de 28e vervolgens wederom onvoorspelbaar gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jI94jl-Pdndk8t_s8GDQvHYZsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DjczPGCrowx3nqFQF8heb3iA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spAR9yuMqzLa8GUSO3zbA9tNFJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IQFwvAPs1uvJQQDmFtFDoijl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Se Kreet op 01-05-2026 01:09 ]

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 14:23
Ik herken dat ook helaas. Gisteren voor het eerst dit aangezet aan het eind van de dag, prijs op 0.14 €/kWh. Systeemtijd klopt. Vanochtend een klein teken van leven, daarna direct alles uit.

Ik moest klungelen met prijs invullen in de app ivm het decimaal scheidingsteken, mijn IOS keyboard gaf alleen een komma, maar het systeem wilde een punt lijkt het. Uiteindelijk via copy paste opgelost en staat nu schijnbaar juist in het systeem. Herkennen jullie dit toevallig?

Ik laat het de dag even doorlopen, even kijken wat er gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxWcJv5_tBIWudY-_KbZNe2lmwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQMvHCKL5UFOd37pcXePdLzg.png?f=fotoalbum_large

• duinsel
@Y0ur1 @Se Kreet Het valt me wel op dat jullie curves van 26 en 28 april ongeveer dezelfde fout maken, op 26 april systeem afgeschakeld van ~1300-1800 voor beide en op 28 april juist van ~0800-1400 voor beide. Misschien met iets verschil door andere drempelwaarden tussen jullie configs, maar het lijkt wel alsof APSystems een soort tijd offset heeft tussen de prijscurve en wat het systeem doet...

• Y0ur1
  • Niet online
Ik kan uberhaupt geen punt of komma invullen in iOS. Wat is dit slecht getest zeg man man man. Sowieso krijg ik geen heel goed gevoel bij eht APSystems ecosystem en hoe alles werkt.

Maar ook toen from grid / to grid op 0 cent stond werkt het ook heel onvoorspelbaar.

Ik heb contact gehad met APSystems en zij zijn er naar aan het kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAMN-FT2e_1RfiI6P4c0E2q4vqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCZtwdjhlUqUg2gBCT2xKGUm.png?f=fotoalbum_large

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb de tarieven ingesteld met op 0.13 (met punt via copy/paste) en de panelen zijn net uit gegaan :) Maar ik heb dit al vaker gezien: kort na aanpassingen werkt het goed, soms zelf instant maar op de lange termijn werkt het vaak niet goed.

[ Voor 40% gewijzigd door Y0ur1 op 01-05-2026 11:55 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tijdzone?
Momenteel zitten wij in UTC+2.

• Y0ur1
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:58:
Tijdzone?
Momenteel zitten wij in UTC+2.
Heb je mijn startpost gelezen ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ja. Toch zit er structureel fout in. Dus de data is mogelijk utc en dat vergelijkt hij nu met “juist” utc+2.

Zet hem eens fout op utc?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Y0ur1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:54:
Ik heb de tarieven ingesteld met op 0.13 (met punt via copy/paste) en de panelen zijn net uit gegaan :) Maar ik heb dit al vaker gezien: kort na aanpassingen werkt het goed, soms zelf instant maar op de lange termijn werkt het vaak niet goed.
Bij mij was de punt nu weer vrolijk verdwenen en stond er 0129. Wat een prutsers. Mijn panelen zijn ook niet uit. En volgens mij kan ik ze niet op een andere manier uitzetten dan met de werkschakelaar als dit niet werkt.

• duinsel
jeroen3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:
Ja. Toch zit er structureel fout in. Dus de data is mogelijk utc en dat vergelijkt hij nu met “juist” utc+2.

Waar zou dat moeten kunnen? In de gewone interface kan ik het niet vinden zo gauw, als ik er naar zoek lijkt het via de EMA Manager app te kunnen bij de commissioning stappen. Ik weet ik of mijn account daar zo bij kan (installateur heeft dit destijds geconfigureerd), maar ik ga vanavond even kijken.
In de web interface klopt de systeem tijd precies maar geen indicatie van tijdzone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkmI8GqfzEt6YhHfhGDIvN4_gXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qPHtzMBMOMvh2CGOyfy7wuAv.png?f=user_large

• Y0ur1
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:

Ik heb het eerder probere te relateren aan tijdzones, dus gekeken naar verspringingen van hele uren maar mijn conclusie was toen dat dat het niet was.

• Y0ur1
  • Niet online
Hier heeft hij het vandaag keurig gedaan met de kosten op 0.14/0.14 via copy/paste (iOS).

Ik vraag me ondertussen ook af of het uitschakelen lokaal gebeurd of via de cloud....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2fmGq4lXgJU_6_dVZDXMzDh-9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mwid9yNaRXQV6CSgHgWOitRz.png?f=fotoalbum_large

• Joboot
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:00
Tegen het punt /komma vraagstuk liep ik ook aan met mijn IPhone /iOS. Via instellingen- Algemeen-taal en regio en dan nummer formaat kun je de decimale scheiding wijzigen van “,“ naar ”.” . Als je dan terug gaat naar de EMA app is het opgelost. Maar copy paste is misschien ook wel net zo makkelijk.

Ik heb een nieuwe installatie, zelf aangelegd, 15x DS3-L met een ECU-C. Ben er tot nu toe nog niet heel gelukkig mee. Vandaag begon goed met het stoppen van de productie op het juiste moment (0.11/0.11) maar hij kwam einde middag niet terug. Ik heb de functie weer uitgezet, hoop dat de boel morgen weer op gang komt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI4w89GsCTIpmLxPoAJKG_OONC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1Q0bxcsYlhDeDSs8yjnWI4u.jpg?f=fotoalbum_large

• Y0ur1
  • Niet online
Joboot schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:10:
Tegen het punt /komma vraagstuk liep ik ook aan met mijn IPhone /iOS. Via instellingen- Algemeen-taal en regio en dan nummer formaat kun je de decimale scheiding wijzigen van “,“ naar ”.” . Als je dan terug gaat naar de EMA app is het opgelost. Maar copy paste is misschien ook wel net zo makkelijk.

Ik heb een nieuwe installatie, zelf aangelegd, 15x DS3-L met een ECU-C. Ben er tot nu toe nog niet heel gelukkig mee. Vandaag begon goed met het stoppen van de productie op het juiste moment (0.11/0.11) maar hij kwam einde middag niet terug. Ik heb de functie weer uitgezet, hoop dat de boel morgen weer op gang komt…

[Afbeelding]
Balen! Ik zat er zelf aan te denken om mijn ECU-R te vervangen door de 'betere' ECU-C, in de hoop dat dat misschien iets zou uitmaken, maar dat maakt dus niks uit 8)7

Misschien zet APSystems de zonnepanelen wel via de cloud uit en komt dat soms niet goed door. Ik heb ook gemerkt dat soms ook of alleen aan of alleen uit goed gaat.

Overigens zit ik er aan te denken om het uitschakelen via home assitant te gaan doen, hopelijk is dat betrouwbaarder

[ Voor 12% gewijzigd door Y0ur1 op 01-05-2026 22:55 ]

• Joboot
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:00
Y0ur1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Balen! Ik zat er zelf aan te denken om mijn ECU-R te vervangen door de 'betere' ECU-C, in de hoop dat dat misschien iets zou uitmaken, maar dat maakt dus niks uit 8)7
Ik wil wel ruilen :+
Joboot schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:10:
Ik heb de functie weer uitgezet, hoop dat de boel morgen weer op gang komt…

[Afbeelding]
Nou nee dus :-( "0" op de meter vannochtend en dan niet in de positieve zin.

Op de site van de groene Nerds, bij het onderwerp hierover (schakelen APsystems, dynamische prijzen) las ik gister in een nieuwe reactie dat de ECU web interface weer functionaliteiten terug heeft gekregen. Dat is ook bij mij het geval en zo kon ik zien (o.a. via de hidden menu's) dat de omvormers "Remote Shut" stonden vanaf het moment dat gister de prijs negatief werd en deze correct afschakelde.

Via die zelfde verborgen menus kon ik ook alle omvormers weer (handmatig) aanzetten..

Ben nu twee weken bezig met het inbedrijfstellen en leren kennen van het systeem. Ik zal een eigen post maken in de komende weken waarin ik deel waar ik allemaal tegenaan loop en inmiddels geleerd heb.

• Se Kreet
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Dank je @Joboot alvast voor de komende informatie... Ik ben benieuwd!
En ook voor de tip van de web ECU versie overigens, ik ga daar eens naar kijken.

Bij mij lijkt de EMA app op mijn android phone inmiddels nagenoeg geen connectie meer te hebben met de APS systemen in de cloud. Ik zie in de app per dag maar een paar updates doorkomen, de aanpassing voor wel of niet dynamisch schakelen lijkt ook vast te zitten, ik krijg steeds die melding dat ik 15 minuten geduld moet hebben maar zelfs na een half uur is die instelling niet doorgekomen. Als ik lokaal inlog op mijn ECU_C zie ik dat er wel degelijk data stromen lopen tussen de ECU en de micro-converters en in de EMA Manager app (ook lokaal) zie ik dat er af en toe een web update doorkomt.
Heb de EMA App al verwijderd, de cache gegevens ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar t helpt niets.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Overigens ging het jaren goed totdat ik vorige week de dynamische prijzen instelling vond in de EMA App.... 🫣

Zonet op mijn WEB apsystems account gekeken waar ook maar weinig ECU data updates zijn doorgekomen, het lijkt er toch erg op dat mijn probleem zit in een slechte verbinding tussen mijn ECU en het internet,...Had al verschillende lan kabels geprobeerd maar dat maakt niet veel uit, Maar weer verder onderzoeken

[ Voor 19% gewijzigd door Se Kreet op 02-05-2026 10:07 ]

Pagina: 1