Vraag

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 16:57
Mijn vraag
...
Sinds een paar dagen kan ik mijn Synology Nas niet meer zichtbaar krijgen in Windows Verkenner.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Windows 11 - Synology NAS DS918+

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Oei, best wel veel al. Veel gezocht op Google en kwam daar het een en ander tegen dat sinds een update in Windows 11 er veel problemen zijn om de NAS te benaderen vanuit de Verkenner. Dus al best wel wat van die oplossingen geprobeerd (en om eerlijk te zijn, heb ik dingen gedaan die daar uitgelegd stonden maar die voor mij abradacabra waren) maar tot op heden geen resultaat. Vandaar dat ik de hulp van Tweakers inschakel.

Wat wel lukt is wanneer ik via mijn webbrowser (Chrome) de NAS benader, dan kan ik er wel in komen. Dus via: http://192.168.178.xx:XXXX dan kom ik wel in de NAS, maar via Windows Verkenner dus niet meer.

Iemand?

Beste antwoord (via 103720 op 30-04-2026 14:13)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Welk model heb je?

Miss deze stappen onderin

https://support.linksys.com/kb/article/1531-nl/

Anders deze stappen even volgen
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 30-04-2026 10:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Is je NAS zichtbaar onder het Netwerk icoon in Windows Verkenner?
Indien nee, mogelijk staat "bestanden delen" uit, omdat je niet op je thuisnetwerk zit? Maar op een openbaar netwerk?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 103720
@GarBaGe Nee dat is het 'm juist, onder het icoontje NETWERK is hij plots niet meer zichtbaar. Ik schrijf 'plots' omdat hij al meer dan een jaar wel gewoon zichtbaar was. Het enige waar het misschien aan kan liggen (ik gok ook maar wat) is dat de computer verbonden is met een soort van Access Point (een LinkSys router) en die heb ik vorige week een keer moeten resetten. Zou het daar aan kunnen liggen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:22

lier

MikroTik nerd

Misschien als ze in twee verschillende netwerk(segment)en zitten?

Heb je de tool (weet even de naam niet) van Synology al eens gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• 103720
Ik heb de Synology Assistent gebruikt, maar deze vind de NAS niet (alle firewalls uitgeschakeld). Maar nogmaals, met de webbrowser is de NAS wel gewoon op de computer te benaderen. ALLEEN met de Windows Verkenner is hij plots niet meer te zien.

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 00:41
Het werkt dus alleen via de webbrowser, niet via de Synology Assistant en ook niet via de Verkenner. Als je nu Start opent op Windows en je typt hier CMD (Command Prompt) en dan Enter, je typt dan ipconfig; wat is dan je IP adres? Je zegt dat je, je AP hebt gereset maar wat bedoel je daar precies mee? Herstart? Fabrieksinstellingen?

• 103720
@EnricovD, ik heb de Linksys inderdaad weer teruggezet naar fabrieksinstellingen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:48

FreakNL

Well do ya punk?

Even heel simpel;

Kun je naar \\ip-adres-nas vanuit Verkenner?

Bijvoorbeeld
\\192.168.1.1

Gewoon in de adresbalk rammen en op enter drukken. Of via start->run

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 28-04-2026 21:58 ]

• 103720
@FreakNL , ja dan lukt het wel......

Als ik daar het ipadres ingeef vraagt hij eerst om de inloggegevens en als ik die invul dan verschijnt de NAS wel in de Verkenner.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dus er is geen probleem? :+

Dit is de geijkte manier om een netwerk share te benaderen. Alle andere manieren bevatten teveel factoren die het fout kunnen laten gaan (zoals nu bij jou dus gebeurt is).

Ik benader mijn netwerk-shares nooit anders dan op deze manier…

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 29-04-2026 08:41 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01
Ah, dan heb ik een vermoeden wat het probleem is:

Doordat je je router gereset hebt, denkt Windows 11 dat je nu op een “nieuw”, onbekend netwerk zit, en zal dit netwerk nu standaard ingesteld staan als Openbaar Netwerk, waarbij apparaten en zichtbaarheid op het netwerk van/naar andere apparaten standaard uit staat.
Via IP adres benaderen werkt dan inderdaad wel altijd.

Check eens in je Windows netwerkinstellingen of je huidige verbinding niet op Openbaar staat, en zet deze eens op Prive- of Particulier netwerk, zodat Windows ook je apparaten in je netwerk zichtbaar maakt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:57
Als je een router als Access Point gebruikt hebt en je zet hem terug naar fabrieks instellingen dan werkt hij daarna weer als router en heb je dus een tweede netwerk gemaakt.
Dan zit alles wat je via die linksys verbind op een ander subnet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• 103720
@BrainCrash , klopt inderdaad, bij Netwerkinstellingen staat dat het om een openbaar netwerk gaat.

@Ben(V) , okay dacht al dat het probleem moest liggen aan het feit dat ik die router opnieuw had ingesteld.

Helaas, en daar loop ik al jaren tegenaan, heb ik gewoon te weinig verstand van netwerken en dat soort zaken. Baal daar echt enorm van want ik los dit soort problemen altijd liever zelf op, maar ja,....gelukkig is daar dan weer het Tweakers-forum.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:57
Als je er geen verstand van hebt moet je geen router als Access Point gebruiken.
Neem dan gewoon een Access Point, dan krijg je dit soort problemen niet.

Een router is nu eenmaal een ding dat routeert en dus zelf een eigen subnet maakt, een AccesPoint verlengt alleen je Lan met meer wifi bereik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• 103720
@Ben(V) , ik begrijp je reactie, het is alleeen,...het werkte voor mij altijd goed, dus daarom geen noodzaak om iets anders aan te schaffen.

Nu heb ik zojuist de volgende opdracht uitgevoerd:
"Set-NetConnectionProfile -InterfaceAlias "De Naam van mijn Ethernet" -NetworkCategory Private"

Maar ik zie de NAS nog niet verschijnen in de Verkenner.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:34
Maar als je de NAS wel kan bereiken door deze handmatig te mappen in de verkenner via \\NASnaam of IP-adres\SharedFolder dan kan je het toch gewoon 1 keer handmatig toevoegen?

Die auto discovery is dikke troep... Als je bij het mappen van de netwerkdrive het vinkje zet bij automatisch verbinden bij log-in zal deze permanent in je verkenner blijven staan en dan is het probleem ook opgelost.

• 103720
Ik heb nu het IP-adres ingevoerd in de Verkenner en de optie 'vastmaken aan snelle toegang' aangevinkt waardoor de NAS op die manier weer zichtbaar is in de Verkenner. Niet zoals het eerst was, maar goed, hij staat er nu wel weer tussen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens is het nog wel leuk om te onderzoeken;

Wat is de output van IPconfig op je PC? En is dat hetzelfde segment als je NAS?

Ik verwacht dat je twee segmenten hebt dus bijvoorbeeld;

Je PC 192.168.10.x
Je NAS 192.168.178.x

(Ik verwacht dat die wifi router als router ingesteld staat en niet als accesspoint. Dus je hebt een netwerk (van de linksys) ACHTER het netwerk waar je NAS zit)

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 30-04-2026 07:57 ]

• laurens0619
Ik denk dat je linksys nu in nat/router staat en je pc in andere ip range zit als de nas

Dan gaan zaken als autodiscovery stuk in verkenner maar benaderen op ip lukt wel want dat nat die gewoon door.

Dus even inloggen op de linksys, mijn hypothese testen en zoja spul in ap mode zetten (of dhcp uit/kabels in switch poorten)

Edit; ah met bovenstaande dus

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 30-04-2026 08:34 ]

• 103720
@FreakNL

Dit krijg ik te zien als ik IPCONFIG intoets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6cGVdgwTx4CNi3W3Y6Yed1AQUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xRkkkLJ2cKbqNvVH6VKuC7B.jpg?f=fotoalbum_large

En het IP van de NAS is inderdaad: 192.168.178.XXXXXX

• laurens0619
Dan dit volgen (afhankelijk van model)
https://support.linksys.com/kb/article/3605-nl/

• 103720
Het zal zeker wel weer aan mij liggen, maar als ik inlog op de Linksys router kan ik nergens de optie "Bridge modus" vinden. Als ik kijk bij CONNECTIVITEIT staat er nergens WAN SETUP. Ook ADVANCED SETTINGS kan ik nergens zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hMTNUiMGicnnLr3T5ukuWmdH_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WROupvZokEvGk5BCio4co4bd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• laurens0619
Welk model heb je?

Miss deze stappen onderin

https://support.linksys.com/kb/article/1531-nl/

Anders deze stappen even volgen
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 30-04-2026 10:51 ]

• 103720
@laurens0619 Super bedankt.....de eerste link loste het 'probleem' op. Eenieder bedankt die meegeholpen heeft.
Pagina: 1