Zwarte vlakken in Gnome

Pagina: 1
Acties:

• jctprod
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 16:48

Hier een echte newbie van Linux. Ik heb RedHat 6.1 geintstalleerd op mijn oude PC als Gnome Workstation. De installatie ging perfect, alleen het vinden van een juiste videokaart was een groot probleem. Dit had tot gevolgd dat de Xwindows omgeving niet goed werkte. met xconf heb ik toen een hardware profiel aangemaakt en tot mijn stomme verbazing stond daar wel de onboard videokaart in de lijst met videokaarten. Nou goed, afgemaakt dus en geprobeerd xwindows te starten. Die deed dus niet meer... Met xsetup heb ik toen alsnog de videokaart instellingen gewijzigd en hij herkende nu wel de onboard videokaart. Prima allemaal totdat ik de grafische interface ging starten... Doet opzich perfect, maar ik wordt helemaal crazy van de zwarte vlekken die elke knop en letter bedekken en die normaal werken onmogelijk maken.

Heeft iemand een oplossing?!

Het gaat om de volgede config:
300mhz, SiS 5598 onboard videokaart met een Iiyama A902MT 19" monitor. De weergave die ik geprobeerd 1024 * 768 met 16bits kleuren...

Nogmaals: Heeft iemande een oplossing?!

GrtZ,

Verwijderd

welke XFree versie? (3.3.6, 4.0.1, 4.0.2, 4.0.3?)

waarschijnlijk een compatibiliteitsprobleempje met je videokaart; nieuwe drivers zullen het verhelpen.

• jctprod
Tnx for the reply

Maar je hebt hier echt met een newbie te doen, dus dan de volgende vraag: hoe kan ik achterhalen welke versie van Xfree ik heb? Ik heb wel gezocht met het locate commando en toen met het cat commando de verschillende bestanden bekeken, maar elk xfree bestand werkt weer met een andere versie.

Dus: hoe kan ik achter de xfree versie komen?!

GrtZ,

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01

Sjonny

Fratser

rpm -q XFree

en met redhat 6.1 gok ik dat het 3.3.6 is ofzo.. nieuwere distro's leveren 4.0.x en hele nieuwe (beta) distros hebben al XFree 4.1.0

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• jctprod
Tnx, kheb't geprobeerd, maar dan geeft hij de melding "package xfree is not installed" ...

Tja, wat moet je daar nu weer mee...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

* deadinspace gokt dat de package anders heet.

Als rpm wildcards ondersteunt kun je " rpm -q '*XFree*' proberen " (is het trouwens wel met hoofdletters?).

Of " rpm -optieomlisttegeven | grep -i xfree "
Ik weet niet wat de optie is die een lijst van alle packages geeft, maar ik gok '-l'.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Hardware accelleration uitzetten.

brakke SiS drivers.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• jctprod
Hardware acceleration uitzetten. Hoe doe ik dat?!

Oké ik weet het: ben echt newbie...

Tja, onboard is niet ideaal...

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ga eerst eens naar www.linuxdoc.org en zoek daar naar de xfree howto

acceleratie uit zetten

als je als root /etc/X11/XF86Config opent
zoeken op accel en er een # voorzetten

om achter je xfree versie te komen
man X

het staat dan helemaal onderaan (shift-G gaje meteen naar beneden)

rpm -qa|grep xfree86
is een andere manier

om xfree86 versie 3.3.x te configureren pak ik altijd
xf86config
versie 4.x.x
X -configure
maar het werkt al dus blijf er vanaf

het slimst is dus je X te updaten en dan kan je net zogoed heel je distributie updaten ....

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ergens in je XF86Config:
option "NoAccell"

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• jctprod
Tnx voor jullie antwoorden!

Maar denken jullie dat er in een nieuwe distributie, die dus een nieuwere versie van XFree bevat, betere ondersteuning is voor de onboard SiS 5598? Word op een gegeven moment de ontwikkeling van de drivers niet stopgezet? Het systeem is toch al zo'n drie jaar oud en ik vraag me dus af of er uberhaupt betere drivers te vinden zijn.

GrtZ,

• jctprod
He, hier ik nog ff.

Een reactie op it0. Ik heb je man X uitgeprobeerd en heb aan het einde gekeken. Daar stond geen goede versie in naar mijn mening. X versie was namelijk 11 en het was release 3. De andere moglijkheid die je me gaf werkt ook niet. Ik krijg gewoon weer de Bash wat volgens mij dus inhoud dat hij niets heeft gevonden.

Effe een vraagje: heeft iemand een idee hoe oud deze distributie is? Het gaat op RedHat 6.1

Verder ben ik even in het bestand XF386Config gaan koekeloeren en vond daar inderdaad terug Device "accel" in de sectie van de videokaart en monitor. Volgende vraag: hoe kan ik makkelijk een 3 hiervoor zetten? Dus, welke editor moet ik gebruiken? Ik las net in de basiscursus, jaja BASIScursus wel over vi en emacs, maar echt duidelijk waren ze in dat boek nou ook weer niet...

GrtZ,

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Als je die doos wilt gebruiken als werkstation, kun je beter niet (meer) RH6.1 gebruiken...
RedHat is inmiddels bij versie 7.1 en er zit _ZO_ veel vooruitgang in de grafische omgevingen sinds 6.1...dat wil je allemaal niet missen.

Ik raad je dus aan om ergens een kopietje van RH7.1 te bemachtigen, of, beter nog (in mijn mening), Mandrake 8.0 (8.1 komt heel binnenkort uit :9 ).

Ik vind vooral KDE >2.1 errug goed. Nu kun je die ook wel installeren onder RedHat 6.1, maar dat raad ik een newbie niet aan, ook al kan het met rpm.....

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 22 september 2001 23:01 schreef jctprod het volgende:
Effe een vraagje: heeft iemand een idee hoe oud deze distributie is? Het gaat op RedHat 6.1
Hehe, ik ben met RH6.1 begonnen... dat is dus 1.5 jaar geleden.
Verder ben ik even in het bestand XF386Config gaan koekeloeren en vond daar inderdaad terug Device "accel" in de sectie van de videokaart en monitor. Volgende vraag: hoe kan ik makkelijk een 3 hiervoor zetten? Dus, welke editor moet ik gebruiken? Ik las net in de basiscursus, jaja BASIScursus wel over vi en emacs, maar echt duidelijk waren ze in dat boek nou ook weer niet...
vi is DE standaard UNIX editor. Je komt hem als het goed is op elke UNIX tegen. vi is erg krachtig, maar moeilijk te leren.
emacs is een beetje de tegenhanger van vi en vrij groot... weet ik verder vrij weinig van.
Redelijk kleine en makkelijke editors zijn (bijv): pico, nano, mcedit, joe... Ik denk dat je het beste 1 van deze kunt gebruiken. Als je ze niet hebt, moet je ze even installen, ze staan als het goed is op de RH cd.

* deadinspace gebruikt joe trouwens

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 22 september 2001 23:29 schreef Leander het volgende:

Ik raad je dus aan om ergens een kopietje van RH7.1 te bemachtigen, of, beter nog (in mijn mening), Mandrake 8.0 (8.1 komt heel binnenkort uit :9 ).
Helemaal mee eens! Als newbee moet je echt niet een oude distro nemen, veel te lastig...

Maar waar heb jij dat gehoord van Mandrake 8,1? Zou wel :9 zijn, ik wil over enkele weken nl. weer eens linux op mijn desktop gooien, want win2k kan er wel weer af (ik heb nu XP). Ik had alleen niet voldoende ruimte voor zoveel OS-en. (ook nog win98, en niet te vergeten: alle games + mp3) (en dat op 18GB)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 23 september 2001 00:41 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Maar waar heb jij dat gehoord van Mandrake 8,1? Zou wel :9 zijn.
Staat dus gewoon op de Mandrake site |:( ( http://www.linux-mandrake.com/en/ ).
Release Candidate is al uitgekomen. ( meer info)

Ziet er trouwens goed uit! :) Hopelijk hebben ze ook wat aan de standaard-fonts gedaan, dat was echt vreselijk... :(

• jctprod
Tnx voor al jullie reacties.

Ik zal inderdaad wel ff proberen aan'n nieuwe distri te komen. En jullie raden Mandrake aan voor'n newbie?!

Maareh, nobody heeft gereageerd op de vraag of er nog wel aan de drivers gesleuteld word naar verloop van tijd. Ik bedoel daarmee te zeggen dat mijn distri de 'nieuwste' drivers al in huis heeft en een nieuwe distri dus ook geen zin heeft.

Ma, in iedergeval bedankt!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Als in drivers bugs gevonden worden en er is genoeg informatie om ze te fixen, dan worden ze gefixt jah.

Verder doet zoeken wonderen, zie: http://www.xfree86.org/4.1.0/Status30.html#30
Dus je zal Xfree 3.3.6 moeten gebruiken, of misschien 4.xx met de SGVA/VESA driver.

Als RH6.1 met XFree 3.3.6 komt, dan is er waarschijnlijk niks verbeterd aan die driver.
Pagina: 1